Kaukojunat ja Espoo

Tällöin Leppävaaran pysähdys hankaloittaisi matkustajia, koska Espoon ja Leppävaaran välisiltä asemilta tulisi joko kulkea takaisin päin tai vaihtaa Espoon keskuksessa Kirkkonummen junaan päästäkseen Turun kaukojunaan.


Niin, Espoon ja Leppävaaran välissä on pieniä seisakkeita, joista matkustajiakin tulee yleensä vähän, ja vielä vähemmän heistä haluaa mennä Turun junaan. Näiltä väliasemilta ihmiset menevät pääsääntöisesti Helsinkiin, Leppävaaraan tai Espooseen. Jos nyt sitten joku haluaa vaikkapa Kerasta Turun junaan, hän matkustaa joko Leppävaaraan tai Kirkkonummelle, en näe tässä mitään ongelmaa. Enemmän ongelmaa näkisin, jos Leppävaarasta on pyrkimässä 50 henkilöä Turun junaan, ja he kaikki joutuvat matkustamaan ensin Espooseen lähijunalla.

Eli haluan sanoa myös sitä, että Espoon keskus on puolet pienempi kuin Leppävaara. Oletetaan että yhteen Turun junaan pyrkii Leppävaarasta 50, ja Espoon keskuksesta 25 henkilöä. Jos juna pysähtyy Leppävaarassa, niin 25 Espoolaista joutuu matkustamaan Kirkkonummelle lähijunalla. Jos juna pysähtyy Espoossa, niin 50 henkilöä Leppävaarasta joutuu matkustamaan lähijunalla Espooseen. Eli asia mikä puristaa kenkää on, että 50 > 25.

Lisäksi vaikka lähijunia Espoon ja Leppävaaran välillä kulkeekin enemmän, kuin Espoon ja Kirkkiksen välillä. Niin täytyy muistaa kuitenkin se, että kaukojunia Turkuun menee yksi tunnissa. Eli lisäarvoa vaihtoyhteydelle ei tuo lähijunien lukumäärä, vaikka Kirkkikselle menisi 5min välein lähijuna, niin niistä vain yksi olisi se jolla Turun junaan pyrkijät menisivät, se joka toimii ns yhteysjunana, eli on hieman ennemmin Kirkkiksellä kuin kaukojuna.
 
Nykyiset raidejärjestelyt kyllä estävät 2–3-raiteen jatkamisen kumpaankin suuntaan. Laiturin jatkaminen olisi käytännössä mahdollista vasta, kun kaupunkirataa jatketaan Espoon keskukseen. Toivottavaa olisi, että siinä yhteydessä varauduttaisiin siihen, että myös pitkät kaukojunat joskus pysähtyvät Leppävaarassa (nykyiset normaalien aikataulujen kaukojunat varmasti mahtuvat siinä missä 3 yksikön Sm:tkin).

Näiden raidejärjestelyjen lisäksi täytyy muistaa että Leppävaaran pitäisi saada myös VR:n lipunmyynti ja asianmukaiset yleisöpalvelutilat ennenkuin kaukojunia voi aikataulun mukan alkaa pysäyttää siellä. Tällaisethan on kaikilla muilla pk-seudun asemilla joilla kaukojunat pysähtyvät. Ehkä ne järjestyvät vuokraamalla kauppakeskus Sellosta jokin liikehuoneisto, edellyttäen että kävelymatka itse laiturille ei tule kohtuuttoman pitkäksi.

t. Rainer
 
Eikös Selloon pitänyt alunperin tulla VR:n lipunmyynti, kun Leppävaaran vanha asema purettiin ja Sellon ja kaupunkiradan rakennustöiden ajan ylläpidettiin parakkia asemarakennuksena?

Jos Sellossa olisi VR:n lipunmyynti ja odotustilat, se taitaisi olla maamme suurin rautatieasemarakennus :)
 
Pysähtyväthän kaukojunat nytkin Riihimäellä eivätkä Hyvinkäällä, joka on paljon suurempi kaupunki.

Puhutaan nyt hieman eri asiasta. Mitä Riihimäkeen tulee, niin se on myös risteysasema Lahden suunnasta. Tällöin ehkä on järkevämpää pysähdyttää kaukojunat Riihimäellä, kuin Hyvinkäällä.
 
Jos nyt sitten joku haluaa vaikkapa Kerasta Turun junaan, hän matkustaa joko Leppävaaraan tai Kirkkonummelle, en näe tässä mitään ongelmaa.

Jatkossa Kirkkonummen-junat voivat mennä pysähtymättä Leppävaaran ja Kirkkonummen välisen osuuden. Niistä tulee siis nopeampia. Tämä siksi, että E-juna ajaa sitten tiheämmin pysähtyen kaikilla asemilla ja sille on rakennettu oma kaupunkirata. Kaukojunien radan kapasiteetti ei riitä, jos E-junaa ajetaan kaukojunien välissä Kauklahdesta Kirkkonummelle. Pitäisin järkevänä ajaa S- ja U-junat kaukoraiteita nopeasti Espoon keskukseen, jotta Kirkkonummella junien käyttö lisääntyisi nopeiden yhteyksien myötä.
 
Minusta on liian kapea-alaista vain verrata Espoon Keskuksen ja Leppävaaran asukaslukuja. Espoon kaukoliikenneasema kuitenkin palvelee koko Espoota, poislukien ne, jotka nousevat junaan pääasemalla tai Pasilassa. Silloin pitääkin kysyä, onko Leppävaara vai Espoon Keskus parempi paikka koota kaikki Espoosta Turkuun menevät junamatkailijat. Ja silloin kyllä Espoon Keskus on parempi valinta. Ensinnäkin se on paljon keskemmällä, ei pidä unohtaa, että kaukojunalle tullaan varsin usein myös omalla autolla tai taksilla. Toisekseen sinne on (käsittääkseni, saa korjata) hyvät joukkoliikenneyhteydet joka puolelta Espoota. Jos katsotaan suuralueita, niin kaukoliikenteen aseman siirto Leppävaaraan olisi parannus vain Tapiolan ja Leppävaaran itsensä asukkaille. Ja juuri näiltä alueilta sattuu olemaan hyvät yhteydet muille asemille, Tapiolasta pääasemalle ja Leppävaarasta Pasilaan. Aseman muutos olisi siis huononnus tai samantekevää kaikille muille alueille paitsi Leppävaaralle itselleen, jonka tilanne ei nykyiselläänkään ole mitenkään huono.
 
Takaisin
Ylös