Ratafantasia: Loimaa-Lahti

Liittynyt
8 Maaliskuu 2007
Viestit
65
Jo pitkään ollen mallaillut kartalle radanpätkää Loimaalta Hämeenlinnan kautta Lahteen. Sadan kilometrin radalla saisi uudet, ehkä jopa nopeat, yhteydet Lahdesta Hämeenlinnaan, Tampereelle ja Turkuun. Yksiraiteisena ei kohtauspaikkoja tarvitsisi olla kovin montaa, luulen. Joskin pääradan pätkä olisi ilmeisesti melko ruuhkainen

Ongelmahan on se että tämä yhteys ei suoranaisesti hyödytä pääkaupunkiseutua. Eli se ei vissiin voi olla mitenkään kannattavaa.

Loimaan päässä olisi kyllä myös Forssa. Forssan kautta rataa täytyisi rakentaa roimasti enemmän. Kuitenkin radan rakentaminen Loimaan ja Forssan väliin voisi lämmittää Helsinki-Pori radasta unelmoivia.

Mikä tässä radassa on suurin syy miksei sitä ole jo rakennettu?
 
Perussyy siihen, että ko. rataa ei ole rakennettu on toki se, että tällaista rataa ei koskaan ole tietääkseni suunniteltukaan.

Sen sijaan Turku - Riihimäki - rataa on suunniteltu useampaankin otteeseen ja ajatusta on jopa 2000-luvulla "pyöritelty" erityisesti Turusta itään kulkevan rahtiliikenteen nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi.

Tällä suunnalla on rata ollut ajankohtainen myös Jokioinen - Forssa - radan korvaajana. Muistaakseni kapearaiteisen radan historiikissa on mainittu, että 1940-50 - luvun taitteessa kapearaiteisen radan korvaajaksi suunniteltiin rataa suunnassa Loimaa - Ypäjä - Jokoinen - Forssa.

Loimaa - Forssa - Riihimäki - linjalla olisi nähdäkseni oleellisesti parempi hyöty / kustannussuhde seuraavista syistä:

- Rata lyhentäisi ja parantaisi Turun suunnan yhteyksiä itään.
- Radalla saataisiin Forssan kaupunki luontevasti radan varteen
- Rata hyödyntäisi hieman alikäyttöön jäänyttä Riihimäki - Lahti - rataa

Sanomattakin on selvää, että mistään uusista radoista ei kannata haaveilla, jos rautateiden ylläpidon määrärahoja ei merkittävästi lisätä.
 
Kommentoin jälkimmäistä ehdotusta, Loimaa-Riihimäki rataa siis. Kulut ovat jälleen kerran suuremmat kuin radan tuomat edut. Täytyy ottaa huomioon että nykyään Turusta kulkee Karjaalle ensiluokkainen rata, josta se haarautuu Hyvinkään suuntaan sähköttömänä mutta hyväkuntoisena, kunnes yhtyy Hyvinkäällä päärataan joka on parasta laatua. Ehdottaisin että Karjaa-Hyvinkää väli sähköistettäisiin, näin Turusta kulkisi Riihimäelle ja edelleen itään samansuuntainen reittimahdollisuus, ilman suunnanvaihtoja ja veturinvaihtoja.

Mittaustietona mainittakoon vielä se, että ehdotettua Loimaa-Riihimäki reittiä pitkin matkaa tulisi about 167km, Turusta Riihimäelle. Kun taas Karjaan kautta sähköistyksen avulla 216km, eli 49km pidempi matka. Mutta 49km on aika pieni matka junaliikenteessä, että kannattaa sen takia alkaa kokonaan uutta rataa rakentamaan. Siksi vanhan sähköistys..

Niin, ja tavaraliikennehän tässä lähinnä kyseessä on... Matkustus Turusta itää tottakai Pasilan kautta..
 
Elsasta olisi hyötyä enemmän. Silloin Turun rahdit voisi laittaa menemään Lohjan Hyvinkään kautta Riksuun. Turun satama ei ole kilpailukykyinen koska sieltä on tätänykyä huonot yhteydet junalla Venäjälle. Elsa ja sähköt Hyvinkään-Karjaan välille niin johan maailma muuttuisi! :D
 
Todellisuudessa Loimaa-Hämeenlinna väli oikaisisi melko vähän Toijalan kautta kiertämiseen verrattuna. Tätä väliä on kyllä huono lähteä perustelemaan vailla Forssa-yhteyttä. Hämeenlinna-Lahti väli olisi näin uutena juna-aikana Tampereelle tai Tampereen kautta matkaaville kuitenkin näppärä yhteys. Jos junalla pääsisi suoraan Lahdesta Tampereelle jäisi idän matkoista Tikkurilan lenkki pois. Turkulaisetkin voisivat hyvinkin välttää pääkaupunkiseutua ja saada jopa nopeamman matkan tätä reittiä.
 
Hämeenlinna-Lahti väli olisi näin uutena juna-aikana Tampereelle tai Tampereen kautta matkaaville kuitenkin näppärä yhteys. Jos junalla pääsisi suoraan Lahdesta Tampereelle jäisi idän matkoista Tikkurilan lenkki pois.

Mikä hyöty tässä on? Nykyisin menee suoria busseja Hämeenlinnan ja Lahden välillä. Jos haluttaisiin, voitaisiin järjestää vaihdoton junayhteys Lahden ja Hämeenlinnan välille. Tämä juna vaihtaisi Riihimäellä suuntaa. Matka-ajallista etua tällä järjestelyllä ei saataisi, mutta jos nyt niitä vaihtoja on pakko vähentää, niin sitten tästä voisi olla hyötyä. En tiedä, miten hyödyllistä on rakentaa uutta rataa vain vaihtojen vähentämiseksi, joskin onhan se kaksi vaihtoa tietysti vähän ärsyttävää vaikkapa Kouvolasta Hämeenlinnaan matkustavalle. Tikkurilassakaan ei voi vaihtaa yleensä, koska Pendolinoilta on poistettu Hämeenlinnan-pysähdys.
 
Bussit kulkee myös Tampereelta Helsinkiin. Jos nyt otetaan vakio valitus mukaan keskusteluun, voi todeta ettei tietenkään kannata mitään poikittaisratoja tehdä. Niin kauan kun maassa on yksi operaattori joka keskittyy Helsingin yhteyksien hoitamiseen on nopea matkustus muilla reiteillä vain haave.

Mitäs kautta rahti sitten Turusta itään menee, jos uusi rata toisi sitä lisää Riihimäki-Lahti välille?
 
Bussit kulkee myös Tampereelta Helsinkiin. Jos nyt otetaan vakio valitus mukaan keskusteluun, voi todeta ettei tietenkään kannata mitään poikittaisratoja tehdä.

Voihan niitä ratoja toki rakennella, mutta niille pitäisi saada matkustajiakin. Suurin hyöty uusille radoille saadaan Helsingin seudulla, jossa ruuhkaongelmat ovat pahimmat ja tehdyt työmatkat pisimmät. Paukut saisi joksikin aikaa ohjata vain Helsingin seudun ratahankkeisiin, tärkeät Helsingin etäkaupungit Porvoo ja Lohja ovat vieläkin pelkästään moottoriteidensä varassa.

Muualla Suomessa on minusta viisainta keskittyä rakentamaan pikaratikoita Tampereella ja Turussa sekä käyttämään olemassa olevia ratoja mahdollisimman tehokkaasti avaamalla paikallisjunatarjontaa siellä, missä on sopivaa nauha-asutusta radan varrella. Olemassa olevat kiskot on myös kunnostettava suurimmalle järkevälle nopeudelle ja sitten vasta katsottava, onko tarvetta uusille yhteyksille.

Tarkemmin kun ajattelen tuota Loimaa-Lahti -rataa, niin Loimaalta Hämeenlinnaan ei ole paljoa käyttäjiä, mutta periaatteessa rata Lahdesta Hämeenlinnaan voisi olla mahdollinen, koska radan varrelle tulisi niin suuria kaupunkeja nauhaan. Tämä mahdollistaisi kaukojunat Tampereelta Hämeenlinnan kautta Lahteen. Nykyinen matka-aika Tampereen ja Lahden välillä on henkilöautolla noin 1 h 30 min. Jos juna menisi tämän matkan tunnissa, se houkuttelisi varmasti lisää väkeä junaan. Lahden takaa löytyvät myös Kouvola, Lappeenranta ja Venäjä, nopeat yhteydet Tampereelta niihin voisivat avata aivan uusia mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli Tampere-Lahti välillä olisi nopea yhteys voisi Turku-Lahti välin matkatessa vaihtaa Toijalassa. Jos muka Lahti-Hämeenlinna väli rakennettaisiin enne ELSAa olis Toijalassa vaihto melkoisen nopea vaihtoehto.

Lahden ja hämeenlinnan välillä ei myöskää aivan suoraa tieyhteyttäkään ole. ´(Lähi)Juna olisi tälläkin tälläkin välillä varmasti melko suosittu. Eri asia on olisiko radasta mitään hyötyä tavarajunille.
 
Tässä vähän asiaa tuosta Turku-itä rahtiliikenteen lähihistoriasta...

Vuodenvaihteessa 2004-2005 lopetettiin Turun ja Kouvolan väliä kulkevien tavarajunien suunnanvaihdot Toijalassa (henkilöstöjärjestelyjen takia?) ja siirrettiin niiden junien suunnanvaihto Tampereelle. Yksi juna siirrettiin tuolloin kulkemaan Turku-Karjaa-Riihimäki reittiä (junanumero on 3528 ja tuo kulkee vieläkin).

Ja nuo matkat (lähinnä siis tavaraliikennettä ajatellen):
Turku-Karjaa-Riihimäki T 216,4 km
Turku-Tampere T-Riihimäki T 281,9 km
Turku-Toijala-Riihimäki T 208,3 km

ELSA-radan kautta matka olisi noin 130 kilometriä (Turku-Lohja-Riihimäki T), säästöä jotakuinkin 150 kilometriä nykyiseen verrattuna (yli puolet lyhyempi matka). Matka-aikakin laskisi viidellä tunnilla... no, rahdillahan ei tunnetusti ole kiire mihinkään?

Tällä hetkellä ainakin kolme junaa ajaa "turhaan" 74 kilometrin verran Tampereelle vaihtamaan suuntaa. Vielä jokin aika sitten kahdessa Tampereen kautta menevässä junassa oli vakituisesti 3*Dv12 vetämässä, joten olisi mahdollisesti säästetty dieseliä ja ympäristöä ajamalla ne Karjaan reittiä? En kuitenkaan tiedä kulutuksia noilla reiteillä, joten ei voi sanoa Karjaan kierron olevan parempikaan (rantaradan useita kilometrejä pitkissä jyrkissä nousuissa kuuluu tankista hörps hörps). Pitääkin käydä katsomassa mittaria koneiden tankinkyljestä joskus Turussa ja seuraavan kerran Riihimäellä :)

14.5. alkaenhan alkaa taas pari Turun tavarajunaa ajamaan tuota Karjaan reittiä. Viime kesänä oli ensin toukokuusta lähtien ajossa 3068 sekä 3598 ja myöhemmin juhannuksen jälkeen 3068 ja 4030. Tänä kesänä ilmeisesti noudatetaan myös samaa kaavaa, mitä nyt 3598 tulisi kulkemaan rahdin kera Pasilan kautta Kouvolaan käyttäen oikorataa? Viime kesänähän 3598 oli pelkkä veturijuna (3*Dv12) Riihimäelle ja kävi muuten myös Helsingin asemalla vaihtamassa suuntaa rantaradalta pääradalle...

Niin ja Toijalaan puuhataan kolmioraidetta Turusta Riihimäen suuntaan ajaville. Riihimäellekin tulee kolmioraide, mikä on ihan järkevää rakentaa.

Lahti-Hämeenlinna rata saattaisi olla melko hyödyllinen rahtiliikenteelle, sillä siellä kuitenkin menee kymmeniä junia Kouvolasta Tampereelle.
 
Lahti-Hämeenlinna rata saattaisi olla melko hyödyllinen rahtiliikenteelle, sillä siellä kuitenkin menee kymmeniä junia Kouvolasta Tampereelle.

Rahtiliikenne hyötyisi lyhyemmän matkan myötä. Pääradan kuormitus vähenisi Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä. Junasta tulisi hyvin kilpailukykyinen Tampereelta Lappeenrantaan ja Kouvolaan. Näiden kaupunkien välillä ei ole edes lentoyhteyksiä nopeuttamassa matkaa (jotka Helsingin säteittäisyhteyksillä ovat kovia kisailijoita) ja tieyhteys on huonolaatuinen. Juna saisi selvää nopeusetua ja matkustajille tulisi vaihdottomat matkat kahden vaihdon sijaan (Lahdessa ja Riihimäellä). Mutta tässä tulisi se eteen, että jäisi kaksiraiteinen rata Lahdesta Riihimäellä vain Riihimäen tarpeita varten, kun Helsinki-Lahti ja Lahti-Hämeenlinna -väleillä olisi oikoradat. Olisiko siinä mitään järkeä, että joskus on tehty suurella rahalla tällainen rata Riihimäki-Lahti ja sitten se jää vajaakäyttöön?
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan kaikkeista edullisinta olisi sähköistää Hyvinkään ja Hangon väli, koska sinne on paljon tavaraliikennettä. Toisaalta se vaatisi kyllä uusien veturien hankintaa (tai joka tapauksessa tarvitaan uusia sähkövetureita). Turusta tulevat junat eivät näin tarvitsisi veturin vaihtoa päästä toiseen. Riihimäelle tarvitaan joka tapauksessa kolmioraide Tampereen junia varten.

Itse Loimaan ja Lahden välinen rata nousee kustannuksiltaan liian suureksi varsinkin kun matkustajaliikennettä oikeasti on aika vähän.
 
Varmaan kaikkeista edullisinta olisi sähköistää Hyvinkään ja Hangon väli, koska sinne on paljon tavaraliikennettä. Toisaalta se vaatisi kyllä uusien veturien hankintaa (tai joka tapauksessa tarvitaan uusia sähkövetureita). Turusta tulevat junat eivät näin tarvitsisi veturin vaihtoa päästä toiseen. Riihimäelle tarvitaan joka tapauksessa kolmioraide Tampereen junia varten.

Itse Loimaan ja Lahden välinen rata nousee kustannuksiltaan liian suureksi varsinkin kun matkustajaliikennettä oikeasti on aika vähän.

Kun jo ELSA-radan rakentamisen kannattavuus on kyseenalaista, niin tuo ei varmasti sitä parempi olisi (ELSA:n h/k-suhde on RHK:n mukaan vain 0,08 - 0,22 !!).

Selvityksessä luki myös, ettei yhteysraidetta Turun suunnasta Hyvinkäälle kannattaisi rakentaa liian suurien kustannusten takia...

Salon seudun sanomissa muuten oli, että ELSA-radan vanha 70-luvun kaavavaraus aiheuttaa paljon vaikeuksia Salon seudun kuntien kehittymiselle, kun ratalinjalle ei voi kaavoittaa. Toiseksi myös kaavoitettu linja on sen verran vanha, ettei sitä voi enää käyttää mahdollisen radan tekemiseen.
 
Loimaa-Forssa-Riihimäki rata voisi olla myös osa Satakunnanrataa. Idea joka silloin tällöin pulpahtaa pinnalle Satakunnassa. Rakentamalla vielä Loimaa-Huittinen-Kokemäki rata syntyisi melko suora ratayhteys Porista Helsinkiin. Ilmeisesti tällä välillä on jonkin verran lentoliikennettä jolle rata olisi vahva kilpailija. Porin ja Rauman satamien liikenne pääsisi näin näppärästi riihimäen kautta itään.

Ja nyt fantasioidaan vapaasti;) Ratojen kannattavuudet kun vissiin riippuu aika paljon muista radoista. ELSAn ongelma taitaa olla se että sen "takana" on vain Turku. URPO ratkaisu taas vaikuttaisi varmaan ELSAn kannattavuuteen.
 
Takaisin
Ylös