Kaukojunat ja Espoo

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Nykyään kaukojunat (IC:t ja pendot) pysähtyy espoon keskuksessa, kun taas Y-junat ohittavat espoon keskuksen ja pysähtyvät ainoastaan leppävaarassa. Miksiköhän...

Leppävaara on kasvukeskus ja sen nykykuhinaa voisi verrata tikkurilaan. Kun taas espoon keskuksessa "kuhina" on samantapaista kuin jossain korsossa. Kuitenkaan korsossa ei kaukoliikenne pysähtele, mutta samankaltaisessa espoon keskuksessa pysähtyy. Ja taas toisinpäin tikkurilassa pysähdytään, mutta leppävaarassa ei. On tämä kummallista.

Miksei kaukoliikenne voisi alkaa pysähtyä espoon keskus-slummin sijaan leppävaarassa. Leppävaarasta on lyhyt matka espoon todelliseen keskustaan tapiolaan. Kyllä luulisi olevan enemmän tarvetta nousta junaan leppävaarasta, kuin kuppaisesta espoon keskuksesta, jossa ei ole oikein mitään.
 
Nykyään kaukojunat (IC:t ja pendot) pysähtyy espoon keskuksessa, kun taas Y-junat ohittavat espoon keskuksen ja pysähtyvät ainoastaan leppävaarassa. Miksiköhän...


Miksei kaukoliikenne voisi alkaa pysähtyä espoon keskus-slummin sijaan leppävaarassa.



Ensiksi: Espoo, Leppävaara, kuten muutkin kaupungit ja erisnimet kirjoitetaan isolla ;) ja sitten asiaan:

Espoon keskuksessa on pajon pois jääjiä ja kyytiin tulevia. Lähijunissakin Espoo-Kirkkonummi/Karjaa kulkee juna lähes tyhjänä. Osa kaukojunista (IC:t) voisivat alkaa pysähtyä myös Leppävaarassa, koska se toisi parempaa palvelua ja matka-aika ei hidastuisi kuin pari minuuttia. Espoossa on kuitenkin yhteys Lentokentälle, "liityntälinjoja lähialueelle" ja aukkaita lähistöllä paljon. Sitä etten kiistä etteikö Leppävaarassa riittäisi käyttäjiän kaukojunille, mutta ei Espoon keskusta kannata pysähtymisasemista poistaa.
 
Ensiksi: Espoo, Leppävaara, kuten muutkin kaupungit ja erisnimet kirjoitetaan isolla ;) ja sitten asiaan:

Pahoittelen isojen alkukirjainten puutetta;) No eikö sitten asukasmäärien perusteella kaukojunien pitäisi pysähtyä esim Malmilla, Korsossa, Keravalla, Tikkurilan lisäksi? Tai sitten valita se yksi isoin asukaspotentiaalisin pysähdyspaikka. Pääradalla se onkin toki Tikkurila, palvelualueella noin 47000 asukasta. Mutta jos aluekeskusten asukasmääriä aletaan tutkia, niin Leppävaaran palvelualueella on 57000 asukasta, kun Espoon keskuksen palvelualueella on 32000, ero on lähes kaksinkertainen. Tokihan lentoasemalle menevän bussiyhteyden voi järjestää Leppävaarastakin, mikäli junat sinne saataisiin pysähtymään.

Toisaalta jos Malmin palvelualueella (28000 as) alettaisiin pysähtymään kaukojunilla, hyväksyisin Espoon keskuksen pysähdyksen.
 
Tokihan lentoasemalle menevän bussiyhteyden voi järjestää Leppävaarastakin, mikäli junat sinne saataisiin pysähtymään.

Eikös bussi 540 jo kulje Leppävaaran ohi Kehä I kautta? Ja vielä taitaa mennä se 514 jostain sieltä?
 
Leppävaarasta on lyhyt matka espoon todelliseen keskustaan tapiolaan.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla millä perusteella Tapiola on Espoon todellinen keskus? Koska siellä on Stockmann?

Ja kyllä, nuo 540 ja 514 kulkevat Leppävaarasta, Kehä ykkösen sillalta.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista olisi myös kuulla millä perusteella Tapiola on Espoon todellinen keskus? Koska siellä on Stockmann?

Ei anakaan asukasmäärään vuoksi. Meneehän sieltä kuitenkin suht nopeaan Helsinkiin busseja ja kauppakeskus lähellä. Ei se siitä kuitenkaan Espoon keskustaa tee.Niin ja huomenna sitten Hulluille Päiville.

P.S Älkää jääkö ostohullujen mummojen alle! :D
 
Niin...nno. Pysytään nyt kuitenkin asiassa, eli Espoon keskus (32000as) vs Leppävaara (57000as) oli puheenaiheena eikä Tapiola. Olkoon Espoon keskuksella minkälainen status tahansa muihin keskuksiin verrattuna, niin ihmisiä ne junat kuitenkin kuljettaa, ei statusta. Eli kyllä niiden kaukojunien pitäisi ihmismäärän perusteella pysähtyä Leppävaarassa eikä Espoon keskuksessa.
 
Niin...nno. Pysytään nyt kuitenkin asiassa, eli Espoon keskus (32000as) vs Leppävaara (57000as) oli puheenaiheena eikä Tapiola. Olkoon Espoon keskuksella minkälainen status tahansa muihin keskuksiin verrattuna, niin ihmisiä ne junat kuitenkin kuljettaa, ei statusta. Eli kyllä niiden kaukojunien pitäisi ihmismäärän perusteella pysähtyä Leppävaarassa eikä Espoon keskuksessa.

Pari syytä puoltaa nykyisen pysähtymiskäytännön jatkamista;
1) Espoon keskus kasvaa vielä nykyisestä. Se on joka tapauksessa Espoon hallinnollien keskus kaupungintaloinen ja tuomiokirkkoineen
2) Etäisyys Pasilan ja Leppävaaran välillä on varsin lyhyt, 5-6 minuuttia kaukojunalla tai nopealla paikallisjunalla.

Leppävaaran pysähtymistä puoltaa lähinnä se, että Leppävaara ympäristöinen on asukasmäärältään kieltämättä Espoon suurimpia alueita, ja että se on tärkeä solmukohta rantaradan ja kehäykkösen ja Jokerin välillä.

t. Rainer
 
Itse joskus kysyin ihan vr:n puolelta samaa asiaa, ja vastauksena tuli, että Leppävaarassa on jo muutenkin niin vilkas liikenne, ja että pidemmille junille Leppävaarassa ei laituri riitä. Jollain tapaa ymmärrän, jollain tapaa taas en. Ymmärrän sen, että Leppävaarassa on vilkas liikenne, mutta en taas sitä että kun ne muutenkin siitä suhahtavat ohi, että mikä estäisi pysähtymästä. Aikataulu on muutenkin sovittu niin, että junat xx.03 tai xx.09 lähtevät junat Helsingistä ovat Leppävaarassa aina ennen xx.20 tai xx.25 tulevia lähijunia. Espoossahan ei ole mitään varsinaista "Keskustaa", kuten vaikkapa Vaasassa. Nimitys Espoon Keskus tulee omien tietojeni mukaan lähinnä sen takia, että virastot, kaupungintalo ym. sijaisevat sillä alueella. Itse puollan enemmän Leppävaaran, kun Espoon Keskuksen pysähtymistä. Ne jotka haluavat jäädä Espoon Keskukseen voivat jäädä pois Kirkkonummella, ja vaihtaa lähijunaan.
 
Itse joskus kysyin ihan vr:n puolelta samaa asiaa, ja vastauksena tuli, että Leppävaarassa on jo muutenkin niin vilkas liikenne, ja että pidemmille junille Leppävaarassa ei laituri riitä.

Niinpä. Juuri tuo "muutenkin vilkas liikenne" syö pohjan vr:n vastaukselta pois. Toteavat itsekin että Leppävaarassa on vilkas liikenne, eiköhän sen takia niitä juniakin sinne ehdoteta pysähtyväksi, heh. Laituri riittää varsin mainiosti, mikäli kyseessä ei ole erikoispitkä juna. Tjaah, laituria ei varmasti ole kovin iso kustannus jatkaa 100m jompaan kumpaan suuntaan, jos se siitä on kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tjaah, laituria ei varmasti ole kovin iso kustannus jatkaa 100m jompaan kumpaan suuntaan, jos se siitä on kiinni.

Nykyiset raidejärjestelyt kyllä estävät 2–3-raiteen jatkamisen kumpaankin suuntaan. Laiturin jatkaminen olisi käytännössä mahdollista vasta, kun kaupunkirataa jatketaan Espoon keskukseen. Toivottavaa olisi, että siinä yhteydessä varauduttaisiin siihen, että myös pitkät kaukojunat joskus pysähtyvät Leppävaarassa (nykyiset normaalien aikataulujen kaukojunat varmasti mahtuvat siinä missä 3 yksikön Sm:tkin).
 
Leppävaaran pysähtymistä puoltaa lähinnä se, että Leppävaara ympäristöinen on asukasmäärältään kieltämättä Espoon suurimpia alueita, ja että se on tärkeä solmukohta rantaradan ja kehäykkösen ja Jokerin välillä.

Omana veikkauksenani ;) heitän peliin arvauksen, että entistä käytäntöä jatketaan ainakin siihen saakka, kunnes kaupunkirata ulottuu Espoon keskukseen asti ja ihan vain sen vuoksi, että muuten Leppävaaran ja Kirkkonummen välille tarvittaisiin nykyistä tiheämpi lähijunaliikenne. Tämä taas vaatisi lisää lähijunakalustoa, jolle ei nykyisellä radalla riitä tilaa (aikaikkunoita) hidastamatta kohtuuttomasti kaukojunien kulkua.
 
Nykyiset raidejärjestelyt kyllä estävät 2–3-raiteen jatkamisen kumpaankin suuntaan.

Jatkoa pystyisi antamaan 1 raiteelle Turun suuntaan, ainakin noin periaatteessa. Nykyisihän sen lopusta alkaa parkkipaikka, mutta sitä nipistämällä saataisiin varmaan ainakin muutaman vaunun verran lisää laituria. Joka on sekin jo aika paljon.
Lisäksi 4. raidetta pystyttäisiin jatkamaan. Siinä kun on parkkipaikkaa Turun päässä, joka yleensä ottaen on melko väljä. Lisäksi en näe ongelmaa, jos laituri kulkisi sillan vieressä muutaman metrin. Vielä sillankin jälkeen löytyy tyhjää tilaa, joten kyllä siihen lisää saadaan laituria, jos vain halutaan. Periaatteessa A-junan voisi siirtää raiteelle kolme, jolloin kaukojunat Turun suunnasta, voisivat pysähtyä nelosella. Lisäksi ne pystyy ohjamaan vaihteiden avulla takaisin "pääradalle".
 
Jatkoa pystyisi antamaan 1 raiteelle Turun suuntaan, ainakin noin periaatteessa. Nykyisihän sen lopusta alkaa parkkipaikka, mutta sitä nipistämällä saataisiin varmaan ainakin muutaman vaunun verran lisää laituria.

Erittäin hyvä keino saada ihmiset ajamaan autolla duunipaikalle saakka, kun liityntäparkkia pienennetään. Näyttää tuo olevan päivisin täynnä kuin tykillä ammuttu.
 
Lisäksi 4. raidetta pystyttäisiin jatkamaan. – – Periaatteessa A-junan voisi siirtää raiteelle kolme, jolloin kaukojunat Turun suunnasta, voisivat pysähtyä nelosella.

A-junaa ei voi siirtää raiteelle 3, koska sen koko myynti-idea on ollut siinä, että kulku bussista junaan on laiturin yli eikä portaita ravaten. (Vaikka toiseen suuntaan homma ei toimikaan enää sitten, kun kaupunkirataa jatketaan, ja Helsingistä tulevat junat pysähtyvät raiteelle 3.)

Tällöin kaukojunat eivät voi käytännössä A-junan kulkuaikaan käyttää raidetta 4, koska juna seisoo melko pitkiä aikoja Leppävaarassa, ainakin ottaen huomioon 10 minuutin vuorovälin.

Itse olen aina silloin tällöin Otaniemestä kulkenut Turun junalle, eikä suurta ongelmaa ole siinä, että hyppään Leppävaarassa E-junaan XX.05, joka on Espoon keskuksessa XX.18 ja jonne kaukojuna tulee XX.22. Homma pelaa ihan hyvin suurimman osan vuorokautta, samoin myös toiseen suuntaan: kaukojuna on Espoon keskuksessa XX.38, lähijuna tulee XX.42 ja Leppävaarassa ollaan XX.56.

Mitään erityisiä paineita kaukojunien pysähtelyn muuttamiseen ei siis ole, joten käytäntöä tuskin kannattaa muuttaa millään väliaikaisilla ratkaisuilla. Varsinkin, jos mahdollisuus pysyvään ratkaisuun todennäköisesti tullaan rakentamaan 5–7 vuoden kuluttua.

Tosin en kyllä itsekään näe, mikseivät kaukojunat voisi pysähtyä Leppävaarassa nykyisilläkin laitureilla. Turun suuntaan ei menne vuodessa kovin monta junaa, jossa olisi yli 7 vaunua. Ei varmasti edes tilausjunia.

Toisaalta uskon, että Espoon keskus pysyy kaukojunien asemana tulevaisuudessakin. Optimitilanne on se, jossa A-juna on jatkettu kaupunkirataa Espooseen (ja muutettu E-junaksi, tietysti) ja Kirkkonummelta kulkee 4 S- tai U-junaa tunnissa Helsinkiin (Espoon keskuksen jälkeen kaukoraiteita). Tällöin Leppävaaran pysähdys hankaloittaisi matkustajia, koska Espoon ja Leppävaaran välisiltä asemilta tulisi joko kulkea takaisin päin tai vaihtaa Espoon keskuksessa Kirkkonummen junaan päästäkseen Turun kaukojunaan.

Koska tulevaisuuden liikenteellisesti paras ratkaisu on yllämainittu, ei nyt kannata vaihtaa totuttua systeemiä ja siirtyä taas 10 vuoden päästä takaisin vanhaan. Pysähtyväthän kaukojunat nytkin Riihimäellä eivätkä Hyvinkäällä, joka on paljon suurempi kaupunki.
 
Takaisin
Ylös