Kaupunkien väliset lähijunat

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
50
Olisiko aivan mahdoton idea VR:n toteuttaa monen kaupungin ja kunnan väliset lähijunat Alankomaiden Sprinter-junien tapaan, vähintään tunnin tai kahden vuorovälillä, pysähtyisi jokaisella asemalla. Kismittää vietävästi kun näkee InterCity ja Pendolino-junien pysähtyvän asemilla joilla tulee kyytiin hädin tuskin 5 ihmistä… esimerkkinä vaikkapa Suonenjoki, Lapinlahti, Toijala tai vaikkapa Tampereen Tesoma yms muut saman kokoluokan paikkakunnat/kaupunginosat joilla mielestäni vain lähijunien kuuluisi pysähtyä. Tiedän että on olemassa Z, R yms junat mutta olisi kiva jos olisi muuallakin kun vain Tampere, Lahti ja Helsinki. Nykyiset taajamajunat taas ovat yksi vitsi. Jatkuvasti tulipaloja, ei ilmastointia, kapasiteetti alkaa loppua.

Jos vaikkapa jonkun tarvitsisi tälläisesta pikkupaikasta mennä vaikkapa Helsinkiin, voisi hän ensin ottaa lähijunan lähimpään keskikokoiseen/ suureen kaupunkiin joita kyllä varmasti löytyy läheltä/ lyhyen matkan päästä ja sieltä vaihtaa IC/Pendolino-junaan.
 
Ovatkohan nuo esimerkit aivan oikeita tässä yhteydessä? Toijalan ohi tulee mentyä usein, ja sieltä monesti nousee kyytiin enemmän. Toisaalta Toijala on risteysasema, ja siten muodostaa esimerkiksi osan reittiä Lahti - Humppila. Siellä siis pitää IC-junien pysähtyä.

Entä sitten Suonenjoki? Siellä pysähtyvät Kuopio-Helsinki -junat, jotka kulkevat joko Kouvolan tai Jyväskylän kautta. Suurin osa Suonenjoelta nousevista on menossa kohteisiin, jotka ovat junareitin varrella. Jättämällä Suonenjoen pysähdyksen pois, nopeutuu junavuoro viisi minuuttia. Niitä 20 Suonenjoelta kyytiin noussutta varten pitäisi ajaa oma juna, jotta he sitten voivat Pieksämäellä vaihtaa ja nousta siihen junaa, joka Suonenjoen ohitti. Parempi vaan antaa IC-junien pysähtyä Suonenjoella.

Siinä olet kyllä oikeassa, että lähijunia tarvittaisiin Suomessa enemmän. Esimerkiksi Seinäjoki-Oulu-radan varrelle on rakennettu paljon taajamia. Tai miksi meillä on juna Ylilvieska-Siilinjärvi, kun meillä voisi olla juna Kuopio-Kokkola? Pysähtymällä kaikissa taajamissa - ei vain asemilla - tarjottaisiin hyvä palvelu alueiden asukkaille. Samalla luotaisiin todellinen vaihtoehto fossiilisilla polttoaineilla kulkeville autoille. Koko Suomeen ei saada toteutettua sähköistä joukkoliikennettä (eikä siinä olisi järkeäkään), mutta radan varren taajamiin sellaisen saisi toteutettua.

VR:lle tällaisen toteuttaminen on mahdotonta. Liikenne ei ole kannattavaa, joten kyllä sen toteuttamiseen tarvitaann Suomen hallitus.
 
Takaisin
Ylös