Pendolino - VR

MB1

Liittynyt
27 Tammikuu 2019
Viestit
120
Onko jossain kattavaa tiedostoa pendolinoista? Kiinnostaa määrä, käyttöönottovuosi ja ns. kylkinumero.
 
18 kappaletta valmistettiin, tällä hetkellä käytössä on 14 junayksikköä. Kaksi ensimmäistä on poistettu käytöstä, ne poikkeavat protoyksikköinä hieman myöhemmistä. Lisäksi kaksi yksikköä on poissa pelistä tällä hetkellä Tampereella sattuneen vaihtotyötörmäyksen vuoksi.

Vaunut on numeroitu erikseen muodossa 7xyy, jossa x on vaunun järjestysnumero 1-6 yksikössä ja yy on yksikön järjestysnumero 01-18. Lisäksi koko yksiköllä on eurooppalainen EVN, 94 10 7000 0xx-y, jossa xx on sama yksikön järjestysnumero ja y on tietojenkäsittelyllinen tarkastusnumero.
 
Yksi merkittävä yksityiskohta Pendolinoon liittyen on sen sarjatunniste: Sm3

Tämä sarjatunniste googlettamalla olisi löytynyt mm. tämä osoite: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3

Tuon mukaan ensimmäiset kaksi otettiin käyttöön vuonna 1995, viimeiset kahdeksan vuoteen 2006 mennessä (osa jo aikaisemmin) ja keskimmäisestä kahdeksasta ei sanota mitään.

Samoin numeroinnista kerrotaan vain että numerot ovat 7101–7618, minkä perusteella ainakaan minä en pystyisi heti päättelemään numerointilogiikkaa.

Käytössä olevien yksiköiden osalta tlajusen tiedot olivat selvästi laajemmat kuin mitä Wikipediassa lukee, vaikka viestissä ei luekaan törmäyksen vuoksi poissa käytössä olevien yksiköiden numeroita.


Toisin sanoen jos haluaa kattavaa tietoa tuosta aiheesta, tämä foorumi vaikuttaisi olevan aika paljon parempi kuin Wikipedia.
 
Tuon mukaan ensimmäiset kaksi otettiin käyttöön vuonna 1995, viimeiset kahdeksan vuoteen 2006 mennessä (osa jo aikaisemmin) ja keskimmäisestä kahdeksasta ei sanota mitään.

Samoin numeroinnista kerrotaan vain että numerot ovat 7101–7618, minkä perusteella ainakaan minä en pystyisi heti päättelemään numerointilogiikkaa.

Käytössä olevien yksiköiden osalta tlajusen tiedot olivat selvästi laajemmat kuin mitä Wikipediassa lukee, vaikka viestissä ei luekaan törmäyksen vuoksi poissa käytössä olevien yksiköiden numeroita.


Toisin sanoen jos haluaa kattavaa tietoa tuosta aiheesta, tämä foorumi vaikuttaisi olevan aika paljon parempi kuin Wikipedia.
Törmäyksessä 12.12.2021 mukana olleet yksiköt tulevat ilmi sanoin, numeroin ja kuvin vaunut.org:n kautta. Esimerkkikuva vaunut.org-palvelussa.

Mitä tulee kahden proton ja kahdeksan viimeisen yksikön välisen kahdeksan yksikön toimitusajankohtaan, itse otin sen erän ensimmäisistä yksiköistä kuvia koeajojen yhteydessä heinäkuussa 2001.

Sm3-yksikössä on kuusi vaunua. Niistä kaksi ulommaista on varustettu ohjaamoilla. Kuudesta vaunusta neljässä on ajomoottorit. Vaunujen järjestysnumeroissa on se logiikka, että kussakin yksikössä (eli rungossa) on ensimmäinen vaunu numeroltaan 71-alkuinen, seuraava 72-alkuinen ja lopulta kuudes 76-alkuinen. Järjestysnumeron kaksi viimeistä numeroa kertoo itse yksikön numeron. Se siis voi olla 01 - 18. Nyttemmin yksiköiden päätyihin on merkitty tämä kaksinumeroinen osa yksikön tunnistamisen helpottamiseksi. Yksikön, joka koostuu vaunuista 7103, 7203, 7303, 7403, 7503 ja 7603 päädyissä näkyy siis numero 03.

Sm3-yksikössä kaikilla vaunuilla on vielä tunnuksensa (eli littera). Ne ovat: IM1, CMH, TTC, TT, CM ja IM2. Lähde, tosin jonkin ikäinen, tälle tässä. Invanostimella varustettu CM-vaunu näkyy joissakin yhteyksissä CMH:na, ja joissakin vain CM:nä. Viimeksi mainitun periaatteen mukaan kussakin yksikössä olisi CM-tunnuksellisia vaunuja kaksi kappaletta (72- ja 75-alkuiset vaunut).
 
Sm3-yksikössä kaikilla vaunuilla on vielä tunnuksensa (eli littera). Ne ovat: IM1, CMH, TTC, TT, CM ja IM2. Lähde, tosin jonkin ikäinen, tälle tässä. Invanostimella varustettu CM-vaunu näkyy joissakin yhteyksissä CMH:na, ja joissakin vain CM:nä. Viimeksi mainitun periaatteen mukaan kussakin yksikössä olisi CM-tunnuksellisia vaunuja kaksi kappaletta (72- ja 75-alkuiset vaunut).

Vaunujen kylkiin ja kaikkeen on merkitty CMH, ja sillä se ainakin nykyään tunnetaan kaikissa olennaisiss konteksteissa.

Vaunujen tunnusten kirjaimet tarkoittavat seuraavaa:

Ensimmäinen kirjain:
I: inverter
C: converter
T: transformer

Kertoo siis sähköjärjestelmän komponenttien sijainnista.

Toinen kirjain:
M: motor
T: trailer

Kertoo, onko vaunussa ajomoottorit vai ei.

Kolmas kirjain tai numero:

1, 2: päätyvaunujen erottminen toisistaan
H: handicap (invapalvelut)
C: cafeteria (eli ravintola)
 
Muistatko minä vuonna otettiin käyttöön?
Valmistus- ja käyttöönottoajankohtiin löytyy yksissä kansissa tietoa englanninkielisen wikipedian sivulla. Tuokin artikkeli näyttäisi olevan jossain määrin vanhentunut, joten en suosittele sitä ensisijaiseksi Pendolino-lähteeksi laajemmin. Valmistus- ja käyttöönottoajankohdat, joita tässä kysytään, artikkelissa mielestäni kerrotaan oikein.
 
Takaisin
Ylös