Konduktöörien tekemät lipuntarkastukset lähijunissa

Liittynyt
7 Helmikuu 2006
Viestit
32
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

Kyllähän se on totta, että Rautatieviraston tarkastajia on aivan liian vähän junamäärään nähden.

Sen lisäksi ihmettelen, että miksi ihmeessä jotkut matkustajat suuttuvat kun tarkastaa lippuja? Eikös konduktööri ole silloin "maksavan asiakkaan asialla"? Yksi iltapäivä menin Z-junalla Helsingistä Lahteen ja aloin tarkastaa Keravan jälkeen matkalippuja (siellähän tulee jopa automaattikuulutus että liput katsotaan!). Eräskin "Mäntsälän mamma" alkoi huutamaan, että "täällä aletaan olla kyllästyneitä tällaiseen kyttäykseen" ja "sinun pitäisi junan päällikkönä tehdä asian lopettamiseksi jotakin".

Tietääkseni matkat sieltä päin Helsinkiin tehtiin aiemmin bussilla jossa kuljettaja kyllä haluaa nähdä jokaisen matkalipun. Esimerksiksi Riihimäki-Tampere välillä myös taajamajunissa on katsottu ja katsotaan aina liput eikä siellä ole samanlaista nurinaa.

Luulisi, että nurinaa tulisi pummeilta mutta yllättävän usein sitä nurinaa tulee myös matkustajilta joilla lippu on olemassa ja kaikki siltä osin kunnossa. Onko lipun esittäminen jotenkin voimia vaativa toimenpide?

Mitäs mieltä tämän palstan lukijat ovat? Tulisiko myös muualla Suomeen levittää YTV-alueen avorahastukäytäntö juniin vai onko parempi, että lippuja tarkastetaan myös konduktöörien toimesta?
 
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

Luulisi, että nurinaa tulisi pummeilta mutta yllättävän usein sitä nurinaa tulee myös matkustajilta joilla lippu on olemassa ja kaikki siltä osin kunnossa. Onko lipun esittäminen jotenkin voimia vaativa toimenpide?
Tämä ilmiö on minuakin ihmetyttänyt ja askarruttanut. Itse aina oman matkani maksavana olen suorastaan riemuissani niinä tavattoman harvinaisina kertoina, kun käyttämäni (kauko)junavuoron kaikki matkustajat joutuvat vilauttamaan lippuaan toiseen kertaan. Sehän ei ole vaiva eikä mikään, jos lippu ja mahdolliset alennustodisteet pidetään kätevästi käsillä.

Tarkastusmaksu tulisi langettaa aina, kun matkustajalla ei ole matkaan oikeuttavaa lippua. Maksun välttämistä omalaatuisin selityksin ei tule sallia tarkastuksen yhteydessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

Eikös Ruotsisa Pendeltågetissa "Vaunuisäntä/-emäntä" tarkistaa kaikkia matkustajien lippuja, myöskin SL-landiassa.

ja kyllä VRn konnarit tarkastaa kaikkien Y-junien matkustajien liput Kirkkonumen jälkeen Karjaalle päin. ja sunnuntaisin liikuvan SaMi-yksikkön joka ilmantuu Imatralle saakka. Eli luuleeko ihmiset vain siksi että se on lähijunan tyypien vaunu, niin silloin ei tarvitsee konnarille lipua näyttä.

/Skurubisin
 
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

ja kyllä VRn konnarit tarkastaa kaikkien Y-junien matkustajien liput Kirkkonumen jälkeen Karjaalle päin. ja sunnuntaisin liikuvan SaMi-yksikkön joka ilmantuu Imatralle saakka.
/Skurubisin

Sami yksikköä ei enää kulje Imatralle sunnuntaisin, eikä minään muinakaan päivinä.


Y-junalla olen mennyt ja silloin on lippu tarkastettu, mutta entäs Z-junassa, kun lippua ei ole viimeaikoina tarkastettu kertaakaan? Jos ei muulloin ehdi niin Mäntsälän jälkeen olisi hyvin aikaa.
 
Lähiliikenteessä tulee itse tehtyä matkalippujentarkastus lähes päivittäin, mikäli muulta työltä jää aikaa sellaisen suorittamiseen. Toimintamalli on varsin selkeä. Ensin on pidettävä huoli, että jokaisella asiakkaalla on ollut mahdollisuus ostaa lippu asianmukaisesti. Tämän jälkeen alkaa toiminta. Välillä annan asiakkaalle mahdollisuuden vapaaehtoiseen poistumiseen junasta kuuluttamalla koko junaan "seuraavalta asemalta lähdön jälkeen tarkistetaan kaikkien matkaliput, joten pyydät Teitä varaamaan liput valmiiksi esille". Joskus taas mennään suoraan toimintaan ja toimintamalli on selkeä - jos ei lippua ole, niin se on lakki päähän ja näkemiin. Siinä vaiheessa ei selitykset enää kelpaa, vaan "konduktöörillä on oikeus poistaa liputon asiakas junasta".

Konduktööreillä on selkeät ohjeet siitä, että missä ja milloin lippuja kuuluu tarkastaa aina. Joka tapauksessa konduktööri voi täysin oman mielen mukaisesti tarkastaa asiakkailta liput juuri silloin kuin haluaa tämän lisäksi.

Kaukoliikenteessä täystarkastusten tekeminen lähtöaseman lisäksi koetaan välillä asiakkaiden toimesta "hankalaksi". Kysymyksessä on kuitenkin myös tekijöitä, joita asiakas ei välttämättä tule miettineeksi nimittäin esimerkiksi jatkoyhteyksien turvaaminen mahdollisessa myöhästymistilanteessa. Kun junassa on satoja matkustajia, niin suhteellisen tarkan matkustajamäärän tietäminen vaihtoyhteyksiin jatkavista asiakkaista on hyvä tieto junan johtavalle konduktöörille. Mikäli juna myöhästyy yli 10-15 minuuttia, niin alkaa liikenteenohjauksissa miettiminen jatkoyhteyden korvaamisesta esimerkiksi takseilla, linja-autoilla tai jopa tarvittaessa toisella junalla... Tällaisista tilanteista selviäminen kunnialla on paljon helpompaa, kun voidaan heti antaa tieto matkustajien määrästä eli arvioida paras kuljetusmuoto. Miksi tilata 3 hengelle linja-autoja, kun taksikin riittää jne jne jne...

Loppupeleissä pienellä vaivalla, jota ei edes pidä matkansa rehellisesti maksaneen asiakkaan pitää vaivana, saadaa matka sujumaan. Lipuntarkastustoimintaa tehdään maksavan asiakkaan parhaaksi. Epärehelliselle se voi olla jopa kohtalokasta.
 
Itse olen ainakin seurannut konduktöörien toimintaa. Konnarit tuntuvat olevan nykyään mitäänsaamattomia laiskiaisia. Yleensä konnari huokaisee syvään, jos jollekin "täytyy" alkaa myimään lippua. Olisi kai mukavampaa jos saisi vain kävellä äkkiä ohjaamoon istumaan ettei vain tarvitse tehdä niitä röitä, vai töitäkö se oli...no kuitenkin. Monella konnarilla on se asenne, että kaikkihan täällä pummilla matkustavat, ja tämän takia he monesti toivovat että eipä olisi ketään rehellistä lipunmaksajaa. Erään kerran nais-ihminen kysyi konnarilta että onko tarkastajia junassa että tarviiko ostaa lippua. Tähän naiskonnari sanoi että ei ole tällä kertaa, mutta eihän sitä voi tietää mistä ne tulevat kyytiin. Nainen sanoi sitten että no en nyt kuitenkaan sitten osta lippua, kun ei tässä ole enään kuin pari asemaa että ei ne varmaan näiltä tule. Laiskan oloinen naiskonnari oli samaa mieltä ja sanoi, joo no miten vain ja jatkoi matkaansa ohjaamoon sulkeutuen. Miksei herranen aika palkata sellaisia konnareita, jotka ns heittävät pummit ulos niin ettei toista kertaa huvita pummilla matkustaa. Tai sitten konnareille pitäisi antaa tarkastusmaksun kirjoitusoikeus, sekä kiinniotto-oikeus poliiseja varten. Ennen oli konnarillakin sentään poliisin valtuudet, ja jotkut konnarit sisäistivät sen "varsin hyvin". Konnareiksi pitäisi palkata sellaisia vartijatyyppisiä henkilöitä, joiden kanssa ei huvittaisi alkaa haastamaan riitaa. Nykyään konnarit ovat joko vaahtosammuttimen kokoisia narukäsipoikia tai sitten hentoisia tyttöjä.
 
Konnareiksi pitäisi palkata sellaisia vartijatyyppisiä henkilöitä, joiden kanssa ei huvittaisi alkaa haastamaan riitaa. Nykyään konnarit ovat joko vaahtosammuttimen kokoisia narukäsipoikia tai sitten hentoisia tyttöjä.

Tuo ainakin myöhemmän illan ja yön junissa. Tehopartiointia pitäisi olla junissa jatkuvasti, ja tässä tehopartiossa myös niitä vartijoita. Uskon, että pampulla varustettu mustiin pukeutunut maiharimies toimii vielä paremmin, kun konduktööri jolla on kravatti ja pikkutakki. Alkaa varmasti se lippu löytymään, kun edessä seisoo konnarin lisäksi kaksi järjestysmiestä ja muutama tarkastaja. Itse aiheesta sen verran, että mielestäni olisi hyvä, jos konduktööri tarkastaisi matkustajien lippuja. Tosin, niin että kaikilta tasaisesti, eikä vaan nuoremmalta väestöltä. Ylipäätään tuntuu, että niin monessa asiassa nuoria sorsitaan ja eriarvoistetaan. Kyllä 17 vuotias saa sen tarkastusmaksun kun ei ole painanut matkakortin lukijassa nappia, mutta ei se 70 vuotias mummo.
 
Onneksi Kirkkonummen suunnalla on ilta-aikaan usein vartijat matkassa. Monesti olen huomannut, kuinka ihmiset tulevat vain junaan, eikä ajattelekaan matkan maksamista. Tai enhän minä tiedä, jos heillä vaikka on VR:n kausikortit, mutta välillä hieman humaltuneet ja ihan selvinpäinkin olevat kaverukset keskustelevat suhteellisen kovaäänisesti, kuinka hän ei jaksa leimata lippua, tai edes ostaa sitä. Samalla he miettivät, tuleekohan matkalla tarkastajia... Näissä iltavuoroissa en enää pahemmin moista ole havainnut, kiitos vartijoille, jotka läsnäolollaan herättävät tietynlaista pelkoa.
 
Mielestäni kyllä enemmän pitäisi tehdä niitä tarkastuksia, ja konnarilla olla samalla oikeus kirjoittaa tarkastusmaksu. Kummasti voisi jäädä enemmän liputtomia matkustajia kiinni..
 
Aivan.. totta puhut. Mä olenkin miettinyt, miksi konduktöörit eivät saa kirjoittaa sakkoja.. Ei se voi olla syy, että he eivät työskentele Rautatievirastolle... Tekeväthän he yhteistyötä muutenkin.
 
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

Kyllähän se on totta, että Rautatieviraston tarkastajia on aivan liian vähän junamäärään nähden.

Sen lisäksi ihmettelen, että miksi ihmeessä jotkut matkustajat suuttuvat kun tarkastaa lippuja? Eikös konduktööri ole silloin "maksavan asiakkaan asialla"? Yksi iltapäivä menin Z-junalla Helsingistä Lahteen ja aloin tarkastaa Keravan jälkeen matkalippuja (siellähän tulee jopa automaattikuulutus että liput katsotaan!).

Tarkastetaanko liput todella Z-junassa Keravan ja Mäntsälän välillä kaikilta? Miksi vastaavaa käytäntöä ei ole Keravan ja Riihimäen välillä kulkevissa junissa? Luulin, että vyöhykealueella lippuja ei katsottaisi kuin poikkeustilanteissa.
 
Vs: Tarkastajahavaintoja 2007

Tarkastetaanko liput todella Z-junassa Keravan ja Mäntsälän välillä kaikilta?

Ei tuollakaan välillä niitä lippuja tarkasteta läheskään aina, kellonajasta riippumatta. 12 kertaa olen Z-junalla mennyt ja muistaakseni seitsemänä kertana tarkastettiin liput. Kun kerran kiertelevät osastoissa myymässä lippuja, niin mikeivät saman tie tarkastakkin niitä?
 
Mitäs mieltä tämän palstan lukijat ovat? Tulisiko myös muualla Suomeen levittää YTV-alueen avorahastukäytäntö juniin vai onko parempi, että lippuja tarkastetaan myös konduktöörien toimesta?

Mielestäni avorahastus sopii sellaiseen liikenteeseen jossa matkustajia on paljon, osa matkoista on parin kilometrin mittaisia ja useimmilla on kaupunki/seutulippu. Jos ja kun Tampereelle ja Turkuun saadaan lähijunaliikenne niin sielläkin voitaisiin ottaa käyttöön avorahastus. Matka maksettaisiin matkakortilla junan eteisessä ja kondoktööri kiertäisi lipunmyyntiosastossa. Sen sijaan esim. Joensuun ja Nurmeksen välille avorahastus ei mielestäni nykyisin sovi. Eihän junassa edes kelpaa seutulippu.

Kyllä 17 vuotias saa sen tarkastusmaksun kun ei ole painanut matkakortin lukijassa nappia, mutta ei se 70 vuotias mummo.

Ota huomioon että 17-vuotias varmasti osaa lipun ostaa ja jos ei osaa niin se on oma vika kun ei ole ottanut selvää. Pääkaupunkiseudun lipunmyyntikäytännön oppii jos viitsii muutaman minuutin lukea esim. ytv:n nettisivuja. On kohtuutonta jos yli 70-vuotiaille määrätään tarkastusmaksuja. Monet vanhukset eivät lippua ehkä osaa ostaa.

Tarkastusmaksun suuruutta on kritisoitu paljon. Usein sitä verrataan pysäköintivirhemaksuun ja perustellaan että kiellettyyn paikkaan pysäköinti aiheuttaa enemmän haittaa ja jopa vaaratilanteita toisin kuin ilman lippua matkustaminen. Voisiko tarkastusmaksuja olla eri suuruisia? Esim. 20 euron tarkastusmaksu silloin kun on epäselvää onko liputta matkustaminen tahallista kuten yli 70-vuotiaiden tai pikkulasten tapauksessa. 80 euron tarkastusmaksu voisi olla normaalitapauksissa.

Mitä konduktööri tekee liputtomalle matkustajalle? Jos Tikkurilan jälkeen Pendolinossa on liputon matkustaja niin pysäytetäänkö juna vai pääseekö matkustaja ilmaiseksi Tampereelle asti?
 
On kohtuutonta jos yli 70-vuotiaille määrätään tarkastusmaksuja. Monet vanhukset eivät lippua ehkä osaa ostaa.

Mitä konduktööri tekee liputtomalle matkustajalle? Jos Tikkurilan jälkeen Pendolinossa on liputon matkustaja niin pysäytetäänkö juna vai pääseekö matkustaja ilmaiseksi Tampereelle asti?

No en minä oikein ymmärrä, että mikä siinä on vaikeaa sanoa "Eläkeläinen Turkuun" tai laittaa se kortti sen masiinan eteen, painaa nappia ja odottaa että se tuuttaa. Osaa suurin osa ajaa autoakin siinä iässä..

Joskus todistin Rovaniemi-Kokkola pika/taajamajunassa kun Konnari kesken matkan heitti kaksi lipuntonta ja rahatonta juoppoja jossain Kiimingin kohdalla ulos junasta. Sinne ne näkyi jäävän ihmettelemään.. :)
 
Joskus todistin Rovaniemi-Kokkola pika/taajamajunassa kun Konnari kesken matkan heitti kaksi lipuntonta ja rahatonta juoppoja jossain Kiimingin kohdalla ulos junasta.

Rahattomille juopoille järjestyy usein vielä samaan hintaan liityntäkuljetus mustalla maijalla lähimpään putkaan.
 
Takaisin
Ylös