Rataidea: Riihimäelle kolmio

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Riihimäelle olisi hyvä tehdä jonkinlainen ratakolmio. Tavaraliikennettä on hurjasti Tampere-Kouvola välillä. Lisäksi matkustajaliikenteellä on painetta pääradalta idän radoille ja päinvastoin. Nykyään Tampereelta vaikkapa Kouvolaan pitää matkustaa kolmella eri junalla, jos ei halua kiertää Pasilan kautta. Karttaa tutkiskellen päädyin seuraavaan vaihtoehtoon. Kolmioraidetta ei kannata tehdä Riihimäen aseman pohjoispuolelle, koska muutoin asema jäisi kauas. Rata pitäisi laittaa koukkaamaan heti korttionmäen kohdilta itään päin kohti kekomäkeä, jossa se yhtyisi idän rataan. Uutta rataa pitäisi siis rakentaa noin 6km, eli kustannukset eivät varmasti nousisi kovin kummoisiksi.

Uuden radan myötä tavaraliikenne pääsisi ilman veturinvaihtoa Tampereelta Kouvolaan. Samalla voitaisiin alkaa ajamaan Tampereelta Imatralle suoria IC2-junia, pienin vaunukiertomuutoksin. Junat tietenkin pysähtyisivät isoimmilla asemilla: Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Joutseno-Imatra. Tälle välille matkustajia löytyy jo, mutta uusi pieni radanpätkä ja uudet junat parantaisivat tämän välin matkustamisen laatua huomattavasti, ja matka-aikakin lyhentyisi kun Riihimäellä juna pysähtyisi vain 2:ksi minuutiksi. Eikä matkustajien tarvitsisi loikkia matkalaukkuineen junasta toiseen. Ja toisaalta Tampere säilyttäisi sen perinteikkään vaihtoaseman roolinsa, kun ylempää itään pyrkivät voisivat vaihtaa junaansa sopivan tehokkaasti Tampereella.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmioraide on jo RHK:n suunnitelmissa ja se rakennettaneen muutaman vuoden sisällä. Tosin aseman pohjoispuolelle pelkästään tavaraliikenteelle.
 
Olen ratayhteyden tarpeesta periaatteessa samaa mieltä kuin Murzu, mutta Riihimäen pohjoispuolelta rakennettava oikoraide Lahden suuntaan ajanee periaatteessa saman asian ja tod.näk. halvemmalla kuin eteläkautta kiertäen. En näe mahdollisten Tampere-Lahti -junien Riihimäellä pysähtymisessä sinänsä suurta hyötyä, koska Tampereen suunnasta Riihimäelle pääsee Helsingin IC2-junilla ja Riihimäeltä Lahteen paikallisjunilla.

Voi olla että raide rakennetaan tavaraliikennettä ajatellen, mutta kun se on rakennettu, näkisin että sitä voitaisiin varsin hyvin hyödyntää esim. Tampere-Lahti-Pietari -suurnopeusjunan tarpeisiin. Reittiä voisi tietenkin jatkaa Suomen puolella aina Ouluun ja Rovaniemelle asti tarpeen mukaan.

Ottaen huomioon, että Pietari on asukasluvultaan reilun Suomen kokoinen metropoli ja valtavan taloudellisen kasvun keskus, tällaiselle reitille voisi hyvinkin löytyä kysyntää Helsinki-Pietari -suurnopeusjunan lisäksi. Edellyttäen tietenkin, että Pietarin taloudellinen kasvu jatkuu ja demokratiakehitys etenee suotuisaan suuntaan.

Täysin vailla hyötyä ei olisi myöskään Tampereen seudun yhdistäminen Lahteen ja sen takaiseen Itä-Suomeen suoremmalla yhteydellä kuin Tikkurilan kautta. Hyötyä koituisi sekä tavara- että matkustajaliikenteelle, ja sitäpaitsi Lahden oikoradan valmistumisen jälkeen ilmeisesti vähäisemmälle käytölle jääneelle Riihimäki-Lahti välille saataisiin todellista hyötykäyttöä.
 
Kolmioraide on jo RHK:n suunnitelmissa ja se rakennettaneen muutaman vuoden sisällä. Tosin aseman pohjoispuolelle pelkästään tavaraliikenteelle.
Riihimäen ja Toijalan kolmioraiteet, niin ettei varsinaisella asemapihalla tarvitse käydä, ovat oman muistini mukaan olleet tapetilla jo ainakin 1980-luvulta lähtien. Ei siis kannata hötkyillä, että ne valmistuisivat piakkoin - voi ottaa vielä toisen mokoman. Kannattaa muistaa, että tarvetta niille olisi ollut enemmänkin jo vuosikymmeniä sitten. Nykyiset tarpeet ovat melko vähäisiä historiaan peilaten. Mutta saahan ne rakentaa, jos kerran nyt hinku tulee.
 
Mitenköhän noin pikku pätkä rataa voi maksaa 5 miljoonaa euroa? Joku käärii hommasta isot rahat. Rakentaminen ei varmasti maksa kuin viisinumeroisen summan verran. Veikkaisin, että suunnittelijat yms palaveeraajat repivät hommasta ison tukun kahisevaa...

Samaa minäkin ihmittelin. Jos kerran kilometri kaksiraiteista suurnopeusrataa(lue:eek:ikorata) maksaa 4 milj.euroa kilometri, niin miten tuo voi maksaa noin paljon? Vai maksaako mutkan tekeminen noin paljon ekstraa?:lol:
 
Joku käärii hommasta isot rahat.
Puolustelematta laskun loppusummaa, hintaa kerryttää varmasti mittavat turvalaitemuutokset Tampereen, Kouvolan ja Helsingin kauko-ohjauskeskuksiin ja Riihimäen paikalliseen asetinlaitteeseen. Maapohja on jo varmasti RHK:n omaa. Sama hankkijahan tuossa on kuin halvassa, suorassa pellon poikki kulkevassa oikoradassakin, eli ei voi olla kyseessä, että hinnasto tehtäisiin nyt eri taholla ja rahastaen.
 
Samaa minäkin ihmittelin. Jos kerran kilometri kaksiraiteista suurnopeusrataa(lue:eek:ikorata) maksaa 4 milj.euroa kilometri, niin miten tuo voi maksaa noin paljon? Vai maksaako mutkan tekeminen noin paljon ekstraa?:lol:
Kolmioraiteen pituus on 1,5 km ja näin lyhyelle matkalle tulee molempiin päihin vaihteet. Ja kun yhdytään 2-raiteiseen rataan, myös ylimenovaihteet raiteelta toiselle. Kyllä hinta on täysin linjassa sen kanssa, mitä rakennetaan.

Antero
 
Onpa siinä kuusi vaihdettakin, alkaen 100 000 euroa kappale, vai mitä nuo nyt maksaakaan.
 
Takaisin
Ylös