Tavaran lastaus laivoista juniin

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
13
Re: Rekkajunaverkosto

Periaatteessa pitäisi pyrkiä luomaan trailerjunien verkosto, jonka solmuja olisivat ainakin nämä kaupungit:

- Turku ja Naantali (satamat)
- Helsinki (satama)
- Tampere
- Seinäjoki
- Oulu (myös satama)
- Rovaniemi
- Pori ja Rauma (satamat)
- Jyväskylä
- Kuopio
- Joensuu
- Lahti
- Kouvola
- Kotka ja Hamina (satamat)

Näissä paikoissa sijaitsevista terminaaleista liikennettä jaettaisiin edelleen rekoilla.

Ja mitäs järkeä tässä sitten mahtaa olla? Läheskään kaikkiin edellä mainittuihin satamiin ei kulje semejä meriteitse. Esimerkiksi Rauman satamassa suurin osa tavarasta kulkee joko paperirullana tai kontissa, ei suinkaan semitrailerissa... Ja esimerkiksi Oulussa mainitun kaltainen intermodaaliterminaali on jo.
 
Re: Rekkajunaverkosto

Infiniz sanoi:
Läheskään kaikkiin edellä mainittuihin satamiin ei kulje semejä meriteitse. Esimerkiksi Rauman satamassa suurin osa tavarasta kulkee joko paperirullana tai kontissa, ei suinkaan semitrailerissa... Ja esimerkiksi Oulussa mainitun kaltainen intermodaaliterminaali on jo.

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin:
"Tavara lastattaisiin juniin kontteina, trailereina tai vaihtokuormalavoina. "
Ajatukseni oli, että yhtiöllä olisi matalia avovaunuja, joihin voi lastata yhtä hyvin semitrailereita, kontteja kuin erilaisia kuormalavojakin sen mukaan, mikä on kunkin terminaalin liikenne.

Joitakin tällaisen järjestemän vaatimia intermodaaliterminaaleja on jo, Oulun lisäksi ilmeisesti Tampereella (joku asian paremmin tunteva voi täydentää jo olevat terminaalit). Schenker (=DB/ Railion) rakentaa tällaisen terminaalin nyt Turkuun josta VR Oy / Transpoint on tällaiset terminaalit purkanut. Ei kai se, että jo on olemassa yksi terminaali, muuta miksikään 10-15 muun terminaalin rakentamistarvetta?

Kommenttisi ei mitenkään heikennä perusteluita rakentaa yhdistettyjen kuljetusten perusverkosto rautateille - jonka ehdottomasti olisi syytä katta Rauma yhtenä suurimmista vientikuljetusten satamista.
 
Rauma ei ole mikään merkittävä trailerisatama vaan ennenkaikkea metsäteollisuustuotteiden ja suuryksikköjen (konttiliikennettä esim alkuvuonna 2005 55000 TEU) laivaussatama. Ja nykyäänhän nuo kulkee pääasiassa junalla. Pitäisikö Raumalle siis rakentaa yhdistettyjen kuljetusten terminaali siten, että kontit lastataan junasta autoon ja siitä edelleen lauttavaunuun ihan vaan siksi että pitää saada hienolta kuulostavat terminaalit ja vehkeet?
 
Infiniz sanoi:
Rauma ei ole mikään merkittävä trailerisatama vaan ennenkaikkea metsäteollisuustuotteiden ja suuryksikköjen (konttiliikennettä esim alkuvuonna 2005 55000 TEU) laivaussatama. Ja nykyäänhän nuo kulkee pääasiassa junalla. Pitäisikö Raumalle siis rakentaa yhdistettyjen kuljetusten terminaali siten, että kontit lastataan junasta autoon ja siitä edelleen lauttavaunuun ihan vaan siksi että pitää saada hienolta kuulostavat terminaalit ja vehkeet?

No ei tietystikään. Jos satamassa jo on toimivat järjestelyt, se on vallan riittävä "yhdistettyjen kuljetusten terminaali". Eikä tarkoitus tietenkään ole, että esimerkiksi kontit lastataan ensin autoon ja sitten junaan. "Huggepack" - kuljetus on järkevä vain silloin, kun peruslastiyksikkönä on rekan traileri. Rauman osalta junaliikenteen osuus on todella erinomainen ja traileiden osuus häviävän pieni, toisin kuin esimerkiksi Helsingissä, Naantalissa ja Turussa.

Varsinaisen "trailerjunan" tarve näyttää olevan suuri Helsingissä, Naantalissa, Turussa ja Hangossa.

http://www.finnports.com/statistics.php?series=2004&table_id=33
 
http://www.kuljetusjalogistiikka.com/raumaste.php - tuolla sitten asiaa kuinka paperin kuljetus Kajaanista laivaan tapahtuu vuoden logistiikkapalkinnonkin saaneen VetoKetju-projektin tyyliin. Tehokasta, kun paperirullaan kosketaan ensimmäisen kerran trukilla vasta laivan ruumassa storo-lastauksessa.

kuljetus on järkevä vain silloin, kun peruslastiyksikkönä on rekan traileri.
- Miksi juuri traileri? Kontin saisi nostettua rautatievaunusta suoraan laivaan niinkuin esimerkiksi CTL-terminaalissa Lübeckissä, jossa ratapiha on suuren konttinosturin alla, joka lastaa kontit suoraan laivaan. Toki tuo toimii vain jos laivaan voidaan lastata kontit sääkannelle/ruumaan suoraan yläkautta eikä esimerkiksi storona.

Helsingissä, Naantalissa ja Turussa.
- Entäpä Hanko?
 
Infiniz sanoi:
Miksi juuri traileri??

Kyse oli vain siitä, että ainoa järkevä käyttötarkoitus rekkatrailereiden lastaamiselle junaan on sellainen logistiikkaratkaisu, jossa tavarat lastataan traileriin ja puretaan loppupaikassa trailerista.

Jos kuljetusyksikkö on kontti, paperirulla tms. se kannattaa luonnollisesti lastata laivaan tai junaan ilman rekkatraileria, vaikka tavara jommassa kummassa päässä kulkisikin loppumatkan rekalla.

Yhdistetyissä kuljetuksissa joissa käytetään laivaa ja junaa voidaan tietysti käyttää mitä tahansa kuljetusyksikköä.

Infiniz sanoi:
http://www.kuljetusjalogistiikka.com/raumaste.php - tuolla sitten asiaa kuinka paperin kuljetus Kajaanista laivaan tapahtuu vuoden logistiikkapalkinnonkin saaneen VetoKetju-projektin tyyliin. Tehokasta, kun paperirullaan kosketaan ensimmäisen kerran trukilla vasta laivan ruumassa storo-lastauksessa.

Kontin saisi nostettua rautatievaunusta suoraan laivaan niinkuin esimerkiksi CTL-terminaalissa Lübeckissä, jossa ratapiha on suuren konttinosturin alla, joka lastaa kontit suoraan laivaan. Toki tuo toimii vain jos laivaan voidaan lastata kontit sääkannelle/ruumaan suoraan yläkautta eikä esimerkiksi storona.

Hyviä esimerkkejä toisenlaisista logistiikkaratkaisuista.

Nosturilla suoraan laivasta junaan lienee erittäin optimaalinen järjestelmä lastata kontteja.

Itse olen miettinyt sitä, olisiko rakennettavissa myös ro-rona lastatuille konteille ja trailereille lastausmenetelmä, jossa ne suoraan lastattaisiiin laivasta junaan käyttämättä varsinaisesti vetokoneita tai rekannuppeja.

En kuitenkaan tunne täsmälleen eri ahtauskäytäntöjä, voinet täsmentää, millaisia järjestelujä nyt käytetään junasta-laivaan lastauksissa.

Infiniz sanoi:
Entäpä Hanko?

Mainittiin edellisessä viestissäni seuraavassa lauseessa. Lue koko teksti ennen kuin kommentoit.
 
Yleisin kontin liikerata satamassa lienee seuraava: Kontti vaunusta konttikentälle, konttikentältä joko Mafin tai kasetin päälle ja vetomestarilla rorona laivaan tai sitten konttinosturilla ns. konventionaaliseen alukseen. (eli ei mitään perä/sivu/muita ramppeja)

Paperirullat lastataan vaunusta terminaaliin paperipihdein varustetuilla trukeilla, varastosta mafiin, mafi vedetään vetomestarilla laivaan, jossa se ahdataan trukeilla laivaan. (Tästä tulee nimitys Sto-Ro , Stowable Ro-Ro) Poikkeuksena esimerkiksi edellämainittu VetoKetju.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Nosturilla suoraan laivasta junaan lienee erittäin optimaalinen järjestelmä lastata kontteja.
Logistiikkaketjun tehokkuuden takia konttilaiva lastataan/puretaan mahdollisimman nopeasti. Konttikraana purkaa kontit kentälle, josta kurottajat ja lukit vievät ne kauemmaksi sitä vauhtia, ettei kraana joudu odottamaan. Jos kraana laskisi kontin suoraan vaunuun, joutuisi vaunuletkoja jatkuvasti vekslaamaan, ja tähän menee aikaa. Turussa oli ennen konttinosturien alla junanraiteet, mutta ne purettiin. Suurin osa konteista menee kentälle odottamaan jatkokuljetusta, osa menee odottaviin autoihin ja osa kauempana oleviin junanvaunuihin, joihin kurottaja saa kontit näppärästi paikoilleen.
 
Takaisin
Ylös