Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
Suonenjoki–Kuopio-välin tasoristeykset poistetaan

Helsingin Sanomat sanoi:
Julkaistu: 16:32

stt

Ratahallintokeskus poistaa Suonenjoen ja Kuopion välin rataosuuden tasoristeykset. Maaliskuussa alkavat tie- ja siltajärjestelyt Salmisen, Airakselan ja Lapinmäen tasoristeyksissä.

Urakan verollinen arvo on noin 3,8 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijana toimii Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy. Rataosan muiden tasoristeysten eli Haapamäen, Viita-ahon ja Pellesmäen korvaaminen tieyhteyksillä on jo alkanut.

Tasoristeysten poisto on osa 7 miljoonan euron hankekokonaisuutta. Se toteutetaan tämän vuoden loppuun mennessä Euroopan aluekehitysrahoituksella ja valtion vastaavan suuruisella vastinrahoituksella.

Tavoitteena on korvata kaikki tasoristeykset tie- ja siltajärjestelyin sekä tehdä nopean junaliikenteen edellyttämät korjaukset radan kantavuuteen, rataosan kallioleikkauksiin, nykyisiin rautatiesiltoihin sekä sähkö- ja turvalaitteisiin.

Hankkeen sopimusosapuolia ovat Ratahallintokeskus, Savo-Karjalan tiepiiri ja Pohjois-Savon liitto. Hankeryhmässä ovat edustettuina myös Pohjois-Savon ympäristökeskus, Suonenjoen ja Kuopion kaupungit ja Karttulan kunta.

Junien nopeuden nosto edellyttää lisäksi radan päällysrakenteen parantamista, jotta henkilöjunien liikennöintinopeus voidaan nostaa 200 kilometriin tunnissa vuonna 2010.

(Kopioitu HS uutiset)

Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista?
200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei nykyaikaiseen rautatiehen kuuluu tasoristeykset, vaan mahdollisimman vähän kohtaamisia muun liikenteen kanssa. Näin vähenevät onnettomuusmahdollisuudet. Myös automattisen kulunvalvonnan laajentaminen edellyttää käsittäkseni tällaisia toimenpiteitä. Nopeuden nosto on puolestaan selkeä osa strategiaa, joka lyhentää matka-aikoja ja kasvattaa junan suosiota. Kyllä satsaukset rautatieliikenteen parantamiseen ovat mielestäni kaikinpuolin kannatettava asia. Kun vielä saataisiin junabrändejä selkeytettyä (esim. tyyliin IC, RE ja S-Bahn) ja tekniikkakin toimimaan.

On siis hintansa arvoista, minun mielestäni. Vai mitä ehdotat vaihtoehdoksi?
 
Ei nykyaikaiseen rautatiehen kuuluu tasoristeykset, vaan mahdollisimman vähän kohtaamisia muun liikenteen kanssa.

Jep, olen samaa mieltä. Nopeuksia pystytään nostamaan jo myös sen takia, jos ei olisi näitä tasoristeyksiä. Vilkkaasti liikennöidyille radoille ne eivät ainakaan sovi. Tässä tapauksessa Pieksämäki-Kuopio rata on vilkkaasti liikennöity. Lisäksi tasoristeykset ovat aikamoinen turvallisuusongelma. Juuri alkuviikosta Nivalassa taajamajuna törmäsi autoon. Jos tämä tasoristeys olisi ollut vaikkapa alikulku, olisi sekin vältetty. On toki totta, että joka paikassa ei voida alikulkua tehdä, mutta jo puomit auttaisivat varmasti paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vähemmän tasoristeyksiä, niin sen parempi - ihan nopeudesta riippumatta. Vaikka radalla ja junissa olisi minkälaiset turvalaitteet, niin valitettavasti niillä ei pysty maantiellä liikkuvien ajoneuvojen, kuljettajien ja jalankulkijoiden liikkeitä ja päähänpälkähdyksiä säätämään.
 
Tasoristeysten poisto on aina hyvä idea. Oikein että myös muita pääratoja
parannetaan pohjanmaan radan lisäksi. Tämän välin nopeuden nosto vaikuttaa
sekä Kuopiosta Kouvolaan että Jyväskylään päin meneviin yhteyksiin.
 
Tämän välin nopeuden nosto vaikuttaa
sekä Kuopiosta Kouvolaan että Jyväskylään päin meneviin yhteyksiin.

On aina eri asia että, millä junatyypeillä nostoa tehdään. Pendolinojen nopeuksia ihan varmasti nostetaan, mutta entä muiden. En tiedä, että mikä nykyinen nopeus siellä on. Mutta se on totta, että on aina hyvä, kun tasoristeyksiä poistetaan.
 
Oliko tämä tasoristeyksien poisto ja nopeuden nostaminen hintansa arvoista? 200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi. Pelkkien tasoristeyksienkin poisto maksaa n 7,8 miljoonaa euroa...

Ratahallintokeskus ilmoittaa yhden tasoristeysonnettomuuden keskimääräiseksi hinnaksi 387.000 euroa. Uskoakseni lukuun sisältyvät vain aineelliset vahingot, sillä kuolemien ja vammautumisien hinnan määrittely on vaikeaa. Halvin ratkaisu olisi tietysti, että kumipyöräliikenteen harjoittajat eivät törmäilisi junien kanssa. Suomessa tasoristeysonnettomuuksien vähentäminen edes pohjoismaalaiselle tasolle tuntuu olevan täysi mahdottomuus muuten kuin tasoristeyksiä poistamalla.

RHK ja VR ilmoittavat ratatöistä aiheutuvista haitoista junaliikenteelle hyvissä ajoin mm. nettisivuillaan ja päivittävät tiedonantoa kiitettävästi. Radanparannustyöt eivät välttämättä ole este raideliikenteelle, ainoastaan hidaste. Ainakaan minua ei suuremmin haittaa hieman hitaampi matkustaminen, kun voin siihen etukäteen varautua. Paljon vakavampaa haittaa matkustajille aiheuttavat merkittävät ja yllätykselliset myöhästymiset henkilöliikenteessä.
 
Uskoakseni lukuun sisältyvät vain aineelliset vahingot, sillä kuolemien ja vammautumisien hinnan määrittely on vaikeaa.

Kyllä niillekin on ihan hintansa määritelty, mutta en nyt jaksa kaivaa oikeaa tietoa siitä, mikä se hinta on. Sitä kuitenkin käytetään myös liikennehankkeiden kannattavuuslaskelmissa arvioitaessa turvallisuuden parantamisen tuottoja. Siinä arvioidaan esim. työikäisenä kuolleen hukkaan menneen koulutuksen hinta, tekemättä jäänyt työpanos yms. ihmisen kansantaloudellista hintaa ja vammautumisista myös keskimääräiset sairaanhoidon kustannukset. Sairaanhoidon kustannuksethan on helppo saada ihan vain keskimääräisten tieliikenneonnettomuuksien hoitokustannusten tilastoista. Toisaalta myös keskimääräisen ihmisen tuottavuus (ja sen menetyksen hinta) on kohtalaisen helppoa arvioida, ihmiseen upotetun koulutuksen hinta jo ehkä vähän haastavampaa. Henkisiä kärsimyksiä ei tietenkään sovi vähätellä, mutta kuoleman ja onnettomuuden kansantaloudellisella tappiolla arvioitaessa ollaan ainakin lähempänä totuutta kuin ilman, ja henkisen kärsimyksen hintaa on käytännössä mahdotonta määritellä.

Sitä en osaa sanoa, onko RHK:n hinnassa mukana vain aineelliset vahingot vai myös loukkaantumisten ja kuolemien tappio yhteiskunnalle.

Mielestäni tasoristeysten poistamisen kaikki rahoitus tulisi jyvittää tieliikenteen kehittämisrahoihin, koska onnettomuuksia eivät aiheuta junat tai puutteellinen tasoristeysturvallisuus sinänsä vaan vastuuttomat kuljettajat.
 
Suomessa tasoristeysonnettomuuksien vähentäminen edes pohjoismaalaiselle tasolle tuntuu olevan täysi mahdottomuus muuten kuin tasoristeyksiä poistamalla.
Tiedän toisen keinon: vaihdetaan kansa päikseen Ruotsin kanssa.

Idän ja lännen raja kulkee Pohjanlahdessa. Ruotsissa liikennekulttuuri on valovuosia meitä edellä muillakin osa-alueilla.

Miten niin "edes pohjoismaalaiselle tasolle"? Tasoristeysturvallisuus on jo nyt Ruotsissa ja Norjassa Euroopan huipputasoa. Samassa joukossa ovat Iso-Britannia ja Irlanti.
 
Tiedän toisen keinon: vaihdetaan kansa päikseen Ruotsin kanssa.

..Tai sitten vain yritetään saada järkeä suomalaisten korvien väliin.. Ei voi olla niin vaikeaa katsoa kumpaankin suuntaan muutaman kerran, painaa kaasua ja ajaa yli. Jos näet junan, älä aja, vaan odota, että juna on mennyt. Jos auto simahtaa raiteille, niin äkkiä autosta pois, ja 112:seen soitto.
 
Miten niin "edes pohjoismaalaiselle tasolle"? Tasoristeysturvallisuus on jo nyt Ruotsissa ja Norjassa Euroopan huipputasoa. Samassa joukossa ovat Iso-Britannia ja Irlanti.

Ilmaus on aivan osuva. Suomalaisten käsittämättömään välinpitämättömyyteen verrattuna länsinaapurimme toimivat kerrassaan etevästi. Mainitsemasi neljä maata lienevät selkeästi Suomea parempia tasoristeysturvallisuudessa, mutta hekin ovat kaukana ihanteesta eli nollamerkinnöistä onnettomuustilastoissa. Työsarkaa on vielä heilläkin, mutta Suomen kipuaminen vaikkapa Ruotsin turvallisuustasolle olisi vallan mullistava parannus nykyiseen tilanteeseemme.
 
..Tai sitten vain yritetään saada järkeä suomalaisten korvien väliin.. Ei voi olla niin vaikeaa katsoa kumpaankin suuntaan muutaman kerran, painaa kaasua ja ajaa yli. Jos näet junan, älä aja, vaan odota, että juna on mennyt. Jos auto simahtaa raiteille, niin äkkiä autosta pois, ja 112:seen soitto.

Autoiljoilta puuttuu monesti kunnioitus kaikkea muuta ympärillä olevaa kohtaan. Eläimien päältä voi ajella, punaista valoa ei tarvitse totella, ylinopeutta voi päästellä jos se itselle sopii, kiilaaminen on ok, bussia ei tarvitse odottaa, bussipysäkille voi huoletta jättää auton parkkiin, ratikan kulkemisen sujuvuudesta on turha välittää, junia ei ole tarpeen väistellä, jalankulkijat ovat tiellä... Autoilu yleistyy koko ajan, mutta liikennekulttuuri vain syöksyy yhä syvemmälle! Vai onkohan kyse siitä, että ennen ajokortin omistajat olivat taitavampaa väkeä, mutta nykyään kun väkeä on pakotettu rentouttavasta bussikyydistä auton rattiin vastentahtoisesti, tuolla tien päällä on kaikenlaista sählääjää joita ei se ajaminen kiinnosta pätkän vertaa ja tien päällä ollaan vihaisia kun ei ajaminen kiinnosta, kunhan vain päästään perille.
 
Suonenjoki–Kuopio-välin tasoristeykset poistetaan
200 km/h vauhtiin tarvittaisiin erittäin kallis radan päällystys ja rata jouduttaisiin vielä sulkemaan junaliikenteeltä korjauksen ajaksi.
Kannattaisikohan ottaa asioista selvää ja ihan ajatuksella? Snj-Kpo välin päällysrakennetta ei tarvitse uusia, sillä pölkyt vaihdettiin v. 2005 ja rata sepelöitiin uudelleen. Eli vain kiskot tarvitsee vaihtaa vähemmän sokerisiin...

EDIT: Tuosta Pieksämäki-Iisalmi radasta tulee lähivuosina aikamoinen pullon kaula, kun linjasuojastus poistetaan käytöstä ja käyttöön otetaan asemavälisuojastus. Eli myöhästymisissä voipi tulla onkelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös