Vallinojan seisake?

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Joissain lähitulevaisuuden suunnitelmissa näkyy Keravan kaupunkiradalla Vallinojan seisake. Koskahan mahtaa Vallinojalle laiturit rakennettavan? Ainakin ratojen välinen osuus on tuolta väliltä leveämpi, eli asemavaraus näyttää olevan. Toisaalta on kuitenkin hassua että juuri Vallinojan kohdalle, eihän lähistöllä edes ole kunnon asutusta.

Luulisi olevan enemmän tarvetta uusille asemille (asukasmäärän perusteella) mm:
-Oulunkylästä koilliseen Myllypellontien tiiviin kerrostalolähiön tuntumassa.
-Rekolan ja Korson välissä olevalla asuinalueen tuntumassa.

Asemanväli saattaisi tulla lyhyeksi, mutta onhan nykyäänkin jo Koivukylän ja Rekolan väli ihan yhtä lyhyt, leppävaaran kaupunkiradan asemavälistä puhumattakaan.
 
Joissain lähitulevaisuuden suunnitelmissa näkyy Keravan kaupunkiradalla Vallinojan seisake. Koskahan mahtaa Vallinojalle laiturit rakennettavan? Ainakin ratojen välinen osuus on tuolta väliltä leveämpi, eli asemavaraus näyttää olevan. Toisaalta on kuitenkin hassua että juuri Vallinojan kohdalle, eihän lähistöllä edes ole kunnon asutusta.

Ei ole asutusta, mutta sitä kaavoitetaan siihen. Asema tulee sitten, kun paikalle aletaan rakentaa asuintaloja.
 
Eikö tulisi halvemmaksi lisätä lähtöjä 633:lla, kun rakentaa kokonainen asema? En usko, että Vallinoja niin paljon ihmisiä vetäisi, että siellä rautatieasemaa tarvittaisiin. Mielestäni riittäisi 633:sen sunnuntai-lähtöjen palauttaminen..
 
Eikö tulisi halvemmaksi lisätä lähtöjä 633:lla, kun rakentaa kokonainen asema? En usko, että Vallinoja niin paljon ihmisiä vetäisi, että siellä rautatieasemaa tarvittaisiin. Mielestäni riittäisi 633:sen sunnuntai-lähtöjen palauttaminen..

Houkuttele siinä sitten ihmisiä joukkoliikenteeseen, kun pitäisi jollain seutubussilla matkustaa, vaikka vieressä kulkee rautatie. Halpuudesta en tiedä, mutta itse en ainakaan kuuna päivänä suostuisi alueelle muuttamaan, jos ohi kulkee neliraiteinen ratapiha, kilsan päässä on Savion logistiikkakeksus ja Helsinkiin pääsee vain bussilla.

Aiemmin seisakkeesta käytettiin nimeä Urpia, mutta se ei loppupeleissä kelvannut. Vallinoja otettiin sitten tilalle.
Onneksi vaihdettiin, Urpia kuulostaa halvalta työnimeltä (vieressä kulkee Urpiaisentie). Ja mitäpä Urpia olisi ruotsiksi, Gråsi?
 
Urpia kuulostaa halvalta työnimeltä. Ja mitäpä Urpia olisi ruotsiksi, Gråsi?

Googlettamalla saa paljon "hienoja" vinkkejä Urpiasta. Taitaa olla suurin osa espanjankielisiä vieläpä. Siinäpä olisi meille hieno aseman nimi tuo Urpia!

Pois köyhäilyntuntuisesta "Vallinojasta" ja tilalle reilusti välimerellinen Urpia. Ja mitä "Gråsi" sitten on? Pitääkö kaikelle olla Suomessa aina ruotsinkielinenkin nimi, kun se on kuitenkin oikeasti naapurin kieli. Viittaan tässä yhteydessä vaikkapa kaupan kassaan, joka osatessaan ruotsia, pitää rinnuksissaan naapurimaan, erään kuningaskunnan, lippua. Ei vaikuta tuo kieli silloin kovin "suomalaiselta". Laittaisipa vaikka Ahvenanmaan lipun, niin voisin puhua hänen kanssaan toista "kotimaista" :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei ole asutusta, mutta sitä kaavoitetaan siihen. Asema tulee sitten, kun paikalle aletaan rakentaa asuintaloja.

Onhan radan itäpuolella Leppäkorvessa jo melko tiivistä pientaloasutusta. Rekolassakin oli pitkään samanlainen tilanne, mutta nyt sinnekin on tullut radan länsipuolen pelloille ihan aseman viereen kerros- ja rivitaloja.

Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla. Hanalassa on nykyään vaihteet, jotka yhdistävät Keravan kaupunkiradan (raiteet 3 ja 4) päärataan (raiteet 1 ja 2). Seuraavat vaihteet taitavat olla Tikkurilassa.

Marko
 
Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla.
Hanalan seisakkeen lakkauttaminen taisi osua samoihin aikoihin Koivukylän aseman käyttöönoton kanssa 1980-luvun alkuun: Koivukylän asema otettiin käyttöön ---> Rekolan asema poistettiin käytöstä ja korvattiin hieman pohjoisempana sijaitsevalla Rekolan "asemalla" ---> Hanalan seisake lakkautettiin.
 
Joku ehdotti, että parempi paikka seisakkeelle olisi Korson ja Rekolan välissä. Siinähän on tietääkseni ollutkin seisake, Hanala. Luulen, että se lakkautettiin jo 1980-luvun alussa, ehkä samoihin aikoihin, kun Korson aseman tasoristeys korvattiin alikuluilla.

Hanala lakkautettiin vuonna 1980, jolloin kolmas linjaraide Hiekkaharjun ja Savion välillä otettiin käyttöön. Raiteen rakennuksen yhteydessä Rekolan laitureita siirrettiin pohjoiseen ja Korson vastaavasti etelään, jolloin Hanala jäi liian lyhyen välimatkan päähän naapureistaan.

Korson aseman ylikäytävä korvattiin alikululla jo 1970-luvun puolivälissä.
 
Hanala lakkautettiin vuonna 1980, jolloin kolmas linjaraide Hiekkaharjun ja Savion välillä otettiin käyttöön. Raiteen rakennuksen yhteydessä Rekolan laitureita siirrettiin pohjoiseen ja Korson vastaavasti etelään, jolloin Hanala jäi liian lyhyen välimatkan päähän naapureistaan.
Ja kuten jo edellinen kirjoitaja kirjoitti, lakkauttaminen johtui pääasiassa siitä että Koivukylään rakennettiin asema samaan aikaan. Koivukyläläisillä/Havukoselaisilla ei ollut siihen asti omaa asemaa, vaan he käyttivät Rekolan vanhaa asemaa joka oli muutama sata metriä etelämpänä nykyisestä. Koivukylän aseman rakentamisen vuoksi Rekolaankin rakennettiin uusia asema pohjosemmaksi kuin vanha, ja Hanala poistettiin.

Hanalan seisakkeen lakkauttamista vastustamaan perustettiin kansanliikekin, joka järjesti mielenosoituksia Vantaalla ja ymmärtääkseni toimitti jonkun adressinkin Rautatiehallitukselle, mutta ilman tulosta.

Myöhemmin 2000-luvulla, Tikkurilan-Keravan kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä Korson aseman laituri siirrettiin taas pohjoisemmaksi, suurinpiirtein alkuperäiselle paikalleen, joten teoriassa "uudelle Hanalalle" olisi käyttöä koska Korson keskustan eteläpuolella asuvien kävelymatka junalle pidentyi usealla sadalla metrillä.

Jos uusi asema rakennettaisiin, se voisi sijaita lähempänä Korsoa kuin vanha Hanala, ja nimen pitäisi olla ennemmin Matari/Matar tai Kulomäki/Brännberga viereisten asuinalueiden mukaan, koska Hanala/Hanaböle on nimenä harhaanjohtava. Vaikka se on esiintynyt kylänimenä luultavasti jo keskiajalta asti, niin nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.

t. Rainer
 
Hanala/Hanaböle on nimenä harhaanjohtava. Vaikka se on esiintynyt kylänimenä luultavasti jo keskiajalta asti, niin nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.

Havukoskella on myös Hanabölentie, mutta sekin tosiaan turvallisen välimatkan päässä radasta ja varsinkin vanhasta Hanalan seisakkeesta.
 
Koivukyläläisillä/Havukoselaisilla ei ollut siihen asti omaa asemaa, vaan he käyttivät Rekolan vanhaa asemaa joka oli muutama sata metriä etelämpänä nykyisestä. Koivukylän aseman rakentamisen vuoksi Rekolaankin rakennettiin uusia asema pohjosemmaksi kuin vanha, ja Hanala poistettiin.

Oliko asema siinä kohtaa, missä radan itäpuolella kulkeva tie (nykyään Kasperinpolku) kääntyy poispäin radasta (Kustaantielle)? Olisikohan se ollut päätie silloin kun Rekolantietä ei vielä ollut?

Olen miettinyt, että OpenStreetMap-pohjalta voisi tehdä vanhojakin karttoja. Miltä tiestö mahtoi näyttää 50 tai 100 vuotta sitten? Teknisesti se onnistuisi lisäämällä jokaiseen OpenStreetMap-tietokannan olioon vuosiluvut, mutta merkitsemiskäytäntö pitäisi sopia ensin.

Hanalan seisakkeen lakkauttamista vastustamaan perustettiin kansanliikekin, joka järjesti mielenosoituksia Vantaalla ja ymmärtääkseni toimitti jonkun adressinkin Rautatiehallitukselle, mutta ilman tulosta.

Luin Hanalan seisakkeen lakkauttamisesta Korson työväenyhdistyksen 100-vuotishistoriasta. Muuten en olisi siitä tiennytkään. Vaikka muistan kerran matkustaneeni Sm1:llä Korsosta Helsinkiin vuonna 1979 (ja muistan ne pahviset matkaliput), en muistanut asemia. Yleensä kuljimme autolla. :icon_frown: Minun lapsilleni Korson lähiseutu tulee tutummaksi, sillä meillä ei ole autoa vaan kuljemme pääasiassa polkupyörällä ja junalla.

Myöhemmin 2000-luvulla, Tikkurilan-Keravan kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä Korson aseman laituri siirrettiin taas pohjoisemmaksi, suurinpiirtein alkuperäiselle paikalleen, joten teoriassa "uudelle Hanalalle" olisi käyttöä koska Korson keskustan eteläpuolella asuvien kävelymatka junalle pidentyi usealla sadalla metrillä.

Samassa yhteydessä taisi hävitä raideyhteys entisen Korpivaaran (nykyisen Toyotan) varastoalueelle.

nykyisin ainoa maantieteellinen kohde Vantaalla jossa sitä käytetään enää on Kuusijärvi (ruotsiksi Hanaböle träsk) Lahden Moottoritien toisella puolella.

Korson Ruusuvuoren koulun yhteydessä radan länsipuolella toimi ainakin 1980-luvun lopulla Hanalan koulu erityislapsille. Tämä siis muiden mainittujen Hanabölejen lisäksi.

Vastaava laajalle levinnyt paikannimi taitaa olla Nissbacka. Kartanohan oli jossakin Sotungin ja Hakunilan välillä (pylväikön rauniot näkyvät bussin 742 ikkunasta), mutta Nikinmäki on Vanhan Lahdentien kupeessa Sipoon rajalla.
 
Oliko asema siinä kohtaa, missä radan itäpuolella kulkeva tie (nykyään Kasperinpolku) kääntyy poispäin radasta (Kustaantielle)? Olisikohan se ollut päätie silloin kun Rekolantietä ei vielä ollut?
En osaa sanoa. Vanha asemarakennus oli muistaakseni radan länsipuolella, ja oli pystyssä vielä siihen asti kunnes 4. raidetta eli kaupunkirataa alettiin rakentaa. Vanhan aseman kohdalle rakennettiin siksi aikaa tilapäinen puulaituri etelään meneviä junia varten kun kaupunkiratatyömaa oli käynnissä ja uudempaa asemaa remontoitiin.

Samassa yhteydessä taisi hävitä raideyhteys entisen Korpivaaran (nykyisen Toyotan) varastoalueelle.
Taisi kadota jo aikaisemmin. Muutin korsoon 1997 eikä silloin mennyt Korpivaaralle enää mitään raiteita.

Korson Ruusuvuoren koulun yhteydessä radan länsipuolella toimi ainakin 1980-luvun lopulla Hanalan koulu erityislapsille. Tämä siis muiden mainittujen Hanabölejen lisäksi.
Taisi olla koko koulun nimi Hanalan koulu. Vanhojen nimikirjainten paikka näkyi julkisivussa pitkään.

Hanaböle-nimisiä ovat myös ne kuuluisat "maisemallisesti arvokkaat" pellot Jokiniemen pohjospuolella, jonka poikki Vantaan kaupunki ei sallinut että Vuosaaren satamarata rakennetaan maan päällä, vaan jouduttiin rakentamaan 12 km pitkä tunneli sitä varten Savioon.

Vastaava laajalle levinnyt paikannimi taitaa olla Nissbacka. Kartanohan oli jossakin Sotungin ja Hakunilan välillä (pylväikön rauniot näkyvät bussin 742 ikkunasta), mutta Nikinmäki on Vanhan Lahdentien kupeessa Sipoon rajalla.

Niin on. Mutta Sotungista löytyy myös Nissas. Kumpi on se oikea, mene ja tiedä?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös