Mielipiteitä Suomen junista

Liittynyt
26 Huhtikuu 2022
Viestit
50
Tässä viestissä kysyn mielipiteitä nyt muutamaan juttuun.

1. Mikä on nopeiden junien tulevaisuus suomessa?
2. Sähkömoottorijuna vai veturiveto?
3. Sm6 - miksi ulkonäkö kopioitu sm3:sta?

Omia mielipiteitä:

1: varmasti hyvä, kunhan ihmiset lopettavat pelkäämisen siitä että ”ei riitä matkustajat”, VR:n junat ovat usein loppuunmyytyjä ja vuoroja tarvitaan enemmän. Ei ole mitään syytä kitsastella infrastruktuurissa.

2: omasta mielestä sähkömoottorijuna, sillä ne ovat modernimpi vaihtoehto, ja veturikokoonpano täytyy veturijunissa tehdä aina, kuinka monta vaunua tulee mihinkin junaan ja näin edespäin. Moni varmaan ajattelee, että veturit ovat parempia, mutta omasta mielestäni sm:t ovat parempia koska on suurempi valikoima erilaisia ja nopeudet saa usein korkeammaksi kuin vetureissa. Ei voi olla kyse, että olisi liian vähän matkustajia, sillä tuntuu että veturijunissakin loppuu paikat kesken.

3: miksi ihmeessä sm6 on tehty näyttämään sm3-junalta, vaikka kyseessä on 2000-2010 -luvun New Pendolino-juna, jossa tekniikka ja ulkonäkö on uutta. Jopa Englanninkin pendolinot (vielä vanhemmat kuin sm6) näyttävät modernimmalta. Luulisin, että vanhassa ulkomuodossa pitäytyminen ei alentanut junien hintaa yhtään, mikä sitten on syynä ettei uusi ja moderni muotoilu kelvannut? Tämä minua on mietityttänyt jo useampia vuosia.
 
3: miksi ihmeessä sm6 on tehty näyttämään sm3-junalta, vaikka kyseessä on 2000-2010 -luvun New Pendolino-juna, jossa tekniikka ja ulkonäkö on uutta. Jopa Englanninkin pendolinot (vielä vanhemmat kuin sm6) näyttävät modernimmalta. Luulisin, että vanhassa ulkomuodossa pitäytyminen ei alentanut junien hintaa yhtään, mikä sitten on syynä ettei uusi ja moderni muotoilu kelvannut? Tämä minua on mietityttänyt jo useampia vuosia.

Arvaan, että koska meikäläiset Pendolinot ovat leveämpiä kuin muualla Euroopassa (puhumattakaan Briteistä), oli valmis design leveämmälle keulalle valmiina, olemassa olleet "modernimmat" designit kun ovat kapeampia. Tämä aiheuttaa myös sen, että keulan komponenteille voi pitää yhteistä varaosavarastoa.

Sm6 ei muutoinkaan ole täysiverinen New Pendolino, siinä on keulan lisäksi muutakin lainattu vanhemmista tuotteista. Oletettavasti myös siksi, että on katsottu hyötynäkökohtia varaosa-asioissa.
 
Hesarin toimittaja yritti matkustaa junalla Turun satamasta Helsinkiin. Ei onnistunut.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009266408.html

Varmaan 23 h risteilyn jälkeen krapulaisena erityisen epämiellyttävä kokemus, mutta on kyllä ihan omaakin syytä. Ei mulle tulisi ikipäivänä mieleen varata jotain noin epämääräistä ja toimimatonta yhdistelmää.
 
Hesarin toimittaja yritti matkustaa junalla Turun satamasta Helsinkiin. Ei onnistunut.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009266408.html

Varmaan 23 h risteilyn jälkeen krapulaisena erityisen epämiellyttävä kokemus, mutta on kyllä ihan omaakin syytä. Ei mulle tulisi ikipäivänä mieleen varata jotain noin epämääräistä ja toimimatonta yhdistelmää.

Mikä siinä on epämääräistä? VR:n sivuilla kun yrittää ostaa lippua Turun satamasta Helsinkiin, tulee esim. tällainen yhteys: Bussiyhteys 77966 + IC 966. Kuulostaa suht. yksinkertaiselta, yksi vaihto vain. Ehkä matkustajan olisi pitänyt arvata, että kun on kyse VR:stä niin kaikki menee päin sanonko mitä, mutta en kyllä muuten keksi miten se matkustajan omaa syytä on. Onneksi kuitenkin VR suostui noinkin kalliin taksilaskun maksamaan, olisin kuvitellut että yrittävät luistaa siitäkin.
 
Ehkä matkustajan olisi pitänyt arvata, että kun on kyse VR:stä niin kaikki menee päin sanonko mitä...

Tämä. Mä en ikipäivänä luottaisi siihen, että VR noutaa mut ajoissa ja kyyditsee vartissa Turun keskustan läpi ja ehdin siihen junaan. Eli tuo meni suunnilleen niin kuin olin kuvitellutkin, tosin mäkin olin yllättynyt, että sinne ne taksit tuli. Ehkä toimittaja on kertonut olevansa toimittaja ja aspa on saanut valtuudet.
 
Tämä. Mä en ikipäivänä luottaisi siihen, että VR noutaa mut ajoissa ja kyyditsee vartissa Turun keskustan läpi ja ehdin siihen junaan. Eli tuo meni suunnilleen niin kuin olin kuvitellutkin, tosin mäkin olin yllättynyt, että sinne ne taksit tuli. Ehkä toimittaja on kertonut olevansa toimittaja ja aspa on saanut valtuudet.
Ehkäpä VR:n kannalta nolo sattuma, että yksi viidestä asiakkaasta oli toimittaja joka vielä teki jutun asiasta. Onnekas puolestaan näille viidelle asiakkaalle, jotka saivat kokea VR:n touhun pahimmillaan.
Tällaisen takia minäkin valitsen ensisijaisesti bussin, mikäli jostakin syystä en ole omalla pirssillä liikkeellä.
 
Tuohan on melkein yhtä hyvä kuin Postin toiminta. Hukkasimme lähetykset, mitäs käytitte meidän palveluja, oma vika
 
Tämä. Mä en ikipäivänä luottaisi siihen, että VR noutaa mut ajoissa ja kyyditsee vartissa Turun keskustan läpi ja ehdin siihen junaan. Eli tuo meni suunnilleen niin kuin olin kuvitellutkin, tosin mäkin olin yllättynyt, että sinne ne taksit tuli. Ehkä toimittaja on kertonut olevansa toimittaja ja aspa on saanut valtuudet.

Ei tarvitse olla toimittaja, että VR tarjoaa taksikyydin oman virheensä johdosta. Olen tullut muutaman kerran Kouvolasta VR-taksilla Isolle Kirkolle, kun Kotkan juna on ollut myöhässä. Mutta meitä on moneen ratikkaan ja onneksi osa jää laiturille.
 
Ei tarvitse olla toimittaja, että VR tarjoaa taksikyydin oman virheensä johdosta. Olen tullut muutaman kerran Kouvolasta VR-taksilla Isolle Kirkolle, kun Kotkan juna on ollut myöhässä. Mutta meitä on moneen ratikkaan ja onneksi osa jää laiturille.

Otetaanpa vielä pikakertaus, kun artikkeli on näemmä jäänyt lukematta. Eli tässä tapauksessa:

- bussi oli myöhässä
- bussikuski sanoi että juna odottaa
- juna ei odottanut
- bussikuski sanoi että taksi tulee
- taksi ei tullut
- aspa sanoi että bussikuski valehteli
- aspa käski mennä 3,5 h päästä lähtevällä junalla
- toimittaja vänkäsi ja vänkäsi niin kauan että lopulta aspa lupasi soittaa takaisin
- aspa oikeasti soitti takaisin ja taksi tuli
 
VR:n asiakaspalvelu on tietysti vaitiolovelvollinen mutta olisi tosiaan kiva tietää onko toimittelija kertonut aspalle että on HS:n toimittaja jonka jälkeen taksikyyti onkin järjestynyt. Iltalehden toimittaja sai melkoisesti kuraa niskaansa kun kertoi ravintolalle olevansa toimittaja ja yllättäen tämän jälkeen palvelu parani. Tämä oli vain sen verran tyhmä että kertoi asian uutisessa.
 
En muista ravintolakeissiä, mutta näin äkkiseltään ajateltuna tuo saattaa ravintolan vielä huonompaan valoon ja ehkä ihan syystä. Että palvelu paranee vasta kun kertoo olevansa toimittaja ja sitten kertoo tämän vielä lehdessä. Mun mielestä toimittaja teki ihan oikein kun kertoi koko tapahtumaketjun, myös sen, että toimittajuus paransi palvelua.

Mitä tohon VR:n keissiin tulee niin journalistin ohjeiden mukaan toimittajan pitää kertoa olevansa sellainen. Eli jos hän on risteilyn jälkeisissä krapuloissaan jo ajatellut, että tämä tulee kyllä lehteen, niin sitten on melkein jo pitänytkin kertoa sinne aspaan, minkälainen homma on kyseessä. Toisaalta varmaan tuossa on ollut pääajatuksena ihan vaan päästä sinne kotiin mahdollisimman pian ja kaikki keinot on olleet käytössä. Vai ovatko? Voisihan sitä kysyä toimittajalta.

Näemmä sieltä satamasta kulkee suora onnibussi Helsinkiin. Miksiköhän se ei kelvannut? Vihreä siirtymä?
 
Ostin itse saman setin. Välineet olivat aikataulussa ja onnibusseja oli kaksi. Mutta informaatio sekä Kupittaalla että Turun satamassa oli olematonta. Junassa kuulutetaan että korvaava bussi lähtee Joukahaisenkadulta. siinä sitten selvittelmään missä on Joukahaisenkatu. Mutta vaunussa jollain oli kokemusta ja seurasin perässä. Mikä ihme VR:ssä on juurisyynä kun poikkeustilanteiden informointi aina yhtä surkeaa vuodesta toiseen.

Soitin VR:n asiakaspalveluun että odottaako juna jos bussi Turun satamasta on myöhässä. En saanut selvää vastausta. Päättelin että voi olla että odottaa tai voi olla että ei odota.
 
Soitin VR:n asiakaspalveluun että odottaako juna jos bussi Turun satamasta on myöhässä. En saanut selvää vastausta. Päättelin että voi olla että odottaa tai voi olla että ei odota.

Aika surkeaa asiakaspalvelua, joka tosin vastaa täysin odotuksiani. Luulisi, että tieto tällaisesta olisi sitten ainakin bussin kuljettajalla aina tapauskohtaisesti, vaikka niinkään ei kai ole.

HS on tehnyt pari jatkojuttuakin tuosta toimittajan keissistä, ne on fiksusti annettu muiden toimittajien kirjoitettavaksi.

Tässä https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009279714.html palvelupäällikkö Sammal sanoo, että tosi ikävä yksittäistapaus ja mitään muuta vastaavaa ei ole koskaan sattunut. Just.

Tässä https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009282334.html sitten (entiset) junamatkustajat kertovat omia kokemuksiaan.
 
Takaisin
Ylös