Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/40

Viestiketju: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Esimerkiksi Seinäjoki - Oulu - rataremontista. Mikäänhän ei estä tekemästä samaan aikaan Äänekoski - Haapajärvi - peruskorjausta.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Suunniteltu toteutus 2010-2012
    Seinäjoki-Oulu -työmaahan on jo käynnissä, eli mitenkään yhtäaikaista tuo ei siis voi olla.
    RHK:n tiedote
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.02.2007 kello 16:38. Syy: viestiä siivottu

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Seinäjoki - Oulu - työmaan on tarkoitus kestää 2008 - 2015.

    Kysehän on ensisijaisesti siitä, voitaisiinko Äänekoski - Haapajärvi - peruskorjausta aikaistaa jos ohjaamalla muutamia tavarajunia sen kautta voidaan välttää pahimpia Seinäjoki - Oulu - radan liikennekatkosten haittoja.

    Peruskorjaus voidaan vaiheistaa. Junia voidaan nytkin vetää hitaalla nopeudella läpi radan. Kohtauspaikkojen kunnostus käyttökuntoon ei voi olla tähtitieteellisen kallista.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kohtauspaikkojen kunnostus käyttökuntoon ei voi olla tähtitieteellisen kallista.
    164 kilometrin mittaisen Äänekoski-Haapajärvi -radan kauko-ohjaus kyllä taitaa olla ns. tähtitieteellisen kallista. "Vanhanaikaisia" pikkuasemien junasuorittajia ei taitane olla enää olemassa, ainakaan jatkuvaan liikennepaikkojen miehitettynä pitämiseen tuolla rataosalla. Homma on niin, että yksi juna (nopeus 40 km/t) voi kulkea kerrallaan jompaan kumpaan suuntaan: ei voi sanoa olevan joustavaa apuliikennettä Pohjanmaan ratatöissä. Läpimenoaika on sellaisella junalla tuolla ratapätkällä noin neljä tuntia ja siihen päälle vielä ajomatka vilkkailla rataosilla Tampereelta Äänekoskelle ja Haapajärveltä Ylivieskaan.

    RHK:n ratatyölista netissä kertoo mm. tämän vuoden Pohjanmaan radan ratatöistä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.02.2007 kello 16:44. Syy: viestiä siivottu

  4. #19
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaakkuri Näytä viesti
    Hienoa että rataverkkoa kunnostetaan mutta harmi että se toteutetaan niin että käyttäjät ainakin tilapäisesti kaikkoavat.
    http://www.kaleva.fi/plus/juttu638029_page0.htm
    Miksi yöjunia ei ajettaisi Savon ja Kainuun kautta? Se jää ihmetyttämään.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #20
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaakkuri Näytä viesti
    Aikaisemmin näyttää käyneen niin että kun kerran siirrytään kiskoilta pois vaikka tilapäisestikin, kiskoille palaaminen on vaikeata tai peräti mahdotonta.
    Miksi asia olisi näin? Eikö tämä ole aika huolestuttavaa rautateiden näkökulmasta, että sen käyttö aina vaan vähenee? Eikö se kerro rautateiden kilpailukyvyn heikkoudesta, jos se ei onnistu houkuttelemaan takaisin edes menetettyjä entisiä asiakkaita?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #21
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Lisäksi radan vieressä kulkee isot ja hyvät valtatiet, joita pääsee nopeasti bussilla.
    Tämä on junan kannalta miinuspuolikin, koska se tarkoittaa, että myös henkilöautolla pääsee nopeasti.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #22
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    RHK:n uusi tiedote tiedote kertoo hankkeen etenemisestä.

  8. #23

    Liittynyt
    31.12.2005
    Viestejä
    15

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Eipä nuo kahdeksan tunnin päivittäiskatkokset kesäaikaan nyt niin mahdottomia ole etteikö tavaraliikenne pystyisi rataa käyttämään hieman aikatauluja muuttamalla. Jossain oli puhetta että katkokset alkaisivat aamuneljältä ja kestäisivät puoleenpäivään joka on radan kaikkeista hiljaisinta aikaa. Ainoastaan Ylivieskan ja Pietarsaaren välillä on silloin huomattavaa tavaraliikennettä. Yöjunat ehtivät alta pois ja jokunen päiväpikuri tarvitsee ajaa busseilla.

  9. #24
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Yllättävän hyvin saavat sen järjestettyä. Yöjunatkin saadaan kulkemaan aika hyvin, ja suurempia junavuorojen lakkautuksia ei ilmeisesti tule.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  10. #25

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti

    Jos tätä erämaarataa Äänekoski-Haapajärvi joku tarvitsee, niin se on Keitelemuseo eli Suolahden nostalgialiikennöitsijä.

    Sillä radalla ei ole Suomen liikennekentässä mitään tulevaisuudenroolia.
    Eikö Jyväskylä-Oulu-väliä kulkevista matkustajajunista olisi mitään iloa. Jyväskylästä lähtiessä pysähdyspaiikoina voisi olla ainakin nämä: Vihtavuori, Laukaa, Suolahti, Äänekoski, Saarijärvi, Kannonkoski, Pihtipudas, Haapajärvi, Nivala, (Ylivieskan asema tuntuu jäävän väärään suuntaan menevälle osuudelle joten se jäisi väliin), Oululainen, Vihanti, Ruukki, Liminka, Kempele ja Oulu.

    Näin saataisiin matkustajaliikenteen käytössä oleva rataverkko tihenemään ja esimerkiksi Äänekoskelta tai Laukaalta pääsisi junalla sekä etelän suuntaan että pohjoiseen. Kyllä nuo Äänekosken ja Haapajärven väliset pysähdyspaikat ovat pieniä, mutta eikö matkustajunien tulo tekisi niille hyvää? Oulukin taitaa kasvaa koko ajan, kyllä sinne mielestäni pitäisi järjestää paremmat yhteydet eri puolilta Suomea.

    Näihin juniin olisi vaihtoyhteys vähintäänkin Helsingin suunnasta Jyväskylässä. Liikennettä voisi olla esimerkiksi kaksi vuoroa suuntaansa joka päivä ja tämän lisäksi perjantaisin ja sunnuntaisin lisävuoroja. Jyväskylän ja Äänekosken väliä kulkisi lisäksi vuoroja ja myös Raahen ja Oulun välillä.

    Kyllä pienillä pysähtymispaikoilla on myös merkitystä. Itselle on muutamaan otteeseen ollut hyötyä Imatran ja Joensuun välillä olevasta Kesälahden pysähdyspaikasta, kun olen vieraillut sukulaisten kesäasumuksessa ja käynyt sukujuhlilla. Olen myös käyttänyt muutamaan otteeseen Taavetin asemaa, jossa valitettavasti ei enää junat pysähdy.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Ylivieskan asema tuntuu jäävän väärään suuntaan menevälle osuudelle joten se jäisi väliin.
    En ymmärrä miten se jäisi väliin? Sehän nyt on väkisinkin ainoa pakko-pysähdyspaikka tuolla esittämälläsi reitillä Jyväskylä-Oulu! Kaikkialta muualta voisi ajaa ohi, mutta Ylivieskan asemalla pitää pysähtyä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    ...Laukaalta pääsisi junalla sekä etelän suuntaan että pohjoiseen.
    Radanvarsipaikka, jonka nimi on Laukaa, ja taipuu muuten "Laukaasta", on täysin kuollut maitolaituri. Ystävällisesti pyytää hän että tutustupa vaikka paikan päällä, kuten minäkin olen joskus tehnyt, mitä siellä oikeasti on. Ei ole muuten erästä ns. erämaakylää "Maanselkää" kummoisempi paikka. Laukaan kirkonkylä, jossa olisi asutusta ja jolla nimellä saadaan esille muhkeammat koko kunnan väestöluvut, on ihan muualla maantien ja vesistönkin varrella. Kannattaisi ennemminkin ajatella vesibussilinjaa Laukaasta Jyväskylään
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Kyllä pienillä pysähtymispaikoilla on myös merkitystä. Itselle on muutamaan otteeseen ollut hyötyä Imatran ja Joensuun välillä olevasta Kesälahden pysähdyspaikasta, kun olen vieraillut sukulaisten kesäasumuksessa ja käynyt sukujuhlilla. Olen myös käyttänyt muutamaan otteeseen Taavetin asemaa, jossa valitettavasti ei enää junat pysähdy.
    Joukkoliikennepalveluja ei voi suunnitella siltä pohjalta, että joku elämänsä aikana käyttää pari kertaa jotain seisaketta mennessään jonkun tuttavan kesämökille tai ainutkertaisille sukujuhlille.

  12. #27
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Radanvarsipaikka, jonka nimi on Laukaa, ja taipuu muuten "Laukaasta", on täysin kuollut maitolaituri. Ystävällisesti pyytää hän että tutustupa vaikka paikan päällä, kuten minäkin olen joskus tehnyt, mitä siellä oikeasti on. Ei ole muuten erästä ns. erämaakylää "Maanselkää" kummoisempi paikka. Laukaan kirkonkylä, jossa olisi asutusta ja jolla nimellä saadaan esille muhkeammat koko kunnan väestöluvut, on ihan muualla maantien ja vesistönkin varrella.
    Ei Laukaan asemakylä nyt ihan autio kylä ole. Tarvittaessa kirkonkylältä asemakylään voitaisiin järjestää liityntäliikennettä (ja venyttää linja päistänsä niin pitkäksi, että bussi ei joudu seisomaan turhaan pääteasemilla).

    Laukaan kyrkobyn lisäksi kunnan väestölukua kasvattavat erityisesti Lievestuoreen taajama (junapysähdyksiä!), lisäksi Leppäveden ja Vihtavuoren taajamat Äänekoski-baanan varrella.
    Sakari Kestinen

  13. #28
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Niin minun mielestä se harvaanasuttu alue alkaa viimeistää Tsaarijärveltä pohjoiseen mentäessä. Siihen asti radan vaikutusalueella kohtuullisen mukavasti ihmisiä.

  14. #29

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    En ymmärrä miten se [Ylivieska] jäisi väliin? Sehän nyt on väkisinkin ainoa pakko-pysähdyspaikka tuolla esittämälläsi reitillä Jyväskylä-Oulu! Kaikkialta muualta voisi ajaa ohi, mutta Ylivieskan asemalla pitää pysähtyä.
    Silloin vain täytyy tehdä koukkaus etelän suuntaan ja lähteä Ylivieskan asemalta takaisin tulosuuntaan, jos haluaa jatkaa Ouluun. Taitaa olla, että siellä joka tapauksessa täytyy käydä kääntymässä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Joukkoliikennepalveluja ei voi suunnitella siltä pohjalta, että joku elämänsä aikana käyttää pari kertaa jotain seisaketta mennessään jonkun tuttavan kesämökille tai ainutkertaisille sukujuhlille.
    Jos jostain paikasta ei juuri koskaan tule matkustajia, ei paikassa ole järkeä pysähtyä. Aina kun olen Joensuussa käynyt on Kesälahdelta noussut ihmisiä kyytiin tai vastaavasti jäänyt pois. Heinäkuussa, kun matkustin kiskobussilla Nurmeksesta Joensuuhun, seurasin sitä, kuinka paljon kiskobussia käytetään. Nurmeksesta ja varsinkin Lieksasta tuli mukavasti matkustajia kyytiin, mutta kyllä muutamia matkustajia nousi myös kirjaimellisesti pellon kesltä sijaitsevilta seisakkeilta kyytiin. Tuollaisille pienemmille seisakkeille tullaan kohtuullisen suurelta alueelta kyytiin tyypillisesti tietenkin autolla matkaten, mutta kuitenkin niiden olemassaolo helpottaa monien ihmisten matkansuunnittelua.

    Jyväskylä-Oulu-yhteydessä tärkeintä kuitenkin olisi, että se tiivistäisi matkustajaliikenteen käytössä olevaa rataverkkoa ja näin parantaisi junankäyttömahdollisuuksia. Tietenkin tuon voisi supistaa välille Jyväskylä-Ylivieska, jos Ylivieskasta olisi vaihtoyhteys Ouluun.

  15. #30

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Seinäjoki - Oulu -radan remontista vuosikymmenen piina

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Jos tätä erämaarataa Äänekoski-Haapajärvi joku tarvitsee, niin se on Keitelemuseo eli Suolahden nostalgialiikennöitsijä. Sillä radalla ei ole Suomen liikennekentässä mitään tulevaisuudenroolia.
    Raideryhmän ensimmäisessä kirjassa on sivulla 55 tilaston muodossa aivan toisenlaista tietoa Jyväskylä-Haapajärvi-radan turhuudesta. Metsäteollisuuden kuljetukset ovat kasvaneet rajusti. Rahtilukuja taulukosta nettotonneina:

    1964 - 60 000
    1974 - 30 000
    1984 - 50 000
    1994 - 155 000
    2004 - 240 000

    Vaikkapa 30 tonnin rekkakuormiksi muutettuna jo vuoden 2004 kuljetusmäärien siirtäminen kumipyörille merkitsisi 8000 rekkalastillisen ajamista plus toiset 8000 tyhjänä takaisin. Tämä on myös syy, miksi rataa ei tuhota, vaan siihen nyt investoidaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. V.Alamäki: Oulu - Ii
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.04.2011, 23:53
  2. Oulu - Matkakeskus uusiksi?
    kirjoittanut kaakkuri foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 09:28
  3. Tampere-Seinäjoki perusparannus
    kirjoittanut SlaverioT foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 24.05.2007, 19:26
  4. Dm12-liikenne Tampere-Haapamäki-Seinäjoki radalla
    kirjoittanut Dr16 foorumissa Junat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 12.07.2006, 14:51
  5. Henkilöjunaliikennettä välillä Seinäjoki-Kaskinen?
    kirjoittanut lamarjam foorumissa Junat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 13:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •