Suomen rataverkon kattavuus

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

Ai miksi teen tällaisia johtopäätöksiä? No siksi että Suomen rautatieverkko on kansainvälisissä vertailuissa hyvin harva, ja lähes kaikilla paikkakunnilla jolla ei ole rautatietä ensinkään, on kautta Suomen historian Maalaisliitto/Keskusta ollut suurin puolue, kunnallispolitiikassa jopa enemmistön asemassa.

Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden? Kyllä täällä enemmän rautatietä on kuin vaikkapa Virossa. Saksassakaan ei ole niin hirveästi enemmän sitä rataa väkimäärään nähden?
 
Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden?

Verkon laajuudesta viis, vuoromäärät ovat alhaiset ja monin paikoin liikennöidään vain tavaraliikennettä. Asiakkaille raideliikenteen on oltava palvelua ja VR:llä siitä ole tietoakaan. Konservatiivisina ajattelijoina se on heille pelkkää bisnestä. Rakentakoot vaikka pellot täyteen rataa, ei siellä silti junia kulkisi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

Verkon laajuudesta viis, vuoromäärät ovat alhaiset ja monin paikoin liikennöidään vain tavaraliikennettä. Asiakkaille raideliikenteen on oltava palvelua ja VR:llä siitä ole tietoakaan. Konservatiivisina ajattelijoina se on heille pelkkää bisnestä. Rakentakoot vaikka pellot täyteen rataa, ei siellä silti junia kulkisi.

Mutta ongelmahan ei ole mahdoton. Rataa löytyy vaikka millä mitalla, sehän se kallein investointi on. Kun vain saadaan junia liikkeelle jonkin tahon voimin, niin siinä se. Miettikääpä, jos ratojakaan ei olisi enää juurikan ja VR ajaisi vain Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan. Onneksi vielä ei olla tuossa tilanteessa.
 
Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden?
No ei todellakaan ole. Verrataan vaikka siihen itse esille ottamaasi Saksaan, jonka pinta-ala on lähes sama kuin Suomen. Suomessa liikennöidyn rataverkon pituus on 5741 km, Saksassa 80250 km. Rataa on siis asukaslukuun verrattuna suunnilleen saman verran, mutta suhteessa väestön hajaantuneisuuteen Saksassa ollaan ihan eri lukemissa.
 
Tarkasteltaessa Suomen rataverkon kattavuutta on syytä miettiä asiaa toisesta näkökulmasta kuin rataa / neliökilometri tai rataa / tuhat asukasta.

Perustellumpi näkökulma on se, miten Suomen rataverkko suhtautuu yhdyskuntarakenteeseen?

Monista muista maista poiketen, Suomen rataverkko on rakennettu pääosin keskusjohtoisesti valtionrautateiden toimesta. Yksityisratoja on ollut vähän, ja ne ovat pääosin olleet luonteeltaan pistoratoja rataverkosta sivuun jääneistä kaupungeista tai teollisuuslaitoksista valtion rataverkolle. Tämän vuoksi radoissa on hyvin vähän päällekkäisyyksiä, jotka ovat muualla yleisiä.

Suomen rataverkko ja taajamarakenne ovat muotoutuneet varsin pitkälle yhtäaikaisesti. Rataverkkoa on rakennettu samaan aikaan, kun sekä maaseudun taajamat että pienet teollisuuskaupungit ovat kehittyneet. Rataverkon merkitys kehitystekijänä on taantunut vasta 1960-luvulla, jolloin maankäytön kehitysksen painopiste siirtyi jo suuriin ja keskisuuriin kaupunkeihin.

Näiden kehityskulkujen seurauksena Suomen yhdyskuntarakenne tukeutuu voimakkaasti rautatiehen.

Voikin kysyä, mitkä kaupunkimaiset taajamat tai teollisuuslaitokset Suomessa sijaitsevat irrallaan rautateistä eli niiden henkilö- tai tavaraliikennettä ei edes periaatteessa voida hoitaa rautateitse.

Eteläisemmässä Suomessa tulee etsimättä mieleen:
- Maarianhamina (saaristossa)
- Parainen (saaristossa)
- Forssa (kapearaiteinen rata purettu)
- Karkkila (kapearaiteinen rata purettu)
- Kristiinankaupunki (haararata purettu)
- Uusikaarlepyy (haararata purettu)
- Ikaalinen (ei koskaan rataa)

Lisäksi on useita "suureksi kasvaneita" maalaiskyliä kuten Laitila, joissa ei koskaan ole ollut rataa.

Suurimmat "rautatiettömät" alueet ovat Kainuussa ja Lapissa - Kuusamoon oli sentään sodan aikana kenttärata.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden kehityskulkujen seurauksena Suomen yhdyskuntarakenne tukeutuu voimakkaasti rautatiehen.

Rautatieliikenteelle on siis hyvät edellytykset. Radat sijaitsevat taajamarakenteen kannalta otollisesti. Tarvitsemme radoille vain lisää junia ja suurille kaupunkialueille lisää pysäkkejä. Vanhoja taajamien pysäkkejäkin tulisi elvyttää takaisin käyttöön. Kaupunkialueella voitaisiin harkita sitä duo-tekniikkaakin, kunhan duojunat eivät jäisi jumiin ruuhkiin ja muihin odottamattomiin esteisiin, jolloin tulisi ongelmia yksiraiteisella radalla jatkon kannalta, kun toinen juna olisi jo ehtinyt lähteä tulemaan vastaan.
 
Omasta mielestäni suomen rataverkko on tarpeeksi kattava. Oman näkemykseni mukaan junavuorojen määrä suhteessa alueiden asukaslukuun on tarpeeksi kattava. Toisaalta radan jatkaminen Kolarista Ylläkselle voisi olla ainakin talvilomakausina ihan varteenotettava idea. Miten se sitten käytännössä, sitä en tiedä. Lisäksi veikkaisin, että sen jälkeen alkaa kattavuus hiipua. Lisäksi tuon voisi tehdä niin, että talvilomakuukausina junat ajaisivat Ylläksen tuntumaan, ja muina aikoina junat jäisivät Kolariin, josta vaikkapa kiskobussi Ylläkselle.
 
Takaisin
Ylös