Pitäisikö VR:llä olla etukortti eri reittejä matkustaville?

Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
Terve!

Olen tässä mietiskellyt, miksi VR:llä ei ole omaa pisteiden keräys systeemiä, niin kuin esim: Finnairilla. Näin esim me rautatieharrastajat (Kuten kaikki muutkin) saisimme pisteitä matkoista ja sillointällöin voisi pisteillä maksaa matkoja. Ja ideahan olisi siinä, että pisteitä saisi hinnan mukaan ja reitillä ei olisi väliä. Esim 5€= 1 piste ja vaikka Hki-Tpe maksaisi pisteissä esim:8 pistettä.

En tiedä mitä mieltä te muut olette, mutta minusta voisi olla ihan hyvä idea.
 
Idea kelpaa oikein hyvin! VR vain tuntuu vielä kovin virkamiesjohtoiselta laitokselta.

Olisko tässä hyvä konsti paikata sitä surullisenkuuluisaa lippu-"uudistusta" joka toi meikäläisellekin alle kolmessa vuodessa yli 40% korotuksen työmatkalipun hintaan?
 
Pitäisi ehdottomasti olla. Kortissa voisi olla eri tasoja kuten Finnairilla. Esimerkiksi perustaso, hopeataso, kultataso ja platinataso.

Samanlainen etukorttijärjestelmä olisi syytä olla myös ExpressBusseilla.
 
Periaatteessa kannatan jonkinlaista kanta-asiakaskorttia. Harmi vaan että sellaisen järjestelmän administrointi on varsin kallista ja hyödyt operaattorille itselleen vähän kyseenalaisia. Mutta kyllähän asiakkaat yleensä tykkäävät tuollaisista korteista, oli niissä sitten pisteidenkeruumahdollisuus tai ei. Jos tykkää VR:stä ja sen palveluista, niin tätä affiliaatiotaan on kiva esitellä kanta-asiakaskorttia lompakossa kantaen.

Harmi vaan että junamatkustukseen ei sisälly sellaista prestiisiä kuin lentämiseen. Tuskin kukaan tuntee itseään "hirveän tärkeäksi ihmiseksi" (VIP) pelkästään paljon junamatkustuksen perustella. Usein lentävät saattavat näin kokea. Mutta jos VR saisi vähän skarpattua imagoaan ja palveluitaan, erityisesti skaalan yläpäässä (1. lka), sekä tarjottua korttilaisille jotain konkreettisia ja tuntuvia etuuksia (ei välttämättä ilmaisia matkoja vaikka toki niitäkin voi periaatteessa tarjota), niin sitten voisi toimia.

Se että kortin liikkeellelaskijan brändi-imago vaikuttaa lienee ilmeistä kun ajattelee kaupanalan kortteja. Esimerkiksi itse pidän Stockmannin korttia oikeasti arvossa, vaikkei sillä varsinaisesti kerätä pisteitä (paitsi kanta-asiakasoptioita varten) vaan sillä saa lähinnä vain jotain alennuksia. Sekä tietysti käyttämällä sitä voi päästä platinaluokkaan, jolloin saa enemmän alennusetuja, kutsuja kanta-asiakasiltoihin jne. S-ryhmän kortti tuntuu hyvin arkiselta, mutta niillä on toisinaan hyvät alennukset ja ne maksavat bonusta takaisin. Se on ansainnut paikkansa lompakossa varsinkin kun siihen on kombinoitu varaluottokorttina (siis esim. matkoilla varalompakossa siltä varalta jos pääasiallinen luottokortti varastetaan) käytettävä ilmainen Visa. Plussakortti on niin arkinen, että tuntuu vähän vastenmieliseltä uhrata lompakosta yksi lokero sille. Ja Ykkösbonuksen suostuin vasta ottamaan vähän aikaa sitten, kun oli joku sellainen tarjous että tuntui sen arvoiselta -- tuota en mielelläni kyllä kanniskelisi lompsassa tilaa viemässä. Muiden liikkeiden kortit ovat sellaisia, että ne ovat saaneet pysyvän asuinsijan yöpöydän laatikosta -- niitä ei viitse ottaa mukaan edes alennusten toivossa. Finnairin ja SAS:n kortit taas kaivan esiin vain matkustusta varten: ikinä en ole niistä mitään hyötyä saanut vaikka pisteitä kyllä on kertynyt (jos ei lasketa että joskus minulla oli vähän aikaa Finnairin hopeakortti ja pääsin boardingissa ensimmäisten joukossa koneeseen, sain ottaa 10 kg käsimatkatavaraa ja pääsin loungeen odottamaan).

Pisteiden keruussa täytyy muuten muistaa se tekijä, että jos työnantaja maksaa matkat, niin pisteet ovat niitä käytettäessä (ei vielä ansaittaessa) verotettavaa tuloa, joka täytyy itse ilmoittaa veroilmoituksessa ja maksaa etuutta vastaavan vero osuus. Se hillitsee haluja kerätä pisteitä tai varsinkaan käyttää niitä. Varsinkin kun tuskin kukaan pystyy kauhean helposti laskemaan mitkä pisteet ovat omia ja mitkä firman maksamia siinä vaiheessa kun niitä käytetään (periaate lienee FIFO mutta lisäksi täytyy huomioida pisteiden vanhentumiset jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Harmi vaan että sellaisen järjestelmän administrointi on varsin kallista ja hyödyt operaattorille itselleen vähän kyseenalaisia. Mutta kyllähän asiakkaat yleensä tykkäävät tuollaisista korteista, oli niissä sitten pisteidenkeruumahdollisuus tai ei.

Tästä syystä mm. Tarjoustalo erosi Ykkösbonus-ketjusta. Kuitenkin jos korttien ansiosta matkustaja valitsisi useammin junan kuin henkilöauton, bussin tai lentokoneen niin kortista olisi selvää hyötyä VR:lle. Monilla vaatekaupoillakin on kanta-asiakaskortteja, ehkä kaupat niistä hyötyvät kun eivät ole sellaisista jo luopunet.

Varmaankin useimmilla on lompakko täynnä erilaisia etukortteja. Minäkin hankin yleensä kaikki ilmaiset etukortit vaikka en niitä tarvitsekaan. Esimerkiksi Stockmannin korttia en ole käyttänyt kertaakaan mutta hankin sen viime elokuussa kun kortin sai silloin ilmaiseksi. Nuo päivittäistavarakauppojen etukortit ovat sellaisia että niillä saa tavaraa normaalihintaan kun kortittomat joutuvat maksamaan korotetun hinnan.

VR:lle ja ExpressBussille sopisi mielestäni sellainen etukortti jolla matkoista saisi pisteitä ja pisteitä voisi sitten käyttää lippujen ostamisen yhteydessä. Voisi olla muitakin etuja kuten pieni alennus kahvista ravintolavaunussa/kärrystä. Perustason kortin olisi syytä olla sellainen että sen saisi enintään kymmenen euron maksua vastaan (vrt. Plussan 8,40e, Stockmann 10e). Hopeatasolle nousisi jos pisteitä kertyisi tietyn ajan kuluessa riittävästi.

Mutta jos VR saisi vähän skarpattua imagoaan ja palveluitaan, erityisesti skaalan yläpäässä (1. lka), sekä tarjottua korttilaisille jotain konkreettisia ja tuntuvia etuuksia (ei välttämättä ilmaisia matkoja vaikka toki niitäkin voi periaatteessa tarjota), niin sitten voisi toimia.

Etukortti voisi kohottaa imagoakin koska se antaisi viestin "meillä arvostetaan kanta-asiakkaita ja halutaan palkita heitä"
 
Perustason kortin olisi syytä olla sellainen että sen saisi enintään kymmenen euron maksua vastaan (vrt. Plussan 8,40e, Stockmann 10e). Hopeatasolle nousisi jos pisteitä kertyisi tietyn ajan kuluessa riittävästi.

Minä en kyllä maksaisi kanta-asiakaskortista mitään. Stockan kortin otin joskus opiskelijana, kaiketi vuonna 1994, eikä ainakaan silloin tarvinnut tilikortista maksaa mitään -- käteiskortista olisivat pyytäneet jotain pikkusummaa.
 
Minä en kyllä maksaisi kanta-asiakaskortista mitään. Stockan kortin otin joskus opiskelijana, kaiketi vuonna 1994, eikä ainakaan silloin tarvinnut tilikortista maksaa mitään -- käteiskortista olisivat pyytäneet jotain pikkusummaa.
Voisi se olla ilmainenkin. Muun muassa Ykkösbonus ja Seppälän klubikortti ovat ilmaisia. Ilmaisessa kortissa saattaa olla pieni riski että vihaiset matkustajat liittyisivät ja eroaisivat jatkuvasti.
 
Ilmaisessa kortissa saattaa olla pieni riski että vihaiset matkustajat liittyisivät ja eroaisivat jatkuvasti.

En usko että suurta riskiä tästä on. Miksi joku ensin eroaisi jäsenyydestä ja sitten ottaisi sen takaisin? Jos minä olisi niin hermostunut että löisin kortin poikki, niin en kyllä uusiksi sellaista ottaisi periaatteestakaan. Ja toisaalta: jos on aihetta pelätä suurta määrää vihaisia asiakkaita, niin ehkä kanta-asiakaskortti ei ole sellaiseen tilanteeseen kaikkein sopivin strategisen markkinoinnin väline... ;)
 
Lounge rautatieasemalla

Pitäisikö suurimmilla rautatieasemilla Suomessa olla lounge tilat joustava-lipulla matkustaville? Ulkomailla loungeja on lentokenttien lisäksi myös rautatieasemilla. Liikematkustajat varmasti arvostaisivat loungea jos juna on myöhässä. Tässä jonkinlainen, ei välttämättä täydellinen lista loungeista Euroopassa.
 
Vs: Lounge rautatieasemalla

Pitäisikö suurimmilla rautatieasemilla Suomessa olla lounge tilat joustava-lipulla matkustaville? Ulkomailla loungeja on lentokenttien lisäksi myös rautatieasemilla. Liikematkustajat varmasti arvostaisivat loungea jos juna on myöhässä. Tässä jonkinlainen, ei välttämättä täydellinen lista loungeista Euroopassa.
Avecrahan on perustanut loungeja periaatteella "kaikki maksavat asiakkaat tervetulleita". Kausikorttilaisille ja Extra-lipulla matkustaville jokin erillinen, rauhallinen nojatuolihuone virvoketarjoiluin voisi olla toki ihan kiva varsinkin risteysasemilla, jossa vaihtoyhteyttä voi joutua odottamaan myöhästymisen sattuessa pitkäänkin.
 
Hieman ohi aiheen, mutta olettekos miettineet koskaan, kuinka vähän Helsingin asemalla on odotustuoleja verrattuna muiden pääkaupunkien päärautatieasemien vastaaviin? Toisaalta asia on tietysti niinkin, että Helsingin asema on pääte-, ei vaihtoasema, joten sekin selittänee tuolien vähyyden.
 
Tutkin hieman Ruotsin SJ:n kotisivuja. SJ:llä on SJ Prio niminen etukorttijärjestelmä ja siinä on kolme tasoa. Tasot ovat valkoinen, harmaa ja musta. Jäsenyys on ilmainen ja kuka tahansa yli 16-vuotias voi liittyä jäseneksi.

Pisteitä kertyy junalipuista ja ravintolavaunusta. Myös hotelleista voi kerätä pisteitä ja yhdistämällä etukortin Mastercardiin pisteitä kertyy kaikista ostoksista. Kuten useimmilla lentoyhtiöillä myös SJ:llä on tasopisteet ja palkintopisteet. Tasopisteet kertyvät vain junista, eivät esimerkiksi hotelliyöpymisistä. Tosin SJ:llä myös Mastercard ostokset kerryttävät tasopisteitä toisin kuin useimmilla lentoyhtiöillä. Pisteitä voi käyttää junamatkojen maksamiseen ja matkustusluokan korotukseen. Pääsääntöisesti yksi Ruotsin kruunu tuottaa yhden pisteen.

Valkoinen on perustaso ja harmaalle tasolle nousee jos vuoden aikana pisteitä on kertynyt 6000. Musta taso vaatii 25000 pistettä. Euroiksi muutettuna harmaalle tasolle nousee jos junamatkustukseen käyttää vuodessa 680 euroa ja mustalle tasolle nousee 2835 euron junamatkustamisella. Harmaalla etukortilla saa ilmaisen kahvin, teen tai kaakaon junassa ja langatonta internet yhteyttä saa käyttää ilmaiseksi viikonloppuisin. Mustalla kortilla junan langaton internet on ilmainen aina. Näköjään SJ:n junissa internet-yhteys ei ole kaikille ilmainen toisin kuin VR:llä.

Loungeja on Tukholmassa ja Göteborgissa ja niihin pääsee joko ykkösluokan lipulla tai mustalla jäsenkortilla.

Finnairilla tasoja on neljä; perus, hopea, kulta ja platina. Tässä minun ehdotus VR Veturi jäsenkortiksi. Yksi junalippuihin tai ravintolavaunussa käytetty euro tuottaisi 10 pistettä. (Siksi että lentoyhtiöilläkin pisteet ovat kymmenissä tuhansissa :) )

Hopea: 7000 pistettä 12 kk aikana
Kulta: 25000 pistettä 12 kk aikana
Platina: 40000 pistettä 12 kk aikana

Lounge-tilat Helsinkiin ja esim. Riihimäelle jossa on runsaasti liiketilaa.
 
VR:n puolustukseksi sanottakoon, että se on palkinnut Veturi-ostoksia tehneitä ilmaisilla suklaalevyillä (etusi 2,50 e), joita sai noudella R-kioskeilta. Tämä tosin taitaa olla kansanterveyttä tuhoavaa toimintaa valtion monopolilta.
 
VR:n puolustukseksi sanottakoon, että se on palkinnut Veturi-ostoksia tehneitä ilmaisilla suklaalevyillä (etusi 2,50 e), joita sai noudella R-kioskeilta. Tämä tosin taitaa olla kansanterveyttä tuhoavaa toimintaa valtion monopolilta.

