Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Vaunut.org tietää kertoa, että on ilmestynyt uusi harrastajien mielipidekirja Rautatien aika.

Kansikuvassa näyttää harrastajaporukkaa vetävän VR:n liikenne ja suunnittelu päällikkö, eli onko käynyt käpy moitiskelevan kirjan tekijöillä? Vaiko sovittu firmojen kesken?

Täällä on tähänastista keskustelua asiasta ja vierestä, kun täällä jlf:ssä on tuosta kirjasta toistaiseksi tyystin vaiettu.
 
Vs: Rautatienkö aikako

Rautatien aika - kirja julkaistaan ensi viikon kuluessa. Raideryhmän sivulla oleva 3.3. on hivenen optimistinen ja Infoverstaan 9.3 taas ehkä hivenen pessimistinen arvio kirjan ulostulosta. Ensi viikolla tulee painosta.

Kirja on tarkoitettu herättämään keskustelua ja sitä toivotaan laajasti. Useat kirjaan tulevista artikkeleista ovat saaneet alkunsa tällä foorumilla käydyistä keskusteluista tai uutisoinneista.

Vaunut.org - keskusteluketjussa on hivenen erikoisia kommentteja. Tuntuu siltä, että joiltakin ovat asialliset argumentit loppuneet kesken, koska en ole ainakaan itse huomannut tältä foorumilta poistettavan muita kuin selkeästi alatyylisiä tai henkilökohtaisia juttuja.

Korostettakoon lisäksi sitä, että Raideryhmän kritiikki ei ole kohdistettu ensisijaisesti VR - konsernin henkilöstöä tai itse yhtiön olemassaoloa vastaan. Kritiikki kohdistuu ensisijaisesti niihin vääristymiin, jotka ovat johtuneet liiketaloudellisten tavoitteiden ja monopolin välisestä ristiriidasta.

On syytä myös huomata, että valtion rautatieyhtiöt ovat menestyneet hyvin kilpailussa niissä maissa, joiden rautatiepolitiikka miellyttää Raideryhmää, kuten Ruotsissa ja Saksassa. Tämä on vain edellyttänyt uudistumista.
 
Vs: Rautatienkö aikako

Kirja on tarkoitettu herättämään keskustelua ja sitä toivotaan laajasti. Useat kirjaan tulevista artikkeleista ovat saaneet alkunsa tällä foorumilla käydyistä keskusteluista tai uutisoinneista.

Jäämme odottamaan mielenkiintoista kirjaa! Edellinenkin Raideryhmän kirja oli erittäin silmiäavaava sekä positiivinen ja on edelleenkin kirjahyllyssäni selkeällä sekä arvoisallaan paikalla. Luullakseni tämä uutukainen pukee jälleen sanoiksi monet omat patoutuneet aatokseni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raideryhmä: Rautatien aika - kirja

Raideryhmän uusi kirja "Rautatien aika" julkistettiin eilen. Alla tiedote.
Toivomme kirjasta vilkasta keskustelua.

Raideryhman tiedote 13.3.2007 sanoi:
Raideryhmän uusi kirja "Rautatien aika":
Paikallisjunaliikenne kannattaisi koko Suomessa

Valtion VR Osakeyhtiölle maksamalla ostoliikenteen tuella (41,35 M€ vuodessa) voitaisiin koko Suomessa järjestää kaikille taajamien kautta kulkeville radoille tunnin välein kulkeva paikallisliikenne, jos määrärahat käytettäisiin tehokkaasti.

Raideryhmän uudesta kirjasta selviää, että VR:n hoitamana lähijunaliikenne tulee veronmaksajille kalliiksi pääkaupunkiseudulla. Uudessa kirjassa esitellään mielenkiintoinen laskelma ääkaupunkiseudun lähijunaliikenteestä. YTV:n ostamat, nykyisin hyvin metromaiset lähijunavuorot ovat huolellisesti esiteltävän laskutoimituksen mukaan radikaalisti kalliimpaa raideliikennettä kuin Helsingin kaupungin HKL-Metroliikenteeltä ostamat metrojunavuorot. Kirja paljastaa, että jos lähijunia liikennöitäisiin HKL-Metroliikenteen kustannustehokkuudella, liikenne olisi itsekannattavaa ja YTV säästäisi 13,6 M€ ja valtio 10,95 M€, eli yhteensä lähes 25 M€ - eli yhtä paljon, kun nk. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tueksi on ehdotettu.

Tukisummat ovat kasvussa, mutta junatarjonta ei. Uuden Juna-Ajan piti parantaa junaliikenteen kannattavuutta, kun mm. kannattamattomiksi väitetyt yöjunat lopetettiin, mutta valtion tuki VR:lle lisääntyikin 1,6 miljoonalla eurolla.

Kirjassa julkistetaan myös tammi-helmikuussa toteutetun kansanedustajakyselyn vastaukset. Tulokset ovat sekä odotettuja että yllättäviä. Enemmistö kansanedustajista on mm. sitä mieltä, ettei VR:n omistajaohjaus toimi. Täydellisinä julkaistavista vastauksista voi katsoa myös, mitä yksittäiset edustajat ovat sanoneet.

Kirjassa pureudutaan myös ajankohtaisiin aiheisiin, kuten Pendolinojen ja koko kaukojunaliikenteen täsmällisyysongelmien taustoihin.

Rautatien aika on alan harrastajista ja asiantuntijoista koostuvan Raideryhmän toinen kirja Suomen raideliikennepolitiikasta.

Lisätietoja kirjasta ja Raideryhmästä:
www.raideryhma.fi
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pamfletti tuli tänään postissa, ja olenkin ahkerasti jo selaillut sitä. Kirjan loppuosa sopii kansanedustajien hiillostamiseen aika mukavasti, harmi vain että nykyinen liikenne- ja viestintäministeri oli jättänyt vastaamatta Raideryhmän kyselyyn.

Tuoreessa Tamperelaisessa oli myös kirjoitettu Rautatien ajasta kohukirjana, ja lehdessä oli iso kuva Anterosta rautatieasemalla. HS.fi oli myös noteerannut kirjan, mutta paperiversiosta en löytänyt mainintaa. Toivottavasti kirja saa arvoisensa mediakohun, luulisi sentään kirjan olevan kiinnostavampaa luettavaa kuin taannoinen "Pääministerin morsian".

Olisi ollut kiva nähdä pamfletissa esitetyn paikallisjunaverkon kartan ikään kuin suurena metrokarttana, jossa myös väliasemat olisivat olleet merkittyinä. Ehkä menee jo liian tarkaksi näpertelyksi, mutta voisin aikani kuluksi itse tehdä sellaisen tuon verkon ja oman visioni pohjalta.

Hienoa työtä kaiken kaikkiaan Raideryhmältä!

(PS: onko Raideryhmässä vielä tilaa uusille tulokkaille seuraavia kannanottoja ja pamfletteja ajatellen?)
 
Tuoreessa Tamperelaisessa oli myös kirjoitettu Rautatien ajasta kohukirjana, ja lehdessä oli iso kuva Anterosta rautatieasemalla.
Siellä oli sentään siis ymmärretty, ettei radalle mennä hyppimään. Varmaankin valtaosalla lehdistä on järki toiminnassa mukana, mutta tuo ylempänä linkkaamani juttu on kyllä ala-arvoinen pohjanoteeraus.
 
Liikennelaitos on, tosin kai tietämättään, samaa mieltä Raideryhmän kanssa. Alla ote Jlk:n esityslistatekstistä 22.3. Siinä käy ilmi, että HKL:n mielestä junaliikenne on kallista varsinkin metroon verrattuna.

Joukkoliikennelautakunta sanoi:
Kustannussäästöjä ei kuitenkaan juuri synny eikä tehokkuus parane. Tämä johtuu mm. pääkaupunkiseudun junaliikenteen suhteellisen korkeasta hintatasosta. Junaliikenteen tuottavuuskehitys tulisi jatkossa olla selvästi muita joukkoliikennemuotoja parempaa, jotta junaliikenne kustannusmielessä pääsisi lähemmäs metron tasoa ja antaisi siten voimakkaammat taloudelliset perusteet korkealaatuisen liityntäliikennejärjestelmän kehittämiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös