Näytä äänestyksen tulokset: Minne yksi vankka (Dm12)

Äänestäjiä
50. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Kerava-Porvoo

    6 12,00%
  • Hyvinkää-Karjaa

    11 22,00%
  • Lahti-Loviisa

    2 4,00%
  • Lahti-Heinola

    13 26,00%
  • Toijala-Valkeakoski

    3 6,00%
  • Jyväskylä-Haapajärvi

    4 8,00%
  • Pieksämäki-Savonlinna

    6 12,00%
  • Jokin muu mikä?

    5 10,00%
Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Minne yksi vankka (Dm12)

  1. #1
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Minne yksi vankka (Dm12)

    Tässä n.s. leikkimielinen kysymys, että jos saisisitte päättä mille seuraavista rata osuuksista sijoittaisitte yhden vankkan (Dm12) tarkoituksena aloittaa henkilöliikenne uudelleen kyseisellä rata osuudella. (Huom Turku-Uusikaupunki Rata käsitelty toisessa ketjussa eikä yksi vankka (Dm12) sinne riitäisi)
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 26.02.2007 kello 23:36.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Peipohja - Rauma. Nuoren polven veijareille tiedoksi että (nykyinen) Kokemäki-niminen rautatieliikennepaikka sijaitsee Peipohjassa ja toimi vuosikymmeniä tällä nimellä.

  3. #3
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Oikeampi kysymys voisi olla mihin sijoittaa 30-50milj.euroa radan korjaamiseen.

    Mutta itse kysymykseen:
    Osuus saisi olla maksimissaan 60-70km 95km/h liikennöintinopeudella jos halutaan 1 tunnin vuoroväli. Jos halutaan 2 tunnin vuoroväli niin sitten 120-140km ja niin edelleen..

    Väli vaihtoehdot yhden Dm12 sijoittamiseen olisi puhtaasti aluepoliittisista syistä joko:
    1 Joensuu-Nurmes liikenteen jatkaminen Kontiomäelle
    2. Rovaniemi-Kemijärvi
    3. Parikkala-Savonlinna liikenteen jatkaminen Pieksämäelle

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Tässä n.s. leikkimielinen kysymys, että jos saisisitte päättä mille seuraavista rata osuuksista sijoittaisitte yhden vankkan (Dm12) tarkoituksena aloittaa henkilöliikenne uudelleen kyseisellä rata osuudella. (Huom Turku-Uusikaupunki Rata käsitelty toisessa ketjussa eikä yksi vankka (Dm12) sinne riitäisi)
    Lahti-Heinola.

    Oikoradan "imua" pitäisi hyödyntää mahdollisimman hyvin. Heinola-Hki taittuisi Vankalla yhdistettynä nopeaan kauko-tai taajamajunaan henkilöauton vauhdilla.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lahti-Heinola.

    Oikoradan "imua" pitäisi hyödyntää mahdollisimman hyvin. Heinola-Hki taittuisi Vankalla yhdistettynä nopeaan kauko-tai taajamajunaan henkilöauton vauhdilla.
    Hyvä pointti. Ikäänkuin liityntä(kisko)bussi Z-junalle.

    Mutta mitäs jos osa Z-junista jatkaisi Heinolaan? Olisikohan siinä mitään tolkkua?

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hyvä pointti. Ikäänkuin liityntä(kisko)bussi Z-junalle.

    Mutta mitäs jos osa Z-junista jatkaisi Heinolaan? Olisikohan siinä mitään tolkkua?
    Hybridikalustolla varmasti onnistuisi (jos ei ihan sähköistystä ko. rataosuudelle) tai sitten osa Z-junista ajettaisiin vaikkapa useampiosaisella Talent-dieselmoottorijunalla tai vastaavalla. Hieno idea!
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7

    Liittynyt
    22.04.2006
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Väli vaihtoehdot yhden Dm12 sijoittamiseen olisi puhtaasti aluepoliittisista syistä joko:
    1 Joensuu-Nurmes liikenteen jatkaminen Kontiomäelle
    2. Rovaniemi-Kemijärvi
    3. Parikkala-Savonlinna liikenteen jatkaminen Pieksämäelle
    Vaihtoehtoja 1 ja 3 voisi puolustella myös liikennepoliittisin perustein: näiden rataosuuksien avaaminen henkilöliikenteelle yhdistäisi jo olemassa olevat, matkustajajunien käyttämät radat toisiinsa. Samaan kategoriaan on luettavissa rataosat Jyväskylä-Haapajärvi, Karjaa-Hyvinkää ja vielä mainitsematon Viinijärvi-Siilinjärvi.

  8. #8
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Minusta Kerava-Porvoo voisi olla ihan hyvä kohde Vankalle ajettavaksi. Ratakin on siinä kunnossa, että siinä pystyy ajamaan ihan siedettävää vauhtia. Se taas on erasia miten ihmiset tottuvat vaihtamaan junaa Keravalla vai jatkavatko bussilla menoa. Helsinkiinhän ei VR dieseleitä kaipaa ja eipä tuo ratojen tilakaan riittäisi...

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hybridikalustolla varmasti onnistuisi
    Jaa niin se kaatuu tietenkin siihen sähkön puutteeseen. Enpä taas ajatellut loppuun asti...

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Minusta Kerava-Porvoo voisi olla ihan hyvä kohde Vankalle ajettavaksi. Ratakin on siinä kunnossa, että siinä pystyy ajamaan ihan siedettävää vauhtia. Se taas on erasia miten ihmiset tottuvat vaihtamaan junaa Keravalla vai jatkavatko bussilla menoa. Helsinkiinhän ei VR dieseleitä kaipaa ja eipä tuo ratojen tilakaan riittäisi...
    Eikä ole hyvä kohde. Mistäs tiedät missä kunnossa rata on? Mikäs toi sun siedettävä nopeus olisi? Radan sn on 35. Paljonkos se Vankan akselipaino on? Porvoon rata kun kuuluu A-luokkaan eli akselipaino täysin max.15t. Sitä paitsi Porvoon rata on hiivatillisempi ja asjanmukaisempi museoratana ilman mitään kaupallista liikennettä...
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Minne yksi vankka (Dm12) = Pohjois-Hämeeseen

    Vilppula-Mänttä on innovatiivinen vastaukseni.

    Nykyinen Tampere-Haapamäki ajettakoon kahdella moottorivaunulla, Vilppulassa toinen vaunu irrotetaan ja se kääntyy itään taide- ja paperikaupunki Mänttään ja toinen jatkaa edelleen pohjoiseen Haapamäelle Jyväskylä-Seinäjoki -radan junayhteyksiä silmälläpitäen.

    Mäntän vaunu pysähtyy uudella keskustaan rakennettavalla seisakkeella ja hoitaa siten kannaksen länsipuolen asutuksen sekä jatkaa edelleen radan päähän eli loppukilometrin tullen Asemankulmalle ja vanhan aseman ratapihalle, jossa tavoitetaan Mäntän kannaksen itäpuolen asutus. Uusi keskustan seisake rakennetaan liikekeskustan sekä tänä ja ensi vuonna muutenkin uudestirakennettavan linja-autoaseman (Halpa-Hallin uusi tavaratalokompleksi) välittömään läheisyyteen.

    Mäntässä käynnin aikana Haapamäelle menevä vaunu ehtii pysähtyä Kolhossa ja hoitaa junayhteysasiat Haapamäellä. Kumpikin vaunu palaa Vilppulaan ollen siellä samoihin aikoihin ja nopea klix-automaattikytkentä ja matka jatkuu hetikohta ripeästi kohti Tammer-Hämeen metropolia.

    Mäntän vaunu kulkee Vilppulan-Mäntän välin kuljettajarahastusvuorona, konduktööri matkustaa Tampereen-Haapamäen vaunussa. Mäntän kuljettajarahastusvuorot ovat samalla VR:n pilottihanke.

    Tampere-Haapamäki -junavuorotarjonta on nyt 420-423-424-427-428-429, mutta aikataulukkoon lisätään helposti puuttuvaksi huomattavat junat 421-422-425-426. Ilmeisesti ne numerointilogiikan mukaan on jo sinne kuitenkin ajateltu

  12. #12
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hybridikalustolla varmasti onnistuisi (jos ei ihan sähköistystä ko. rataosuudelle) tai sitten osa Z-junista ajettaisiin vaikkapa useampiosaisella Talent-dieselmoottorijunalla tai vastaavalla. Hieno idea!
    Münchenin seudulla Saksassa Bayerische Oberlandbahn -yhtiö ajaa osan matkasta samalla rataosuudella paikallisen S-Bahn liikenteen kanssa (linja S5 Holzkircheniin) ja matkustajat todella käyttävät sitä aivan normaalina paikallisjunana. Kalusto on nykyaikaisia matalalattiaisia diesel-moottorijunia. Samaten Dachaussa, Münchenin lähistöllä, DB AG ajaa VT628-moottorijunilla alueen S-Bahn-verkkoon kuuluvaa linjaa A Dachau-Altomünster (jotkut vuorot ajetaan Münchenin päärautatieasemalle saakka).
    Tuo Z-juna Helsinki-Lahti-Heinola oli mielestäni varsin hieno idea ja voitaisiin ehkäpä toteuttaa juuri noin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.02.2007 kello 10:20. Syy: lisätty skandit ja ü:t
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #13
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lahti-Heinola.

