Lentoliikenne voisi alkaa maksaa veroa polttoaineestaan, niin korjaantuisi edes vähän tämä nykyinen kaistapäinen tilanne. Nykyään tuntuu olevan muotia lennellä päättömästi sinne tänne halpalennoilla, ilmastonmuutos on muiden ongelma.
VR on nyt aloittanut kisailemaan halpalentojen kanssa Helsingistä maakuntiin suuntautuvilla matkoilla. 39 euron lennot Ouluun ja Vaasaan ovat nopeudellaan houkutelleet väkeä pois junista. VR tarjosi viime kuussa Vaasan-matkaa kaikilla junatyypeillä 35 eurolla, nyt on vuorossa Oulu 45 eurolla. Myös bussiyhtiöt ovat alentaneet Vaasan-reitillä menopaluuhintaansa 66 euroon eli 33 euroa suuntaansa. Nyt elämme mielenkiintoisia aikoja, kun on kaukoliikenteen pitkillä matkoilla neljä kilpailijaa, jotka yrittävät jokainen viedä markkinaosuuksia toisiltaan: juna, pikavuorot, halpalennot ja henkilöauto. Jos ei ole väliä kulkumuodolla, kunhan perille pääsee, niin nyt on siihen hyvät ajat.
Yöbussissa on tunnelmaa
Lentoliikenne voisi alkaa maksaa veroa polttoaineestaan, niin korjaantuisi edes vähän tämä nykyinen kaistapäinen tilanne. Nykyään tuntuu olevan muotia lennellä päättömästi sinne tänne halpalennoilla, ilmastonmuutos on muiden ongelma.
Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.
En näe kotimaan sisäistä lentoliikennettä ongelmallisena ilmaston kannalta. Olennaisempaa olisi rajoittaa jotenkin näitä kaukolomamatkoja, jotka ovat melkoisen turhia. 16 000 km lentäen kaukolomalle kahdesti vuodessa tuottaa melkoisesti enemmän päästöjä kuin jos piipahtaa vaikka tuolla Vaasassa lentäen kerran-pari vuodessa, 1000 km edes takaisin. Kotimaan lentomatkustajien määrä vähenee minusta ihan vian tekemällä junia nopeammiksi, nopeudellahan ne kisaavat. En näe siinäkään suhteessa lentämistä vaikkapa Ouluun vahingollisena, että jos joku henkilöautollaan matkan aiemmin taittanut menee lentäen, koska pelkät polttoaineet tekisivät enemmän kuin lentolippu (!), sillä lentämisen ilmastovaikutus on sama kuin matkan ajaminen henkilöautolla, tai jopa pienempi. Lentäminen ei ainakaan aiheuta matkan varren tieverkostolle kulumista ja on turvallisempaa. Ja onhan sekin saavutus paatuneelta henkilöautoilijalta, jos kokeilee julkista liikennettä. Ehkäpä se kannustaisi menemään muillakin julksiilla liikennemuodoilla
Kaukolentoja onkin sitten vakeampi korvata.
Yöbussissa on tunnelmaa
En näe minäkään...
http://www.fc.fi/info/ymparisto/ . Ja ihan hyvää palveluakin on. Tänään peruutettiin Fc 103 Lappeenrantaan ja korvaukseksi sain korvaavan kuljetuksen, 13 euron lahjakortin (Miksiköhän juuri 13 euron?) ja paluulennon. Erinomaista palvelua!
Se on hyvä kun VR on huomannut tilanteen ja tekee jotain asialle. Toisaalla en ymmärrä, että miksi melkein kaikki tarjoukset tulee Helsingistä lähtevinä. Aika omituinen, että lippu Tampereelta Ouluun maksaa enemmän kuin Helsingistä Ouluun.
Viimeisin muokkaaja vko; 08.04.2007 kello 16:37. Syy: viestin ulkoasu
Tämä bisneslogiikka on ollut Suomessa jo pitempäänkin käytössä. Esim. 1990-luvulla kun asuin Polvijärvellä ja kerran käydessäni tuttavilla kylässä Liperissä Ylämyllyllä piti etsiä edullisin konsti päästä bussilla Helsinkiin. Jostain kumman syystä matkalippu Ylämyllyltä Varkauden ja Mikkelin kautta Helsinkiin oli kymmeniä markkoja kalliimpi kuin Joensuusta (samalla bussilla, samaa reittiä pitkin).
Etsimättä tulee mieleen, että harvempaan asutuilla seuduilla (missä joukkoliikennematkoista suurin osa on asiointimatkoja) lipputulot nyhdetään kovemmalla kertoimella kuin kaupungeissa ja tätä käytetään hyväksi myös kaukoliikennereiteillä. Tämä on se inhorealistinen lähestymistapa eikä läheskään koko totuus.
Toisaalta voidaan myös ajatella, että kaukoliikennettä hoitavat linja-autoliikennöitsijät haluavat kilpailla lentoliikenteen kanssa. Tämä johtaa hyvin helposti siihen, että kaupunkikeskusten väliset matkat halpenevat hajaseutumatkojen kustannuksella.
Tämä Suomenmaamme ei taida ihan vielä taida olla täydellinen...
Viimeisin muokkaaja vko; 08.04.2007 kello 16:39. Syy: lainatun viestin ulkoasu
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Mikäs ongelma tässä on? Kunhan hinnat eivät aivan kohtuuttomiksi nouse, niin kyllä minusta matkat saavat olla halpoja siellä missä on paljon kysyntää joten matkojen tuottaminen on halpaa, siellä missä on vähän kysyntää ja yksikköhinta korkea, tulee sen heijastua jonkin verran myös käyttäjän hintaan. Näin ei tueta tarpeettomasti tehotonta toimintaa. Jos on valinnut asuinpaikakseen maaseudun, niin hyväksyköön myös sen, että eläminen siellä on kalliimpaa ja vaikeampaa kuin kaupungissa. Ympäristön kannalta en näe ainakaan haja-asutuksen subventoimista mitenkään erityisen järkevänä.
Yöbussissa on tunnelmaa
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Ylipäätään nykyisin kaikki tarjoukset ovat Helsingistä. Itse en ole nähnyt ikinä lentotarjousta vaikkapa Lappeenrannasta Rovaniemelle. Ehkä se on se, että kun täällä on 20 prosenttia suomen väestöstä. Esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa helposti juna tulee halvemmaksi. Jos asut muualla kun 09-alueella niin mikäli meinaat lentää, niin lennät sitten aina Helsingin kautta.
Viimeisin muokkaaja vko; 08.04.2007 kello 16:40. Syy: lainatun viestin ulkoasu
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Kai se on se, että kun Helsingistä säteittäin on niin paljon kysyntää, että riittää väkeä tarjousmatkoillekin. Muualla Suomessa käy äkkiä niin, että ei siellä muita matkustakaan kuin alennuslippulaisia (opiskelijat, eläkeläiset). Pitää siis yrittää ottaa täysi hinta niiltä harvoilta normaalihinnan maksavilta. Kannattavuus romahtaisi, jos heistäkin osa matkustaisi tarjouksilla.
Yöbussissa on tunnelmaa
Käytin itse ensimmäistä kertaa Blue1:n yhteyttä Helsingistä Ouluun ja takaisin torstaina 12.4. Mennessäni lentoasemalle näin muutaman linjalla 615 olleen linja-auton, jotka hienosti mainostivat lentoja Ouluun 39€. No, oma matka tehtiin hinnalla 154,79€. Lisäksi kuluihin piti lisätä auton P-maksu lentoasemalla Helsingin päässä 11€ ja taksimatkat Oulun päässä 50€. Hintaa tuli yhteensä yli 200€. Toki edullisemminkin olisi päässyt, mutta siinä tapauksessa Helsingistä olisi lennetty kello 5:30, kentälle olisi päässyt vain taksilla (30€) tai edellisenä iltana bussilla jne jne jne...
Itse lento sujui toki mainiosti ja yhteensä matka-aika keskustasta keskustaan oli noin kolme tuntia kaikkine siirtymisineen, turvatarkastuksineen yms.
Niin, nuo tosiaan ovat alkaen hintoja. Lennon ajankohtakin voi siis olla ihan milloin vain, yleensä hiljaisempaan ajankohtaan. Ryanair mainostaa, että Lontooseen pääsee alle 20 eurolla, mutta voi olla sekunnista kiinni, milloin saat sen alle 20 euron lennon. Helposti lento voi maksaakkin 120 euroa. Silloin Blue1 alkaa olla jo samanhintainen.
Suomen sisällä juna voi siis tulla halvemmaksikin, jopa Pendolinolla. Aikuisen lipun hinta 1.luokassa Pendolinolla Helsinki-Oulu 108,20 euroa. Lento voi olla ainakin 50 euroa kalliimpi, lisäksi lentokenttä ei ole koskaan keskellä kaupunkia, kuten rautatieasemat.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
On tää kanssa jotenkin hauska tilanne, Keski-Euroopassa kuljetaan junalla metropolista toiseen ja Suomessa senkun lisätään lentoliikennettä ja lakkautetaan junareittejä sitä mukaa kun vr:ää ei kiinnosta niitä ajaa.![]()