VR Groupin toimitusjohtaja irtisanottu tehtävästään

Sipponen sentään myi jotain. HSL:ssä pääsi panemaan hösseliksi Geologian tutkimuskeskuksen johtaja. Geologian tutkimuskeskuksen johtaminen antaa varmasti loistavat eväät työhön. :lol:
 
Tiedän, että mielipiteeni ei ole muodissa tällä hetkellä, mutta mä olen aika voimakkaasti sitä mieltä, että hyvän johtajan pitäisi ymmärtää siitä alastakin jotain, oikeastaan aika paljonkin. On helpompaa ja luontevampaa johtaa alaisiaan, jos osaa itsekin tehdä heidän töitään, edes jonkin verran.

En tarkoita, että VR:n toimitusjohtajan pitää olla veturinkuljettaja, mutta jos nyt jonkinlaista kokemusta liikennealalta olisi, niin kyllä se helpottaisi duunia aika lailla. Lisäksi se usein tuo arvostusta alaisten keskuudessa, mikä ei ole ihan mitätön asia sekään.
 
Ihan huomionarvoinen pointti. Eiköhän useimmiten bussifirmojenkin (siis puhuttaessa "normaalikokoisista" firmoista, ei maailmanlaajuisista konserneista) johtajilla ole bussikuskikokemusta ja varustamosektorilla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että johtoporukassa on merikapteeneita.
 
Mitä isompi yritys, sitä enemmän johto yleensä koostuu ammattijohtajista. Toimialaosaamista voi olla sitä kautta, että henkilö on ollut alalla pitkään, mutta harvemmin isojen firmojen johdossa on porukkaa, jolla olisi kokemusta siitä varsinaisesta työstä mitä firmassa tehdään. Jotkut alat ovat poikkeuksia, esim. lääkärit ovat onnistuneet monopolisoimaan johtamisensa niin että heitä saa johtaa vain toiset lääkärit.
 
Mitä isompi yritys, sitä enemmän johto yleensä koostuu ammattijohtajista. Toimialaosaamista voi olla sitä kautta, että henkilö on ollut alalla pitkään, mutta harvemmin isojen firmojen johdossa on porukkaa, jolla olisi kokemusta siitä varsinaisesta työstä mitä firmassa tehdään. Jotkut alat ovat poikkeuksia, esim. lääkärit ovat onnistuneet monopolisoimaan johtamisensa niin että heitä saa johtaa vain toiset lääkärit.

On täysin toimialariippumaton fakta, että firma voi pysyä pystyssä vain siten, että sisään tulee enemmän rahaa kuin ulos menee. Se pätee niin VR:ään kuin Arskan Kanala kommandiittiyhtiöön.

Asiassa on myös sellainen aspekti, että omia ympyröitä pyöriteltäessä ruvetaan sokeutumaan. Siksi kokonaan toiselta toimialalta tuleva johtaja saattaa pöllyttää luutuneita menettelytapoja helpommin, koska hänellä ei ole painolastia. Olisi todennäköisesti suuri onnettomuus, jos VR keksisi nostaa pääjohtajaksi jonkin omasta porukastaan.

Sairaalalaitos on pöhöttynyt ja täynnä järkeä vailla olevia menettelytapoja juuri siksi, että johtajaksi ei kelpuuteta kuin teräväkyynärpäisin lääkäri, jolla ei ole koulutusta sen enempää hallintoon kuin johtamiseenkaan. Vahva uskoni on, että homma toimisi oleellisesti paremmin, jos johtajaksi otettaisiin joku, jolla on kokemusta vaikkapa teollisuuslaitoksen prosessien kehittämisestä ja johtamisesta.
 
Mielenkiintoista on nähdä, onko johtajavaihdoksella vaikutusta VR:n toimintaan ja erityisesti liikennöintiin? Ajetaanko enemmän junia vai vähemmän? Pahimmillaan kyseessä on puhdas valtakamppailu, joka ei johda parannuksiin toiminnassa. Toiveita olisi monta, kuten yhdistettyjen kuljetusten aloittaminen uudestaan tai henkilökaukoliikenteen tehostaminen (lisää nopeampia junia paremmilla vaihtoyhteyksillä). Arriva-hankinnan yhteydessä mainittiin (taisi olla itse toimitusjohtaja) syyksi varautuminen kilpailuun henkilöliikenteessä. Se voisi tarkoittaa kustannusten alentamista junamäärää vähentämällä tai liikenteen kasvattamista raidekapasiteetin saturoimiseksi. Silloin uusien yrittäjien on entistä vaikeampi löytää taloudellisesti järkeviä toimintasuuntia. Tavaraliikenteessä tilanne on parempi, kun verraten varteenotettavia toimijoita on useampia. Tässäkin VR on pistänyt kapuloita rattaisiin purkamalla pääkaupunkiseudun ainoan intermodaaliterminaalin (Vuosaari pois lukien).
Juha
 
Ihan huomionarvoinen pointti. Eiköhän useimmiten bussifirmojenkin (siis puhuttaessa "normaalikokoisista" firmoista, ei maailmanlaajuisista konserneista) johtajilla ole bussikuskikokemusta ja varustamosektorilla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että johtoporukassa on merikapteeneita.
En kyllä lähtisi vertailemaan bussikuskia ja merikapteenia. Merikapteenin tutkinnon suorittaminen kestää kuitenkin vähintään 4,5 vuotta ja että pätevöityy työskentelemään vaikkapa aluksen päällikkönä vaatii ainakin 36 kuukautta työskentelyä sen päälle. Lisäksi jos on työskennellyt aluksen päällikkönä, on työ, tietenkin aluksesta riippuen, hyvinkin johtamispainotteista ja vastuun kantamista. Linja-autokortin taas voi saada hyvinkin nopeasti ja ammattitutkinnonkin saa käytännössä kaikki jotka sen haluavat suorittaa.
 
Takaisin
Ylös