    Oikoradan "imua" pitäisi hyödyntää mahdollisimman hyvin. Heinola-Hki taittuisi Vankalla yhdistettynä nopeaan kauko-tai taajamajunaan henkilöauton vauhdilla.
    Ja taitaapi Lahden asemalla olla vielä se "vitosraide" aseman edessä olemassa, johon Vagonkan voisi parkkeerata?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Oikeampi kysymys voisi olla mihin sijoittaa 30-50milj.euroa radan korjaamiseen.
    [...]
    Väli vaihtoehdot yhden Dm12 sijoittamiseen olisi puhtaasti aluepoliittisista syistä joko:
    1 Joensuu-Nurmes liikenteen jatkaminen Kontiomäelle
    2. Rovaniemi-Kemijärvi
    3. Parikkala-Savonlinna liikenteen jatkaminen Pieksämäelle
    Kakkosreitin liikenne toimii paremmin, jos palautetaan vanha Kemijärven yöpikuri. Jos ei, Roi-Salla-väli voisi olla järkevämpi liikennöitävä kuin pelkkä Roi-Kjä.

    Joensuu-Nurmes-yhteyden jatkaminen Kontiomäelle onnistuisi jo nykyisellään. Nurmeksen ja Vuokatin välillä Sn on RHK:n mukaan 60-80, eli vaikka matkanteko olisi hitaanpuoleista, olisi liikennöinti silti vielä mielekkyyden rajoissa. Kontiomäeltä yhteys kannattaisi toki jatkaa Kajaaniin, ellei sujuvaa vaihtoyhteyttä Oulu-Kajaani-taajamajunaan ole Kontiomäen asemalla. Rataosan kunnostus parantaisi kyllä huomattavasti edellytyksiä harjoittaa henkilöliikennettä.

    Savonlinna-Huutokoski-väli on taas onnettoman huonokuntoista puskarataa, eli se kaipaa hyvin pikaisesti remonttia ja tason nostoa vähintään Sn 100-osuudeksi, jotta kiskobussiliikenteen jatkaminen Savonlinnasta Pieksämäelle tulee mahdolliseksi.

    Compactin Vilppula-Mänttä on hyvä ehdotus, ja samaa on ehdottanut myös Pirkanmaan liitto. Minusta yksi ratkaisu voisi olla sellainen, missä Tampere-Haapamäki-liikennettä hoidettaisiin suunnilleen nykyisin aikatauluin, huomattavasti lisätyin pysähdyksin ja niin, että vaihtoaikaa Haapamäellä jää ainakin 2 minuuttia (laiturin yli), ja jonka lisäksi ajettaisiin kolme vuoroparia Tampere-Mänttä-väliä. Aamulla Mäntästä kulkisi suora juna yhdeksäksi Tampereelle, mutta kahdeksaksi Tampereelle saapuvalle Haapamäki-Tampere-junalle olisi Mäntästä vaihtoyhteys. Eli Mäntän Vankka ajaisi syöttöliikennettä Vilppulaan, palaisi takaisin Mänttään ja jatkaisi Tampereelle saapuakseen hieman ennen yhdeksää.

    Sinänsä Vilppulaan asti yhtenäisenä junana ja siellä jako kahteen on varmasti myös toimiva ratkaisu, jota kannatan myös lämpimästi.
    Sakari Kestinen

  14. #14
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Minne yksi vankka (Dm12)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Joensuu-Nurmes-yhteyden jatkaminen Kontiomäelle onnistuisi jo nykyisellään. Nurmeksen ja Vuokatin välillä Sn on RHK:n mukaan 60-80, eli vaikka matkanteko olisi hitaanpuoleista, olisi liikennöinti silti vielä mielekkyyden rajoissa.
    Minun mielestä Dm12:lla ei kannata ajaa alle sn 100 rataosilla. Kun ottaa huomioon Vankan kapasiteetin niin se on vielä kohtuullisen helposti korvattavissa linja-autolla/illa.

    Jos olisin diktaattori nostaisin kaikkien Vankan käyttämien ratojen Sn 120km/h. Toimenpiteen kustannukset olisivat varsin maltilliset ja matka-ajat lyhentyminen/pysähdysten lisääminen lisäisi matkustajamääriä.

    Ainoa poikkeustapaus alle 100km/h nopeuden käyttämiselle olisi jos lyhin maantieyhteys olisi rautatiehen verrattuna merkittävästi pidempi. Mutta tälläisten paikkojen määrää on vähennetty aktiivisesti erilaisia tietä rakentamalla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Joukkoliikenteellä vankka suosio Helsingin seudulla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.06.2010, 08:50
  2. Raitiovaunut yksi- vai kaksisuuntaisina?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 41
    Viimeisin viesti: 03.12.2008, 23:59
  3. Yksi visio raideliikenteestä
    kirjoittanut Teme444 foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.01.2008, 19:49
  4. Minne metroa voisi jatkaa?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Metrot
    Vastauksia: 338
    Viimeisin viesti: 16.10.2007, 14:06
  5. Minne lisäautot HKL vs. TKL
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 05.02.2007, 16:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •