Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: Vallinojan seisake?

  1. #1
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vallinojan seisake?

    Joissain lähitulevaisuuden suunnitelmissa näkyy Keravan kaupunkiradalla Vallinojan seisake. Koskahan mahtaa Vallinojalle laiturit rakennettavan? Ainakin ratojen välinen osuus on tuolta väliltä leveämpi, eli asemavaraus näyttää olevan. Toisaalta on kuitenkin hassua että juuri Vallinojan kohdalle, eihän lähistöllä edes ole kunnon asutusta.

    Luulisi olevan enemmän tarvetta uusille asemille (asukasmäärän perusteella) mm:
    -Oulunkylästä koilliseen Myllypellontien tiiviin kerrostalolähiön tuntumassa.
    -Rekolan ja Korson välissä olevalla asuinalueen tuntumassa.

    Asemanväli saattaisi tulla lyhyeksi, mutta onhan nykyäänkin jo Koivukylän ja Rekolan väli ihan yhtä lyhyt, leppävaaran kaupunkiradan asemavälistä puhumattakaan.

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Joissain lähitulevaisuuden suunnitelmissa näkyy Keravan kaupunkiradalla Vallinojan seisake. Koskahan mahtaa Vallinojalle laiturit rakennettavan? Ainakin ratojen välinen osuus on tuolta väliltä leveämpi, eli asemavaraus näyttää olevan. Toisaalta on kuitenkin hassua että juuri Vallinojan kohdalle, eihän lähistöllä edes ole kunnon asutusta.
    Ei ole asutusta, mutta sitä kaavoitetaan siihen. Asema tulee sitten, kun paikalle aletaan rakentaa asuintaloja.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Eikö tulisi halvemmaksi lisätä lähtöjä 633:lla, kun rakentaa kokonainen asema? En usko, että Vallinoja niin paljon ihmisiä vetäisi, että siellä rautatieasemaa tarvittaisiin. Mielestäni riittäisi 633:sen sunnuntai-lähtöjen palauttaminen..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Muistanko oikein, että nyttemmin seisakkeesta on käytetty nimeä Urpia?
    --
    Lauri Räty

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Muistanko oikein, että nyttemmin seisakkeesta on käytetty nimeä Urpia?
    Aiemmin seisakkeesta käytettiin nimeä Urpia, mutta se ei loppupeleissä kelvannut. Vallinoja otettiin sitten tilalle.

  6. #6
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Eikö tulisi halvemmaksi lisätä lähtöjä 633:lla, kun rakentaa kokonainen asema? En usko, että Vallinoja niin paljon ihmisiä vetäisi, että siellä rautatieasemaa tarvittaisiin. Mielestäni riittäisi 633:sen sunnuntai-lähtöjen palauttaminen..
    Houkuttele siinä sitten ihmisiä joukkoliikenteeseen, kun pitäisi jollain seutubussilla matkustaa, vaikka vieressä kulkee rautatie. Halpuudesta en tiedä, mutta itse en ainakaan kuuna päivänä suostuisi alueelle muuttamaan, jos ohi kulkee neliraiteinen ratapiha, kilsan päässä on Savion logistiikkakeksus ja Helsinkiin pääsee vain bussilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Aiemmin seisakkeesta käytettiin nimeä Urpia, mutta se ei loppupeleissä kelvannut. Vallinoja otettiin sitten tilalle.
    Onneksi vaihdettiin, Urpia kuulostaa halvalta työnimeltä (vieressä kulkee Urpiaisentie). Ja mitäpä Urpia olisi ruotsiksi, Gråsi?
    Sakari Kestinen

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Urpia kuulostaa halvalta työnimeltä. Ja mitäpä Urpia olisi ruotsiksi, Gråsi?
    Googlettamalla saa paljon "hienoja" vinkkejä Urpiasta. Taitaa olla suurin osa espanjankielisiä vieläpä. Siinäpä olisi meille hieno aseman nimi tuo Urpia!

    Pois köyhäilyntuntuisesta "Vallinojasta" ja tilalle reilusti välimerellinen Urpia. Ja mitä "Gråsi" sitten on? Pitääkö kaikelle olla Suomessa aina ruotsinkielinenkin nimi, kun se on kuitenkin oikeasti naapurin kieli. Viittaan tässä yhteydessä vaikkapa kaupan kassaan, joka osatessaan ruotsia, pitää rinnuksissaan naapurimaan, erään kuningaskunnan, lippua. Ei vaikuta tuo kieli silloin kovin "suomalaiselta". Laittaisipa vaikka Ahvenanmaan lipun, niin voisin puhua hänen kanssaan toista "kotimaista"
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.02.2007 kello 18:02. Syy: viestin ulkoasu

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Viittaan tässä yhteydessä vaikkapa kaupan kassaan, joka osatessaan ruotsia, pitää rinnuksissaan naapurimaan, erään kuningaskunnan, lippua. Ei vaikuta tuo kieli silloin kovin "suomalaiselta". Laittaisipa vaikka Ahvenanmaan lipun, niin voisin puhua hänen kanssaan toista "kotimaista"
    Tai tämän: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska_flaggan
    Sakari Kestinen

  9. #9

    Liittynyt
    01.12.2008
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Ei ole asutusta, mutta sitä kaavoitetaan siihen. Asema tulee sitten, kun paikalle aletaan rakentaa asuintaloja.
    Onhan radan itäpuolella Leppäkorvessa jo melko tiivistä pientaloasutusta. Rekolassakin oli pitkään samanlainen tilanne, mutta nyt sinnekin on tullut radan länsipuolen pelloille ihan aseman viereen kerros- ja rivitaloja.

    Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla. Hanalassa on nykyään vaihteet, jotka yhdistävät Keravan kaupunkiradan (raiteet 3 ja 4) päärataan (raiteet 1 ja 2). Seuraavat vaihteet taitavat olla Tikkurilassa.

    Marko

  10. #10
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla.
    Hanalan seisakkeen lakkauttaminen taisi osua samoihin aikoihin Koivukylän aseman käyttöönoton kanssa 1980-luvun alkuun: Koivukylän asema otettiin käyttöön ---> Rekolan asema poistettiin käytöstä ja korvattiin hieman pohjoisempana sijaitsevalla Rekolan "asemalla" ---> Hanalan seisake lakkautettiin.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #11

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla.
    Hanala lakkautettiin vuonna 1980, jolloin kolmas linjaraide Hiekkaharjun ja Savion välillä otettiin käyttöön. Raiteen rakennuksen yhteydessä Rekolan laitureita siirrettiin pohjoiseen ja Korson vastaavasti etelään, jolloin Hanala jäi liian lyhyen välimatkan päähän naapureistaan.

    Korson aseman ylikäytävä korvattiin alikululla jo 1970-luvun puolivälissä.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Hanala lakkautettiin vuonna 1980, jolloin kolmas linjaraide Hiekkaharjun ja Savion välillä otettiin käyttöön. Raiteen rakennuksen yhteydessä Rekolan laitureita siirrettiin pohjoiseen ja Korson vastaavasti etelään, jolloin Hanala jäi liian lyhyen välimatkan päähän naapureistaan.
    Ja kuten jo edellinen kirjoitaja kirjoitti, lakkauttaminen johtui pääasiassa siitä että Koivukylään rakennettiin asema samaan aikaan. Koivukyläläisillä/Havukoselaisilla ei ollut siihen asti omaa asemaa, vaan he käyttivät Rekolan vanhaa asemaa joka oli muutama sata metriä etelämpänä nykyisestä. Koivukylän aseman rakentamisen vuoksi Rekolaankin rakennettiin uusia asema pohjosemmaksi kuin vanha, ja Hanala poistettiin.

    Hanalan seisakkeen lakkauttamista vastustamaan perustettiin kansanliikekin, joka järjesti mielenosoituksia Vantaalla ja ymmärtääkseni toimitti jonkun adressinkin Rautatiehallitukselle, mutta ilman tulosta.

    Myöhemmin 2000-luvulla, Tikkurilan-Keravan kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä Korson aseman laituri siirrettiin taas pohjoisemmaksi, suurinpiirtein alkuperäiselle paikalleen, joten teoriassa "uudelle Hanalalle" olisi käyttöä koska Korson keskustan eteläpuolella asuvien kävelymatka junalle pidentyi usealla sadalla metrillä.

    Jos uusi asema rakennettaisiin, se voisi sijaita lähempänä Korsoa kuin vanha Hanala, ja nimen pitäisi olla ennemmin Matari/Matar tai Kulomäki/Brännberga viereisten asuinalueiden mukaan, koska Hanala/Hanaböle on nimenä harhaanjohtava. Vaikka se on esiintynyt kylänimenä luultavasti jo keskiajalta asti, niin nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.

    t. Rainer

  13. #13
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Hanala/Hanaböle on nimenä harhaanjohtava. Vaikka se on esiintynyt kylänimenä luultavasti jo keskiajalta asti, niin nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.
    Havukoskella on myös Hanabölentie, mutta sekin tosiaan turvallisen välimatkan päässä radasta ja varsinkin vanhasta Hanalan seisakkeesta.

  14. #14

    Liittynyt
    01.12.2008
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Koivukyläläisillä/Havukoselaisilla ei ollut siihen asti omaa asemaa, vaan he käyttivät Rekolan vanhaa asemaa joka oli muutama sata metriä etelämpänä nykyisestä. Koivukylän aseman rakentamisen vuoksi Rekolaankin rakennettiin uusia asema pohjosemmaksi kuin vanha, ja Hanala poistettiin.
    Oliko asema siinä kohtaa, missä radan itäpuolella kulkeva tie (nykyään Kasperinpolku) kääntyy poispäin radasta (Kustaantielle)? Olisikohan se ollut päätie silloin kun Rekolantietä ei vielä ollut?

    Olen miettinyt, että OpenStreetMap-pohjalta voisi tehdä vanhojakin karttoja. Miltä tiestö mahtoi näyttää 50 tai 100 vuotta sitten? Teknisesti se onnistuisi lisäämällä jokaiseen OpenStreetMap-tietokannan olioon vuosiluvut, mutta merkitsemiskäytäntö pitäisi sopia ensin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Hanalan seisakkeen lakkauttamista vastustamaan perustettiin kansanliikekin, joka järjesti mielenosoituksia Vantaalla ja ymmärtääkseni toimitti jonkun adressinkin Rautatiehallitukselle, mutta ilman tulosta.
    Luin Hanalan seisakkeen lakkauttamisesta Korson työväenyhdistyksen 100-vuotishistoriasta. Muuten en olisi siitä tiennytkään. Vaikka muistan kerran matkustaneeni Sm1:llä Korsosta Helsinkiin vuonna 1979 (ja muistan ne pahviset matkaliput), en muistanut asemia. Yleensä kuljimme autolla. Minun lapsilleni Korson lähiseutu tulee tutummaksi, sillä meillä ei ole autoa vaan kuljemme pääasiassa polkupyörällä ja junalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Myöhemmin 2000-luvulla, Tikkurilan-Keravan kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä Korson aseman laituri siirrettiin taas pohjoisemmaksi, suurinpiirtein alkuperäiselle paikalleen, joten teoriassa "uudelle Hanalalle" olisi käyttöä koska Korson keskustan eteläpuolella asuvien kävelymatka junalle pidentyi usealla sadalla metrillä.
    Samassa yhteydessä taisi hävitä raideyhteys entisen Korpivaaran (nykyisen Toyotan) varastoalueelle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.
    Korson Ruusuvuoren koulun yhteydessä radan länsipuolella toimi ainakin 1980-luvun lopulla Hanalan koulu erityislapsille. Tämä siis muiden mainittujen Hanabölejen lisäksi.

    Vastaava laajalle levinnyt paikannimi taitaa olla Nissbacka. Kartanohan oli jossakin Sotungin ja Hakunilan välillä (pylväikön rauniot näkyvät bussin 742 ikkunasta), mutta Nikinmäki on Vanhan Lahdentien kupeessa Sipoon rajalla.

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Oliko asema siinä kohtaa, missä radan itäpuolella kulkeva tie (nykyään Kasperinpolku) kääntyy poispäin radasta (Kustaantielle)? Olisikohan se ollut päätie silloin kun Rekolantietä ei vielä ollut?
    En osaa sanoa. Vanha asemarakennus oli muistaakseni radan länsipuolella, ja oli pystyssä vielä siihen asti kunnes 4. raidetta eli kaupunkirataa alettiin rakentaa. Vanhan aseman kohdalle rakennettiin siksi aikaa tilapäinen puulaituri etelään meneviä junia varten kun kaupunkiratatyömaa oli käynnissä ja uudempaa asemaa remontoitiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Samassa yhteydessä taisi hävitä raideyhteys entisen Korpivaaran (nykyisen Toyotan) varastoalueelle.
    Taisi kadota jo aikaisemmin. Muutin korsoon 1997 eikä silloin mennyt Korpivaaralle enää mitään raiteita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Korson Ruusuvuoren koulun yhteydessä radan länsipuolella toimi ainakin 1980-luvun lopulla Hanalan koulu erityislapsille. Tämä siis muiden mainittujen Hanabölejen lisäksi.
    Taisi olla koko koulun nimi Hanalan koulu. Vanhojen nimikirjainten paikka näkyi julkisivussa pitkään.

    Hanaböle-nimisiä ovat myös ne kuuluisat "maisemallisesti arvokkaat" pellot Jokiniemen pohjospuolella, jonka poikki Vantaan kaupunki ei sallinut että Vuosaaren satamarata rakennetaan maan päällä, vaan jouduttiin rakentamaan 12 km pitkä tunneli sitä varten Savioon.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skela Näytä viesti
    Vastaava laajalle levinnyt paikannimi taitaa olla Nissbacka. Kartanohan oli jossakin Sotungin ja Hakunilan välillä (pylväikön rauniot näkyvät bussin 742 ikkunasta), mutta Nikinmäki on Vanhan Lahdentien kupeessa Sipoon rajalla.
    Niin on. Mutta Sotungista löytyy myös Nissas. Kumpi on se oikea, mene ja tiedä?

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Seisake.netin metrokuvia
    kirjoittanut juhanahi foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.05.2013, 23:16
  2. Eläintarhan seisake takaisin, ja kakkonen kanssa!
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 21.06.2011, 18:05
  3. Säynäjärven seisake
    kirjoittanut Mikko-Veikko foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 31.12.2006, 15:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •