Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Suomen rataverkon kattavuus

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ai miksi teen tällaisia johtopäätöksiä? No siksi että Suomen rautatieverkko on kansainvälisissä vertailuissa hyvin harva, ja lähes kaikilla paikkakunnilla jolla ei ole rautatietä ensinkään, on kautta Suomen historian Maalaisliitto/Keskusta ollut suurin puolue, kunnallispolitiikassa jopa enemmistön asemassa.
    Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden? Kyllä täällä enemmän rautatietä on kuin vaikkapa Virossa. Saksassakaan ei ole niin hirveästi enemmän sitä rataa väkimäärään nähden?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #2

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden?
    Verkon laajuudesta viis, vuoromäärät ovat alhaiset ja monin paikoin liikennöidään vain tavaraliikennettä. Asiakkaille raideliikenteen on oltava palvelua ja VR:llä siitä ole tietoakaan. Konservatiivisina ajattelijoina se on heille pelkkää bisnestä. Rakentakoot vaikka pellot täyteen rataa, ei siellä silti junia kulkisi.
    Viimeisin muokkaaja Razer; 25.03.2007 kello 19:56.

  3. #3
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Verkon laajuudesta viis, vuoromäärät ovat alhaiset ja monin paikoin liikennöidään vain tavaraliikennettä. Asiakkaille raideliikenteen on oltava palvelua ja VR:llä siitä ole tietoakaan. Konservatiivisina ajattelijoina se on heille pelkkää bisnestä. Rakentakoot vaikka pellot täyteen rataa, ei siellä silti junia kulkisi.
    Mutta ongelmahan ei ole mahdoton. Rataa löytyy vaikka millä mitalla, sehän se kallein investointi on. Kun vain saadaan junia liikkeelle jonkin tahon voimin, niin siinä se. Miettikääpä, jos ratojakaan ei olisi enää juurikan ja VR ajaisi vain Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan. Onneksi vielä ei olla tuossa tilanteessa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Hallituspohja ja joukkoliikenne

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Eikös Suomen rautatieverkko ole todella kattava väkimäärään ja sen hajautuneisuuteen nähden?
    No ei todellakaan ole. Verrataan vaikka siihen itse esille ottamaasi Saksaan, jonka pinta-ala on lähes sama kuin Suomen. Suomessa liikennöidyn rataverkon pituus on 5741 km, Saksassa 80250 km. Rataa on siis asukaslukuun verrattuna suunnilleen saman verran, mutta suhteessa väestön hajaantuneisuuteen Saksassa ollaan ihan eri lukemissa.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Suomen rataverkon kattavuus

    Tarkasteltaessa Suomen rataverkon kattavuutta on syytä miettiä asiaa toisesta näkökulmasta kuin rataa / neliökilometri tai rataa / tuhat asukasta.

    Perustellumpi näkökulma on se, miten Suomen rataverkko suhtautuu yhdyskuntarakenteeseen?

    Monista muista maista poiketen, Suomen rataverkko on rakennettu pääosin keskusjohtoisesti valtionrautateiden toimesta. Yksityisratoja on ollut vähän, ja ne ovat pääosin olleet luonteeltaan pistoratoja rataverkosta sivuun jääneistä kaupungeista tai teollisuuslaitoksista valtion rataverkolle. Tämän vuoksi radoissa on hyvin vähän päällekkäisyyksiä, jotka ovat muualla yleisiä.

    Suomen rataverkko ja taajamarakenne ovat muotoutuneet varsin pitkälle yhtäaikaisesti. Rataverkkoa on rakennettu samaan aikaan, kun sekä maaseudun taajamat että pienet teollisuuskaupungit ovat kehittyneet. Rataverkon merkitys kehitystekijänä on taantunut vasta 1960-luvulla, jolloin maankäytön kehitysksen painopiste siirtyi jo suuriin ja keskisuuriin kaupunkeihin.

    Näiden kehityskulkujen seurauksena Suomen yhdyskuntarakenne tukeutuu voimakkaasti rautatiehen.

    Voikin kysyä, mitkä kaupunkimaiset taajamat tai teollisuuslaitokset Suomessa sijaitsevat irrallaan rautateistä eli niiden henkilö- tai tavaraliikennettä ei edes periaatteessa voida hoitaa rautateitse.

    Eteläisemmässä Suomessa tulee etsimättä mieleen:
    - Maarianhamina (saaristossa)
    - Parainen (saaristossa)
    - Forssa (kapearaiteinen rata purettu)
    - Karkkila (kapearaiteinen rata purettu)
    - Kristiinankaupunki (haararata purettu)
    - Uusikaarlepyy (haararata purettu)
    - Ikaalinen (ei koskaan rataa)

    Lisäksi on useita "suureksi kasvaneita" maalaiskyliä kuten Laitila, joissa ei koskaan ole ollut rataa.

    Suurimmat "rautatiettömät" alueet ovat Kainuussa ja Lapissa - Kuusamoon oli sentään sodan aikana kenttärata.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Laaksonen; 26.03.2007 kello 10:05.

  6. #6
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suomen rataverkon kattavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Näiden kehityskulkujen seurauksena Suomen yhdyskuntarakenne tukeutuu voimakkaasti rautatiehen.
    Rautatieliikenteelle on siis hyvät edellytykset. Radat sijaitsevat taajamarakenteen kannalta otollisesti. Tarvitsemme radoille vain lisää junia ja suurille kaupunkialueille lisää pysäkkejä. Vanhoja taajamien pysäkkejäkin tulisi elvyttää takaisin käyttöön. Kaupunkialueella voitaisiin harkita sitä duo-tekniikkaakin, kunhan duojunat eivät jäisi jumiin ruuhkiin ja muihin odottamattomiin esteisiin, jolloin tulisi ongelmia yksiraiteisella radalla jatkon kannalta, kun toinen juna olisi jo ehtinyt lähteä tulemaan vastaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #7
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Suomen rataverkon kattavuus

    Omasta mielestäni suomen rataverkko on tarpeeksi kattava. Oman näkemykseni mukaan junavuorojen määrä suhteessa alueiden asukaslukuun on tarpeeksi kattava. Toisaalta radan jatkaminen Kolarista Ylläkselle voisi olla ainakin talvilomakausina ihan varteenotettava idea. Miten se sitten käytännössä, sitä en tiedä. Lisäksi veikkaisin, että sen jälkeen alkaa kattavuus hiipua. Lisäksi tuon voisi tehdä niin, että talvilomakuukausina junat ajaisivat Ylläksen tuntumaan, ja muina aikoina junat jäisivät Kolariin, josta vaikkapa kiskobussi Ylläkselle.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rataverkon kunnostus suuremmille nopeuksille
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 28.01.2008, 18:50
  2. Väitös rataverkon avaamisesta Tampereella
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.12.2007, 08:47
  3. Rataverkon ouluistaminen
    kirjoittanut Jysky foorumissa Junat
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 23.05.2007, 21:19
  4. Rataverkon sähköistys tulevaisuudessa
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 11.07.2005, 17:40
  5. Rataverkon vapauttaminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 08.07.2005, 08:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •