Junahavaintoja 2023

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
17.1.
R-junat 9629 (Helsingistä klo 6:10) ja 9632 (Riihimäeltä klo 7:25) ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 3×Sm2: 6064+6077+6097. D-juna 9693 (Helsingistä klo 16:10) ja R-junat 9704 (Hämeenlinnasta klo 17:57), 9719 (Helsingistä klo 19:40) ja 9720 (Riihimäeltä klo 20:55) liikennöitiin kalustonaan 3×Sm2: 6081+6071+6062.
18.1.
D-juna 9693 ja R-juna 9704 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 3×Sm2: 6100+6069+6065.
20.1.
Z-junat 9815 (Helsingistä klo 6:35) ja 9816 (Lahdesta klo 7:57) liikennöitiin poikkeuksellisesti kalustonaan 2×Sm2: 6077+6079.
Kaikki kyseiset yksiköt olivat vihreitä.
 
27.1.
Z-junat 9815 ja 9816 liikennöitiin poikkeuksellisesti kalustonaan 2×Sm2: 6086 ja 6059.
Lisäksi avoimen datan mukaan samat vuorot ajettiin myös torstaina Sm2:illa (6100 ja 6067).
 
Vorgissa on kuva sm5 47:sta http://vaunut.org/kuva/160750?a=1 menossa Kouvolaan viime torstaina 16.2. Juliadatan mukaan se on saapunut perille klo 11 aikaan ja lähtenyt jo tuntia myöhemmin takaisin Ilmalaan. Tietääkö kukaan mistä oli kyse?
 
Juliasta löytyi eilenillalla ajetut vuorot MV11991 ja MV11992, jotka ovat kalustonsiirtojunia Ilmalan varikolta Mäntsälään ja vartin pysähdyksen jälkeen Mäntsälästä takaisin Ilmalaan. Kalustona on ollut 1xSm3. Minkäköhän takia tuo on ajettu?
 
Eilen aamupäivällä IC645 lähti Tampereelta klo 11:15 määränpäänä Rauma. Junassa vaikutti olevan noin 50% paikoista myytynä. Raumalla juna pysähtyi raiteelle 310. Kulku junasta ulos tapahtui metallisia portaita pitkin (sama idea kuin museojunaliikennöitsijöiden käyttämissä puisissa portaissa). Sunnuntaina IC48 taittaa matkan toisen suuntaan lähtien Raumalta klo 13:05.

VR:n matkustajajuna ei tietääkseni ole käynyt Raumalla vuoden 1988 jälkeen, kun siellä lopetettiin matkustajaliikenne. En myöskään muista milloin VR olisi edellisen kerran ajanut matkustajaliikenteessä erikoislähdön rataosalle, jota ei muuten käytetä ollenkaan matkustajaliikenteessä. Saa nähdä tuleeko tästä yleisempää tulevina vuosina esimerkiksi juuri Rauman osalta. Toivottavasti tällainen kokeilu samalla edistäisi säänöllisen matkustajaliikenteen tuloa Rauman radalle.
 
En myöskään muista milloin VR olisi edellisen kerran ajanut matkustajaliikenteessä erikoislähdön rataosalle, jota ei muuten käytetä ollenkaan matkustajaliikenteessä.

Viime kesänä Jukolan viestiä varten taidettiin ajaa Turun junia Mynämäkeen asti, eli juuri sähköistetylle Uudenkaupungin radalle, jolla ei muuten ole henkilöliikennettä.


Rauman junien lisäksi juhannuksena ajetaan lisäjunia Kuopion ja Jyväskylän välillä numeroilla IC 242-248, 255. 200-alkuiset ovat yleensä olleet yöjunia tai veturivetoisia lähiliikennejunia.
 
Sm4 6x03 on näemmä saanut ylleen Arlan "Maitojuna" -mainosteipit.
 
Juliasta löytyi eilenillalla ajetut vuorot MV11991 ja MV11992, jotka ovat kalustonsiirtojunia Ilmalan varikolta Mäntsälään ja vartin pysähdyksen jälkeen Mäntsälästä takaisin Ilmalaan. Kalustona on ollut 1xSm3. Minkäköhän takia tuo on ajettu?

Tällaiset ovat tyypillisesti huollonjälkeisiä koeajoja.
 
Olen viime aikoina HSL-alueen lähijunilla matkustaessa pistänyt merkille, että tuntuu monen lähijunan uudehko violetti tilaajaväritys olevan kovinkin haalistunutta ja värin kirkkaus laikuttaista.

Osaako joku kertoa, johtuuko asia junien kylkiin piirrettävien graffitien pesun aiheuttamasta kulumisesta, auringon haalistavasta vaikutuksesta vai kenties jostakin muusta? Itselleni ei ole ihan selvää, onko ko. tilaajaväritys teipattua vai maalattua sorttia.

Verrattuna esimerkiksi vanhaan sinivihreään väritykseen tai bussien sinisiin tilaajaväritysteippauksiin vaikuttaisi violetin värin kuluminen olevan huomattavasti nopeammin tapahtuvaa. Voisiko syy siis sittenkin piillä teippauksessa/maalauksessa käytettyjen materiaalien laadussa?
 
Olen viime aikoina HSL-alueen lähijunilla matkustaessa pistänyt merkille, että tuntuu monen lähijunan uudehko violetti tilaajaväritys olevan kovinkin haalistunutta ja värin kirkkaus laikuttaista.

Osaako joku kertoa, johtuuko asia junien kylkiin piirrettävien graffitien pesun aiheuttamasta kulumisesta, auringon haalistavasta vaikutuksesta vai kenties jostakin muusta? Itselleni ei ole ihan selvää, onko ko. tilaajaväritys teipattua vai maalattua sorttia.

Verrattuna esimerkiksi vanhaan sinivihreään väritykseen tai bussien sinisiin tilaajaväritysteippauksiin vaikuttaisi violetin värin kuluminen olevan huomattavasti nopeammin tapahtuvaa. Voisiko syy siis sittenkin piillä teippauksessa/maalauksessa käytettyjen materiaalien laadussa?
Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Mielestäni tuota haalistuneisuutta esiintyy enimmäkseen junissa 42-81 - eli niissä junissa, jotka ovat jo uutena saaneet tuon "prinsessa" -värityksen. Sen sijaan junat 1-41, jotka prinsessoitiin myöhemmin, ovat mielestäni paremmassa maalissa.
 
28.11.

Sm5 #22:n C-moduulin kylki oli töhrittyna tänään junassa U8448. Graffiti oli lähimmästä päädystä eli B-moduulin suunnasta katsoen oikealla ja leveydeltään ovelta ovelle sekä korkeudeltaan peitti puolet ikkunoistakin. Näin vain kyseisen puolen junasta, eli toisella puolella saattoi olla lisää.
 
Takaisin
Ylös