Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden marraskuussa ilmestyneen numeron mukaan Stora Enson Varkauden tehtaat käyvät neuvotteluja VR:n kanssa SECU-konttien (Stora Enso Cargo Unit) käytöstä Suomen rautateillä. Stora Enso haluaisi kuljettaa rautateitse tavaraa Varkaudesta Kotkan satamaan SECU-konteissa.
Kirjoituksen mukaan SECU-kontin "normaalit keskikuormat ovat luokkaa 60-70 tonnia". Näin siis lastatun kontin massa olisi 74-84 t. GreenCargon SECU-vaunun taara on 18,4 t. Edes 250 kN:n akselipainolla ei saada keskimääräisesti kuormattua konttia kuljetettua rautateillä! Neuvotteleeko Stora Enso siis akselipainon nostamista 275 tai 300 kilonewtoniin? Mitä muutoksia suomalaiselle rautatielle pitää tehdä, jotta akselipainoja voitaisiin nostaa? Entä mitä muutoksia pitää tehdä, jotta voidaan kuljettaa 3,6 metriä leveitä kontteja?
Auto sanoi:Rataverkon nykyinen kantavuus ei riitä jopa 93,5 tonnia painavat SECU-kontin kuljettamiseen. Stora Enso on käynyt VR:n kanssa neuvotteluja sekä raiteiden vahvistamisesta että erikoisvaunujen hankkimisesta. Tämänhetkisen arvion mukaan saisimme SECU-kontit tehdasalueelle lastattaviksi vuonna 2012.
Kirjoituksen mukaan SECU-kontin "normaalit keskikuormat ovat luokkaa 60-70 tonnia". Näin siis lastatun kontin massa olisi 74-84 t. GreenCargon SECU-vaunun taara on 18,4 t. Edes 250 kN:n akselipainolla ei saada keskimääräisesti kuormattua konttia kuljetettua rautateillä! Neuvotteleeko Stora Enso siis akselipainon nostamista 275 tai 300 kilonewtoniin? Mitä muutoksia suomalaiselle rautatielle pitää tehdä, jotta akselipainoja voitaisiin nostaa? Entä mitä muutoksia pitää tehdä, jotta voidaan kuljettaa 3,6 metriä leveitä kontteja?