Suonenjoki-Kuopio tasoristeykset poistetaan

Viimeaikaisten havaintojen perusteella kansan vaihtaminen vaikuttaa kuitenkin helpommalta vaihtoehdolta.

Suomen liikennekulttuuri ei näyttäisi millään paranevan, pikemminkin päinvastoin. Ajoharjoitteluun pitäisi lisätä osio "toisten huomioonottaminen liikenteessä" ja se pitäisi toteuttaa esim. Saksassa. Olen itse huomannut, että Keski-Euroopan suurkaupungeissa on huomattavasti helpompaa ajaa, kuin esim. Tampereella, Turussa tai Helsingissä.

Tasoristeysonnettomuuksien suurimmat kustannukset syntyvät rautatiekaluston korjaus- ja seisontakorvauksista, sekä vammautuneille ja menehtyneiden omaisille maksettavista pysyvistä eläkkeistä. Maksajana olemme me kaikki suomalaiset autoilijat liikennevakuutuksen kautta, sillä kaikki korvauksethan maksetaan turmiin osallisina olleiden ajoneuvojen vakuutuksista.

Jos julkisuudessa ilmoitettaisiin näiden vahinkojen vaikutus vakuutusmaksuihin, voisi se osaltaan vaikuttaa ajotapoihin. Tällä hetkellä jotenkin kuvitellaan, että vahingot sattuvat aina jollekin toiselle ja ettei niillä ole vaikutusta omaan toimintaan - saati talouteen.
 
Onko Pm-Ilm linjablokkauksessa (suojastus) jotain vikaa kun se täytyy poistaa, vai onko kyseessä vain RHK:n ilkeämielisyys?
 
Onko Pm-Ilm linjablokkauksessa (suojastus) jotain vikaa kun se täytyy poistaa, vai onko kyseessä vain RHK:n ilkeämielisyys?
Yks syy on että järjestelmää ois helpompi hoitaa. Tämä ei ole varma tieto, vaan ehkä ennemminkin juoru.
 
Niin elikkä syy on se että Ratahallintokeskus suunnittelee uusivansa rataosan turvalaitteet. Remontissa Siemens DrS ja Ganz Domino -releasetinlaitteet korvataan tietokoneasetinlaitteilla. Nykyinen linjasuojastusjärjestelmä ei sopisi yhteen uuden kaukon kanssa, jolloin se pitää purkaa. RHK ei katso mielekääkksi rakentaa uutta linjasuojastusta.
 
Kuitenkin RHK itkee Ilm-Yv, Ol-Kon ja Kon-Ilm radoille suojastuksen rahoittamista valtiolta julkaisussa "A 5/2007 Pohjois-Suomen rataverkon tavaraliikenteen kehittäminen" joka löytyy sen sivuilta. Eli ihmetyttää miten Kainuun nälkämailla voi tarvita linjablokkausta, jos Pieksämäellä ei sitä kaivata. Tässä taas nähdään kun eduskunnassa ei ole sellasia, jotka tajuais laittaa VRO:n ja RHK:n toiminnan järkeväksi.
 
Kuitenkin RHK itkee Ilm-Yv, Ol-Kon ja Kon-Ilm radoille suojastuksen rahoittamista valtiolta julkaisussa "A 5/2007 Pohjois-Suomen rataverkon tavaraliikenteen kehittäminen"
Ol-Kon:han on suojastettu, mutta kyllä luulisin aika ison remontin tulevan jos radio-ohjattu rata pitäisi muuttaa yht'äkkiä kauko-ohjatuksi. Eiköhän olisi viisainta avata välisuojastuspiste Vaalan ja Utajärven välille Niskaan ja Vaalan ja Kivesjärven välille Liminpurolle...
 
Tuosta Pieksämäki-Iisalmi radasta tulee lähivuosina aikamoinen pullon kaula, kun linjasuojastus poistetaan käytöstä ja käyttöön otetaan asemavälisuojastus. Eli myöhästymisissä voipi tulla onkelmia.

Yks syy on että järjestelmää ois helpompi hoitaa. Tämä ei ole varma tieto, vaan ehkä ennemminkin juoru.

Niin elikkä syy on se että Ratahallintokeskus suunnittelee uusivansa rataosan turvalaitteet. Remontissa Siemens DrS ja Ganz Domino -releasetinlaitteet korvataan tietokoneasetinlaitteilla. Nykyinen linjasuojastusjärjestelmä ei sopisi yhteen uuden kaukon kanssa, jolloin se pitää purkaa. RHK ei katso mielekääkksi rakentaa uutta linjasuojastusta.

RHK toki varmasti haluaisi Pmt-Ilm -välille linjasuojastuksen, mutta kun rahaa ei tule.

Olisi varsin mielenkiintoista kuulla lähde noille "lausunnoillesi."

Ensinnäkin. Linjasuojastusta ei tulla koskaan hävittämään Iisalmi-Pieksämäki-väliltä liikenteen tiheyden takia. Toisekseen, Mipron kauko-ohjaus, jota on Pieksämäki-Iisalmi-välille suunniteltu korvaamaan Ericssonin kauko, on käytössäolevissa Siemens DrS-releasetinlaitteissa ja Siemensin vanhoilla opastimilla olevassa linjasuojastuksessa kiinni rataosalla Ylivieska-Oulu, rataosalla, jossa aiemmin oli samanlainen Ericssonin kauko, mitä on vielä tällä hetkellä Iisalmi-Pieksämäki, ja Seinäjoki-Ylivieska-välillä..

Asetinlaitteista faktoja: Siemens DrS-ja Ganz Domino-releasetinlaitteet eivät ole todellakaan käyttöikänsä päässä Iisalmi-Pieksämäki-välillä. Järjestelmiä uusitaan VASTA niiden ollessa käyttöiän päässä.

Tiedätkö paljonko tulee maksamaan, jos kaikki turvalaitteet uusittaisiin Iisalmi-Pieksämäki-väliltä, ja vielä tasoristeyksien varoituslaitoksetkin Iisalmi-Kuopio-väliltä. Se on niin iso summa, että RHK:lla ei ole todellakaan tällä hetkellä siihen varaa ilman erillisrahoitusta.

Ainoastaan Iisalmen ja Siilinjärven/Kemiran releasetinlaitteet ollaan uusimassa.
Nykyisillä turvalaitteilla pärjätään Pieksämäki-Iisalmi-välillä ainakin seuraavat 15 vuotta eteenpäin. (Iisalmea ja Siilinjärveä lukuunottamatta.)
 
Takaisin
Ylös