Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

  1. #1
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Suonenjoki–Kuopio-välin tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Julkaistu: 16:32

    stt

    Ratahallintokeskus poistaa Suonenjoen ja Kuopion välin rataosuuden tasoristeykset. Maaliskuussa alkavat tie- ja siltajärjestelyt Salmisen, Airakselan ja Lapinmäen tasoristeyksissä.

    Urakan verollinen arvo on noin 3,8 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijana toimii Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy. Rataosan muiden tasoristeysten eli Haapamäen, Viita-ahon ja Pellesmäen korvaaminen tieyhteyksillä on jo alkanut.

    Tasoristeysten poisto on osa 7 miljoonan euron hankekokonaisuutta. Se toteutetaan tämän vuoden loppuun mennessä Euroopan aluekehitysrahoituksella ja valtion vastaavan suuruisella vastinrahoituksella.

    Tavoitteena on korvata kaikki tasoristeykset tie- ja siltajärjestelyin sekä tehdä nopean junaliikenteen edellyttämät korjaukset radan kantavuuteen, rataosan kallioleikkauksiin, nykyisiin rautatiesiltoihin sekä sähkö- ja turvalaitteisiin.

    Hankkeen sopimusosapuolia ovat Ratahallintokeskus, Savo-Karjalan tiepiiri ja Pohjois-Savon liitto. Hankeryhmässä ovat edustettuina myös Pohjois-Savon ympäristökeskus, Suonenjoen ja Kuopion kaupungit ja Karttulan kunta.

    Junien nopeuden nosto edellyttää lisäksi radan päällysrakenteen parantamista, jotta henkilöjunien liikennöintinopeus voidaan nostaa 200 kilometriin tunnissa vuonna 2010.
    (Kopioitu HS uutiset)

    Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista?
    200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...
    Viimeisin muokkaaja vko; 07.03.2007 kello 01:23. Syy: lainaus lainaukseksi; äänestys poistettu

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Ei nykyaikaiseen rautatiehen kuuluu tasoristeykset, vaan mahdollisimman vähän kohtaamisia muun liikenteen kanssa. Näin vähenevät onnettomuusmahdollisuudet. Myös automattisen kulunvalvonnan laajentaminen edellyttää käsittäkseni tällaisia toimenpiteitä. Nopeuden nosto on puolestaan selkeä osa strategiaa, joka lyhentää matka-aikoja ja kasvattaa junan suosiota. Kyllä satsaukset rautatieliikenteen parantamiseen ovat mielestäni kaikinpuolin kannatettava asia. Kun vielä saataisiin junabrändejä selkeytettyä (esim. tyyliin IC, RE ja S-Bahn) ja tekniikkakin toimimaan.

    On siis hintansa arvoista, minun mielestäni. Vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ei nykyaikaiseen rautatiehen kuuluu tasoristeykset, vaan mahdollisimman vähän kohtaamisia muun liikenteen kanssa.
    Jep, olen samaa mieltä. Nopeuksia pystytään nostamaan jo myös sen takia, jos ei olisi näitä tasoristeyksiä. Vilkkaasti liikennöidyille radoille ne eivät ainakaan sovi. Tässä tapauksessa Pieksämäki-Kuopio rata on vilkkaasti liikennöity. Lisäksi tasoristeykset ovat aikamoinen turvallisuusongelma. Juuri alkuviikosta Nivalassa taajamajuna törmäsi autoon. Jos tämä tasoristeys olisi ollut vaikkapa alikulku, olisi sekin vältetty. On toki totta, että joka paikassa ei voida alikulkua tehdä, mutta jo puomit auttaisivat varmasti paljon.
    Viimeisin muokkaaja Aleksi.K; 07.03.2007 kello 07:08. Syy: Tekstin lisäys
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Mitä vähemmän tasoristeyksiä, niin sen parempi - ihan nopeudesta riippumatta. Vaikka radalla ja junissa olisi minkälaiset turvalaitteet, niin valitettavasti niillä ei pysty maantiellä liikkuvien ajoneuvojen, kuljettajien ja jalankulkijoiden liikkeitä ja päähänpälkähdyksiä säätämään.

  5. #5
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Tasoristeysten poisto on aina hyvä idea. Oikein että myös muita pääratoja
    parannetaan pohjanmaan radan lisäksi. Tämän välin nopeuden nosto vaikuttaa
    sekä Kuopiosta Kouvolaan että Jyväskylään päin meneviin yhteyksiin.

  6. #6
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Tämän välin nopeuden nosto vaikuttaa
    sekä Kuopiosta Kouvolaan että Jyväskylään päin meneviin yhteyksiin.
    On aina eri asia että, millä junatyypeillä nostoa tehdään. Pendolinojen nopeuksia ihan varmasti nostetaan, mutta entä muiden. En tiedä, että mikä nykyinen nopeus siellä on. Mutta se on totta, että on aina hyvä, kun tasoristeyksiä poistetaan.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #7
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    O. En tiedä, että mikä nykyinen nopeus siellä on. Mutta se on totta, että on aina hyvä, kun tasoristeyksiä poistetaan.

    Eikös sinnä ihan 140 km/h ajella...

  8. #8

    Liittynyt
    22.04.2006
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista? 200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...
    Ratahallintokeskus ilmoittaa yhden tasoristeysonnettomuuden keskimääräiseksi hinnaksi 387.000 euroa. Uskoakseni lukuun sisältyvät vain aineelliset vahingot, sillä kuolemien ja vammautumisien hinnan määrittely on vaikeaa. Halvin ratkaisu olisi tietysti, että kumipyöräliikenteen harjoittajat eivät törmäilisi junien kanssa. Suomessa tasoristeysonnettomuuksien vähentäminen edes pohjoismaalaiselle tasolle tuntuu olevan täysi mahdottomuus muuten kuin tasoristeyksiä poistamalla.

    RHK ja VR ilmoittavat ratatöistä aiheutuvista haitoista junaliikenteelle hyvissä ajoin mm. nettisivuillaan ja päivittävät tiedonantoa kiitettävästi. Radanparannustyöt eivät välttämättä ole este raideliikenteelle, ainoastaan hidaste. Ainakaan minua ei suuremmin haittaa hieman hitaampi matkustaminen, kun voin siihen etukäteen varautua. Paljon vakavampaa haittaa matkustajille aiheuttavat merkittävät ja yllätykselliset myöhästymiset henkilöliikenteessä.

  9. #9

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut retale Näytä viesti
    Uskoakseni lukuun sisältyvät vain aineelliset vahingot, sillä kuolemien ja vammautumisien hinnan määrittely on vaikeaa.
    Kyllä niillekin on ihan hintansa määritelty, mutta en nyt jaksa kaivaa oikeaa tietoa siitä, mikä se hinta on. Sitä kuitenkin käytetään myös liikennehankkeiden kannattavuuslaskelmissa arvioitaessa turvallisuuden parantamisen tuottoja. Siinä arvioidaan esim. työikäisenä kuolleen hukkaan menneen koulutuksen hinta, tekemättä jäänyt työpanos yms. ihmisen kansantaloudellista hintaa ja vammautumisista myös keskimääräiset sairaanhoidon kustannukset. Sairaanhoidon kustannuksethan on helppo saada ihan vain keskimääräisten tieliikenneonnettomuuksien hoitokustannusten tilastoista. Toisaalta myös keskimääräisen ihmisen tuottavuus (ja sen menetyksen hinta) on kohtalaisen helppoa arvioida, ihmiseen upotetun koulutuksen hinta jo ehkä vähän haastavampaa. Henkisiä kärsimyksiä ei tietenkään sovi vähätellä, mutta kuoleman ja onnettomuuden kansantaloudellisella tappiolla arvioitaessa ollaan ainakin lähempänä totuutta kuin ilman, ja henkisen kärsimyksen hintaa on käytännössä mahdotonta määritellä.

    Sitä en osaa sanoa, onko RHK:n hinnassa mukana vain aineelliset vahingot vai myös loukkaantumisten ja kuolemien tappio yhteiskunnalle.

    Mielestäni tasoristeysten poistamisen kaikki rahoitus tulisi jyvittää tieliikenteen kehittämisrahoihin, koska onnettomuuksia eivät aiheuta junat tai puutteellinen tasoristeysturvallisuus sinänsä vaan vastuuttomat kuljettajat.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut retale Näytä viesti
    Suomessa tasoristeysonnettomuuksien vähentäminen edes pohjoismaalaiselle tasolle tuntuu olevan täysi mahdottomuus muuten kuin tasoristeyksiä poistamalla.
    Tiedän toisen keinon: vaihdetaan kansa päikseen Ruotsin kanssa.

    Idän ja lännen raja kulkee Pohjanlahdessa. Ruotsissa liikennekulttuuri on valovuosia meitä edellä muillakin osa-alueilla.

    Miten niin "edes pohjoismaalaiselle tasolle"? Tasoristeysturvallisuus on jo nyt Ruotsissa ja Norjassa Euroopan huipputasoa. Samassa joukossa ovat Iso-Britannia ja Irlanti.

  11. #11
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Tiedän toisen keinon: vaihdetaan kansa päikseen Ruotsin kanssa.
    ..Tai sitten vain yritetään saada järkeä suomalaisten korvien väliin.. Ei voi olla niin vaikeaa katsoa kumpaankin suuntaan muutaman kerran, painaa kaasua ja ajaa yli. Jos näet junan, älä aja, vaan odota, että juna on mennyt. Jos auto simahtaa raiteille, niin äkkiä autosta pois, ja 112:seen soitto.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    ..Tai sitten vain yritetään saada järkeä suomalaisten korvien väliin...
    Viimeaikaisten havaintojen perusteella kansan vaihtaminen vaikuttaa kuitenkin helpommalta vaihtoehdolta.

  13. #13

    Liittynyt
    22.04.2006
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Miten niin "edes pohjoismaalaiselle tasolle"? Tasoristeysturvallisuus on jo nyt Ruotsissa ja Norjassa Euroopan huipputasoa. Samassa joukossa ovat Iso-Britannia ja Irlanti.
    Ilmaus on aivan osuva. Suomalaisten käsittämättömään välinpitämättömyyteen verrattuna länsinaapurimme toimivat kerrassaan etevästi. Mainitsemasi neljä maata lienevät selkeästi Suomea parempia tasoristeysturvallisuudessa, mutta hekin ovat kaukana ihanteesta eli nollamerkinnöistä onnettomuustilastoissa. Työsarkaa on vielä heilläkin, mutta Suomen kipuaminen vaikkapa Ruotsin turvallisuustasolle olisi vallan mullistava parannus nykyiseen tilanteeseemme.

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    ..Tai sitten vain yritetään saada järkeä suomalaisten korvien väliin.. Ei voi olla niin vaikeaa katsoa kumpaankin suuntaan muutaman kerran, painaa kaasua ja ajaa yli. Jos näet junan, älä aja, vaan odota, että juna on mennyt. Jos auto simahtaa raiteille, niin äkkiä autosta pois, ja 112:seen soitto.
    Autoiljoilta puuttuu monesti kunnioitus kaikkea muuta ympärillä olevaa kohtaan. Eläimien päältä voi ajella, punaista valoa ei tarvitse totella, ylinopeutta voi päästellä jos se itselle sopii, kiilaaminen on ok, bussia ei tarvitse odottaa, bussipysäkille voi huoletta jättää auton parkkiin, ratikan kulkemisen sujuvuudesta on turha välittää, junia ei ole tarpeen väistellä, jalankulkijat ovat tiellä... Autoilu yleistyy koko ajan, mutta liikennekulttuuri vain syöksyy yhä syvemmälle! Vai onkohan kyse siitä, että ennen ajokortin omistajat olivat taitavampaa väkeä, mutta nykyään kun väkeä on pakotettu rentouttavasta bussikyydistä auton rattiin vastentahtoisesti, tuolla tien päällä on kaikenlaista sählääjää joita ei se ajaminen kiinnosta pätkän vertaa ja tien päällä ollaan vihaisia kun ei ajaminen kiinnosta, kunhan vain päästään perille.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15
    Ollli-tajua avatar
    Liittynyt
    04.07.2007
    Sijainti
    Varkaus
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Suonenjoki–Kuopio-välin tasoristeykset poistetaan
    200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi.
    Kannattaisikohan ottaa asioista selvää ja ihan ajatuksella? Snj-Kpo välin päällysrakennetta ei tarvitse uusia, sillä pölkyt vaihdettiin v. 2005 ja rata sepelöitiin uudelleen. Eli vain kiskot tarvitsee vaihtaa vähemmän sokerisiin...

    EDIT: Tuosta Pieksämäki-Iisalmi radasta tulee lähivuosina aikamoinen pullon kaula, kun linjasuojastus poistetaan käytöstä ja käyttöön otetaan asemavälisuojastus. Eli myöhästymisissä voipi tulla onkelmia.
    Viimeisin muokkaaja Ollli-tajua; 01.10.2007 kello 21:39.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuopio Hop on - Hop off
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 05.09.2012, 00:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •