Venäjän liikenteen kapasiteetin nostaminen

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
943
Allegro-junien matkustajamäärät ovat lisääntyneet viime aikoina.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008659205.html
https://www.nytimes.com/2022/03/02/world/europe/trains-russia-finland.html

Until this weekend, the daily high-speed trains from St. Petersburg to Helsinki would typically transport far fewer than the several hundred passengers each could accommodate. But on Saturday, a wave of travelers looking to leave Russia started packing trains destined for Finland.

“We’ve had full trains from St. Petersburg from Sunday onward,” Topi Simola, the senior vice president of passenger services at Finnish Railways, said in a telephone interview.

“They are leaving for good,” he said. “You can see that from the luggage they carry.”

Tatjana Erofgeva, who lives in Budapest, was visiting relatives in Russia when the invasion started, according to the Finnish newspaper Hufvudstadsbladet. She took the morning train to Helsinki on Monday.

“It was the only way out of Russia,” Ms. Erofgeva was quoted as saying, noting that many countries had closed their airspace to Russian flights since the invasion of Ukraine last Thursday.

The Allegro line takes 3.5 hours to travel the roughly 250 miles from St. Petersburg to Helsinki. The service is a joint venture between the Finnish VR Group and Russian Railways, which are both state-owned companies.

The line was suspended during the pandemic, but started running again at half capacity in December. Two trains leave St. Petersburg a day, and tickets are only available to Finnish and Russian nationals.

“This route is an important way out of Russia,” Mr. Simola, the Finnish rail official, said, and his organization was negotiating with Russian Railways to increase service, aiming eventually to resume the prepandemic schedule of four trips a day.

Venäläisten lentokoneet eivät saa lentää EU:hun ja toisin päin, jolloin Venäjän ja EU:n välillä ei ole tällä hetkellä lainkaan lentoliikennettä. Tilanne saattaa pitkittyä tai Venäjältä saattaa alkaa syystä tai toisesta länsimaalaisten joukkopako. Siellä asuu esimerkiksi noin 90 000 Saksan kansalaista, 50 000 Suomen kansalaista ja 40 000 Yhdysvaltain kansalaista. Allegro-junien kapasiteetti ei välttämättä tällöin enää riitä. Millaisia mahdollisuuksia on lisätä Suomen ja Venäjän välistä kapasiteettia?

Suomessa ja Venäjällä on eri laiturikorkeus. Venäjällä laiturikorkeus on korkeampi vastaten enemmän Helsingin metron laiturikorkeutta, jolloin Tolstoissa asetetaan metalliset levyt portaikkojen päälle vaunujen ollessa Venäjän puolella. Ovatko Tolstoissa käytettävät vaunut muuten kuitenkin aivan tavallisia junanvaunuja, eli voiko Suomen ja Venäjän välillä kulkea millaiset suomalaiset ja venäläiset vaunut tahansa, kunhan laiturikorkeuksien ero ratkaistaan jotenkin? Tällöinhän kapasiteetin lisääminen ei taida olla kovin vaikeaa teknisesti. Entä onko juridisesti vaikeaa saada matkustajavaunuja liikkumaan rajan yli? Vaaditaanko esimerkiksi jonkinlaisia vaunujen tarkastamisia ja hyväksymisiä?
 
Suurin vaikeus taitaa olla poliittinen vaikeus. Tässä ilmapiirissä ei taida löytyä sellaist a ajattelutapaa, että Suomen ja Venäjän puolilla tarve nähtäisiin yhtä tärkeänä.
 
Niillä voitaisiin ajaa vain esim Luumäen ja Viipurin väliä, jos haluttaisiin maksimoida siirrettävien matkustajien määrä, mutta tuskinpa se on Venäjän tahtotila.

Joo, jos kalustosta on pulaa, junilla ei tosiaan tarvitse ajaa kuin osan matkaa, ja tällä tavalla kapasiteettia saadaan nostettua merkittävästi. Ei vaan ole mitään käsitystä siitä, onko kalustosta oikeasti pulaa. Onhan se paljon järkevämpi ajaa junia Helsingin ja Pietarin välillä poikkeavalla kalustolla kuin ajaa jotakin lyhyempää väliä Allegro-junilla, esimerkiksi Kouvolan ja Viipurin välillä.
 
Joo, jos kalustosta on pulaa, junilla ei tosiaan tarvitse ajaa kuin osan matkaa, ja tällä tavalla kapasiteettia saadaan nostettua merkittävästi. Ei vaan ole mitään käsitystä siitä, onko kalustosta oikeasti pulaa. Onhan se paljon järkevämpi ajaa junia Helsingin ja Pietarin välillä poikkeavalla kalustolla kuin ajaa jotakin lyhyempää väliä Allegro-junilla, esimerkiksi Kouvolan ja Viipurin välillä.

Mun ajatus lähti siitä, että jos Allegro on ainoa juna, jonka Venäjä hyväksyy tällä hetkellä rajan ylittävään liikenteeseen, niin silloin osa matkasta voidaan hoitaa muilla junilla. Nyt näyttää siltä, että Venäjä ei pidä ihmisten poistumista alueeltaan priorisoinnin arvoisena, joten eiköhän Allegroilla ajeta kaikki rajan ylittävä matkustajaliikenne.
 
Teknisenä kysymyksenä pitää muistaa, että Allegrossa on kaksivirtajärjestelmä. Muulla kalustossa ajettaessa olisi veturinvaihto Vainikkalassa.
 
Tällä hetkellä on kulussa 2 lähtöä päivässä suuntaansa (AE 783 ja AE 785 Pietarista sekä AE 784 ja AE 786 Helsingistä), kun normaaliaikana on kulussa 4 lähtöä päivässä suuntaansa (AE 781 - AE 787 ja AE 782 - 788). Siis aikainen aamuvuoro ja myöhäinen iltavuoro puuttuvat.

Tuskin tuo reitin pilkkominen välille Kouvola - Pietari toisi mitään lisäarvoa, kun kalustosta osa kuitenkin yöpyy Ilmalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä on kulussa 2 lähtöä päivässä suuntaansa (AE 783 ja AE 785 Pietarista sekä AE 784 ja AE 786 Helsingistä), kun normaaliaikana on kulussa 4 lähtöä päivässä suuntaansa (AE 781 - AE 787 ja AE 782 - 788). Siis aikainen aamuvuoro ja myöhäinen iltavuoro puuttuvat.

Vielä ennen päättynyttä viikonloppua aikaiset vuorot olivat kulussa, mutta seuraavat taas ei. Viikonlopun ajaksi vaihtui. Lähiviikkoina peruutettujen junien perusteella aamujunat alkavat taas kulkemaan arkisin, kun taas 783/784 kulkee vain kerran viikossa viikonloppuna. 785/786 kulkevat ja illan viimeiset 787/788 taas eivät, aivan kuten sanoit.

11.3. alkaen näyttäisi lähtevän myöhäisillan junat kulkuun.

(27.3. alkaen datan mukaan kaikki ovat kulussa, mutta se lienee "oletusarvo", kun siitä eteenpäin ei ole vielä tehty päätöksiä peruutuksista.)

https://juliadata.fi/timetables/history?s=781
https://juliadata.fi/timetables/history?s=782
https://juliadata.fi/timetables/history?s=783
https://juliadata.fi/timetables/history?s=784
https://juliadata.fi/timetables/history?s=785
https://juliadata.fi/timetables/history?s=786
https://juliadata.fi/timetables/history?s=787
https://juliadata.fi/timetables/history?s=788
 
Tulkitsenko julian tietoja oikein, kun vaikuttaa että Allegroja on ajettu vain yksillä sm6-yksiköillä? Yksikköjähän on kaikkiaan neljä ja noiden vuorojen ajaminen hoituisi kahdella junalla, eli ainakin puolet vuoroista voisi ajaa kaksiyksikköisellä junalla ja silti olisi yksi sm6 varalla.
 
Tulkitsenko julian tietoja oikein, kun vaikuttaa että Allegroja on ajettu vain yksillä sm6-yksiköillä? Yksikköjähän on kaikkiaan neljä ja noiden vuorojen ajaminen hoituisi kahdella junalla, eli ainakin puolet vuoroista voisi ajaa kaksiyksikköisellä junalla ja silti olisi yksi sm6 varalla.

Vuorokierto taitaa olla seuraava (arvioitu aikataulusta normaalitilanteessa):

AE 782 -> AE 783 -> AE 786 -> AE 787

ja

AE 781 -> AE 784 -> AE 785 -> AE 788.

Eli toinen vuoro yöpyy Pietarissa ja toinen Ilmalassa.

Toisaalta on 27.3.22 alkaen aikataulussa kierrot:

AE 782 (M-L) -> AE 785 (M-L),

AE 784 (S) -> AE 785 (S),

AE 781 (M-L) -> AE 786 (M-L)

ja

AE 783 (S) -> AE 786 (S).
 
Takaisin
Ylös