Alkuvuodesta ainakin tuli myös VR:n lahjakortti, jonka summa ilmeisesti riippui ostettujen lippujen määrästä (tai varmaankin kokonaishinnasta).
Tiedän ainakin 10, 20 ja 30 euron lahjakortin saaneita.
 
Nythän VR:llä on kanta-asiakasjärjestelmä, mutta kuinka moni on tullut ajatelleeksi sitä, että siitä ei oikeasti ole mitään etuja asiakkaalle? VR edellyttää tarjouslippujen hankkimiseksi Veturi-kanta-asiakasohjelmaan rekkaamista. Miksi? Jotta saadaan kasattua asiakasrekisteri, tietenkin. Ei Veturi-ohjelmasta saa plop-plop-pisteitä, eikä S-bonusta, VR-bonuksesta puhumattakaan. Mikseivät ei-veturilaiset voi hankkia tarjouslippuja? VR:llä lienee tähän vastaus hyllyssä, kuten kaikkiin muihinkin kysymyksiin.

VR ei myöskään ole nähnyt aiheelliseksi antaa kanta-asiakkaille korttia lompakkoon vaan vaatii, että Veturi-numero pitää muistaa itse ulkoa ja näpytellä erikseen lippuja ostaessa (jos siis haluaa rekisteröidä ostonsa). Tai tiskiltä ostaessa täytyy muistaa erikseen pyytää numeron rekisteröintiä. Miksi kukaan haluaisi näillä ehdoilla rekisteröidä matkansa Veturi-ohjelmaan?

VR ei ole ymmärtänyt sitä yksinkertaista totuutta, että logollinen kortti lompakossa tarkoittaa että firma pysyy mielessä ja ostot on helppo rekisteröidä. Ilman korttia ihminen ei välttämättä edes muista kuuluuko ohjelmaan saati että tietäisi tunnusnumeroaan. "Moderni" kortiton kanta-asiakasohjelma on täysi pannukakku, jota ei muualla liene olemassa: onhan sitä vuosikaudet puhuttu ettei enää tarvita erillisiä kanta-asiakaskortteja kun kaikki tiedot voi yhdistää yhdelle sirukortille, mutta kuinka moni firma oikeasti olisi valmis luopumaan siitä luottokortin kokoisesta mainospaikasta ihmisten lompakossa? Tuskin moni.

Ihmettelen muuten sitäkin mikä ylipäänsä on koko kanta-asiakasohjelman value proposition (anteeksi, en todellakaan saa nyt mieleeni sujuvaa suomenkielistä termiä tähän). Lentoyhtiöt houkuttelevat ihmisiä keskittämään mahdollisimman paljon lennoistaan yhdelle yhtiölle, ja antavat sitten pisteitä, joilla voi tehdä kaikkea kivaa, mm. ostaa lentoja halvemmalla, nostaa itsensä bisnesluokkaan tai saada jotain muuta tavaraa tai palvelua jostakin. Ja riittävällä pistekertymällä pääsee loungeen odottamaan jne. Ajatuksena on vedota mahdollisimman paljon matkustavaan asiakkaaseen ja kannustaa matkustamaan vielä enemmän.
Ehdotin VR:lle asiakaskortin lanseeraamista. Kiittivät hyvästä ideasta. Tänään ostin pitkästä aikaa junalipun automaatista, yleensä ostan lipun netistä. Varmasti automaatissa olisi voinut näppäillä kanta-asiakasnumeron mutta en viitsinyt tutkia valikoita. Olisi paljon helpompaa laittaa kanta-asiakaskortti automaattiin. Nyt asiakasnumeroa ei tarvitse enää muistaa ulkoa koska käyttäjätunnukseksi voi vaihtaa sähköpostiosoitteen mutta silti asiakaskortti olisi hyvä olla. Minä en pidä useita kortteja ongelmana koska yleensä on helppo ottaa tarvittavat kortit mukaan. Ruokakaupassa ei tarvitse lentoyhtiöiden etukortteja eikä Helsingissä tarvitse kuljettaa mukanaan Tampereen matkakorttia. Tietysti joskus voi käydä niin että poikkeaa vaikkapa Seppälässä tai Suomalaisessa kirjakaupassa eikä kanta-asiakaskortti ole mukana mutta pääsääntöisesti oikeat kortit on helppo ottaa mukaan silloin kun niitä tarvitsee.

Luulen että suomalaiset haluavat kerätä pisteitä. Plussakorttien ja s-etukorttien suosio osoittaa tämän. Siksi VR:kin olisi syytä harkita pisteiden keräämismahdollisuutta.
 
Takaisin
Ylös