VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi (aprillipila)

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
951
VR Groupin laajennus synnytti tarpeen uudistaa brändiä – perinteikäs nimi vaihtuu

Screenshot_20220401-095306.png

VR Group laajenee Ruotsiin ostamalla Arriva Sverigen. Suomalaisille nimen VR tausta on tuttu, mutta ruotsalaisissa kirjainpari VR saattaisi aiheuttaa hämmennystä eikä se jäisi kuluttajien mieleen. Sen selittäminen, mistä sanoista VR tulee, olisi vaikeaa, sillä ruotsin kieltä taitavan ei ole helppoa muodostaa tarttumapintaa Valtion Rautatiet -nimeen.

Kerroimme uutisessa yrityskaupasta, että luovumme Arriva-brändistä (https://www.vrgroup.fi/sv/vrgroup/n...-pa-miljovanlig-kollektivtrafik-240320221100/), mutta uutisessa ei kerrottu samalla uudesta brändistä, sillä sen hiominen oli vielä kesken. Tänään voimme kuitenkin paljastaa, että VR Groupin uusi nimi on Railia Group, VR:n uusi nimi Railia, VR FleetCaren uusi nimi Railia FleetCare ja VR Transpointin uusi nimi Railia Transpoint. Pohjolan Liikenteen nimi säilyy ennallaan.

Railia leikittelee oivaltavalla tavalla suomen ja englannin kielellä. Rai tulee sanasta raide ja li sanasta liikenne, eli taustalla on samanlainen lyhennelmä kuin aikaisemman nimen tapauksessa, mutta samalla nimi sopii hyvin kansainväliseen käyttöön, sillä Railia on helppo lausua ja hahmottaa kielitaustasta riippumatta ja rail tarkoittaa raidetta englannin kielessä, VR:n markkinointiviestinnän päällikkö Marja-Terttu Ahdeluoto-Smith taustoittaa nimeä.

Samalla VR haluaa uusia brändiään dynaamisemmaksi.

Moni ajattelee edelleen meidät valtion rautatieyhtiönä, ja onhan totta, että junaliikenne muodostaa pääosan liikevaihdosta ja Suomen valtio omistaa koko osakekannan, mutta samalla nimi viestii halusta laajentua kansainvälisille markkinoille vakavasti otettavaksi pelaajaksi, VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo.
Tarkoitus on siis olla raideliikenneoperaattori monissa eri maissa, ei vain entinen yhtiöitetty yhden maan rautatieviranomainen, Sipponen täsmentää.

VR Groupin aikaisempi brändiuudistus vuonna 2011 korosti pehmeitä arvoja, kun junia alettiin maalata vihreiksi ja logo vaihdettiin vihreäksi. Uudistus synnytti paljon positiivista palautetta ja tämän innoittamana uudessa Railia-logossa näkyvät kaikki sateenkaaren värit.

Uskomme modernin, kielirajojen yli kurkottavan nimen yhdessä sateenkaaren värien kanssa olevan menestyksen keihäänkärki, sanoo Kesä Möttönen, VR Groupin yhdenvertaisuuskoordinaattori.

VR:n uutta brändiä juhlitaan kakkukahvein tänään 1.4.2022 kello 14.00 - 18.00 Helsingin, Pasilan, Tikkurilan, Turun ja Tampereen rautatieasemilla. Helsingin päärautatieasemalla soittaa kakkukahvien ajan elävää musiikkia Aalto-yliopiston teekkarien Retuperän WBK -yhtye.

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/

Yllättävä uutinen! Itella oli esimerkiksi huono uudistus ja tämä menee mielestäni samaan sarjaan. Mitä mieltä uudesta, modernista brändistä VR:n sijaan?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Yllättävä uutinen! Itella oli esimerkiksi huono uudistus ja tämä menee mielestäni samaan sarjaan. Mitä mieltä uudesta, modernista brändistä VR:n sijaan?

Katsotaan että onko tuo vielä huomenna voimassa tuo muutos...
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Pahintahan tässä on, että tämä voisi aivan hyvin olla totta!
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Pahintahan tässä on, että tämä voisi aivan hyvin olla totta!

Sellaisiahan ne hyvät aprillipilat onkin :) Eiköhän jossakin vaiheessa nähdä VR:n nimenmuutos ihan oikeasti.
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Pahintahan tässä on, että tämä voisi aivan hyvin olla totta!

Tämä kohta on ehkä epätodennäköisin: "Uudistus synnytti paljon positiivista palautetta ja tämän innoittamana uudessa Railia-logossa näkyvät kaikki sateenkaaren värit."
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Tämä kohta on ehkä epätodennäköisin: "Uudistus synnytti paljon positiivista palautetta ja tämän innoittamana uudessa Railia-logossa näkyvät kaikki sateenkaaren värit."

Jep, koska sateenkaaressa on kaikki ihmissilmälle näkyvät valon aallonpituudet. Periaatteessa siis ääretön määrä.
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Tämä kohta on ehkä epätodennäköisin: "Uudistus synnytti paljon positiivista palautetta ja tämän innoittamana uudessa Railia-logossa näkyvät kaikki sateenkaaren värit."

Jep, koska sateenkaaressa on kaikki ihmissilmälle näkyvät valon aallonpituudet. Periaatteessa siis ääretön määrä.

En edes arkisessa mielessä mieltäisi, että tuossa logossa on kaikki sateenkaaren värit, kun esimerkiksi oranssi puuttuu ja kaksi kuudesta väristä on melko vihertäviä. Sävytkin sellaisia, joita ei oikeastaan näe käytettävän ainakaan yhdessä jos muutenkaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:27 ----------

Kun tämä nyt todennäköisesti on aprillipilaketju, niin linkataan vielä VR:n Instagram-päivitys (ei vaadi kirjautumista) uusista nelikerroksisista Quattrolino-vaunuista:

VR sanoi:
✨Meillä on iloisia uutisia!✨

Mitä tulee, kun jaat VR:n 160-vuotisen historian luvulla 40?🤔

Oikein! Vastaus on neljä. Juhlavuotemme kunniaksi laskimme jakolaskumme oikein ja päätimme julkistaa uudenlaisen visiomme. Tervetuloa tulevaisuus, tervetuloa Quattrolino.🥳

Pitkän ja monikerroksisen suunnittelutyön jälkeen voimme ylpeänä julkistaa uuden visiomme. Matka Quattrolinon kyydissä on muutakin kuin matka. Kyseessä on ainutkertainen elämys, joka takaa kerrostalomaisen tunteen raiteilla.🏙

Tunnistamme myös ratainfraan liittyvät haasteemme. Näiden haasteiden voittamiseksi olemme avanneet keskusteluyhteyden Väyläviraston suuntaan.👀

Keskustelut ovat vielä kesken, mutta tavoitteenamme on tuoda Suomeen uusi joustavien ajolankojen ja korkeudeltaan säädeltävien tunnelien teknologia. Kun nämä haasteet on ratkaistu, voimme päästää Quattrolinon ensimmäiselle matkalleen.😍
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Kun tämä nyt todennäköisesti on aprillipilaketju, niin linkataan vielä VR:n Instagram-päivitys (ei vaadi kirjautumista) uusista nelikerroksisista Quattrolino-vaunuista:

Toisen ja kolmannen kerroksen välisestä hyvin pienestä välistä tulee mieleen Southern Railway:n Class 4DD, joka on tietääkseni ainoa kaksikerroksinen junamalli, joka on kulkenut Britannian radoilla. Juna näyttää aprillipilalta, mutta kaksi sellaista oli itse asiassa käytössä yli 20 vuoden ajan, jona aikana niille kertyi noin 700 000 mailia mittariin.
image_2022-04-01_173523.jpgimage_2022-04-01_173444.jpg

Tässä linkki melko lyhyeen Wikipedia-artikkeliin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Pahintahan tässä on, että tämä voisi aivan hyvin olla totta!

Joo, uutista rustatessa pyöri mielessä HKL:n uusi nimi ja logo ja mietin ettei ollenkaan mahdoton skenaario että nimi vaihtuu. 😀
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Toisen ja kolmannen kerroksen välisestä hyvin pienestä välistä tulee mieleen Southern Railway:n Class 4DD, joka on tietääkseni ainoa kaksikerroksinen junamalli, joka on kulkenut Britannian radoilla. Juna näyttää aprillipilalta, mutta kaksi sellaista oli itse asiassa käytössä yli 20 vuoden ajan, jona aikana niille kertyi noin 700 000 mailia mittariin.
Tässä linkki melko lyhyeen Wikipedia-artikkeliin.

Onpa jännä konsepti, melkeinpä harmi, jos tuota ei ole jatkokehitetty missään vaiheessa. Vaikka noissa ilmeisesti olikin omat ongelmansa, niin voisi kuvitella, että tuo konsepti voisi kehiteltynä toimiakin jossain ja herättää myös kiinnostusta ihmisissä. Tuossa VR:n kuvassa toki ei näytä olevan tällainen järjestely kyseessä, kun ei ikkunat asetu lomittain, vaan ihan vain pikaisesta muokkailusta jäänyt kummajainen. En yllättyisi vaikka olisi Paintilla tehty tavallisen vaunun kuvasta.

Joo, uutista rustatessa pyöri mielessä HKL:n uusi nimi ja logo ja mietin ettei ollenkaan mahdoton skenaario että nimi vaihtuu. 😀

Voisi kuvitella, että ainakin Ruotsissa jotain uudelleenbrändäystä tulisi. Toivon kyllä, että Suomessa ei.
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Onpa jännä konsepti, melkeinpä harmi, jos tuota ei ole jatkokehitetty missään vaiheessa. Vaikka noissa ilmeisesti olikin omat ongelmansa, niin voisi kuvitella, että tuo konsepti voisi kehiteltynä toimiakin jossain ja herättää myös kiinnostusta ihmisissä.

Jatkokehitys olisi tosiaan ollut kiinnostavaa. Suurimmat ongelmat olivat ymmärtääkseni huono ilmanvaihto ja ovien pieni määrä suhteessa istumapaikkoihin. Ilmastoinnin pystyisi varmasti saamaan toimivaksi nykypäivänä. Noin 20 istumapaikkaa per yksi ovi sen sijaan kuulostaa aika normaalilta suhteessa nykyjuniin, joten senkään ei pitäisi olla ongelma.

Tuossa VR:n kuvassa toki ei näytä olevan tällainen järjestely kyseessä, kun ei ikkunat asetu lomittain, vaan ihan vain pikaisesta muokkailusta jäänyt kummajainen. En yllättyisi vaikka olisi Paintilla tehty tavallisen vaunun kuvasta.

Jep, siinä ei selvästikään ole sellaista järjestelyä. Ehkä postauksessa mainitut makuupaikat johtavat siihen, että kolmas kerros on vain noin metrin korkuinen:D
 
Vs: VR:n nimi vaihtuu Railiaksi dynaamisuuden lisäämiseksi

Voisi kuvitella, että ainakin Ruotsissa jotain uudelleenbrändäystä tulisi. Toivon kyllä, että Suomessa ei.

Pohjolan Liikenteestä VR Bus Finland ja Ruotsin toiminnoista VR Sweden ja VR Bus Sweden. :)
 
Takaisin
Ylös