Rataverkon ouluistaminen

Siksi tuossa ehdottamassani reitissä on mukana Jyväskylä ja Lahti, joihin molempiin on Oulusta tällä hetkellä kovin mutkainen matka Oulusta.

Miten niin mutkainen? Jyväskylään pääsee Tampereen tai Pieksämäen kautta yhdellä vaihdolla, ja Lahteen joko Riihimäellä tai Tikkurilassa vaihtaen. Olette varmaan myös miettineet kuka koko lystin maksaa, jos aletaan tekemään uutta rataa keskeltä ei mitään..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarkoitus oli puhua nimen omaan radoista, ei junavuoroista. Tarkoitin, että Helsingistä Jyväskylään mennessä joutuu kiertämään Tampereen kautta, mikä tekee mutkan matkaan. Vaikka sitten junaa ei tarvitsisikaan vaihtaa. Kuten sanoin, varmaan olisi paljonkin korjattavaa Oulun junayhteyksissä, en ole miettinyt asiaa itse. Mutta itse ratoja Oulusta lähtee ihan samalla tavalla kuin Helsingistä.

Taisin tosiaan kirjoittaessa oikoa jonkin mutkan, siitä pahoittelut.
Ok, ymmärrän.

Mutta Helsingin ja Jyväskylän väli on niin lyhyt, että siinä pieni mutka Tampereen kautta ei vielä venytä matka-aikaa kovinkaan pitkäksi. Sen sijaan Oulun ja Helsingin välillä mutkia on jo niin paljon, että matka-aikaa ei nopeallakaan junalla saada niin lyhyeksi että olisin tyytyväinen. Siksi toivoisin tuota yhteyttä Jyväskylän ja Lahden kautta.

Jos Oulun ja Helsingin välisen matka-ajan saisi jotenkin puserrettua neljään tuntiin, ehtisi yhden työpäivän aikana jo käydä työreissun etelässä ja ehtisi vielä kotiin laittamaan jälkikasvun nukkumaan :)

Tietysti jos on noin kiirus, voisi mennä lentämällä, mutta kun se ei nyt vaan rautatieharrastajan pirtaan sovi...

Onhan tämä tilanne toki nyt jo paljon parempi kuin mitä se oli esim. 70-luvulla, mutta saahan tässä visioida... tai haihatella, kumpaa sanaa nyt sitten mieluummin käyttääkin. Sama asiahan se on :p
 
Miten niin mutkainen? Jyväskylään pääsee Tampereen tai Pieksämäen kautta yhdellä vaihdolla, ja Lahteen joko Riihimäellä tai Tikkurilassa vaihtaen. Olette varmaan myös miettineet kuka koko lystin maksaa, jos aletaan tekemään uutta rataa keskeltä ei mitään..
Maksajaahan näissä nettikeskusteluissa ei tarvitse miettiä ;)

Mutkaisuuden perustelinkin jo toisaalla.
 
Nöyrimmästi pyydän, että keskustelua Helsinki-Oulu-suurnopeusradasta jatkettaisiin tässä viestiketjussa. Kuten tuossa viestiketjussa esitin, voitaisiin Oulu-Tikkurila-väli ajaa nykyistä rataa pitkin neljässä tunnissa. Suurnopeusrataa ei Oulu-Helsinki-välin matkustajien vuoksi siis tarvita. Toki suurnopeusradasta hyötyisivät Lahden ja Oulun väliä matkustavat.

Mielestäni rataverkon ouluistamisella tarkoitetaan niitä junayhteyksiä, jotka kulkevat Ouluun, mutta eivät sitä suurempiin kaupunkeihin. Ehdotan seuraavien matkustajajunayhteyksien perustamista:
  • Oulu-Kajaani-Joensuu. Matka-aika Kajaaniin 2 h, siitä Joensuuhun 3 h. Tarvitaan rataosuus Kajaani-Sotkamo/Vuokatti, Joensuun radan parannus (ehkä hieman kalliimpi parannus kuin mitä on ehdotettu vähäliikenteisille radoille) ja nopeat junat. Vaihtoyhteydet Joensuussa, mistä keskustellaan myöhemmin viestiketjussa Rataverkon joensuistaminen.
  • Oulu-Ylivieska-Haapajärvi-Jyväskylä. Matka-ajat risteysasemien välillä 75 min, 45 min ja 2 h. Tarvitaan radan parannusta (ehkä hieman kalliimpi parannus kuin mitä on ehdotettu vähäliikenteisille radoille) ja nopeat junat. Ylivieskassa vaihtoyhteys Helsingin Pendolinoon, joka mahdollistaa Jyväskylä-Kokkola-yhteyden. Jyväskylässä vaihtoyhteydet juniin Joensuuhun, Vaasaan ja Tampereelle.
  • Oulu-Seinäjoki-taajamajuna. Pysähtyy siten, että matka-aika on kolme tuntia. Tämä juna voidaan Ylivieskassa kytkeä Jyväskylän junaan (tällöin tästä junasta ei ole vaihtoyhteyttä Jyväskylän junaan). Seinäjoella vaihtoyhteydet Vaasaan, Joensuuhun, Tampereelle ja Kaskisiin.
  • Oulu-Tornio-Haaparanta (-Luulaja-Uumaja).
Ehdotan kaikille junille kahden tunnin vuoroväliä. Tässä viestissä en jaksa ottaa kantaa junavuoroihin Oulusta Kuopioon, Rovaniemelle tai Raaheen. Nämä ehdotetut vuorot ovat osa omaa julkaisematonta ehdotustani tasatahtiaikatauluiksi Suomeen.
 
Tietysti jos on noin kiirus, voisi mennä lentämällä, mutta kun se ei nyt vaan rautatieharrastajan pirtaan sovi...

Harrastajia varten vaan kun ei valitettavasti liikennejärjestelmiä(kään) pyöritellä... Pitäisi keksiä joku argumentti, joka kelpaisi päättäjillekin. Junien hyödyllisyys ilmastonmuutoksen kannalta vaikkapa.
 
Oulu-Tornio-Haaparanta (-Luulaja-Uumaja).

Miten tälläinen liikenne kannattaisi hoitaa? Leikitellään ajatuksella, että tulevaisuudessa ajaisi yöjunat Tukholmasta Ouluun. Onko ruottalaisten raiteiden pulttaaminen Tornio-Oulu välille kuinka kallista? Kuinkas kallista on tuo telien vaihtaminen? Voiko sen tehdä vaunuun jossa nukutaan sisällä?
 
Junien hyödyllisyys ilmastonmuutoksen kannalta vaikkapa.

Tähän tulisi pyrkiä, kun vielä juniin tuleva sähkö otettaisiin muualta kun Loviisasta, olisi juna erittäinkin ympäristöystävällinen. Nykyisessään junasta tulevat päästöt ovat melko pienet, mukaan lukien se, että jos sähkö otetaan ydinvoimalasta, ja se päästää hiilidioksidia ilmaan muiden mukana.
 
Miten tälläinen liikenne kannattaisi hoitaa? Leikitellään ajatuksella, että tulevaisuudessa ajaisi yöjunat Tukholmasta Ouluun. Onko ruottalaisten raiteiden pulttaaminen Tornio-Oulu välille kuinka kallista? Kuinkas kallista on tuo telien vaihtaminen?
Telien vaihtoa tai normaalilevyistä rataa ei tarvita, sillä nykyisin on mahdollista ostaa junia, joilla voi ajaa useallakin raideleveydellä. Itse en ole keksinyt Oulu-Uumaja-junayhteyttä, vaan sitä on ehdottanut joku minuakin vaikutusvaltaisempi henkilö. Tukholma-Oulu-junaan en usko.
 
Nykyisessään junasta tulevat päästöt ovat melko pienet, mukaan lukien se, että jos sähkö otetaan ydinvoimalasta, ja se päästää hiilidioksidia ilmaan muiden mukana.

Jos tämä keskustelu ajautuu syvemmälle energiapolitiikkaan ja -tekniikkaan, niin siirrytään offtopiciin. Mutta mihin viittaat ydinvoimalan hiilidioksidipäästöillä? Jos viittaat epäsuoriin, uraanin tuotannosta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin, niin nehän voidaan estää korvaamalla fossiilienergiapohjaista tekniikkaa vety- ja sähkölaitteilla.

Junien hyödyllisyys ilmastonmuutosta vastaan on joka tapauksessa aika minimaalinen varsinkin Suomessa, koska liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat verrattain vähäiset verrattuna lämmitykseen ja sähköntuotantoon. Hybridiauton ostaminen on melkoinen ympäristömurha verrattuna vaikkapa siihen, että huoneenlämpöä laskisi yhdellä asteella, joka on kaikki silkkaa säästöä. Itse näen joukkoliikenteen enemmän lähiympäristöä, viihtyisyyttä ja liikkumista edistävänä seikkana. Mutta voihan ilmastonmuutosta aina keppihevosena käyttää, kun se on nyt pop.
 
Miten tälläinen liikenne kannattaisi hoitaa? Leikitellään ajatuksella, että tulevaisuudessa ajaisi yöjunat Tukholmasta Ouluun.
Itse leikittelen ajatuksella Tukholma-Tornio-(yö)pikajuna, jonka ohella (Oulu-)Kemi-Haaparanta-kiskobussi. Tukholmasta Lappiin matkaavat vaihtaisivat siis joko Haaparannalla tai Torniossa kiskobussiin (Dm12), joka jatkaisi ainakin Kemiin asti, josta vaihtoyhteydet ympäri Suomea. Suurempi kalustotarve syntyy, mikäli halutaan jatkaa Ouluun asti, tunnin vuorovälillä Kemi-Haaparanta kun saattaisi jopa tunnin vuoroväliin riittää yksi moottorivaunu.

Matkatavaroiden suhteen on rajan ylittävään junatrafiikkiin syytä luoda uudelleen matkatavaroiden kuljetusjärjestelmä, ettei itse tarvitsisi kaikkea raahata junasta toiseen ja kolmanteen.
 
Noh, minä jatkan leikittelyä. Miltähän kuulostaisi Helsinki-Oulu-Kemi-Luulaja-Tukholma yöjuna-yhteys? En tiiä, että kenen kanssa se kilpailisi, mutta hieno reitti voisi olla. Yksi kysymys kuitenkin on. Kuinka saadaan sopimaan sama juna Suomen ja Ruotsin rataverkkoon. Jos "pyörät" pystyy vaihtamaan ns. lennossa, ei se olisi mikään ongelma.
Pyöriä ei tarvitse vaihtaa, jos junassa on tällaiset akselit:
http://www.talgo.com/htm/English/Productos/productosancho01.htm
 
Noh, minä jatkan leikittelyä. Miltähän kuulostaisi Helsinki-Oulu-Kemi-Luulaja-Tukholma yöjuna-yhteys? En tiiä, että kenen kanssa se kilpailisi, mutta hieno reitti voisi olla. Yksi kysymys kuitenkin on. Kuinka saadaan sopimaan sama juna Suomen ja Ruotsin rataverkkoon. Jos "pyörät" pystyy vaihtamaan ns. lennossa, ei se olisi mikään ongelma.

Matka-aika Helsingistä Tukholmaan olisi liian pitkä, että se yön aikana ajettaisiin. Näkisin tuossa potentiaalia Oulun ja Tukholman sekä Helsingin ja Oulun välisten matkojen osalta. Tuo voitaisiin kytkeä yhteen siihen Veolian Kiirunan yöjunaan Ruotsissa, tai jos SJ:llä olisi joku yöjuna Haaparannasta Tukholmaan. Suomessa vaunut voitaisiin ajaa Rovaniemen-junan kanssa samassa junassa. Tukholmaan meneviä vaunuja ei tarvitsisi olla kuin pari, niin kustannukset pysyisivät hallinnassa.
 
Suomessa vaunut voitaisiin ajaa Rovaniemen-junan kanssa samassa junassa. Tukholmaan meneviä vaunuja ei tarvitsisi olla kuin pari, niin kustannukset pysyisivät hallinnassa.

Tämähän olisi hyvä. Tuo vaunumäärä varmasti riittäisi, koska luulen, että matkustajia ei niin paljon tule. Nimimerkki tkunnaksen mainitsemat telit olisivat myös erittäin hyvät, ja käytännölliset. Koska täällä ei tarvitse puhua kustannuksista, en ota kantaa kuka lystin maksaa. :D Noilla teleillä saataisiin kulkemaan periaatteessa juna vaikka Helsingistä Pekingiin, eri asia kyllä että olisiko se kannattavaa, ja miten käytännössä, mutta periaatteessa on aina periaatteessa.
 
Koska täällä ei tarvitse puhua kustannuksista, en ota kantaa kuka lystin maksaa. :D

Ainakin alkuvaiheessa voitaisiin hakea EU:n avustusta maiden väliseen liikennöintiin. Jatkossa olisi tietysti tavoitteena saada reitti itsekannattavaksi. Siihen on luullakseni edellytyksiä, nyt kun Oulun ja Tukholman välinen lentoreittikin on lakkautettu. Ja ei se tukitarve nyt kovin suuri varmaankaan olisi, kun parista vaunusta on kyse.
 
Pyydän, että keskustelu Suomi-Ruotsi-matkustajajunista siirrettäisiin omaan viestiketjuunsa. Tässä viestiketjussa pitäisi edelleen keskustella Suomen rataverkon (tai matkustajajunaliikenteen) ouluistamisesta. Ouluistamiseen lievästi liittyy Oulu-Luulaja-pikajunaliikenne, mutta (Helsinki-)Vaasa-Tukholma(-Götebörg)-liikenne ei liity.
Sopisiko tähän ketjuun sitten Oulun seudun paikallisjunaliikenne? Mikä olisi liikennealue, mitä muutoksia rataverkkoon yms. tarvittaisiin, jne.

Itse näkisin realistiseksi liikennealueeksi ensimmäisessä vaiheessa Haukiputaan ja Limingan välin; idässä voisi ehkä ulottua Utajärvellekin.

Rataverkkoon pitäisi investoida jokaiselle pysähdyspaikalle sivuutusmahdollisuus.

Jonkinlaista kokeilua voisi harrastaa vaikka Helsingistä vuokrattavalla Sm1-junalla ja katsoa toimiiko homma.

Oulun lähiympäristössä alkaa maanteiden varret olla täyteen rakennettuja, ja ainakin Haukiputaalla ja Limingassa nousee uutta omakotitaloa varsin lähelle rataa.
 
Takaisin
Ylös