Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/75

Viestiketju: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

  1. #46
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Kannatetaan ehdottomasti. Pysähdyspaikkojakin olisi ko. reitille helppo asettaa: Seppälä, Leppävesi, Järvilinna (x), Vihtavuori, Laukaa, Kuusaa (x), Suolahti, Äänekoski, Äänekoski keskusta. X merkkaa totuttuun tapaan tarvittaessa pysähtymistä.
    Sakari Kestinen

  2. #47

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Pysähdyspaikkojakin olisi ko. reitille helppo asettaa: Seppälä, Leppävesi, Järvilinna (x), Vihtavuori, Laukaa, Kuusaa (x), Suolahti, Äänekoski, Äänekoski keskusta.
    Seppälän seisake voisi olla mielenkiintoinen, autoliikenne on jo nyt tukkoista, sillä voisi imaista liikennettä pois. Seppälää rakennetaan kuitenkin lisää.

    Miksei reitti voisi mennä Haapämäenkin suuntaan, Myllyjärven ja Ruokkeen kohdalla voisi olla ihan hyvin seisake, sillä pääsisi Seppälään ostoksille nopeasti. Lättähattuaikatauluissa ei näyttänyt olevan Ruokkeen kohdalla pysäkkiä, seuraava oli Vesangan asemalla. Vähän outoa, kuitenkin suht iso taajama. Ruoke tulee vielä kasvamaan tod.näk.

  3. #48
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Äänekoski-Jyväskylä-Lievestuore

    Ja linjauksesta sen verran, että jos rakentaisi vanhan ratalinjauksen uudestaan henkilöjunia varten Kangasvuoren tunnelin läpi liikennöinnin sijasta, voisi myös Huhtasuolla ja Palokankaalla olla seisake, ja Seppälän seisake olisi huomattavasti keskeisemmässä paikassa. Jos vanhaa linjausta ei saisi käyttöön niin aina voi ajatella positiivisesti, Ryynikylän oma metro. :P

    Haapamäen suuntaan on aika vähän taajamia, Ruoke näyttää kartan perusteella olevan kyläpahanen, eikä pelkän Myllyjärven takia välttämättä ole mielekästä liikennöidä Haapamäen suuntaan. Sen sijaan itäsuunnassa olisivat Kivistö (x), Jyskä, Vaajakoski, Leppälahti (x), Metsolahti (x), Kelkkamäki (x) ja Lievestuore, eikä mikään estäisi jatkamasta reittiä Hankasalmen suuntaan. Suunnanvaihtoon JKV edellyttää neljä minuuttia, mikä tuskin on liikaa Jyväskylästä eteenpäinkään matkustaville, ja aikaa voisi pidentääkin kaukojunavaihdon vuoksi. Dm12-kalustossa ja vastaavissa on luonnollisesti ohjaamot kummassakin päässä, joten vekin tarvitsisi vain kävellä junan toiseen ohjaamoon.

    Toki myös sellainen onnistuisi, että on kaksi linjaa: Äänekoski-Jyväskylä (Dm-kalusto) ja Lievestuore-Jyväskylä (Sm-kalusto), joiden vaihdot olisivat synkronisoituja kaukojunaliikenteen kanssa. Ruokkeen suunnan kaavoituksen myötä voisi Äänekosken linjaa jatkaa siihen suuntaan, ja Liepeen linjaa Muuramen suuntaan, peräti ihan Jämsään asti (liikennepaikat: Ristonmaa (x), Keljonkangas, Muurame, Niittyaho (x), Korpilahti (x), Saakoski (x), Jämsänkosken keskusta, Jämsänkoski ja Jämsä). Hurjimmassa visiossa jatkettaisiin aina Orivedelle asti, jossa vaihto Tampere-Haapamäki/Mänttä -kiskobusseihin/lähijunaan...

    edit @1512: lisäyksiä
    Sakari Kestinen

  4. #49

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Lähiliikennettä Jyväskylässä

    Jyväskylän liikenne kannattaisi varmaan jakaa kahteen runkolinjaan: Jyväskylä-Äänekoski ja Lievestuore-Jyväskylä-Muurame(-Jämsä). Osa vuoroista voisi jatkaa eteenpäin, Tampereelle, Pieksämäelle, ehkä jopa Haapajärvelle ja Ouluun. Varsinkin osa Muuramen (Jämsän) vuoroista voisi täydentää Tampere-Jyväskylä kaukojunaliikennettä. Tällä tavalla saataisiin Längelmäelle taas junayhteys. Siinä tapauksessa pitäisi varmaan rakentaa uusia kohtauspaikkoja.

  5. #50
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Jyväskylän paikku

    Löysin tämmöisen sivun Jyväskylän seudun lähiliikennehankkeesta. Mahtaako ko. hanketta oikeasti olla olemassakaan?

    Tuonkaltainen hanke on toki toistaiseksi epärealistinen ja ymmärtääkseni melko mahdoton toteuttaa mm. Säynätsalon tapauksessa, mutta antaa osviittaa siitä, miten liikenne kannattaisi järjestää Ryynikylässä.
    Sakari Kestinen

  6. #51
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus

    Eihän tuo ole vaan se muinainen aprillipila?

  7. #52
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Se juuri, mutta ideana ihan hyvä -- kuten niin monet muutkin aprillipilat.

    (piti hieman tarkistaa jälkikäteen miten ko. sivustosta puhuttiin netin newsgroupeissa, yllättäen kyseessä oli huhtikuun alku vuonna nakki :P)
    Sakari Kestinen

  8. #53
    M62
    M62 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.05.2006
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Pikajuna Helsinki-haapamäki-vaasa!

  9. #54

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Jyväskylä-Äänekoski olisi erittäin todennäköisesti kannattavampi rataosa kiskobussille kuin suurin osa muista kiskobussikelpoisiksi arvioiduista.
    Niin varmaan myös Seinäjoki-Kauhajoki, Joensuu-Kuopio, Seinäjoki-Vaasa, Kokemäki-Rauma, Lahti-Heinola. Seinäjoki-Vaasa-välillä voitaisiin kiskobussien avulla lisätä pysähdyksiä ja samalla myös kiireisille matkustajille pari IC-junaa lisää välillä Helsinki-Vaasa.
    Lahti-Heinola-välille voisi ehkä sopia paremmin sähkömoottorijuna (esim. pari vapautunutta Sm1/-runkoa. Tietysti sähköistys voi olla liian kallis, ja silloin kannattaa liikennöidä kiskobusseilla.
    Nykyisiä kiskobussireittejä voi varmaan muuttaa kannattavammiksi lisäämällä pysähdyksiä (Orivesi-Haapamäki:Kolho, Hirsilä, Lyly, Orivesi keskusta, Joensuu-Pieksämäki:Ylämylly, Onttola, Kuvansi, Huutokoski, Joensuu-Nurmes:Lehmo, Kontiolahti, Jakokoski, Jyväskylä-Haapamäki: Kuohu, Vesanka)

  10. #55
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Ainakin Kokemäki-Rauma-väliä voisi liikennöidä myös sähkömoottorijunin, ja vuorot kannattaisi ehkä ajaa suorastaan Tampereelta asti
    (alkuvaiheen pysähdyspaikat: Tpe - Lielahti - Nokia - Siuro - Karkku - Vammala - Äetsä - Kokemäki - Kiukainen - Eurajoki - Rauma).

    Lisää ideoita vaan kehiin, ystävät hyvät
    Sakari Kestinen

  11. #56

    Liittynyt
    31.12.2005
    Viestejä
    15

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Ainakin Kokemäki-Rauma-väliä voisi liikennöidä myös sähkömoottorijunin, ja vuorot kannattaisi ehkä ajaa suorastaan Tampereelta asti
    (alkuvaiheen pysähdyspaikat: Tpe - Lielahti - Nokia - Siuro - Karkku - Vammala - Äetsä - Kokemäki - Kiukainen - Eurajoki - Rauma).

    Lisää ideoita vaan kehiin, ystävät hyvät
    Mitähän järkeä tuossa olisi, kun junat Tampereelta Poriinkin ovat valtaosin tyhjinä. Ei ihmisillä ole asiaa pulet pienemmälle Raumalle suuremmin muutakuin juhannuksena jolloin sinne käsittääkseni kulkeekin erikoisjuna.

    Ennen liikenteen lisäämistä olisi hyvä että keksittäisiin ideoita miten ne matkustajat saataisiin olemassaoleviin juniin...

  12. #57
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Itse olen ainakin matkustaessani sillä todennut, että Porin taajamajunissa on suhteellisen kiitettävästi väkeä. Normaali kokoonpano junille on ymmärtääkseni kolme vaunua, mutta joskus olen havainnut niissä olevan jopa viisikin vaunua.

    Matkustajia nykyisiin juniin saisi vamasti seutulippusysteemiin liittymisellä, joka on plootuvaunusysteemillä kalustokierron vuoksi hieman hankalampi toteutettava. Sm-junakalustolla ongelmaa ei välttämättä olisi.
    Sakari Kestinen

  13. #58

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Porin junat pitäisi nimenomaan ajaa Sm-junilla. Voisivat pysähtyä useammin
    ja samalla voitaisiin hoitaa Rauman liikenne ajamalla junat 2-3 runkoisina. Kokemäellä yksi rungoista voitaisiin irroittaa ja ajaa Raumalle.

  14. #59
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?

    Tuossa on fiksua puhetta. Uskon kyllä, toivottavasti en naiivisti tai turhaan, että viimeistään plootujen (siis siniharmaan teräsvaunukaluston) poistuessa käytöstä 10-20 vuoden päästä osuudelle hankitaan asianmukaista sähkömoottorijunakalustoa, tai nykyisten Sm4-junien liikennekenttää laajennetaan myös Satakunnan suuntaan. Kahden-kolmen junayksikön junan pilkkominen Kokemäellä on kiehtova ja toteutuskelpoinen ajatus. Raumalta tai Kokemäeltä tarvitaan vain päivystäjä hoitamaan Rauma-Kokemäki-osuus, muuten suurempia muutoksia ei edes tarvittaisi.
    Sakari Kestinen

  15. #60
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Äänekoski-Jyväskylä-Lievestuore

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Ja linjauksesta sen verran, että jos rakentaisi vanhan ratalinjauksen uudestaan henkilöjunia varten Kangasvuoren tunnelin läpi liikennöinnin sijasta, voisi myös Huhtasuolla ja Palokankaalla olla seisake, ja Seppälän seisake olisi huomattavasti keskeisemmässä paikassa.
    Tämä on kyllä melkoista toiveajattelua. Vanhaa rataa puuttuu viitisen kilometriä ja olemassaolevankin radan liikennekelpoisuutta on heikennetty. Huhtasuon seisake olisi kai sitten Kangasvuorentien ja Suluntien tasoristeysten välissä? Siinähän on vieressä vain muutama talo. Kuka kävelee sinne, jos Nevakadulta menee busseja keskustaan kahdella eri linjalla 20 minuutin välein? Samoin Palokankaan seisake, missähän se sijaisisi? Vanhan Sulun ratapihan lähistöllä ei asu ketään ja Palokankaan teollisuusalue tuskin tarjoaa kovin pitkää jonoa käyttäjiä.

    Seppälän seisake on toiminut nimellä Tuohimutka nykyisen tulo-opastimen kaarteessa. Ei se minusta vanhan linjan varressa olisi yhtään sen keskeisemmällä paikalla.

    Tuskin Jyväskylän ja Äänekosken välille edes märimmissä unissa saataisiin tiheämpää liikennettä kuin tunnin välein kulkevia junia. Ei sillä palvelulla vielä houkutella bussien tai henkilöautojen käyttäjiä Jyväskylän kaupungin alueelta. Tärkeämpää olisi tarjota edes kauempaa tuleville nopea yhteys. Laukaankin keskusta on valitettavan sivussa radasta, suolahtelaiset olivat lättähattujen aktiivisimpia käyttäjiä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: HSL Mobiilikisa etsii ideoita ja palveluja joukkoliikenteen käyttäjille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.02.2011, 12:40
  2. Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita
    kirjoittanut Resiina foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.08.2010, 15:15
  3. Hernesaaren ja Kruunuvuoren väliaikaiskäyttöön ideoita
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 16:15
  4. Ideoita Töölönlahden raitiovaunulinjauksesta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 11:58
  5. Poikittaisliikenne: ideoita
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 08.03.2007, 12:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •