Hakkilan santarata

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Tänään Vantaan Sanomissa oli juttua Tikkurilan-Hakkilan teollisuusradasta, jonka pituus on lähes kolme kilometriä. Radan lakkauttaminen ja purkaminen on suunnitteilla. Vain sosdemit ovat puoltaneet lautakuntakäsittelyssä radan säilyttämistä. Kokoomus on pyörtänyt aiemman säilyttävän kantansa. Arkipäivisin radalla liikennöi yksi Dv16- tai Dr14 -vetoinen tavarajuna Pasilasta käsin sekä milloin vain VRR:n sepelijunia.
 
En tunne tuota aluetta enkä rataa, mutta jotenkin tuntuu oudolta lähteä purkamaan pk-seudulla rautatietä. Eikö radalle olisi matkustajakäyttöä tulevaisuudessa? Miten se sijoittuu nykyiseen ja varsinkin tulevaisuuden asuin- ja työpaikkarakentamiseen nähden?

Kun rata kerran saa olla paikoillaan niin kauan kuin "VR pystyy osoittamaan sille käyttöä", niin jos VR ja YTV löytäisivät radalle henkilöliikennekäyttöä, niin siihenhän se sitten jäisi. 3 km radan sähköistäminen ja parin asemalaiturin rakentaminen eivät maksane maltaita.
 
En tunne tuota aluetta enkä rataa, mutta jotenkin tuntuu oudolta lähteä purkamaan pk-seudulla rautatietä. Eikö radalle olisi matkustajakäyttöä tulevaisuudessa? Miten se sijoittuu nykyiseen ja varsinkin tulevaisuuden asuin- ja työpaikkarakentamiseen nähden?
Ei oikein matkustajaliikenteessä toimi, kuten kartasta näkyy. Pitäisi käydä Hiekkaharjun vitosella kääntymässä, ja sieltä sitten peruutella Hakkilan paanalle. Eipä tuolla alueella ole edes hirveästi mitään matkustajaliikenteen kannalta. Tavaraliikenteessä rata on kyllä ihan hyödyllinen, ja ihmetyttää hinku purkaa se. Josko kh käyttäisi otto-oikeutta asiaan?

Google Mapsin satelliittikuva: http://www.google.com/maps?ie=UTF8&om=1&z=14&ll=60.292597,25.061531&spn=0.019311,0.058365&t=h
 
Juu, eihän siellä asutusta näytä olevan. Mutta jos se rata kerran haittaa alueen kehittämistä, niin siitä päätellen sinne on tulossa jonkinlaista asutusta, toimitiloja tai jotain muuta, joka todennäköisesti tarvitsee joukkoliikennepalveluita. Muutenhan se ei olisi tiellä, jos ei sinne olisi mitään tulossakaan. Mutta kaipa ne palvelut on parempi hoitaa liityntäbussilla Tiksiin. :(
 
Tuossahan olisi hyvää pohjaa vaikka suunnitellun Tiksi-Aviapolis-raitiotien jatkeelle. Voisi kulkea Hakunilan kautta Meltsiin tai Vuokkiin missä liittyisi metroverkkoon.
 
Ilmeisestikin Hakkilan radan suurin käyttäjä Kontino on muuttamassa pohjoisempaan pääradan varteen. Väritehtaalla olen joskus vaunun nähnyt, kumminkin taitavat ne kuljetukset olla niin vähäisiä, ettei ilman Kontinoa taideta raidetta tarvita. Jos kaupunkikaan ei raidetta halua säilyttää, ei alueelle varmaankaan tule muita rautatietä tarvitsevia yrityksiä.
 
Löysimpäs foorumin pohjalta tämmöisen vanhan aiheen.:smile: Hieman siis päivitystä:

Hakkilan alueella on käynnissä Vantaan Akseli-projekti, joka tähtää alueen kehittämiseen. Aluehan toki on jo pitkään ollut merkittävä logistiikan keskittymä.

Projektin sidosryhmälehdessä liipataan parissa kohtaa myös alueelle johtavaa ratayhteyttä.
Juttua Kontinon tarvitsemasta ratayhteydestä ja kuvakin Otso-veturista( Vuoden 2009 lehti sivut 26-27)
http://issuu.com/vantaanakseli/docs/lehti2009?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true

Lisäksi 2010 lehdessä sivulla 11 todetaan mm.
"Kaavarunkotyössä selvitetään, että voidaanko uusi esitetty katuyhteys osoittaa junaradan eli niin sanotun santaradan kanssa samaan tilavaraukseen, vai joudutaanko se sijoittamaan junaradan viereen."
http://issuu.com/vantaanakseli/docs/lehti2010?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true

Vantaan Akselin nettisivut kokonaisuudessaan
http://www.vantaanakseli.fi/
 
Tuosta tuli mieleeni että mitäs jos Hakkilan rataa jatkaisi Keravaan? Reitillä on hyvä maastokäytävä eli taloja ei tarvitsisi jyrätä ja tunneleita tarvittaisiin vain yksi, alle 2 km pitkä. Reitti korvaisi N-junan pohjoisen osuuden, kun Kehärata korvaisi eteläisen. Yhteinen pysäkki olisi Hiekkaharju. Pääradan ja tämän radan välillä on n. 2 km, joten keskimääräinen kävely niiden väliltä lähimmälle asemalle olisi 500 m. Ratojen välille ei siis tarvittaisi välttämättä bussiliikennettä ollenkaan.
 
Tuli eilen kuljettua tämän radan ohi ja Keravanjoen ylittävä silta herätti huomioni. Wikipedia sanoo sillasta seuraavaa:

Wikipedia sanoi:
Keravanjoen kohdalla ennen Jokiniemenkadun tasoristeystä on perinteinen niitattu terässilta. Vuonna 1961 terässillan siltaelementiksi vaihdettiin ennen Laitaatsillassa Savonlinna–Huutokoski-rataosuudella ollut silta. Vuonna 1990 silta vaihtui raskaamman liikenteen kestävään Leppälahden penkereen aukon siltaan rataosalta Jyväskylä–Pieksämäki.

Eli ilmeisesti runko on siirretty tuonne muualta 1990? Wikipedia mainitsee tuon Jyväskylä-Pieksämäki -rataosan avausajankohdaksi 1918. Tietääkö joku, onko kyseinen silta rakennettu alunperin tuolloin vai vasta myöhemmin? Kiinnostaa sillä, kun silta selvästi näyttää vanhalta.

Sillan vieressä on myös rakenne (ks. kuva), josta tuli mieleen, että onko sillä pumpattu vettä joesta vanhoihin vetureihin tms.?
 
Takaisin
Ylös