Ratayhteys Barentsin alueelle

Mitä tavaraa kuljetettaisiin esimerkiksi Helsingistä Murmanskiin? Kaikkia etäisyyksiä ei kannata mitata Helsingistä, vaikka siellä rautateiden nollapiste onkin.

Mikä on eri reittien kilometriero vaikkapa Haaparannan ja Murmanskin välillä? Kaikki liikenne tuolla radalla ei varmasti kulje vain Venäjän ja Suomen välillä, vaan osa tavarasta menisi Ruotsiin tai kenties jopa Norjaan. Kolme vuotta sitten ennustettiin, että tavaraliikenteen määrä Salla-Kantalahti-radalla olisi 1,9 miljoonaa tonnia (lähde: Suomen rautatieuutiset). Tosin tuossakin laskelmassa suurin osa tavarasta olisi puuta ja rautaromua. Molemmat tuntuvat olevan ehtyvä luonnonvara Venäjällä.

Helsinki ei tietenkään ole lähtö- tai tuloasema kuin melko marginaalisille tavaramäärille. Mutta Etelä-Suomi kokonaisuudessaan ei olekaan merkityksetön. Helsingin itäpuolista ja Oulujoen eteläpuolista Suomea Sallan yhteys esimerkiksi tuskin hyödyttää lainkaan, vaikka liikennettä Venäjälle olisi erittäinkin suuressa laajuudessa. Haaparannan-Murmanskin yhteyden kannalta Sallan rata olisi tietysti ratkaiseva parannus, samoin Sallan rata on Kirkkoniemen rataa väistämättä parempi jos esimerkiksi Kantalahteen suuntautuu laajamittaista kuljetustarvetta.

Kuten todettu, nyt olisi hyvä kyetä tarkoin arvioimaan, millaisia kuljetustarpeita itse asiassa esiintyy, ja arvioida tarvetta siltä pohjalta.

Pohdit tavaravirtoja Norjaan. Tässä palataan jälleen alkupisteeseen, eli kysymykseen Murmanskin sataman kilpailijoista. Jos esimerkiksi Kantalahden teollisuus kuljettaa tuotteensa mieluummin norjalaiseen satamaan Sallan radan ja Haaparannan kautta, tämä saattaa vaikuttaa Murmanskin oblastin tulevaan kannanmuodostukseen asiassa.
 
Kuolan niemimaalla on muutakin kuin Muurmansk ja Kandalaksa. Sieltä löytyy mm. Apatityn, Kirovskin ja Monzegorskin teollisuuskaupungit, (joku noista oli kaivos). Muurmanskin satamasta laivataan ulos lähinnnä Ameriikkaan niin paljon tavaraa kuin on kapasiteettia, eli Sallan radan puuttuva osuus Kt82-Alakurtti on mielestäni Venäjälä toivottu. (Selvennys, rata on katkaistu ennen Venäjän rajaa vetämällä Kemijärven-Alakurtin tie läpi penkan.
 
Eilisen päivän Helsingin Sanomissa (26.5.2007) oli sivulla B9 juttu Soklin fosfaattikaivoksesta (sijaitsee Savukoskella, aivan itärajan tuntumassa), joka saatetaan avata uudestaan. Jutussa sanotaan, että kaivos tarvitsisi rautatieyhteyden joko Venäjän puolelle Kovdoriin tai sitten Kemijärvelle. Jos rakennetaan rata Kemijärvelle tulee aivan itärajan läheisyyteen toinen rata Kemijärveltä nykyisen Sallan radan pohjoispuolelle.
 
Takaisin
Ylös