Allegro-junien matkustajamäärät ovat lisääntyneet viime aikoina.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008659205.html
https://www.nytimes.com/2022/03/02/world/europe/trains-russia-finland.html
Venäläisten lentokoneet eivät saa lentää EU:hun ja toisin päin, jolloin Venäjän ja EU:n välillä ei ole tällä hetkellä lainkaan lentoliikennettä. Tilanne saattaa pitkittyä tai Venäjältä saattaa alkaa syystä tai toisesta länsimaalaisten joukkopako. Siellä asuu esimerkiksi noin 90 000 Saksan kansalaista, 50 000 Suomen kansalaista ja 40 000 Yhdysvaltain kansalaista. Allegro-junien kapasiteetti ei välttämättä tällöin enää riitä. Millaisia mahdollisuuksia on lisätä Suomen ja Venäjän välistä kapasiteettia?
Suomessa ja Venäjällä on eri laiturikorkeus. Venäjällä laiturikorkeus on korkeampi vastaten enemmän Helsingin metron laiturikorkeutta, jolloin Tolstoissa asetetaan metalliset levyt portaikkojen päälle vaunujen ollessa Venäjän puolella. Ovatko Tolstoissa käytettävät vaunut muuten kuitenkin aivan tavallisia junanvaunuja, eli voiko Suomen ja Venäjän välillä kulkea millaiset suomalaiset ja venäläiset vaunut tahansa, kunhan laiturikorkeuksien ero ratkaistaan jotenkin? Tällöinhän kapasiteetin lisääminen ei taida olla kovin vaikeaa teknisesti. Entä onko juridisesti vaikeaa saada matkustajavaunuja liikkumaan rajan yli? Vaaditaanko esimerkiksi jonkinlaisia vaunujen tarkastamisia ja hyväksymisiä?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008659205.html
https://www.nytimes.com/2022/03/02/world/europe/trains-russia-finland.html
Until this weekend, the daily high-speed trains from St. Petersburg to Helsinki would typically transport far fewer than the several hundred passengers each could accommodate. But on Saturday, a wave of travelers looking to leave Russia started packing trains destined for Finland.
“We’ve had full trains from St. Petersburg from Sunday onward,” Topi Simola, the senior vice president of passenger services at Finnish Railways, said in a telephone interview.
“They are leaving for good,” he said. “You can see that from the luggage they carry.”
Tatjana Erofgeva, who lives in Budapest, was visiting relatives in Russia when the invasion started, according to the Finnish newspaper Hufvudstadsbladet. She took the morning train to Helsinki on Monday.
“It was the only way out of Russia,” Ms. Erofgeva was quoted as saying, noting that many countries had closed their airspace to Russian flights since the invasion of Ukraine last Thursday.
The Allegro line takes 3.5 hours to travel the roughly 250 miles from St. Petersburg to Helsinki. The service is a joint venture between the Finnish VR Group and Russian Railways, which are both state-owned companies.
The line was suspended during the pandemic, but started running again at half capacity in December. Two trains leave St. Petersburg a day, and tickets are only available to Finnish and Russian nationals.
“This route is an important way out of Russia,” Mr. Simola, the Finnish rail official, said, and his organization was negotiating with Russian Railways to increase service, aiming eventually to resume the prepandemic schedule of four trips a day.
Venäläisten lentokoneet eivät saa lentää EU:hun ja toisin päin, jolloin Venäjän ja EU:n välillä ei ole tällä hetkellä lainkaan lentoliikennettä. Tilanne saattaa pitkittyä tai Venäjältä saattaa alkaa syystä tai toisesta länsimaalaisten joukkopako. Siellä asuu esimerkiksi noin 90 000 Saksan kansalaista, 50 000 Suomen kansalaista ja 40 000 Yhdysvaltain kansalaista. Allegro-junien kapasiteetti ei välttämättä tällöin enää riitä. Millaisia mahdollisuuksia on lisätä Suomen ja Venäjän välistä kapasiteettia?
Suomessa ja Venäjällä on eri laiturikorkeus. Venäjällä laiturikorkeus on korkeampi vastaten enemmän Helsingin metron laiturikorkeutta, jolloin Tolstoissa asetetaan metalliset levyt portaikkojen päälle vaunujen ollessa Venäjän puolella. Ovatko Tolstoissa käytettävät vaunut muuten kuitenkin aivan tavallisia junanvaunuja, eli voiko Suomen ja Venäjän välillä kulkea millaiset suomalaiset ja venäläiset vaunut tahansa, kunhan laiturikorkeuksien ero ratkaistaan jotenkin? Tällöinhän kapasiteetin lisääminen ei taida olla kovin vaikeaa teknisesti. Entä onko juridisesti vaikeaa saada matkustajavaunuja liikkumaan rajan yli? Vaaditaanko esimerkiksi jonkinlaisia vaunujen tarkastamisia ja hyväksymisiä?