Raideryhmän uusi kirja "Rautatien aika":
Paikallisjunaliikenne kannattaisi koko Suomessa
Valtion VR Osakeyhtiölle maksamalla ostoliikenteen tuella (41,35 M€ vuodessa) voitaisiin koko Suomessa järjestää kaikille taajamien kautta kulkeville radoille tunnin välein kulkeva paikallisliikenne, jos määrärahat käytettäisiin tehokkaasti.
Raideryhmän uudesta kirjasta selviää, että VR:n hoitamana lähijunaliikenne tulee veronmaksajille kalliiksi pääkaupunkiseudulla. Uudessa kirjassa esitellään mielenkiintoinen laskelma ääkaupunkiseudun lähijunaliikenteestä. YTV:n ostamat, nykyisin hyvin metromaiset lähijunavuorot ovat huolellisesti esiteltävän laskutoimituksen mukaan radikaalisti kalliimpaa raideliikennettä kuin Helsingin kaupungin HKL-Metroliikenteeltä ostamat metrojunavuorot. Kirja paljastaa, että jos lähijunia liikennöitäisiin HKL-Metroliikenteen kustannustehokkuudella, liikenne olisi itsekannattavaa ja YTV säästäisi 13,6 M€ ja valtio 10,95 M€, eli yhteensä lähes 25 M€ - eli yhtä paljon, kun nk. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tueksi on ehdotettu.
Tukisummat ovat kasvussa, mutta junatarjonta ei. Uuden Juna-Ajan piti parantaa junaliikenteen kannattavuutta, kun mm. kannattamattomiksi väitetyt yöjunat lopetettiin, mutta valtion tuki VR:lle lisääntyikin 1,6 miljoonalla eurolla.
Kirjassa julkistetaan myös tammi-helmikuussa toteutetun kansanedustajakyselyn vastaukset. Tulokset ovat sekä odotettuja että yllättäviä. Enemmistö kansanedustajista on mm. sitä mieltä, ettei VR:n omistajaohjaus toimi. Täydellisinä julkaistavista vastauksista voi katsoa myös, mitä yksittäiset edustajat ovat sanoneet.
Kirjassa pureudutaan myös ajankohtaisiin aiheisiin, kuten Pendolinojen ja koko kaukojunaliikenteen täsmällisyysongelmien taustoihin.
Rautatien aika on alan harrastajista ja asiantuntijoista koostuvan Raideryhmän toinen kirja Suomen raideliikennepolitiikasta.
Lisätietoja kirjasta ja Raideryhmästä:
www.raideryhma.fi