Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/23

Viestiketju: VR:n veturipula

  1. #1
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus VR:n veturipula

    Viime aikoina on tälläkin palstalla tullut ilmi VR:n veturipula. Pulaa on niin sähkö- kuin dieselvetureista. On ainakin esitetty uuden sähkövetoisen raskaanveturisarjan hankkimista. Mielestäni tulisi ensiksi kuitenkin korvata nykyiset veturivetoiset taajamajunat moottorijunayksiköillä.Tämä vapauttaisi sekä diesel- että sähkövetureja tavaraliikenteeseen. Siniset vaunuthan tullaan korvaamaan uudella kalustolla lähitulevaisuudessa ja Dm12 ovat auttamattoman pieniä jo nyt liikennöintävään liikenteeseen.

    Toki joidenkin sähköistettyjen rataosien taajamakalusto voitaisiin korvata Sm1/2 junilla, mutta niihin tulisi vähintään rakentaa matalalattiaisia liitevaunuja. Sm1 ja 2 ei ole mielästäni järkevää ajaa sn 160km/h tai suuremmilla, koska ne hidastavat kaukoliikenteen junia kuten tapahtuu Helsinki-Karjaa välillä. Tämäkin rajoittaa Sm1/2 yksiköiden käyttöä pääradoilla ja kun pääkaupunkiseudun Sm5 hankinnoissa ei ole otettu huomioon muuta suomea sieltä tuskin saadaan yksiköitä tähän tarkoitukseen.

    Jos hankitaan uutta kalustoa reunaehtoja voisivat olla:

    - Sähköversio Sn 140-160km/h
    - Dieselversio Sn 120-140Km/h
    - >120 istumapaikkaa
    - Matalattiaosuus >70%

    Eli käytännössä Talent, Desiro, Coradia, Itino, Flirt, GTW,...

    Toki uusien taajamajunien hankinta ei poistaisi täysin uusien raskaidenveturien tarvettaa, mutta kuitenkin helpottaisi akuuttia tilannetta.

    Ps. Kun puhutaan Kainuun ja Lapin pitkistä välimatkoista tulisi myös ottaa huomioon ravinnontarve esimerkiksi automaattien tai kioskin muodossa.

  2. #2
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Sm1 ja 2 ei ole mielästäni järkevää ajaa sn 160km/h tai suuremmilla, koska ne hidastavat kaukoliikenteen junia kuten tapahtuu Helsinki-Karjaa välillä.
    Ei ne Sm1/2:t siellä kaukoliikennettä hidasta. Sm:llä pysytään tunnetusti kaukojunan aikataulussa Hki->Kr. Radan huono kunto saattaa olla enemmän syynä.

    Rataosan nopeusrajoitukset RHK:n tuoreesta rataosaselostuksesta Helsingistä lähdettäessä (Sn = sallittu nopeus):
    Helsinki km 0,2
    0,2 Sn 50 Rajoitus
    1,4 Sn 80 Rajoitus
    3,0 Sn 60 Kaarre R=300
    Pasila asema km 3,2
    3,8 Sn 120
    Leppävaara 11,2
    16,3 Sn 100 Kaarre R=590
    19,9 Sn 120
    Espoo km 20,6
    36,8 Sn 110 Kaarre R=800
    Kirkkonummi km 37,5
    38,6 Sn 130 Kaarre R=850
    40,3 Sn 160
    46,8 Sn 120 (tunnelit, rajoitus koskee vain kaksikerrosvaunuja)
    48,1 Sn 160
    Siuntio km 51,3
    60,0 Sn 120 Kaarteita R=800
    Inkoo km 70,6
    74,3 Sn 160
    81,6 Sn 140 Kaarre R=1000
    84,0 Sn 100 Kaarre R=600
    86,2 Sn 60 Kaarre R=470
    86,9 Sn 140 Kaarre R=1200
    Karjaa km 87,1

    Eli: 56,9 km nopeudella 120 km/h tai alle ja 25,7 km 160 km/h nopeudella. 4,3 km 130-140 km/h.

  3. #3
    Jazu avatar
    Liittynyt
    07.08.2006
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    92

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Mikäli taajamajunien tilalle joskus vapautuu kaupunkijunakalustoa, niin pitäisin sitä parempana vaihtoehtona veturivetoisten junien sijaan. Toki Eil:ssä on puolensa (mukavat penkit ja suht hiljainen kyyti), mutta esim. Samit ovat paljon sukkelampia liikkumaan ilman Sr 1:n nykimistä asemille tultaessa ja niiltä lähdettäessä.

    Tämä on vain minun mielipiteeni pohjautuen kokemuksiini välillä Kyrölä-Helsinki.

  4. #4
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jazu Näytä viesti
    Mikäli taajamajunien tilalle joskus vapautuu kaupunkijunakalustoa, niin pitäisin sitä parempana vaihtoehtona veturivetoisten junien sijaan.
    Olen samaa mieltä. Sm4:ten ongelma on vain se, että niillä täytyy sitä sähköä olla, toisin kun kiskobusseissa. Mikäli kiskobusseista saataisiin sm4:sen kaltainen versio, niin se olisi ainakin matkustajien kannalta parempi asia. Matka-ajat lyhentyisivät, ja istumapaikkoja olisi enemmän.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  5. #5
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Mikäli kiskobusseista saataisiin sm4:sen kaltainen versio, niin se olisi ainakin matkustajien kannalta parempi asia. Matka-ajat lyhentyisivät, ja istumapaikkoja olisi enemmän.

    Diesel kiskobusseista on lähes mahdotonta saada yhtä helposti kiihtyviä, kuin sähkömoottorijunista. Periaatteessahan se siis olisi mahdollista, mutta ei millään lailla taloudellista. Jos tätä tätä tarkoitit.

  6. #6
    Jazu avatar
    Liittynyt
    07.08.2006
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    92

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Diesel kiskobusseista on lähes mahdotonta saada yhtä helposti kiihtyviä, kuin sähkömoottorijunista. Periaatteessahan se siis olisi mahdollista, mutta ei millään lailla taloudellista. Jos tätä tätä tarkoitit.
    Ja tuskin nuo Keski-Euroopan päättäjät dieseljunien suosimisesta riemastuisivat. Vihreät arvot kun tuntuvat olevan kovasti muodissa nykypäivänä...saas nähdä milloin VR:n on alettava maksamaan diesel-laitteistaan päästö- tai ympäristöveroa. Veikkaan, että sekin päivä koittaa vielä tulevaisuudessa.

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Dieselvehkeistä maksetaan jo nyt korkeampaa rataveroa.
    Sakari Kestinen

  8. #8
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Tässä ehdotus, joka nopeuttaisi veturikiertoa edes hiukan. Tukholman rautatieaseman tyyliin. Eli tehdään puolenvaihtopaikka Helsingin veturijuna raiteille, aivan päätepuskimen läheisyyteen. Näin esim raiteelle 8 tulevan junan veturi irrottautuisi junastaan, ja pääsisi puolenvaihtopaikan ansiosta "karkuun" 9 raidetta pitkin, joka olisi tietysti sillä hetkellä tyhjä. Näin veturi saataisiin heti junan tultua käyttöön. Nykyään veturit saattaa olla "pussissa" jopa tunnin, ennen kuin ne vapautuu junan lähdettyä uudelleen käyttöön. Puolenvaihtopaikka olisi mitoitettu niin, että veturi mahtuu juuri ja juuri kääntymään sen takana, näin juna ei jäisi kuin noin 1½ veturinmittaa nykyistä kauemmas päätepuskimesta.

  9. #9
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Ehdotus on hyvä, mutta ongelmana on se, että milloin Helsingin päässä on arkisin vapaita laitureita? Nykyään Helsingissä on tyhjiä laitureita vain viikonloppuisin. Helpompaa olisi hankkia Sr2 vetoisiin IC² juniin ohjausvaunut, jolloin ei veturille tarvitsisi tehdä mitään. Junan saapuessa asemalle tarvitsisi tyhjentää juna, siivota tarvittaessa, vaihtaa suuntaa ja suunnanvaihdon takia toiseen päähän pitäisi mennä kuljettaja.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  10. #10

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Ehdotus on hyvä, mutta ongelmana on se, että milloin Helsingin päässä on arkisin vapaita laitureita? Nykyään Helsingissä on tyhjiä laitureita vain viikonloppuisin. Helpompaa olisi hankkia Sr2 vetoisiin IC² juniin ohjausvaunut, jolloin ei veturille tarvitsisi tehdä mitään.
    Myös tavalliseen IC-junaan voisi laittaa ohjausvaunun - veturi vain junan pohjoispäähän ja ohjausvaunu Helsingin puoleiseen päähän. Näin siis jos se ohjausvaunu on 2-kerroksinen.

  11. #11
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Ehdotus on hyvä, mutta ongelmana on se, että milloin Helsingin päässä on arkisin vapaita laitureita? Nykyään Helsingissä on tyhjiä laitureita vain viikonloppuisin.
    Niin, tämä on täysin aikataulusuunnitteellinen seikka. Junat tulevat nykyään yhdessä rysässä Helsinkiin ja seisovat siellä pitkän tovin. Kun paremmalla suunnittelulla junat saataisiin tulemaan paremmin limitettynä, ja seisonta-ajat mimimoitua. Veturilla junan edestä poispääsy vaatisi noin 5min viereisen raiteen tyhjänä oloa. Ei luulisi olevan vaikea rasti, jos vain osataan suunnitella minne raiteelle voi ajaa ja milloin.

  12. #12

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Junathan eivät seiso Helsingin raiteilla tyhjän panttina, vaan ne useinkin siivotaan siinä välissä. Ja kun kääntöaikaa on riittävästi, ehtivät matkustajat ensin poistua ennen siivoojien tuloa ja nämä taas ehtivät rauhassa tehdä työnsä ennen uusien matkustajien tuloa.

    Veturi kyllä seisoo tyhjän panttina siellä pussin perällä tämän ajan.

  13. #13

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Veturipula tuntuu kyllä aina yhtä omituiselta asialta kun käy katsomassa Nokelassa majailevaa Dr16-armadaa. Tuntuvat olevan siellä aina...

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Kun paremmalla suunnittelulla junat saataisiin tulemaan paremmin limitettynä, ja seisonta-ajat mimimoitua.
    Pitää muistaa, että Helsinkiin saapuminen määräytyy muualla Suomessa olevien junien aikataulujen mukaan ja vaihdot pitää saada hoidettua hyvin. Luulen, että pelivaraa ei paljoa ole Helsingin-päässä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: VR:n veturipula

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Ehdotus on hyvä, mutta ongelmana on se, että milloin Helsingin päässä on arkisin vapaita laitureita? Nykyään Helsingissä on tyhjiä laitureita vain viikonloppuisin. Helpompaa olisi hankkia Sr2 vetoisiin IC² juniin ohjausvaunut, jolloin ei veturille tarvitsisi tehdä mitään. Junan saapuessa asemalle tarvitsisi tyhjentää juna, siivota tarvittaessa, vaihtaa suuntaa ja suunnanvaihdon takia toiseen päähän pitäisi mennä kuljettaja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Niin, tämä on täysin aikataulusuunnitteellinen seikka. Junat tulevat nykyään yhdessä rysässä Helsinkiin ja seisovat siellä pitkän tovin. Kun paremmalla suunnittelulla junat saataisiin tulemaan paremmin limitettynä, ja seisonta-ajat mimimoitua. Veturilla junan edestä poispääsy vaatisi noin 5min viereisen raiteen tyhjänä oloa. Ei luulisi olevan vaikea rasti, jos vain osataan suunnitella minne raiteelle voi ajaa ja milloin.
    Tässä kohtaa täytyy myös muistaa, että vaikka Valtionrautatiet on nykyisin osakeyhtiö niin siellä on edelleen valtiollinen (lue: kankea ja poliittinen) ohjaus mukana ja sen mukana muutosten aikaansaaminen kestää. Itsekin mielelläni näkisin tuon puolenvaihtomahdollisuuden helpottamassa pullonkauloja silloin kun tätä puolenvaihtoa on mahdollista käyttää.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •