SECUt Suomen rautateillä

Liittynyt
26 Heinäkuu 2005
Viestit
841
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden marraskuussa ilmestyneen numeron mukaan Stora Enson Varkauden tehtaat käyvät neuvotteluja VR:n kanssa SECU-konttien (Stora Enso Cargo Unit) käytöstä Suomen rautateillä. Stora Enso haluaisi kuljettaa rautateitse tavaraa Varkaudesta Kotkan satamaan SECU-konteissa.

Auto sanoi:
Rataverkon nykyinen kantavuus ei riitä jopa 93,5 tonnia painavat SECU-kontin kuljettamiseen. Stora Enso on käynyt VR:n kanssa neuvotteluja sekä raiteiden vahvistamisesta että erikoisvaunujen hankkimisesta. Tämänhetkisen arvion mukaan saisimme SECU-kontit tehdasalueelle lastattaviksi vuonna 2012.

Kirjoituksen mukaan SECU-kontin "normaalit keskikuormat ovat luokkaa 60-70 tonnia". Näin siis lastatun kontin massa olisi 74-84 t. GreenCargon SECU-vaunun taara on 18,4 t. Edes 250 kN:n akselipainolla ei saada keskimääräisesti kuormattua konttia kuljetettua rautateillä! Neuvotteleeko Stora Enso siis akselipainon nostamista 275 tai 300 kilonewtoniin? Mitä muutoksia suomalaiselle rautatielle pitää tehdä, jotta akselipainoja voitaisiin nostaa? Entä mitä muutoksia pitää tehdä, jotta voidaan kuljettaa 3,6 metriä leveitä kontteja?
 
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden marraskuussa ilmestyneen numeron mukaan Stora Enson Varkauden tehtaat käyvät neuvotteluja VR:n kanssa SECU-konttien (Stora Enso Cargo Unit) käytöstä Suomen rautateillä. Stora Enso haluaisi kuljettaa rautateitse tavaraa Varkaudesta Kotkan satamaan SECU-konteissa.
Haluaisi ja haluaisi. Olen usein ihmetellyt tuota papertehtaden logiikkaa, miksi yhden vaunun pitää kestää niin julmetusti painoa. Junaahan voi periaatteessa pidentää vaikka kilometrin mittaiseksi niin että kyllä varman kaikki paperit mahtuvat kyytiin, mutta silti halutaan ajaa lyhyillä junilla mutta 25 t akeelipainoilla, kutan Kirkiniemi-Hanko välillä. Lisäksi olen ymmärtänyt että SECU:ja ei edes nostettaisi laivaan, eli mitä hyötyä koko konttikuljetuksesta sitten on, jos kontti puretaan heti satamassa. Miksi ei perinteinen umpinainen junanvaunu sitten käy?

t. Rainer
 
Olen usein ihmetellyt tuota papertehtaden logiikkaa, miksi yhden vaunun pitää kestää niin julmetusti painoa.
Yleensä, kun akselipainoja nostetaan, nousee kuorma prosenteissa enemmän kuin vaunun massa. Junat ovat kevyempiä ja kuluttavat vähemmän energiaa. Lisäksi pärjätään pienemmällä määrällä vaunuja.

Lisäksi olen ymmärtänyt että SECU:ja ei edes nostettaisi laivaan, eli mitä hyötyä koko konttikuljetuksesta sitten on, jos kontti puretaan heti satamassa.
SECUn suurin hyöty nimenomaan on siinä, että ne lyhentävät laivan lastausaikaa. Nykyisin tavara siirtokuormataan umpivaunuista SECUihin Kotkan satamassa. Tämä vaihe jäisi matkalta pois, jos metsäteollisuuden tuotteet laitettaisiin SECUihin jo tehtaalla.
 
Kirjoituksen mukaan SECU-kontin "normaalit keskikuormat ovat luokkaa 60-70 tonnia". Näin siis lastatun kontin massa olisi 74-84 t. GreenCargon SECU-vaunun taara on 18,4 t. Edes 250 kN:n akselipainolla ei saada keskimääräisesti kuormattua konttia kuljetettua rautateillä!

Tuolla GreenCargon sivuilla kyllä sanotaan, että maksimikuorma tuolle vaunulle on 81,6 t, jolloin saadaan maksimissaan tasan 25 t akselipaino. Kirjoituksen 60-70 tonnia on ehkä ollut vain karkea heitto ja todellinen maksimi alle 70 tonnia?
 
Tuolla GreenCargon sivuilla kyllä sanotaan, että maksimikuorma tuolle vaunulle on 81,6 t, jolloin saadaan maksimissaan tasan 25 t akselipaino. Kirjoituksen 60-70 tonnia on ehkä ollut vain karkea heitto ja todellinen maksimi alle 70 tonnia?
SECUn massa on noin 14 t ja massa täyteen kuormattuna korkeintaan 93,5 t. Näin siis kontin maksimikuorma on noin 80 t. Tuollaisella GreenCargon vaunulla saadaan 81,6-14=67,6 t kuorma kontille. Kontteja ei siis voida lastata täyteen 250 kN:n akselipainolla.

Tuo 60-70 tonnin 'normaali keskikuorma' on kyllä niin epäselvästi ilmoitettu, että emme voi tietää, voiko tyypillisiä Varkauden SECU-kontteja kuljettaa tuolla GC:n vaunulla 250 kN:n akselipainoilla. Saattaa olla, että joutuvat jättämään joka konttiin hieman (normaalia enemmän) tyhjää tilaa, jotta kontit voitaisiin Suomessa kuljettaa.
 
SECUn suurin hyöty nimenomaan on siinä, että ne lyhentävät laivan lastausaikaa. Nykyisin tavara siirtokuormataan umpivaunuista SECUihin Kotkan satamassa. Tämä vaihe jäisi matkalta pois, jos metsäteollisuuden tuotteet laitettaisiin SECUihin jo tehtaalla.

Jos SECU:jen tarkoitus on kuljettaa paperirullia nimenomaan laivassa, niin ymmärrän, jos lisäksi laivakuljetuken toisessa pääsä on mahdollista kuormata koko SECU joko junaan tai rekkaan, mutta tätä mahdollisuutta ei taida Saksassa tms olla.

SECUn massa on noin 14 t ja massa täyteen kuormattuna korkeintaan 93,5 t. Näin siis kontin maksimikuorma on noin 80 t. Tuollaisella GreenCargon vaunulla saadaan 81,6-14=67,6 t kuorma kontille. Kontteja ei siis voida lastata täyteen 250 kN:n akselipainolla.
SECU:ja varten pitää olla sitten 6-akselinen vaunu.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös