Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Vaunut.org tietää kertoa, että on ilmestynyt uusi harrastajien mielipidekirja Rautatien aika.

    Kansikuvassa näyttää harrastajaporukkaa vetävän VR:n liikenne ja suunnittelu päällikkö, eli onko käynyt käpy moitiskelevan kirjan tekijöillä? Vaiko sovittu firmojen kesken?

    Täällä on tähänastista keskustelua asiasta ja vierestä, kun täällä jlf:ssä on tuosta kirjasta toistaiseksi tyystin vaiettu.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Rautatienkö aikako

    Rautatien aika - kirja julkaistaan ensi viikon kuluessa. Raideryhmän sivulla oleva 3.3. on hivenen optimistinen ja Infoverstaan 9.3 taas ehkä hivenen pessimistinen arvio kirjan ulostulosta. Ensi viikolla tulee painosta.

    Kirja on tarkoitettu herättämään keskustelua ja sitä toivotaan laajasti. Useat kirjaan tulevista artikkeleista ovat saaneet alkunsa tällä foorumilla käydyistä keskusteluista tai uutisoinneista.

    Vaunut.org - keskusteluketjussa on hivenen erikoisia kommentteja. Tuntuu siltä, että joiltakin ovat asialliset argumentit loppuneet kesken, koska en ole ainakaan itse huomannut tältä foorumilta poistettavan muita kuin selkeästi alatyylisiä tai henkilökohtaisia juttuja.

    Korostettakoon lisäksi sitä, että Raideryhmän kritiikki ei ole kohdistettu ensisijaisesti VR - konsernin henkilöstöä tai itse yhtiön olemassaoloa vastaan. Kritiikki kohdistuu ensisijaisesti niihin vääristymiin, jotka ovat johtuneet liiketaloudellisten tavoitteiden ja monopolin välisestä ristiriidasta.

    On syytä myös huomata, että valtion rautatieyhtiöt ovat menestyneet hyvin kilpailussa niissä maissa, joiden rautatiepolitiikka miellyttää Raideryhmää, kuten Ruotsissa ja Saksassa. Tämä on vain edellyttänyt uudistumista.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rautatienkö aikako

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kirja on tarkoitettu herättämään keskustelua ja sitä toivotaan laajasti. Useat kirjaan tulevista artikkeleista ovat saaneet alkunsa tällä foorumilla käydyistä keskusteluista tai uutisoinneista.
    Jäämme odottamaan mielenkiintoista kirjaa! Edellinenkin Raideryhmän kirja oli erittäin silmiäavaava sekä positiivinen ja on edelleenkin kirjahyllyssäni selkeällä sekä arvoisallaan paikalla. Luullakseni tämä uutukainen pukee jälleen sanoiksi monet omat patoutuneet aatokseni.
    Viimeisin muokkaaja vko; 04.03.2007 kello 04:40. Syy: viestin ulkoasu

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Raideryhmä: Rautatien aika - kirja

    Raideryhmän uusi kirja "Rautatien aika" julkistettiin eilen. Alla tiedote.
    Toivomme kirjasta vilkasta keskustelua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raideryhman tiedote 13.3.2007
    Raideryhmän uusi kirja "Rautatien aika":
    Paikallisjunaliikenne kannattaisi koko Suomessa

    Valtion VR Osakeyhtiölle maksamalla ostoliikenteen tuella (41,35 M€ vuodessa) voitaisiin koko Suomessa järjestää kaikille taajamien kautta kulkeville radoille tunnin välein kulkeva paikallisliikenne, jos määrärahat käytettäisiin tehokkaasti.

    Raideryhmän uudesta kirjasta selviää, että VR:n hoitamana lähijunaliikenne tulee veronmaksajille kalliiksi pääkaupunkiseudulla. Uudessa kirjassa esitellään mielenkiintoinen laskelma ääkaupunkiseudun lähijunaliikenteestä. YTV:n ostamat, nykyisin hyvin metromaiset lähijunavuorot ovat huolellisesti esiteltävän laskutoimituksen mukaan radikaalisti kalliimpaa raideliikennettä kuin Helsingin kaupungin HKL-Metroliikenteeltä ostamat metrojunavuorot. Kirja paljastaa, että jos lähijunia liikennöitäisiin HKL-Metroliikenteen kustannustehokkuudella, liikenne olisi itsekannattavaa ja YTV säästäisi 13,6 M€ ja valtio 10,95 M€, eli yhteensä lähes 25 M€ - eli yhtä paljon, kun nk. suurten kaupunkien joukkoliikenteen tueksi on ehdotettu.

    Tukisummat ovat kasvussa, mutta junatarjonta ei. Uuden Juna-Ajan piti parantaa junaliikenteen kannattavuutta, kun mm. kannattamattomiksi väitetyt yöjunat lopetettiin, mutta valtion tuki VR:lle lisääntyikin 1,6 miljoonalla eurolla.

    Kirjassa julkistetaan myös tammi-helmikuussa toteutetun kansanedustajakyselyn vastaukset. Tulokset ovat sekä odotettuja että yllättäviä. Enemmistö kansanedustajista on mm. sitä mieltä, ettei VR:n omistajaohjaus toimi. Täydellisinä julkaistavista vastauksista voi katsoa myös, mitä yksittäiset edustajat ovat sanoneet.

    Kirjassa pureudutaan myös ajankohtaisiin aiheisiin, kuten Pendolinojen ja koko kaukojunaliikenteen täsmällisyysongelmien taustoihin.

    Rautatien aika on alan harrastajista ja asiantuntijoista koostuvan Raideryhmän toinen kirja Suomen raideliikennepolitiikasta.

    Lisätietoja kirjasta ja Raideryhmästä:
    www.raideryhma.fi
    Viimeisin muokkaaja vko; 14.03.2007 kello 19:45. Syy: viestin ulkoasu

  5. #5
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Hyvä hyvä!

    Tällaisilla kuvilla kirjaa ei nyt ainakaan pidä markkinoida:

    http://epaper.suomenmaa.fi/olepaper/2547231.htm

    Luulisi kirjoittajien itsekritiikin estävän jo tällaisten kuvien suunnittelun: en suostu kuvattavaksi radalla, jossa oleskelu on kiellettyä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  6. #6
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Pamfletti tuli tänään postissa, ja olenkin ahkerasti jo selaillut sitä. Kirjan loppuosa sopii kansanedustajien hiillostamiseen aika mukavasti, harmi vain että nykyinen liikenne- ja viestintäministeri oli jättänyt vastaamatta Raideryhmän kyselyyn.

    Tuoreessa Tamperelaisessa oli myös kirjoitettu Rautatien ajasta kohukirjana, ja lehdessä oli iso kuva Anterosta rautatieasemalla. HS.fi oli myös noteerannut kirjan, mutta paperiversiosta en löytänyt mainintaa. Toivottavasti kirja saa arvoisensa mediakohun, luulisi sentään kirjan olevan kiinnostavampaa luettavaa kuin taannoinen "Pääministerin morsian".

    Olisi ollut kiva nähdä pamfletissa esitetyn paikallisjunaverkon kartan ikään kuin suurena metrokarttana, jossa myös väliasemat olisivat olleet merkittyinä. Ehkä menee jo liian tarkaksi näpertelyksi, mutta voisin aikani kuluksi itse tehdä sellaisen tuon verkon ja oman visioni pohjalta.

    Hienoa työtä kaiken kaikkiaan Raideryhmältä!

    (PS: onko Raideryhmässä vielä tilaa uusille tulokkaille seuraavia kannanottoja ja pamfletteja ajatellen?)
    Sakari Kestinen

  7. #7
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tuoreessa Tamperelaisessa oli myös kirjoitettu Rautatien ajasta kohukirjana, ja lehdessä oli iso kuva Anterosta rautatieasemalla.
    Siellä oli sentään siis ymmärretty, ettei radalle mennä hyppimään. Varmaankin valtaosalla lehdistä on järki toiminnassa mukana, mutta tuo ylempänä linkkaamani juttu on kyllä ala-arvoinen pohjanoteeraus.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Kalevan pääkirjoitus kertoo myös Raideryhmän ajatuksista.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raideryhmä: Rautatien aika -kirja

    Liikennelaitos on, tosin kai tietämättään, samaa mieltä Raideryhmän kanssa. Alla ote Jlk:n esityslistatekstistä 22.3. Siinä käy ilmi, että HKL:n mielestä junaliikenne on kallista varsinkin metroon verrattuna.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joukkoliikennelautakunta
    Kustannussäästöjä ei kuitenkaan juuri synny eikä tehokkuus parane. Tämä johtuu mm. pääkaupunkiseudun junaliikenteen suhteellisen korkeasta hintatasosta. Junaliikenteen tuottavuuskehitys tulisi jatkossa olla selvästi muita joukkoliikennemuotoja parempaa, jotta junaliikenne kustannusmielessä pääsisi lähemmäs metron tasoa ja antaisi siten voimakkaammat taloudelliset perusteet korkealaatuisen liityntäliikennejärjestelmän kehittämiseen.
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.03.2007 kello 11:15. Syy: lainaus lainaukseksi

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turun raitiotiet - kirja julkaistaan 3.10
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.10.2009, 20:08
  2. Raitiovaunupienoismallit ja Turun raitiotiet - kirja Förituvalla 21.12 klo 12-16
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 21.12.2008, 21:17
  3. Raideryhmä: Rautateiden henkilöliikennepolitiikka
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 19.04.2007, 03:42
  4. Raideryhmä: Yöjunat kilpailutettava
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 76
    Viimeisin viesti: 11.09.2006, 23:04
  5. Odotusaika ja matka-aika
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 17.10.2005, 17:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •