Lähijunien yöliikenteestä

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Suuressa osassa Euroopassa lähijunat ja metrot eivät kulje klo 23-6 välillä, mutta Suomessa kulkee "läpi yön". Esim Riihimäeltä Helsinkiin ensimmäinen T-juna lähtee 3:14, ja Kirkkonummelta L-juna 4:20. Näissä junissa matkustaa muutama ihminen tai ei välttämättä ketään, tuskin kovin kannattavaa...

Junat palvelee massoja, luulisi olevan järkevää ajaa junia silloin kun massat ovat liikkeellä, eikä yöaikaan kun ihmiset nukkuu. Niin no mitäs haittaakaan tästä on, muuta kuin että henkilökunta joutuu työskentelemään epäinhimilliseen aikaan. Who cares - mutta kuitenkin...

Luulisin että muualla Euroopassa tämä on älytty, ja junia/metroja ei 23-6 välillä kulje. Jos saisin päättää, lähtisi viimeiset lähijunat Helsingistä ennen klo 23:a, jonka jälkeen "juoppojunat" voisi korvata taksit. Luulenpa että kovin moni ei matkaansa maksa juoppojunissa. Ja toisaalta ensimmäiset junat Helsinkiin voisivat saapua aamulla siinä 6:n pintaan, jolloin lähdöt taajamista tapahtuisi klo 5 jälkeen. Esim ensimmäinen T voisi lähteä vasta 5:14 Riihimäeltä ja taas Kirkkonummelta L voisi lähteä 5:25. Jotka ennen 6:tta aloittavat työnsä, voivat aivan mainiosti käyttää omaa autoa, bussia, taksia. Mitkä pienemmän kokonsa takia palvelevat paremmin ja lähempää kotiovea kuin suurien massojen kuljetukseen tarkoitettu juna, joka ei kotiovelle pysähdy.
 
Jos saisin päättää, lähtisi viimeiset lähijunat Helsingistä ennen klo 23:a, jonka jälkeen "juoppojunat" voisi korvata taksit.

Sillähän saadaankin ihmiset siirtymään tehokkaasti oman auton käyttöön, kun jätetään ainoaksi vaihtoehdoksi taksi.

Koska junaradat kulkevat taajamien läpi ja pääkaupunkiseudulla niiden varteen on syntynyt paljon tehokasta maankäyttöä, on juna mielestäni hyvä hiljaisen ajan liikenteessä. Jos esim. yön T-junat korvattaisiin busseilla, pitäisi tilalle perustaa huomattavan monta bussilinjaa, jotta saataisiin palveltua kaikki pääradan varren kehyskunnat ja vielä pääradan varressa olevat lähiöt pääkaupunkiseudulla.

Viikonloppuöinä maksamattomuusongelma hoidetaan porttirahastuksella ja hiljaisina aikoina taas konduktööri voi tarkastaa kaikkien matkustajien matkaliput (itse olen joskus nähnytkin, kuinka arkiyönä 1.47 Helsingistä lähtevässä L-junassa konnari on poistanut liputtoman kyydistä Huopalahdessa).
 
Suuressa osassa Euroopassa lähijunat ja metrot eivät kulje klo 23-6 välillä, mutta Suomessa kulkee "läpi yön". Esim Riihimäeltä Helsinkiin ensimmäinen T-juna lähtee 3:14, ja Kirkkonummelta L-juna 4:20. Näissä junissa matkustaa muutama ihminen tai ei välttämättä ketään, tuskin kovin kannattavaa...

Junat palvelee massoja, luulisi olevan järkevää ajaa junia silloin kun massat ovat liikkeellä, eikä yöaikaan kun ihmiset nukkuu. Niin no mitäs haittaakaan tästä on, muuta kuin että henkilökunta joutuu työskentelemään epäinhimilliseen aikaan. Who cares - mutta kuitenkin...

Luulisin että muualla Euroopassa tämä on älytty, ja junia/metroja ei 23-6 välillä kulje. Jos saisin päättää, lähtisi viimeiset lähijunat Helsingistä ennen klo 23:a, jonka jälkeen "juoppojunat" voisi korvata taksit. Luulenpa että kovin moni ei matkaansa maksa juoppojunissa.

En ole ihan samaa mieltä tästä asiasta. Yöjunissa matkustaa useita kymmeniä matkustajia per juna, viikonloppuisin useita satoja.

Keski-Euroopassa metrotkin lopettavat usein liikennöinnin aikaisintaan puolenyön aikaan, jossakin ne liikennöivät läpi yön. Ennen puoltayötä lopettavat lähinnä vain Helsingin ja joidenkin itä-eurooppalaisten kaupunkien metrot liikennöinninsä.

Lähijunien kohdalla on kirjava käytäntö. Esim Tukholmassa ja Kööpenhaminassa lähtevät viimeiset junat keskustasta n klo 0030, mutta Saksan kaupungeissa suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin meillä, eli arkisin n klo 0130 ja viikonloppuisin n klo 0330.

Jos yöjunia jostain syystä lakkautetaan, on radan varsien asukkaille tarjottava tilalle yöbusseja. Näin on esim Martinlaakson radalla tehty, siellähän lopetettiin arkiöisin lähdöt klo 2330 jälkeen.

Pääradan ja rantaradan suunnalla junavuorojen korvaminen yöbusseilla on hankalampaa, koska ratojen suuntaiset tiet mutkittelevat, tai menevät varsinaisten radanvarsitaajamien ohi, ja matka-ajoista tulisi varsinkin kaukaisempiin kohtiin kuten Kirkkonummelle ja Keravan ja Riihimäen välille, kohtuuttoman pitkiä. Ihmisten pakottaminen takseihin taas klo 2300 jälkeen sopii varmaan Päivi Räsäselle & Co, mutta ei enemmistölle.

t. Rainer
 
Joopajoo, lopetetaan myös kaikki epäinhimilliseen aikaan kulkeva kaukoliikenne! Esim. illan viimeisessä junassa S/IC2 153 Turkuun kulkee tuskin aina edes kymmentäkään matkustajaa. Sama sitten nämä Kajaanin/Kuopion yöpendot, joissa tuskin matkustaa kahtakymmentä enempää. Tai joku S 94, jossa ei illalla ole kuin muutama kymmenen kyydissä.
 
Suuressa osassa Euroopassa lähijunat ja metrot eivät kulje klo 23-6 välillä, mutta Suomessa kulkee "läpi yön". Esim Riihimäeltä Helsinkiin ensimmäinen T-juna lähtee 3:14, ja Kirkkonummelta L-juna 4:20. Näissä junissa matkustaa muutama ihminen tai ei välttämättä ketään, tuskin kovin kannattavaa...

Arvoisa Murzu,

Oletko ikinä ajatellut asiaa tarkemmin tai matkustanut kyseisillä illan viimeisillä sekä aamun ensimmäisillä junavuoroilla? Ne yksinkertaisesti herättävät aamuisin ja nukuttavat iltaisin kaupungin niillä muutamilla kymmenilllä matkustajillaan. He ovat todella tärkeässä roolissa sen suhteen, että kaikki muut pääsisivät kulkemaan töihin... Kyydissä on nimittäin 60-80% bussi-, raitiovaunu- ja veturinkuljettajia, konduktöörejä, siivoojia yms tärkeissä tehtävissä olevia henkilöitä. Ilman heitä saisivat kaikki muutkin miettiä, että millä menisi töihin. Tuskin sitä tulee ensimmäisenä ajateltua heitä, jotka heräävät aamuisin kello 2:30-03:30 välillä jossain pääradan varrella keittämään aamukahvia. Säässä kuin säässä, aamusta toiseen, he taittavat matkansa asemalle odottamaan junaa ja ovat valmiina palvelemaan Teitä kaikkia muita herättyänne kahdesta viiteen tuntiin meitä muita myöhemmin. Ensimmäinen asia on mielessä, että hänet on mukavaa haukkua, jos juna sattuisi olemaan esimerkiksi minuutin myöhässä... Näin se vain tuntuu välillä menevän. Onneksi on heitäkin, jotka ovat miettineet asioita hieman enemmän ennen kuin minuutista aloitetaan kauhea älämölö.

Hyvää matkaa.
 
Kyllä illan viimeisissä/aamun ensimmäisissä (näkökulmasta riippuen) lähijunissakin matkustajia riittää. Esimerkiksi 1.47 Helsingistä Kirkkonummelle lähtevä L-juna on melko hyvin kansoitettu ainakin Espooseen asti näin kesä-aikana ja myös talvellakin. Tällaiset junat tuovat mukavasti vaihtelua konduktöörinkin työhön, niissä kun usein sattuu jotain päiväjunista poikkevaa käyttäytymistä, useimmiten positiivista ja joskus hieman ärhäkkääkin.

Riihimäestä 3.14 Helsinkiin lähtevässä junassa on melko tyhjää, mutta kuten Lari jo kertoikin niin kyydissä on kuitenkin tärkeitä työmatkustajia, joilla on useimmiten kausilippu maksettuna ja syytä palvella heitä myös aamuvarhaisella. Olisi se kurjaa mennä taksilla töihin kun parin ensimmäisen tunnin työssäolo menee kuitenkin verottajalle ja seuraavat pari tuntia taksikuluihin. Riihimäestä 4.14 ja 4.38 Helsinkiin lähtevät junat ovat melko täysiä ja jälkimmäinen on jo Tikkurila-Helsinki välillä osittain seisomalastissa. Eli kyllä matkustajia riittää myös ennen virka-aikaa, ainakin sen yhden junayksikön verran. Tätä ei tietysti moni tule ajatelleeksi jos matkustaa vain klo 7-9 ja 15-17 välillä.

Terveisin "Lähiliikennekonduktööri".
 
Ei sovi unohtaa sitäkään, että jos yöliikenteen yksiköt eivät olisi liikkeellä, ne seisoisivat tyhjän panttina varikolla. Yöliikennettä varten ei tarvita omaa kalustoaan, siis yöliikenne ei kasvata lainkaan pääomakuluja. Ilman niitä taas öinen lähiliikennejuna ei ole juurikaan bussia kalliimpi. Saattaa jopa olla edullisempi, koska kuten joku jo huomautti, yksi bussi ei voi kohtuullisessa ajassa kiertää kaikkia seisakkeita. Yöliikennettä varten tarvittaisiin useita busseja verrattuna yhteen lähiliikennejunaan, joka liikkuu kahden hengen voimin.
 
Täytyy toki muistaa, että VR:n YTV:ltä perimät kulut eivät välttämättä vastaa VR:n todellisia kuluja - ainakaan yksittäisen junavuoron osalta. Ainakin M-junien arkiyö-liikenteen korvaamista busseilla perusteltiin juuri kustannussäästöillä ytv:lle.
 
Ainakin M-junien arkiyö-liikenteen korvaamista busseilla perusteltiin juuri kustannussäästöillä ytv:lle.

Arkiöiden M-junien korvaamiseen ei tarvinnut juurikaan lisätä bussiliikennettä, koska Vantaankosken radan varteen meni jo ennestään varsin kattava iltayönliikenne busseilla. Aamuyöstä ja YTV-alueen ulkopuolelle myöskään iltayöstä vastaavaa ei ole, vaan junien korvaamiseen tarvittaisiin kokonaan uudet bussivuorot.
 
Miten niin ei ole matkustajia? T-juna ainakin oli viikonloppuisin ihan kiitettävän täynnä silloin kun sillä vielä matkustin. Korsossa oli tapana sanoa, että meitä on moneen junaan ja toiset herää vasta Riihimäellä.
 
Suuressa osassa Euroopassa lähijunat ja metrot eivät kulje klo 23-6 välillä, mutta Suomessa kulkee "läpi yön". Esim Riihimäeltä Helsinkiin ensimmäinen T-juna lähtee 3:14, ja Kirkkonummelta L-juna 4:20.

Voisitko vielä tarkentaa mikä on tässä tapauksessa suuri osa Euroopasta? Käytännöt vaihtelevat paljon kaupungista toiseen.

Wienissä metrot, junat ja ratikat kulkevat muistaakseni kahden paikkeille ja jatkavat taas viideltä. Välissä on siis muutama tunti yöbusseja. Lontoossa metro lopettaa melko aikaisin (viikonloppuisin hiukan myöhemmin) ja korvautuu busseilla, mutta ainakin viime viikolla käyttämäni First Capital Connect (Thameslink) ajaa lähijunia läpi yön Brightonista Lontoon kautta Bedfordiin.
 
Takaisin
Ylös