Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Hakkilan santarata

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Hakkilan santarata

    Tänään Vantaan Sanomissa oli juttua Tikkurilan-Hakkilan teollisuusradasta, jonka pituus on lähes kolme kilometriä. Radan lakkauttaminen ja purkaminen on suunnitteilla. Vain sosdemit ovat puoltaneet lautakuntakäsittelyssä radan säilyttämistä. Kokoomus on pyörtänyt aiemman säilyttävän kantansa. Arkipäivisin radalla liikennöi yksi Dv16- tai Dr14 -vetoinen tavarajuna Pasilasta käsin sekä milloin vain VRR:n sepelijunia.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    En tunne tuota aluetta enkä rataa, mutta jotenkin tuntuu oudolta lähteä purkamaan pk-seudulla rautatietä. Eikö radalle olisi matkustajakäyttöä tulevaisuudessa? Miten se sijoittuu nykyiseen ja varsinkin tulevaisuuden asuin- ja työpaikkarakentamiseen nähden?

    Kun rata kerran saa olla paikoillaan niin kauan kuin "VR pystyy osoittamaan sille käyttöä", niin jos VR ja YTV löytäisivät radalle henkilöliikennekäyttöä, niin siihenhän se sitten jäisi. 3 km radan sähköistäminen ja parin asemalaiturin rakentaminen eivät maksane maltaita.

  3. #3
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Vaunut orgissa on kopio http://vaunut.org/kuvasivu/34687 vähän vanhemasta kartasta jossa kyseinen ratalinja näkyy

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En tunne tuota aluetta enkä rataa, mutta jotenkin tuntuu oudolta lähteä purkamaan pk-seudulla rautatietä. Eikö radalle olisi matkustajakäyttöä tulevaisuudessa? Miten se sijoittuu nykyiseen ja varsinkin tulevaisuuden asuin- ja työpaikkarakentamiseen nähden?
    Ei oikein matkustajaliikenteessä toimi, kuten kartasta näkyy. Pitäisi käydä Hiekkaharjun vitosella kääntymässä, ja sieltä sitten peruutella Hakkilan paanalle. Eipä tuolla alueella ole edes hirveästi mitään matkustajaliikenteen kannalta. Tavaraliikenteessä rata on kyllä ihan hyödyllinen, ja ihmetyttää hinku purkaa se. Josko kh käyttäisi otto-oikeutta asiaan?

    Google Mapsin satelliittikuva: http://www.google.com/maps?ie=UTF8&o...1,0.058365&t=h
    Sakari Kestinen

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Juu, eihän siellä asutusta näytä olevan. Mutta jos se rata kerran haittaa alueen kehittämistä, niin siitä päätellen sinne on tulossa jonkinlaista asutusta, toimitiloja tai jotain muuta, joka todennäköisesti tarvitsee joukkoliikennepalveluita. Muutenhan se ei olisi tiellä, jos ei sinne olisi mitään tulossakaan. Mutta kaipa ne palvelut on parempi hoitaa liityntäbussilla Tiksiin.

  6. #6

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Tuossahan olisi hyvää pohjaa vaikka suunnitellun Tiksi-Aviapolis-raitiotien jatkeelle. Voisi kulkea Hakunilan kautta Meltsiin tai Vuokkiin missä liittyisi metroverkkoon.

  7. #7

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Ilmeisestikin Hakkilan radan suurin käyttäjä Kontino on muuttamassa pohjoisempaan pääradan varteen. Väritehtaalla olen joskus vaunun nähnyt, kumminkin taitavat ne kuljetukset olla niin vähäisiä, ettei ilman Kontinoa taideta raidetta tarvita. Jos kaupunkikaan ei raidetta halua säilyttää, ei alueelle varmaankaan tule muita rautatietä tarvitsevia yrityksiä.

  8. #8

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Löysimpäs foorumin pohjalta tämmöisen vanhan aiheen. Hieman siis päivitystä:

    Hakkilan alueella on käynnissä Vantaan Akseli-projekti, joka tähtää alueen kehittämiseen. Aluehan toki on jo pitkään ollut merkittävä logistiikan keskittymä.

    Projektin sidosryhmälehdessä liipataan parissa kohtaa myös alueelle johtavaa ratayhteyttä.
    Juttua Kontinon tarvitsemasta ratayhteydestä ja kuvakin Otso-veturista( Vuoden 2009 lehti sivut 26-27)
    http://issuu.com/vantaanakseli/docs/...owFlipBtn=true

    Lisäksi 2010 lehdessä sivulla 11 todetaan mm.
    "Kaavarunkotyössä selvitetään, että voidaanko uusi esitetty katuyhteys osoittaa junaradan eli niin sanotun santaradan kanssa samaan tilavaraukseen, vai joudutaanko se sijoittamaan junaradan viereen."
    http://issuu.com/vantaanakseli/docs/...owFlipBtn=true

    Vantaan Akselin nettisivut kokonaisuudessaan
    http://www.vantaanakseli.fi/

  9. #9
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Tuosta tuli mieleeni että mitäs jos Hakkilan rataa jatkaisi Keravaan? Reitillä on hyvä maastokäytävä eli taloja ei tarvitsisi jyrätä ja tunneleita tarvittaisiin vain yksi, alle 2 km pitkä. Reitti korvaisi N-junan pohjoisen osuuden, kun Kehärata korvaisi eteläisen. Yhteinen pysäkki olisi Hiekkaharju. Pääradan ja tämän radan välillä on n. 2 km, joten keskimääräinen kävely niiden väliltä lähimmälle asemalle olisi 500 m. Ratojen välille ei siis tarvittaisi välttämättä bussiliikennettä ollenkaan.

  10. #10
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Hakkilan santarata

    Video Tikkurila-Hakkilan sorakuoppa
    http://youtu.be/fakkr27sBbo

Vastaavia viestiketjuja

  1. CBF luopuu Hakkilan varikosta
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 27.12.2005, 19:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •