Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Postimees kertoo tänään, että Edelaraudtee on avaamassa kahden vuoden kuluttua uudelleen Tallinna - Tartto - Riika - junayhteyden.

Postimees 21.2.

Matka-ajaksi tulisi 120 km/h huippunopeudella 4,5 h. Avoimia kysymyksiä ovat vielä kalusto ja Latvian suhtautuminen. EU:n sisäinen kansainvälinen matkustajajunaliikenne avautuu kuitenkin kilpailulle piankin, joten juridiset kysymykset selviävät varmaankin. Edelaraudtee on hiljattain kilpailuttanut uuden dieselmoottorijunakaluston hankinnan.

Tallinna - Tartto matkustajajmäärä on kasvanut 1/3 viime vuonna!
 
Viimeksi muokattu:
Postimees kertoo tänään, että Edelaraudtee on avaamassa kahden vuoden kuluttua uudelleen Tallinna - Tartto - Riika - junayhteyden.

Olisikohan 5. kerta 10 vuoden sisäällä kun ne "avataan uudelleen".

Toivottavasti aikataulu on sellainen että se sopii Suomesta tulevien laivojen kanssa, ettei ole kuin aikaisemmin että lähtö n klo 0700 aamulla, ja että yhteys olisi joka päivä eikä vain esim 3 kertaa viikossa.

t. Rainer
 
Olisikohan 5. kerta 10 vuoden sisäällä kun ne "avataan uudelleen".

Kerroppa niistä aikaisemmista kerroista? Viittaatko esimerkiksi RailBaltica - juttuihin.

Nyt on kyse kuitenkin varsin eri asiasta, kun reitin toisella puoliskolla jo toimiva ja menestyvä yritys ilmoittaa jatkavansa yhteyttä nykyisellä radalla, ja kalustokin on jo hankinnassa.
 
Postimees-lehden kirjoituksessa muistaakseni sanottiin, että matka Tallinnasta Tarttoon kestäisi kaksi tuntia. Näin ollen 2,5 h kuluisi matkaan Tartosta Riikaan. Nykyisin tuo matka kestää Viron puolella noin 2 h ja Latvian puolella 3 h. Tavoite on siis puolittaa matka-aika.

Tämä kuulostaa siltä, että Latvian rautateiden kantaa asiaan ei ole kysytty lainkaan. Latvian puolella matkaa tulee noin 168 km, ja tuon osuuden suurin sallittu nopeus on todennäköisesti huomattavasti alhaisempi kuin 120 km/h. Miten Edelaraudtee saa Latvian parantamaan oman ratansa?

Toteutuessaan tuo 4,5 h on nopeampi kuin bussi (jonka matka on kilometreissä huomattavasti lyhyempi) ja selvästi parantaa junamatkustamisen suosiota välillä Tallinna-Riika. Nythän tuon junamatkan tekevät vain todelliset junailun ystävät.
 
Kerroppa niistä aikaisemmista kerroista? Viittaatko esimerkiksi RailBaltica - juttuihin.

No en ole pitänyt kirjaa kerroista, mutta arvioni on, että liikenteen lopettamisen jälkeen 1997 on sitä ainakin "yritetty" käynnistää muutaman kerran, milloin joko Tarton-Valgan ja milloin Pärnun-Möisäkylän kautta.

Ainakin pari kertaa on konkreettisesti käynnistetty, ajettiinhan muutama vuosi siten joku yöjuna Tallinnasta jonnekin Venäjälle sitä reittiä, mutta vain kesällä, pari kertaa viikossa, ja toisen kerran oli kyseessä moottorivaunujuna, josta oli vaihtoyhteys latvialaiseen samanlaiseen Valgassa. Molemmat yritykset lopetettiin hyvin lyhyen ajan jälkeen.

Fakta on, että ei kukaan esim täältä Suomesta pysty suunnittelemaan matkojaansa sellaisten yhteyksien varaan, joita ei markkinoida millään tavalla ja joiden kulku on hyvin epäsäännöllistä.

No, eivät skandinaaviset serkkumme ole yhtään parempia, Tukholma-Oslo päivittäinen junayhteys on ollut poikki jo muutaman vuoden.

t. Rainer
 
Tämä kuulostaa siltä, että Latvian rautateiden kantaa asiaan ei ole kysytty lainkaan. Latvian puolella matkaa tulee noin 168 km, ja tuon osuuden suurin sallittu nopeus on todennäköisesti huomattavasti alhaisempi kuin 120 km/h. Miten Edelaraudtee saa Latvian parantamaan oman ratansa?
Onko Latvian puolen rata todella niin huono?

Itse olen matkustanut v 1995 junalla Riikaan ja silloin rata Latvian puolella oli sepelöity ja kiskot oli hitsattu (sehän on vanhaa päärataa joka jatkuu Valkasta Pihkovan kautta Pietariin), ja junan vauhti oli ainakin 100, veikkaisisin 120 km/h. Viron puolella juna taas luikerteli kuin etana, ja mm rinkani tippui tavarahyllystä.

t. Rainer
 
(...) mutta arvioni on, että liikenteen lopettamisen jälkeen 1997 on sitä ainakin "yritetty" käynnistää muutaman kerran, milloin joko Tarton-Valgan ja milloin Pärnun-Möisäkylän kautta.

Näyttää siltä, että Edelaraudteen yritys on aivan eri pohjalla kuin nämä yritykset kahdesta syystä:

- Yritys ei perustu mittavaan uuteen ratarakentamiseen, korkeintaan nykyisen radan peruskorjauksiin.
- Liikennettä ehdottaa yksityinen yhtiö, joka jo nykyisin liikennöi menestyksellä Tallinna - Tartto - rataa.

Aikatauluista muutoin. Nykyiset Tartto - Valga ja Riika - Lugazi - yhteydet ovat selkeästi paikallisjunia. Nykyiselläkin radalla pikajunan nopeus on merkittävästi suurempi. Postimeehen jutussa puhutaan radan peruskorjauksesta.
 
Minäkään en usko tuohon 4,5 h:n ajoaikaan. Se ei nyt vaan yksinkertaisesti riitä. Rajaakaan tuskin (vielä) vain olankohautuksella ohitetaan. Ihmettelen, jos aikaa menee rajan eri puolilla yhteensä vähemmän kuin puoli tuntia.
 
No en ole pitänyt kirjaa kerroista, mutta arvioni on, että liikenteen lopettamisen jälkeen 1997 on sitä ainakin "yritetty" käynnistää muutaman kerran, milloin joko Tarton-Valgan ja milloin Pärnun-Möisäkylän kautta.

Ainakin pari kertaa on konkreettisesti käynnistetty, ajettiinhan muutama vuosi siten joku yöjuna Tallinnasta jonnekin Venäjälle sitä reittiä, mutta vain kesällä, pari kertaa viikossa, ja toisen kerran oli kyseessä moottorivaunujuna, josta oli vaihtoyhteys latvialaiseen samanlaiseen Valgassa. Molemmat yritykset lopetettiin hyvin lyhyen ajan jälkeen.
Kesällä 2002 kulki juna Tallinnan ja Minskin välillä kahtena päivänä viikossa. Venäjälle se ei mennyt. Kokeilu jäi tuohon yhteen kesään, ehdinpäs matkustaa kuitenkin. :)

Mõisakülan kautta ajamisessa on ainakin nyt se ongelma, että rata on osaksi purettu ja sen lisäksi muiltakin osin hyvin huonossa kunnossa. Koko Skulten ja Pärnun välinen osuus pitäisi korjata läpikotaisin. Onko tätä reittiä jossakin vakavasti esitetty?
 
Tarton ja Riian välillä rata on huonokuntoisimmillaan Viron puolella. Latvian puolella mennään ihan reippaasti. Ainakaan mitään kuudenkympin pätkiä ei tuntunut Latviassa olevan. Kolmessa tunnissa Lugaži-Riika väli ajetaan pysähdysjunallakin (160 km). Virolainen juna käyttää 83 km:n matkaan Tartto-Valga pari tuntia.

Junat ovat jostain merkillisestä syystä molemmin puolin rajaa samanlaisia joten vertailu on heppoa.

Latvian puolella radan varressa merkitävämpiä paikkakuntia ovat Valmiera, Cēsis ja Sigulda. Riikaan menenvissä junissa on nykyäänkin ihan mukavasti matkustajia, enkä usko uuden yhteyden Tartosta Riikaan tai noilta Latvian paikkakunnilta Viroon jäävän vaille kysyntää.

Matkustajien pääjoukko Tallinna-Riika -välillä varmaankin jäisi busseihin, mutta kotimaan- ja kansainväliset matkustajat yhteenlaskien junasta varmaan tulisi suosittu.
 
Rajaakaan tuskin (vielä) vain olankohautuksella ohitetaan. Ihmettelen, jos aikaa menee rajan eri puolilla yhteensä vähemmän kuin puoli tuntia.
Voiko kahden eu-maan välisen rajan ylitys olla noin vaikeaa? :eek: Tanskan ja Saksan välisessä junassa ei katsottu edes lippuja passista puhumattakaan.
 
Voiko kahden eu-maan välisen rajan ylitys olla noin vaikeaa? :eek: Tanskan ja Saksan välisessä junassa ei katsottu edes lippuja passista puhumattakaan.

Tanska ja Saksa kuuluvat Schengen-sopimukseen. Viro ja Latvia eivät – tulevaisuudessa ehkä. Silloin ei todella tarvitse katsoa passeja rajalla ollenkaan. Mutta Schengen-sopimukseen lienee vielä pitkä matka.
 
Tanska ja Saksa kuuluvat Schengen-sopimukseen. Viro ja Latvia eivät – tulevaisuudessa ehkä. Silloin ei todella tarvitse katsoa passeja rajalla ollenkaan. Mutta Schengen-sopimukseen lienee vielä pitkä matka.

Itse asissa Viro ja Latvia ovat muiden uusien EU:n jäsenmaiden tapaan allekirjoittaneet Schengenin sopimuksen, mutta eivät vielä sovella sitä. Soveltaminen edellyttää erillistä päätöstä sopimuksen neuvostolta, johon kuuluvat kaikki sopimusta soveltavat maat. Sitä ennen Schengen tarvitsee uuden tietojärjestelmän, joka on viivyttänyt päätöstä ja kunkin yksittäisen maan täytyy tietysti täyttää kelpoisuusehdot. Baltian maiden osalta päätös saattaa kuitenkin syntyä vielä tänä vuonna, joten tämän rautatiehankkeen kannalta aikataulu on täysin mahdollinen.
 
No, eivät skandinaaviset serkkumme ole yhtään parempia, Tukholma-Oslo päivittäinen junayhteys on ollut poikki jo muutaman vuoden.

Syynä tuon nopean junayhteyden lakkauttamiseen oli kilpailu halpalentoyhtiöiden taholta. Juna oli liian hidas ja liian kallis niihin nähden.
 
Toivottavasti aikataulu on sellainen että se sopii Suomesta tulevien laivojen kanssa, ettei ole kuin aikaisemmin että lähtö n klo 0700 aamulla, ja että yhteys olisi joka päivä eikä vain esim 3 kertaa viikossa.


Tuo on totta. Jo klo 8.30 lähtöaika riittäisi. Tuolloin ehtii ainakin ulos Rosellasta, josta pääsee maihin 07.00 alkaen.

Voisikohan tuo toimia yöjuna yhteytenä? Juna voisi hissukseen ajella Tallinnasta kohti Riikaa, yöllä seisoa rauhassa tullin "hellässä sylissä", ja olla sitten aamulla Riiassa..
 
Takaisin
Ylös