Yöjunaliikenne Pohjois-Suomesta Ruotsiin

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Itse leikittelen ajatuksella Tukholma-Tornio-(yö)pikajuna, jonka ohella (Oulu-)Kemi-Haaparanta-kiskobussi. Tukholmasta Lappiin matkaavat vaihtaisivat siis joko Haaparannalla tai Torniossa kiskobussiin (Dm12), joka jatkaisi ainakin Kemiin asti, josta vaihtoyhteydet ympäri Suomea..

Noh, minä jatkan leikittelyä. Miltähän kuulostaisi Helsinki-Oulu-Kemi-Luulaja-Tukholma yöjuna-yhteys? En tiiä, että kenen kanssa se kilpailisi, mutta hieno reitti voisi olla. Yksi kysymys kuitenkin on. Kuinka saadaan sopimaan sama juna Suomen ja Ruotsin rataverkkoon. Jos "pyörät" pystyy vaihtamaan ns. lennossa, ei se olisi mikään ongelma.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Siihen on luullakseni edellytyksiä, nyt kun Oulun ja Tukholman välinen lentoreittikin on lakkautettu. Ja ei se tukitarve nyt kovin suuri varmaankaan olisi, kun parista vaunusta on kyse.

Tähän uskon minäkin. Muutama vaunu ei tosiaan tarvitse kauheasti avustuksia. Tuo Oulu-Tukholma voisi ihan oikeasti kannattaakkin. Se ei kauheasti pidempi ole, kuin Helsinki-Moskova. Pääsisi mukavasti yön yli Tukholmaan. Se voisi olla erittäinkin kokemisen arvoinen matka. Ylipäätään en ymmärrä, miksei suomi ja ruotsi tee yhteistyötä rautatieliikenteen osalla. Kyllä meillä voisi ihan hyvin olla suomen ja ruotsin välisiä junayhteyksiä, kuten nyt on Venäjälle.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Oulu - Tukholma -junayhteys voisi myös täyttää sen aukon, joka jäi, kun "Bothnian Arc Express" (jos muistan nimen oikein) eli Perämerenkaaren bussilinja Oulu - Haaparanta - Luleå lopetettiin.

Kauankohan tuollainen juna reitillänsä viipyisi. Mietin, että jos siinä olisi kaksi päivittäistä junaparia, niin niiden aikataulut voisi sovittaa siten, että toinen juna lähtisi Oulusta vaikka aamupäivällä eli ajaisi päiväjunana Tukholmaan, ja toinen lähtisi Oulusta illalla, ja ajaisi yöjunana Tukholmaan. Ja tietysti paluusuunta vastaavasti.

Vaunuja voisi sitten kytkeä sopiviin Suomen ja Ruotsin puolella kulkeviin juniin matkan varrella, eli kokonaan omana junana tämän ei tarvitsisi kulkea. Tämänhän joku jo totesikin.

Tällainen juna - ainakin se yöllä kulkeva versio - korvaisi myös ne aikoja sitten loppuneet laivayhteydet Pietarsaari - Skellefteå ja Vaasa - Sundsvall, jos makuuvaunujen lähtöpaikkakunta olisikin Oulun sijasta Vaasa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Tällainen juna - ainakin se yöllä kulkeva versio - korvaisi myös ne aikoja sitten loppuneet laivayhteydet Pietarsaari - Skellefteå ja Vaasa - Sundsvall, jos makuuvaunujen lähtöpaikkakunta olisikin Oulun sijasta Vaasa.

Mielenkiintoinen ehdotus. Ensiksi kyllä pitäisi sähköistää tuo Vaasan rata, sinäänsä suunnanmuutos ei pitäis aiheuttaa ihmeempiä toimenpiteitä Seinäjoella. Sitten se kysymys, että kannattaako tuo Vaasasta alkaen jo, eikös nuo laivavuorot juuri sen takia lopetettu?
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Mielenkiintoinen ehdotus. Ensiksi kyllä pitäisi sähköistää tuo Vaasan rata, sinäänsä suunnanmuutos ei pitäis aiheuttaa ihmeempiä toimenpiteitä Seinäjoella. Sitten se kysymys, että kannattaako tuo Vaasasta alkaen jo, eikös nuo laivavuorot juuri sen takia lopetettu?
Ehkä Vaasasta voisi yhden vaunullisen verran matkalaisia tulla; se määrä ei vielä laivoille riitä mutta junaan saattaisi riittääkin, varsinkin jos vaunu saataisiin vedettyä muiden junien matkassa kuten alla kuutioidaan:

Tässä voisi tavanomaisten makuuvaunujen sijaan olla Vaasa - Oulu -osuudella jotain hybridivaunuja, joissa olisi 2-3 hengen hyttejä, joista istumapaikat voisi viikata nippuun ja seinältä pudottaa vuoteet alas. Lisäksi jos vaunussa olisi oma pieni aggregaatti ravintolavaunun tapan, ei sen takia tarvitsisi koko Vaasan rataa sähköistää.

Nimittäin aikataulu voisi mennä niin, että Vaasasta lähö olisi taajis 540:n mukana klo 15:22 Seinäjoelle ja siellä klo 16:20 vaunu kytkettäisiin IC49:n perään. IC49 on Kemissä klo 21:15, ja siellä nämä Ruotsiin menevät vaunut irroitetaan IC:stä ja vedetään omana junanaan kunnes yhytetään joku sopiva yöjuna Ruotsin puolella.

Oulusta voisi napata IC49:n matkaan yhden tai useampia tavanomaisia makuuvaunuja.

Kauankohan tuolla menisi rajalta Tukholmaan?

Paluu lähtisi joka tapauksessa iltasella Tukholmasta, jolloin juna menisi Ouluun asti yöjunana, ja Vaasaan jatkavassa vaunussa voisivat matkustajat sitten heräillä omaan tahtiinsa ja muuttaa kömmänänsä taas päivähyteiksi. Oulusta Vaasaan voitaisiin mennä IC48:n perässä, jolloin Oulusta lähtö olisi 7:05, Seinäjoella oltaisiin 10:28 ja Vaasaan mentäisiin taajis 443:n mukana ja perillä oltaisiin 11:36.

Vaasan erikoisvaunulle jäisi tässä riittävästi kääntöaikaa. Tiukempana tuo aikataulu menisi sitten niin, että Ruotsista tulevat vaunut liitettäisiin IC50:n perään Kemissä klo 8:48; Oulussa oltaisiin 9:51, Seinäjoella 13:28 ja Vaasassa 14:40. Siinä ei kyllä oikein jää aikaa vaunun siivoamiselle ja petaamiselle uusille matkustajille.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Vaan mitäpä mahtaisi maksaa matka tuollaisessa yöjunassa Vaasasta Perämeri kiertäen Tukholmaan? Ei taitaisi sataeuroinenkaan riittää... Ajassakaan tuossa ei voittaisi bussi + laiva Turusta -yhdistelmään verrattuna. Vaasasta Tukholmaan näyttäisi muuten olevan varsin edullisia lentojakin.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Vaan mitäpä mahtaisi maksaa matka tuollaisessa yöjunassa Vaasasta Perämeri kiertäen Tukholmaan? Ei taitaisi sataeuroinenkaan riittää... Ajassakaan tuossa ei voittaisi bussi + laiva Turusta -yhdistelmään verrattuna. Vaasasta Tukholmaan näyttäisi muuten olevan varsin edullisia lentojakin.

En ajatellutkaan, että tuolla junalla Vaasasta mentäisiin Tukholmaan asti, vaan ehkä Uumajaan, Sundsvalliin tms.

Entäpä jos junassa olisi Ikivanhan Juna-Ajan tyylisiä matkatavarapalveluita? Ja mahdollisuus lähettää junarahtia miltä tahansa väliasemalta (jolla juna pysähtyy) mille tahansa väliasemalle?
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

vedetään omana junanaan kunnes yhytetään joku sopiva yöjuna Ruotsin puolella.

Nykyinen yöjunayhteys löytyy sivulta http://www.connex.se/ConnexTemplates/Page____6308.aspx ja Ruotsin muuta joukkoliikennettä http://www.resplus.se/ . Näiden perusteella voi yrittää suunnitella näitä aikatauluja. Tietysti uusi valmistuva Botniabanan, josta on tietoja sivulla http://fi.wikipedia.org/wiki/Botniabanan vaikuttaa mahdollisuuksiin ja nopeuttaa yhteyttä Tukholmaan. Sille on myös muistaakseni suunniteltu jatkoa aina Haaparantaan saakka.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Vaan mitäpä mahtaisi maksaa matka tuollaisessa yöjunassa Vaasasta Perämeri kiertäen Tukholmaan? Ei taitaisi sataeuroinenkaan riittää... Ajassakaan tuossa ei voittaisi bussi + laiva Turusta -yhdistelmään verrattuna.

Ajassa voitettaisiin hyvinkin, koska yöjunassa matkan ajan voi nukkua, mutta päiväliikenteessä täytyy olla hereillä ja ei voi tehdä paljon mitään matkustaessaan verrattuna siihen, että nukkua täytyy joka tapauksessa ja se on sama sitten, vaikka nukkuisi junassa. Suosiota lisäisi varmasti mahdollisuus laittaa auto mukaan reissuun. Vaasasta Tukholmaan auto junan kyydissä yön yli on huomattavasti mukavampaa, kuin pitkä ajaminen Turkuun ja laivamatka meren yli, minun mielestäni ainakin. Oulusta lähtiessä tämä korostuu vielä enemmän, kun sieltä ei ole kilpailevaa laivatarjontaa. Helsingistä voitaisiin sitten vaikka vaunujärjestelyillä järjestää autojunatarjontaa esim. Kiirunaan ja Narvikiin matkailutarpeisiin.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Ajassa voitettaisiin hyvinkin, koska yöjunassa matkan ajan voi nukkua, mutta päiväliikenteessä täytyy olla hereillä ja ei voi tehdä paljon mitään matkustaessaan verrattuna siihen, että nukkua täytyy joka tapauksessa ja se on sama sitten, vaikka nukkuisi junassa.

Juuri tämän vuoksi itse valitsen yleensä yöjunan, jos menen Oulua korkeamalle. Matka sujuu ensin mukavasti alkuillasta ravintolavaunussa, jonka jälkee on hyvä laittaa pitkäksi itsensä punkassa. Itse vielä asiasta sen verran, että olen samoilla linjoilla. Ensiksi pitäisi päästä Vaasasta Turun Satamaan, josta sitten laivalla Tukholmaan. Bussimatka ensin Vaasa-Turku Satama reilu 5 tuntia, ja sen jälkeen laiva n. 10 tuntia. En tiedä säästääkö enään paljoa, mutta vaivaa se ainakin säästää.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Lukiessani netistä botniabaanojen esittelyjä tulee sellainen olo, että tottakai kohta junat kiitävät Oulusta ruotsiin kauhiaa tahtia. Esimerkiksi eräällä sivulla hehkutettiin ratojen tuovan nopeat yhteydet pohjanlahden yliopistojen välille.
Kielimuuriko on syynä, ettei kaikilla tunnu olevan uskoa Ruotsin ja Suomen väliseen junaliikenteeseen?

http://www.norrbotniabanan.nu
http://www.banverket.se/norrbotniabanan

Onko jollakulla tietoa onko tuolle Haaparanta-Kainuun kaupunki radan rakentamiselle mitään vuosikymentä suunniteltuna?
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Onko jollakulla tietoa onko tuolle Haaparanta-Kainuun kaupunki radan rakentamiselle mitään vuosikymentä suunniteltuna?
Ymmärtääkseni tällä foorumilla kaikki osaavat todella hyvin ruåtsia, onhan se sentään Suomen virallinen kieli. Tässä ruotsinkielisessä Banverketin PDF-dokumentissa mainitaan, että ensimmäinen juna ajaisi uutta Haparandabanaania pitkin vuonna 2011. Vastaus kysymykseesi on, että radan valmistumiselle on suunniteltuna 2010-luku. Lisää tietoa Haaparannan uudesta radasta (siis uusi rata Kainuu-Haaparanta ja radan Luulaja-Morajärvi parannus) voi lukea lisää tältä Banverketin sivulta.

Pyydän, että keskustelu Suomi-Ruotsi-matkustajajunista siirrettäisiin omaan viestiketjuunsa. Tässä viestiketjussa pitäisi edelleen keskustella Suomen rataverkon (tai matkustajajunaliikenteen) ouluistamisesta. Ouluistamiseen lievästi liittyy Oulu-Luulaja-pikajunaliikenne, mutta (Helsinki-)Vaasa-Tukholma(-Götebörg)-liikenne ei liity.

MODEDIT/kuukanko: siirretty
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Rataverkon ouluistaminen

usi rata Kainuu-Haaparanta

Noin 35 km uutta rataa, tuolla noin pohjoisessa, uskomatonta. Suomessa vastaavaa projektia ei ikinä alettaisi tehdä. Sama kuin jos Taivalkoskelta tehtäisiin rautatie Kuusamoon ja sitä pitkin alettaisiin ajaa junia Helsingistä. Ei tule kuuloonkaan, autollahan ne poliitikot ajattavat ihmisiä. Varattomat körötelkööt koko päivän busseilla. Suomessa kun tämä kannattavuus on niin pinnalla estämässä uusia rataprojekteja (mutta ei moottoritieprojekteja), niin mitäs sanotte noista Ruotsin projekteista? Rohkeutta sieltä ainakin löytyy, että sitä kannattavuutta alkaa tulla kunhan yhteydet pelaavat.
 
Vs: Rataverkon ouluistaminen

Noin 35 km uutta rataa, tuolla noin pohjoisessa, uskomatonta. Suomessa vastaavaa projektia ei ikinä alettaisi tehdä.

Aivan. Suomessa on ollut viime aikoina trendinä ajaa lähinnä rataosuuksia alas. Tästä edelleen esimerkkinä Kemijärven yöjunaliikenteen keskeytys/lopetus.
 
Takaisin
Ylös