Mattimyöhäiset pitävät junia laiturilla

Liittynyt
7 Helmikuu 2006
Viestit
32
Matkustajat ihmettelevät, miksi Helsingistä lähtevä juna on myöhässä jo Pasilassa, jopa kesäkelilla. Tässä yksi esimerkki omasta junastani, lähtö ruuhka-aikaan Helsingistä Vantaankoskelle. M-juniahan menee 10 minuutin välein.

16.47.00 LÄHTÖAIKA! Opastimessa ajon salliva opaste, lähtövalmista muutenkin paitsi että viimeisestä ovesta peräpäässä on vielä 15 ihmistä tunkemassa sisään eikä ovea saa kiinni (turvareunat ovissa).

16.47.40 Annan valmis lähtöön -opasteen kuljettajalle, ovet alkavat sulkeutua ja kuljettaja laittaa tehoja koneeseen ja liikutaan hitaasti jolloin yksi juoksija laittaa laiturilta salkun ovien väliin ja ovi lentää salamana auki (turvareuna). Juna joudutaan pysäyttämään vauhdista koska ovi auki ei saa tietenkään ajaa. Tulee vielä neljä muutakin peräkanaa sisälle. Tässä vaiheessa oviaukko ja eteinen on jo niin täynnä matkustajia, että näiden juoksijoiden sisääntulo kestää normaalia kauemmin, ilmeisesti jäävät rappusiin seisomaan.

16.48.20 Ovi saadaan viimein kiinni, tosin vieläkin on yrittäjiä. Lähdetään.

Eli koko rumbaan meni likimain puolitoista minuuttia. Saman ajan Helsinkiin saapuva juna odotteli Linnunlaulussa meidän lähtöä.

Vantaankoskelle saavuttiin siten, että sinne jäi aikataulussa varatun 6 minuutin sijasta 3 minuuttia kääntöaika ja takaisin Helsinkiin lähdettiin sieltä n. 2 minuuttia myöhässä koska ajopään vaihto ja kulunvalvontalaitteen lataus vaativat oman aikansa.

Kalusto oli toimintakuntoista, henkilöstö valmiina ja myös muut matkustajat. Vain muutaman juoksijan tähden. Että näin.

- KONDUKTÖÖRI -
 
eikä ovea saa kiinni (turvareunat ovissa).
Eikös se ongelma ole tässä. Sm1/2:ien ovia ei selvästikään ole suunniteltu käytettäväksi turvareunojen kanssa. Maailma on kuitenkin täynnä lähijuna- ja metrokalustoa, joissa ovet saadaan kiinni kun lähtöaika koittaa.

Lähijunaliikenteen matkustajamäärät ovat jo sen verran isoja, että Helsingissä ja Pasilassa juoksijoita varmaan tulee jatkuvalla syötöllä ruuhka-aikaan. Matkustajamäärät toivottavasti vain kasvavat tulevaisuudessa, joten viime tipassa sisään tunkemisen on turha odottaa loppuvan.
 
Olen myös pannut merkille, että viime hetkellä sisään juoksevat matkustajat pitävät ovia auki. Ongelma koskee yhtälailla Sm4-kalustoa, kuin vanhoja junia. Ovien sulkumekanismissa vaikuttaisi olevan puutteita. Jos turvareuna avaa oven, se pitäisi pystyä sulkemaan ilman nykyistä viivettä. Joidenkin ihmisten luontoon kuuluu joka tapauksessa syöksyä viime hetkellä kyytiin, vaikka seuraava lähtö olisi kahden minuutin kuluttua. Tämä pitäisi ottaa huomioon jo junia suunniteltaessa.

Kaukoliikenteessä uudelleen käyttöön otettu pilli voisi lähiliikenteessäkin toimia. Tarvittaessa vielä kuuluva "juna lähtee, ovet sulkeutuvat" huuto varmaan myös hillitsee myöhässä sisään pyrkiviä - tai sitten jotkut tulkitsevat sen kehotukseksi lisätä vauhtia. Meitä kun on niin moneen junaan...:p
 
Kaukana laiturilta olevista näytöistä voisi juuri lähdössäolevan junan tiedot ottaa pois. Monesti tulee juuri Pasilassa juostua junaan, kun alhaalta näkee junan olevan lähdössä minuutin-parin kuluttua - ja yleensähän mukaan ehtii. Nimittäin jostain syystä minulla on mielikuva, että junien henkilökunta olisi ystävällisempää myöhäisen kyytiinhaluajan kannalta verrattuna bussien kuljettajiin. Ei sillä, että useimmat bussinkuljettajatkin ottavat myöhässä tulevankin mukaan, jos huomaavat ajoissa niin, että auto ei ole selkeästi kerennyt lähteä liikkeelle. Mieluusti jättäisin kuitenkin juoksematta, jos lähdössä olevan junan tietoja ei näkyisi.
 
Kaukoliikenteessä uudelleen käyttöön otettu pilli voisi lähiliikenteessäkin toimia. Tarvittaessa vielä kuuluva "juna lähtee, ovet sulkeutuvat" huuto varmaan myös hillitsee myöhässä sisään pyrkiviä - tai sitten jotkut tulkitsevat sen kehotukseksi lisätä vauhtia. Meitä kun on niin moneen junaan...:p

Eiköhän oikea lääke olisi eliminoida jollain tavalla ylimääräiset juoksumatkat, eli ettei lähtevien junien runkoja pidettäisi niin kaukana raiteen päätypuskimesta. Raiteille 1-3 ja 12-19 on jo muutenkin aika pitkä matka kävellä, ja jos sitten kun on hiki hatussa ravannut raiteen alkupäähän, ja välissä on vielä 2 tyhjää junarunkoa raiteen pään ja lähtevän junarungon välissä, niin pakostakin syntyy myöhästymisiä.

Muistutan myös, että esim pääradan suunnalla "kaupunkiradoilla" liikenne on varsin harvaa jo klo 1730 jälkeen, I ja K-junien vuoroväli on 20 minuuttia ja junasta myöhästymien on silloin matkustajalle todella harmittava asia. Junilla on 20 minuutin vuorovälin liikenteessä aikaa odottaa että kaikki nousevat kyytiin, varsinkin jos junat on pysäköity kauas tyhjien runkojen taakse.

Toinen juttu joka myöhästyttää lähijunia on lippujen myyminen junassa. Konduktööri ei aina ehdi juosta ovelle antamaan lähtölupaa jos lippujen myyminen pitää hänet varattuna. YTV-alueen sisällä pitäisi "pakottaa" ihmiset jollain konstilla hankkimaan lippuna etukäteen automaatista, ja pankkikortilla lippujen myyynti lähijunissa pitäisi lopettaa kokonaan, vain käteinen kelvatkoot maksuvälineeksi. Eihän busseissakaan kuljettaja myy lippuja millään pankkikortilla.

Kolmas syy on, että vaikka juna lähtisi Helsingistä vähän myöhässä, niin kuljettaja harvoin tekeee mitään ajaakseen myöhästymisen kiinni liki 3 km mittaisella suoralla osuudella Linnunlaulusta Pasilaan, vaan ajaa junaa kuin etana. Minun tietääkseni nopeusrajoitus ei ole 50 vaan 80 km/h, mutta silti ajetaan toinen käsi jarrulla. Näyttävätkö opastimet jostain syystä aina alennettua nopeutta tällä rataosuudella vai mistä on kysymys? Helsinkiin päin tultaessa junilla on aivan toisenlainen vauhti.

t. Rainer
 
Junissa ja metrossa pitäisi olla "kovemmat" ovet. Nykyään turva-asetukset on säädetty niin varmanpäälle, että ovien aukipitäminen ja repiminen onnistuu liian helposti.

Ovien aukipitämisen pitäisi olla riittävän epämiellyttävää, jotta se vähenisi. Ihmisille pitää tulla fiilis, että oven väliin voi jäädä, vaikka se ei todellisuudessa onnistuisikaan.
 
Pietarin metrossa on vihreällä linjalla ja osalla sinisen linjan asemista ovet myös laiturilla. Laituriovet menevät kiinni todella lujaa rämähtäen eikä käy edes mielessä tunkea jotain ruumiinosaa niiden väliin. :)
 
Yleensä nuo mattimyöhäset tiedostavat, että junia menee usein ja että menee mihin ehtii. Ovet vaan kiinni ja menoksi kun lähtöaika on, ei siinä pidä mitään myöhästelijöitä alkaa odottamaan. Kyllä se tulee ajoissa laiturille, jos oikeasti haluaa ehtiä kyseiseen junaan. Esimerkkinä pohjoisen yöjunat, joihin porukkaa alkaa virtaamaan laiturille jo kolme varttia ennen lähtö-aikaa.
 
Yleensä nuo mattimyöhäset tiedostavat, että junia menee usein ja että menee mihin ehtii. Ovet vaan kiinni ja menoksi kun lähtöaika on, ei siinä pidä mitään myöhästelijöitä alkaa odottamaan. Kyllä se tulee ajoissa laiturille, jos oikeasti haluaa ehtiä kyseiseen junaan. Esimerkkinä pohjoisen yöjunat, joihin porukkaa alkaa virtaamaan laiturille jo kolme varttia ennen lähtö-aikaa.
Niin bussi- kuin junaliikenteessä nämä viime tingassa kulkuneuvoon ryntäävät olvat yleensä niitä, jotka poistuvat kulkuneuvosta siellä, missä julkinen liikenne on muutenkin tiheää. Ne matkustajat, jotka matkustavat pitemmälle harvempien yhteyksien päähän, tulevat odottamaan junaa/bussia jo hyvissä ajoin. Eivät missään nimessä halua myöhästyä kulkuneuvosta, koska seuraavaan lähtöön saattaa mennä jokunen tovi (=jopa x määrä tunteja). Katsokaapa vertailun vuoksi vaikka ihmisten käyttäytymistä Helsingin keskustaan johtavien väylien (esim. Mannerheimintie ja Hämeentie) varrella sijaitsevilla pysäkeillä. Keskustaan päin menevään bussiin on juostava viime tingassa. Seuraavaa voi joutua odottamaan "jopa" minuutin. Tai sitten tämä ilmiö on yleinen vain Pääkaupunkiseudulla, koska täällä ihmisillä on tunnetusti niin kauhea "kiire".
 
Tai sitten tämä ilmiö on yleinen vain Pääkaupunkiseudulla, koska täällä ihmisillä on tunnetusti niin kauhea "kiire".

Helsingissä asuu tällä hetkellä noin 60% muualta kaupunkiin muuttaneita, joten kysymyksessä ei välttämättä ole sitten syntyperäinen stadilainen joka sen bussin, raitiovaunun, metron tai lähijunan perässä juoksee. Yleisesti ottaen he tuntuvat olevan näitä maalta muuttaneita, jotka ovat tottuneet juoksemaan nähdessään kulkuneuvon tulevan - seuraava kun kotikonnuillakin tuli vasta tuntien kuluttua...
 
Nämä mattimyöhäiset eivät ilmeisesti lue aikatauluja. He vaan saapuvat asemalle/pysäkille milloin sattuu, tai he ovat niitä jotka muutenkin toimivat viimetinkaan.
On täysin ymmärrettävää että lähijuna/metrojuna ei odota juoksijoita vaan lähtee kellon mukaan, sillä 10 minuutin vuorovälillä jo 10 sekunnin myöhästyminen vaikuttaa seuraavien junien/ vuorojen aikataulussa pysymiseen.
 
Nämä mattimyöhäiset eivät ilmeisesti lue aikatauluja. He vaan saapuvat asemalle/pysäkille milloin sattuu
Joskushan ilmaisjakelulehdissä julkaistavalla HKL Linjalla -palstalla oli karrikoitu erilaisia joukkoliikenteen asiakastyyppejä. En nyt muista miten tämä mattimyöhäisten ryhmä oli nimetty, mutta se on erityisen tiheiden joukkoliikenneyhteyksien varrella esiintyvä laji. He eivät katsele aikatauluja, koska lähtöjä on muutaman minuutin välein. Keskustasta M-junaankin viime tipassa juoksevat ovat siis todennäköisesti menossa Pasilaan tai Huopalahteen - M-junien vakiokäyttäjät kyllä muistavat, että se lähtee keskustasta aina seitsemän yli. Sitten jos mattimyöhäinen huomaa pysäkille tai asemalle tullessaan, että liikenneväline on juuri lähdössä, niin siihenhän on juostava - ei sillä väliä, vaikka seuraava lähtisi vaikka 30 sekunnin kuluttua. Ja jos kulkuväline ei odota, niin pitää muistaa manata muille kuinka palvelu on huonoa.
 
On ihmisiä joilla on kello, mutta ei aikaa.
Viiden minuutin odotaminen pysäkillä voi kaataa heidän loppupäivän ohjelman....
Mutta jos he itse saapuvat kymmene minuuttia myöhässä, he eivät vivaudu joskus edes pahoittelemaan.... (sic)
 
Omalaatuisia yhteispelille haistattelijoita kerääntyy silloin tällöin myös korttiautomaatin eli Junamaatin ääreen. Kerran koin aivan posketonta haitantekoa: automaatilla asioineet kolme peräkkäistä asiakasta tuhersivat yhteensä peräti yksitoista minuuttia ennen omaa vuoroani ja heistä vain yksi sai tulostettua matkalippunsa noin neljän minuutin ähellyksen päätteeksi! Muut kaksi keskeyttivät toimituksen tuntemattomasta syystä. Ehdin viime tingassa ostaa oman lippuni juuri lähtevään kaukojunaan eikä toimitukseen mennyt kuin 35 sekuntia. Automaatti toimi kuin unelma.

Jos lipunostaja ei osaa tottumattomuuttaan operoida automaattia, tulisi hänen käyttää asemien lipunmyyntipalvelua tai - jos palvelua ei ole tarjolla - tutustua automaattitoimintoihin hiljaisempana ajankohtana. Junavuoron lähtöhetki ei totisesti ole oikea aika käytön opiskeluun!
 
Takaisin
Ylös