Talgosta suomalaisomisteinen Transtech

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
HS kertoo, että Junavaunuja valmistava Talgo on myyty suomalaiselle omistajaryhmälle. Samassa yhteydessä yhtiön nimi muutetaan Transtechiksi. Otanmäessä toimiva Talgo on ollut espanjalaisessa omistuksessa.

Kuulostaa sikäli positiiviselta, että tuolta saattaisi löytyä haluja kehittää pohjoisiin oloihin sopivaa kiskokalustoa. Vaikka hinnalla tuskin pystytään kilpailemaan, joten nykyisten kilpailutussäädösten aikana taitavat olla heikoilla. Vai miten on?
 
HS kertoo, että Junavaunuja valmistava Talgo on myyty suomalaiselle omistajaryhmälle. Samassa yhteydessä yhtiön nimi muutetaan Transtechiksi. Otanmäessä toimiva Talgo on ollut espanjalaisessa omistuksessa.

Kuulostaa sikäli positiiviselta, että tuolta saattaisi löytyä haluja kehittää pohjoisiin oloihin sopivaa kiskokalustoa. Vaikka hinnalla tuskin pystytään kilpailemaan, joten nykyisten kilpailutussäädösten aikana taitavat olla heikoilla. Vai miten on?

Joo ja ei.

Suomalaisen hitsaajan tai asentajan palkka ole niin korkea kuin se on Saksassa tai Ruotsissa ja silti siellä tehdään ihan kilpailukykyisiä metalliteollisuuden tuotteita, Electroluxia, Volvoa, Scaniaa, Boschia ym. merkeillä koko maailman markkinoille. Eli se perustuotannon hintataso ei ole ratkaiseva tekijä vaan tuotannon tehokkuus ja lopulta se mihin tuotanto kyetään myymään.

Transtechin menestyminen tarjouskilpailuissa menee ihan samalla tavalla kuin Talgollakin eli kotimaisuuspisteitä ei tipu kenellekään jolloin niistä ei ole kenellekään myöskään haittaa toisessa maassa pidettävässä hankintakilpailussa. Kiskokalustomarkkinat ovat Euroopassa erittäin kansalliset ja edelleen pitkälle suojatut erilaisilla teknisillä ratkaisuilla joten Transtechin taival ei tule olemaan helppo.
Suomessa taas julkisen sektorin hankintatoimi on ollut aloittelemassa taivaltaan avoimilla ja vapaasti kilpailluilla markkinoilla varsin horjuvin askelin mitä todistaa osaltaan jutturuuhka markkinatuomioistuimessa ja osaltaan epäonnistuneiksi katsottujen julkisten hankintojen suuri määrä.

Jos tilaaja ei tarjouskilpailussa halua lämmitettyjä junanvaunuja, pakkasessa toimivuutta tai siistejä busseja linjalle, niin ei niitä sitten myöskään tarjota tai toimiteta.

Joka tapauksessa, kuten sanoit, niin hieno homma että on suomalaisessa omistuksessa kiskokalustotehdas kehitysalueella, omasta puolestani onnea ja menestystä sekä työtä ja hyvinvointia kaikille asiaan osallisille. Lykkyä tykö tarjouskilpailuihin Suomessa ja muualla maailmassa. Josko suomalaiselle koneinsinööritaidollekin löytyisi hyvän matalalattiaraitiovaunun suunnittelusta ja valmistuksesta eurooppalaisia markkinoita, Helsinkiin tuntuisi olevan tarvetta sellaisille tuotteille.
 
http://www.transtech.fi/
Linkki Transtech Oy:n tämän hetken nettisivulle. Lehdistötiedote ja "oy lyhyesti".
Huom.! täysin päivitetyllä Firefoxilla aukesi vain valkoinen sivu. IE:lla toimi.
 
Kuulostaa sikäli positiiviselta, että tuolta saattaisi löytyä haluja kehittää pohjoisiin oloihin sopivaa kiskokalustoa. Vaikka hinnalla tuskin pystytään kilpailemaan, joten nykyisten kilpailutussäädösten aikana taitavat olla heikoilla. Vai miten on?

Transtechillä olisi saumaa olemassa olevan kaluston modernisoinnissa - jos sellaista tässä maassa ymmärrettäisiin tehdä. Se kun on toimintaa, jossa paikallisesta sijainnista on lyömätöntä etua Keski-Euroopan yrityksiin nähden.

Valitettavasti VR Oy:n strategiaan ei kuulu vanhan kaluston ylläpito vaan uuden hankkiminen. Ja siinä keskieurooppalaiset tehtaat valmiine sarjatuotteineen ovat vahvempia.

Mutta jospa tilanne muuttuisi, kun rataverkko vapautuu. Silloin syntyisi kysyntää edullisin keinoin hankitulle kalustolle. Jos valtio ei estä modernisoitavaksi kelpaavan kaluston romutuksia, Transtechillä voisi olla töitä raideleveysmuutoksissa. Jos valtio estää romutukset, Transtechillä menee hyvin, koska silloin töitä on tarjolla enemmänkin.

Antero
 
Takaisin
Ylös