Suomen Lähijunat Oy

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
732
Turun Sanomissa oli viikonloppuna juttu hankkeen etenemisestä. Juttu on maksumuurin takana, mutta introsta selviää, että hankkeessa on mukana Pekka Möttö.

Luodaanpa uudelle firmalle uusi ketju!

Artikkelin sisältö tiivistettynä:

  • yrityksenä takana Pekkä Möttö, Robert Ramstedt ja muita
  • lähijunaliikenteen aloittamiseen tarvitaan noin 5 miljoonan euron pääoma
  • rahoituksen saaminen on hieman epävarmaa Ukrainan sodan vuoksi
  • jos Turun seudulla liikennöinti ei onnistu, yhtiöllä on tiedossa yhteensä kymmenen kaupunkiseutua joilla olisi potentiaalia lähijunaliikenteelle
  • liikenne olisi alussa subventoitavaa, mutta tuottaisi 15 vuoden jaksolla voittoa

Lisäksi artikkelissa mainitaan, että yhtiöllä on jo nettisivu. Tämä sivu on www.lahijunat.fi. Tällä hetkellä sivusto on melko tyhjä, mutta sieltä voi jo tilata uutiskirjeen sähköpostiin.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Yhtiöstä on juttu tänään Ylen sivuilla. https://yle.fi/uutiset/3-12478231

Artikkelissa kerrotaan, että lakiteknisiä esteitä Turun seudun liikenteelle on vielä, mutta muutoksen odotetaan etenevän. Alueen kunnat ei siis vielä saa tilata raideliikennettä valtion verkolla.

Sm2:sten kunnostuksen hoitaa Suomen Kiskokalusto OY ja lupaillaan uuden junan matkustajakokemusta. Tiedä sitten tarkoittaako tämä myös lattian järsimistä matalaksi ainakin osassa junayksikköä.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Yhtiöstä on juttu tänään Ylen sivuilla. https://yle.fi/uutiset/3-12478231

Artikkelissa kerrotaan, että lakiteknisiä esteitä Turun seudun liikenteelle on vielä, mutta muutoksen odotetaan etenevän. Alueen kunnat ei siis vielä saa tilata raideliikennettä valtion verkolla.

Sm2:sten kunnostuksen hoitaa Suomen Kiskokalusto OY ja lupaillaan uuden junan matkustajakokemusta. Tiedä sitten tarkoittaako tämä myös lattian järsimistä matalaksi ainakin osassa junayksikköä.

Oliskos ollut Turun Sanomissa havainnekuva peruskorjatusta Sm2:sta. Siinä oli ainakin toisen vaunun ikkunalinjaa laskettu ovien välisestä osastosta niin eiköhän se ainakin siitä madallu.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Oliskos ollut Turun Sanomissa havainnekuva peruskorjatusta Sm2:sta. Siinä oli ainakin toisen vaunun ikkunalinjaa laskettu ovien välisestä osastosta niin eiköhän se ainakin siitä madallu.
En usko että Havainnekuva näyttää lopputulosta. Noi valot on täysin naurettavan näköiset ja pienet, ainoat ulkomuutokset jotka uskon tapahtuvan on ovien vaihto uusiin, invanostimen tekeminen yhteen oveen, valojen vaihto LEDeihin ja linjakilpien vaihto. Sisäosa varmaan myllätään täysin.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

En usko että Havainnekuva näyttää lopputulosta. Noi valot on täysin naurettavan näköiset ja pienet, ainoat ulkomuutokset jotka uskon tapahtuvan on ovien vaihto uusiin, invanostimen tekeminen yhteen oveen, valojen vaihto LEDeihin ja linjakilpien vaihto. Sisäosa varmaan myllätään täysin.

Saisko ton havainnekuvan tännekkin linkattua?
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Oliskos ollut Turun Sanomissa havainnekuva peruskorjatusta Sm2:sta. Siinä oli ainakin toisen vaunun ikkunalinjaa laskettu ovien välisestä osastosta niin eiköhän se ainakin siitä madallu.

Joo niin näyttää madaltuvan. Jossain vaiheessa puhuttiin matalasta lisävaunusta, mutta olemassa olevaa jyrsimällä näytetään menevän.

Mitä tulee tuohon havainnekuvaan, niin katon sivuprofiili on myöskin muuttunut, oliskohan ilmastoinnista kyse. U on erikoinen valinta linjakirjaimeksi, kun se on jo käytössä. N niin kuin Nystad olisi vapaana, mutta kaikista paras olisi käyttää kirjainta, jota ei löydy muiden Sm2:sten nauhoista, jos näihin kerran tule LED-kilvet.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

U on erikoinen valinta linjakirjaimeksi, kun se on jo käytössä. N niin kuin Nystad olisi vapaana, mutta kaikista paras olisi käyttää kirjainta, jota ei löydy muiden Sm2:sten nauhoista, jos näihin kerran tule LED-kilvet.

Kun kyseessä on täysin erillinen liikennejärjestelmäkokonaisuus, niin tuskin tuon kirjaimen tarvitsee olla koko valtakunnassa uniikki?
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Kun kyseessä on täysin erillinen liikennejärjestelmäkokonaisuus, niin tuskin tuon kirjaimen tarvitsee olla koko valtakunnassa uniikki?

Niimpä. Muutenkin kyseessä on havainnekuva... mikään ei ole lukkoon lyötyä tässä ja todennäköisesti kunnostuksen jälkeen ei tule näyttämään 100% samalta.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Kun kyseessä on täysin erillinen liikennejärjestelmäkokonaisuus, niin tuskin tuon kirjaimen tarvitsee olla koko valtakunnassa uniikki?

Jos se on täysin erillinen, niin ei silloin tarvitse käyttää kirjaimia ollenkaan, vaan keksiä jokin uus. Mutta, kun kerran on Helsingin lähijunalinjakirjaimistoa laajennettu yhtä kauas kuin Turku; Tampereelle, Kotkaan ja Kouvolaan, niin kyllä minusta kannattaa pitää kiinni yhtenäisestä linjakirjainjärjestelmästä lähijunissa niin kauan kuin kirjaimia riittää.
 
Vs: Suomen Lähijunat OY

Jos se on täysin erillinen, niin ei silloin tarvitse käyttää kirjaimia ollenkaan, vaan keksiä jokin uus. Mutta, kun kerran on Helsingin lähijunalinjakirjaimistoa laajennettu yhtä kauas kuin Turku; Tampereelle, Kotkaan ja Kouvolaan, niin kyllä minusta kannattaa pitää kiinni yhtenäisestä linjakirjainjärjestelmästä lähijunissa niin kauan kuin kirjaimia riittää.
Tampereen, Kymenlaakson, Hämeiden ja Helsingin lähijunajärjestelmät ovat yhdistetty toisiinsa. Turun tulevassa lähijunaliikenteessä lähijunaliikenne ei kytkeydy muihin lähijunajärjestelmiin, ja muutenkin sillä on toinen operaattori. Mielestäni on siis ihan Ok jos käyttävät olemassa olevaa kirjainta.
 
Takaisin
Ylös