Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-19/19

Viestiketju: Ratayhteys Barentsin alueelle

  1. #16
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Ratayhteys Barentsin alueelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Mitä tavaraa kuljetettaisiin esimerkiksi Helsingistä Murmanskiin? Kaikkia etäisyyksiä ei kannata mitata Helsingistä, vaikka siellä rautateiden nollapiste onkin.

    Mikä on eri reittien kilometriero vaikkapa Haaparannan ja Murmanskin välillä? Kaikki liikenne tuolla radalla ei varmasti kulje vain Venäjän ja Suomen välillä, vaan osa tavarasta menisi Ruotsiin tai kenties jopa Norjaan. Kolme vuotta sitten ennustettiin, että tavaraliikenteen määrä Salla-Kantalahti-radalla olisi 1,9 miljoonaa tonnia (lähde: Suomen rautatieuutiset). Tosin tuossakin laskelmassa suurin osa tavarasta olisi puuta ja rautaromua. Molemmat tuntuvat olevan ehtyvä luonnonvara Venäjällä.
    Helsinki ei tietenkään ole lähtö- tai tuloasema kuin melko marginaalisille tavaramäärille. Mutta Etelä-Suomi kokonaisuudessaan ei olekaan merkityksetön. Helsingin itäpuolista ja Oulujoen eteläpuolista Suomea Sallan yhteys esimerkiksi tuskin hyödyttää lainkaan, vaikka liikennettä Venäjälle olisi erittäinkin suuressa laajuudessa. Haaparannan-Murmanskin yhteyden kannalta Sallan rata olisi tietysti ratkaiseva parannus, samoin Sallan rata on Kirkkoniemen rataa väistämättä parempi jos esimerkiksi Kantalahteen suuntautuu laajamittaista kuljetustarvetta.

    Kuten todettu, nyt olisi hyvä kyetä tarkoin arvioimaan, millaisia kuljetustarpeita itse asiassa esiintyy, ja arvioida tarvetta siltä pohjalta.

    Pohdit tavaravirtoja Norjaan. Tässä palataan jälleen alkupisteeseen, eli kysymykseen Murmanskin sataman kilpailijoista. Jos esimerkiksi Kantalahden teollisuus kuljettaa tuotteensa mieluummin norjalaiseen satamaan Sallan radan ja Haaparannan kautta, tämä saattaa vaikuttaa Murmanskin oblastin tulevaan kannanmuodostukseen asiassa.
    terveisin
    JE

  2. #17
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Ratayhteys Barentsin alueelle

    Kuolan niemimaalla on muutakin kuin Muurmansk ja Kandalaksa. Sieltä löytyy mm. Apatityn, Kirovskin ja Monzegorskin teollisuuskaupungit, (joku noista oli kaivos). Muurmanskin satamasta laivataan ulos lähinnnä Ameriikkaan niin paljon tavaraa kuin on kapasiteettia, eli Sallan radan puuttuva osuus Kt82-Alakurtti on mielestäni Venäjälä toivottu. (Selvennys, rata on katkaistu ennen Venäjän rajaa vetämällä Kemijärven-Alakurtin tie läpi penkan.

  3. #18

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Ratayhteys Barentsin alueelle

    Eilisen päivän Helsingin Sanomissa (26.5.2007) oli sivulla B9 juttu Soklin fosfaattikaivoksesta (sijaitsee Savukoskella, aivan itärajan tuntumassa), joka saatetaan avata uudestaan. Jutussa sanotaan, että kaivos tarvitsisi rautatieyhteyden joko Venäjän puolelle Kovdoriin tai sitten Kemijärvelle. Jos rakennetaan rata Kemijärvelle tulee aivan itärajan läheisyyteen toinen rata Kemijärveltä nykyisen Sallan radan pohjoispuolelle.

  4. #19
    Tap
    Tap ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    15.03.2009
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Ratayhteys Barentsin alueelle

    Rovaniemi-Kirkkoniemi junaradasta tehdään selvitys. Suomalaiset ja norjalaiset tutkivat millaisia vaikutuksia rautatiellä olisi kaivos- ja metsäteollisuudelle sekä matkailulle.


    http://www.kaleva.fi/plus/juttu813066_page0.htm

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uusi liikenteentuottajayhtiö YTV-alueelle?
    kirjoittanut Ajomestari foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.08.2007, 00:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •