Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/53

Viestiketju: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

  1. #16
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Turun ja Tampereen käynnistettävä paikallisjunaliikenne on toisaalta poliittisesti helpompi kohde kilpailutukselle. Turussa (1990-luvulla) ja Tampereella (nyt) nimenomaan "pienimuotoisen" ja "uuden" liikenteen kilpailutus on mennyt helpommin läpi. On myös syytä muistaa, että YTV:llä ja valtiolla on VR Oy:n kanssa sopimukset liikenteen ostoista. On joka tapauksessa helpompi päättää nämä sopimukset niiden päättyessä kuin kesken kauden.

    Asia ratkeaa helmikuussa liikennepoliittisessa selonteossa. Merkit ovat kipailutuksen kannalta positiiviset.

  2. #17

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Voisivatko Tampereen ja Turun liikennelaitokset ajaa bussien lisäksi myös junia?

  3. #18

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Connex hoitaa jo junia Ruotsissa. Niin miksi ei myös Suomessa?
    Ei kai Turun tai Tampereen liikennelaitokset tai joku yksityinen liikennöitsijä ole mitenkään huonompi hoitamaa junaliikennettä.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  4. #19

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    VR Oy:n monopolia perustellaan mm. seuraavilla perusteilla:
    - turvallisuus (Britannia)
    - junaliikenne ei ole kiinnostavaa liiketoimintaa eikä tänne tulisi uusia liikennöitsijöitä
    - suurpääoma rikastuu
    - yksityiset yritykset kuorivat kermat päältä ja ajavat vain kannattavimpia yhteyksiä

    Minun mielestäni on hullua jos pääkaupunkiseudulla sallitaan kilpailu mutta Tampereella ja Turussa vaihtoehdot ovat VR Oy:n lähijunat tai ei junia ollenkaan. Jos TKL:lle ja TuKL:lle sallittaisiin junaliikenne niin minä en usko että turvallisuus vaarantuisi tai suurpääoma rikastuisi. Toimiihan kaupunkien bussiliikennekin turvallisesti.

  5. #20

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Ajattelin laittaa tälläisen ketjun vaikka tätä asiaa ollaan sivuttu lähes jokaisessa ketjussa ja monilla muillakin foorumeilla.

    Tässä joitain etuja/haittoja omasta mielestäni:

    Kilpailutus:
    + Kilpailu pitää hinnat alhaisina
    + Alueelliset tarpeet kuuluvat paremmin
    - Kilpailu pitää hinnat liian alhaisina (epäterve kilpailu)
    - Päällekkäistä hallintoa syntyy

    Monopoli toimivalla omistajanohjauksella
    + Ei epätervettä kilpailua
    + Tehokkuutta hankinnoissa
    - Rajoittaa yrittämisen vapautta
    - Riski byrokratisoitumiseen

    Itse kannatan aktiivista omistajaohjausta ja läpinäkyvyyttä VR:n konsernirakenteeseen. Jos tämä ei laske raideliikenteen hintoja, tulee yhteiskunnan ostoliikenne kilpailuttaa.
    Kun täällä on tullut jo eri vaihtoehtoja sille miten raideliikenne voitaisiin hoitaa, niin laitampa omanikin.

    1) Radat omistaisi ja huoltaisi valtio, eli käytännössä RHK. RHK voisi tarjota myös ratapihoilla myös järjestely palveluita.

    RHK olisi velvollinen antamaan operaattoreille näiden tarvitseman kapasiteetin mikäli se vain on mahdollista. Mikäli ratakapasiteettiä on haettu enemmän kui sitä on jaetaan se hakemisjärjestyksessä, mutta sitä voidaan kohtuullistaa.

    Mikäli liikennöinti jollakin rata osalla loppuu tai se lopetetaan olisi RHK ensisijaisesti pyrittävä myymään, ei purkamaan, ao. rataosuus.

    2) Tavaraliikenne olisi vapaasti kilpailtua eri operaattoreiden välillä.

    3) Henkilöliikenteen kaukojuna operointi olisi vapaasti kilpailtua. Valtio voisi ostaa operaattoreilta reittejä/vuoroja mikäli se katsotaan tarpeelliseksi. Näitä ostoja se voisi ostaa miltä tahansa operaattorilta.

    4) Seutu- ja paikallisliikenne olisi kilpailtua. Seutukunta voi tuottaa itse ta ostaa tarvitsemansa palvelut miltä tahansa operaattorilta. Suetukuntien liikennöinnissä on kuitenkin pystyttävä käyttämään yleistä seutu tms. lippua.

  6. #21

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    - junaliikenne ei ole kiinnostavaa liiketoimintaa eikä tänne tulisi uusia liikennöitsijöitä
    ...
    - yksityiset yritykset kuorivat kermat päältä ja ajavat vain kannattavimpia yhteyksiä

    Hmm... Vaikuttaisi siltä, että ensimmäinen näistä on keksitty vain, koska tuota toista ei kehdata myöntää.

    Itse en pidä yksityistämisistä juuri siksi, että siinä lähes aina joku suuryritys käärii voittoa, ja joltain se voitto on aina pois. Mutta jos tilanne on niin kuin on, eli että VR hoitaa toisinaan hommansa kehnosti, vaikka potentiaalia on (Ja sitä ON!), on pakko saada joku, joka palvelee paremmin. Ikävä tosiasia... Olisipa kaikki niin kuin ennen.

  7. #22

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    VR Oy:n monopolia perustellaan mm. seuraavilla perusteilla:
    - turvallisuus (Britannia)
    - junaliikenne ei ole kiinnostavaa liiketoimintaa eikä tänne tulisi uusia liikennöitsijöitä
    - suurpääoma rikastuu
    - yksityiset yritykset kuorivat kermat päältä ja ajavat vain kannattavimpia yhteyksiä
    Ehkä, mutta nämähän ovat kaikki huonoja perusteita:

    - Virhe turvallisuuden suhteen Isossa-Britanniassa tehtiin yksityistettäessä rataverkko. Rataverkon ylläpito ja omistus kuuluvat yhteiskunnalle kaiken ekonomisen järjen mukaan, koska rataverkko on luonnollinen monopoli.

    - Junaliikennettä harjoittaa kuitenkin moni yksityisyritys, kuten jo mainittu Connex. Ostoliikenteeseen kyllä varmasti löytyy yrittäjiä, koska riskit ovat minimaaliset.

    - Tämähän on ristiriidassa edellisen perusteen kanssa. Mutta kilpailutuksen idea on juurikin karsia ylisuuret voitot, joita voi syntyä vain monopoliasemassa. Jos jokin yritys saa ylisuuria voittoja, markkinoille tulee muitakin. Tietenkin tulee ottaa huomioon markkinoiden koko ja vaihtuvuutta jarruttavat tekijät, kuten esimerkiksi slaavilainen raideleveys.

    - Kermankuorintaa ei voi tehdä, kun kilpailutetaan ostoliikennettä. Iso-Britannia taitaa olla niitä harvoja maita, jossa valtion rataverkolla koko kaukoliikenne on vapautettu kilpailulle. Kun nyt ensin päästäisiin Saksan ja Ruotsin malliin, voi kaukoliikenteen kilpailutusta punnita uudelleen. Eikä se ole välttämätöntä ehkä ikinä. Ei jostain syystä lentoliikenteessäkään kuorita kermoja. Tai jos kuoritaan, se on valtion oma Finnair Helsinki–Oulu-yhteydellään.

  8. #23

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Itse en pidä yksityistämisistä juuri siksi, että siinä lähes aina joku suuryritys käärii voittoa, ja joltain se voitto on aina pois. Mutta jos tilanne on niin kuin on, eli että VR hoitaa toisinaan hommansa kehnosti, vaikka potentiaalia on (Ja sitä ON!), on pakko saada joku, joka palvelee paremmin. Ikävä tosiasia... Olisipa kaikki niin kuin ennen.
    Toisaalta tällä hetkellä Suomessa tuntuu välillä olevan vain se suuryritys joka kuorii kermat päältä (VR), ja muiden ei anneta edes yrittää. Monopolitilanne toimii vain jos monopoliasemassa oleva liikennöitsijä ei toimi pelkästään liiketaloudellisin perustein, vaan sillä on oikeasti joku palveluvelvoite.

  9. #24

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    VR on jo sisäisesti hyvin pitkälle jakautunut itsenäisiin yksiköihin (VR Cargo, VR Henkilöliikenne, VR Lähiliikenne, VR-Rata, VR vetopalvelut, VR kunnossapitopalvelut, ja ties mitä niitä onkaan...).
    Ehdotukseni pohjana oli juuri osittain jo nykyinen VR:n jako yksiköihin. Pointti mulla oli ennen kaikkea, että joidenkin noista yksiköistä pitäisi toimia kuten pörssiyrityksen mutta osan taas kuten yleishyödyllisen laitoksen.
    Ville

  10. #25
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ehdotukseni pohjana oli juuri osittain jo nykyinen VR:n jako yksiköihin. Pointti mulla oli ennen kaikkea, että joidenkin noista yksiköistä pitäisi toimia kuten pörssiyrityksen mutta osan taas kuten yleishyödyllisen laitoksen.
    Nythän tilanne on kaikkein nurinkurisin. VR Oy:llä on monopoli, mutta kun se on OY, se ei hyväksy mitään velvolliuuksia siitä hyvästä, että se saa olla ilman kilpailua.

    Yksi täsmennys kuitenkin: Suomessa ei ole missään vaiheessa vaadittu yksityistämistä. Vaan vapaata pääsyä valtion omistamalle ja hallitsemalle rataverkolle.

    Suomessahan saa rakentaa yksityisiä ratoja, ja niillä saa ajaa kuka vain radan omistajalta luvan saa.

    Vapaa rataverkolle pääsy eli kilpailun uhkakin on jo näyttänyt toimivan VR Oy:n tapauksessa. Vaikka vieläkään ei ole yhtään kilpailijaa, sen mahdollisuus on näkynyt rahtihinnoittelussa ja kalustopolitiikassa. Kun teollisuus valitti vaunupulaa muutama vuosi sitten, VR Oy:stä sanottiin, ettei mitään pulaa ole. Erityisesti puutavaran kuljetukseen. Mutta kun tuli kilpailun uhka, VR Oy tilasikin uusia vaunuja. Ja nythän niitä tekee myös yksityinen yrityskin.

    YTV:n ja VR Oy:n välit Helsingin seudulla ovat myös kehittyneet, kun YTV oivalsi, ettei monopoli koske kuin junien kuljettamista. YTV kilpailutti junien hankinnan ja se tulee kilpailuttamaan niiden ylläpidon. VR Oy:lle jää vain kuljettajien työn myynti.

    Antero

  11. #26

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Minä haluaisin kuulla perustelut miksi esim. Tampereen ja Turun liikennelaitokset eivät junia saa ajaa. Jos VR Oy ei halua ajaa Turun paikallisliikennettä niin miksi eduskunta ei voisi antaa TuKL:lle liikennöintilupaa jo huomenna.

  12. #27
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    VR on jo sisäisesti hyvin pitkälle jakautunut itsenäisiin yksiköihin (VR Cargo, VR Henkilöliikenne, VR Lähiliikenne, VR-Rata, VR vetopalvelut, VR kunnossapitopalvelut, ja ties mitä niitä onkaan...).
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ehdotukseni pohjana oli juuri osittain jo nykyinen VR:n jako yksiköihin. Pointti mulla oli ennen kaikkea, että joidenkin noista yksiköistä pitäisi toimia kuten pörssiyrityksen mutta osan taas kuten yleishyödyllisen laitoksen.
    Miltäs tällainen kuulostaisi:

    VR-Yhtymä OY -> Valtion raideliikennelaitos (liikelaitoskonserni)

    VR Osakeyhtiön sisäiset järjestelyt:
    VR Henkilöliikenne -> liikelaitoksen monopolitoiminnan (itsekannattava kaukoliikenne) palveluvelvoitteet toteuttavaksi tulosyksiköksi
    VR Lähiliikenne -> laajennus muille kaupunkiseuduille (Tampere, Turku), mahdollisesti tytäryhtiöksi
    VR Cargo -> tytäryhtiöksi
    VR Vetopalvelut -> tytäryhtiöksi tai tulosyksiköksi
    VR Kunnossapito -> tytäryhtiöksi tai tulosyksiköksi
    VR Liikenteenohjaus -> RHK:lle tai osaksi raideliikennelaitoksen lakisääteisiä tehtäviä

    Muut VR-Yhtymän yhtiöt:
    Oy VR-Rata Ab -> Destialle
    Pohjolan liikenne-konserni (Transpoint ym.) -> Itella-konserniin
    Avecra Oy -> myyntiin, ravintolavaunupalvelut hankitaan jatkossa kilpailuttamalla
    Corenet Oy -> myyntiin tai jättö tytäryhtiöksi

  13. #28

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Autojen katsastus on myös yleisesti käytetty argumentti kilpailutusta vastaan. Tänään Kauppalehti kertoo että katsastuksen hinta on noussut 150 prosenttia vuoden 1994 jälkeen.

  14. #29

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Kauppalehti kertoo että katsastuksen hinta on noussut 150 prosenttia vuoden 1994 jälkeen.
    Mikä mahtaa olla tilanne rautatiekaluston katsastuksessa?

  15. #30

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: VR: Kilpailutus vs. toimiva omistajaohjaus

    Kuka katsastaa rautatiekaluston? Eikö kaikki liikennekalusto maalla, merellä ja ilmassa katsasteta joten turvallisuus huono peruste VR:n monopolin säilyttämiselle.

    Autojen katsastus oli ennen valtion monopoli ja sitten se yksityistettiin. Tarkoitus oli saada alalle kilpailua. Vaikka yrityksiä on useita niin silti hinnat ovat kallistuneet paljon.

    Toinen esimerkki on Sonera. Posti- ja telelaitos rakensi ARP- ja NMT-verkot jolloin myös erämaassa oli mahdollista käyttää matkapuhelinta. Vuonna 1997 Telecom Finland yksityistettiin ja sen jälkeen Sonera on sulkenut ARP- ja NMT-verkot. Nykyisellä TeliaSoneralla ei ole velvollisuutta hoitaa erämaiden puhelinyhteyksiä vaan se on liikeyritys joka haluaa tuottaa mahdollisimman suuret voitot.

    Kolmas esimerkki on Digita. Ylen jakelutekniikka yksityistettiin ja myytiin ulkomaille. Nykyään Digita on monopoliosakeyhtiö joka tuottaa suuret voitot ja perii korkeita hintoja tv-lähetyksistä.

    Onko VR:n monopolin purkamisessa riskejä että hinnat moninkertaistuvat ja ulkomaalaiset rikastuvat kuten autokatsastuksen yksityistämisessä?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Toimiva liikennejärjestelmä turvaa seudun kilpailukyvyn
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.02.2011, 16:00
  2. VR:n omistajaohjaus
    kirjoittanut Kani foorumissa Junat
    Vastauksia: 239
    Viimeisin viesti: 05.01.2011, 16:45
  3. HKL:n 19. kilpailutus
    kirjoittanut Ajomestari foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 65
    Viimeisin viesti: 01.09.2010, 12:38
  4. HKL:n 17. kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 00:31
  5. HKL:n 18. kilpailutus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 10.04.2009, 19:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •