Rauman henkilöjunat, selvitys

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Raumalainen joukkoliikenteen asianharrastaja Ari-Pekka Lanne on tehnyt opinnäytetyönään selvityksen Rauman henkilöjunaliikenteen uudelleenkäynnistämisestä. Selvityksen mukaan liikenne olisi kannattavaa. Selvityksessä on tehty mm. kysely raumalaisten kiinnostuksesta käyttää junaa.

Linkki selvitykseen PDF:nä
 
"Eihän junaliikenne Raumalle kannata, koska ihmiset matkustavat vain Helsinkiin ja junamatka Raumalle Helsingistä kestäisi saman verran kuin bussi ja maksaisi merkittävästi enemmän.":mad:

Koska Suomessa on viimeksi hankittu kalustoa poikittaisliikenteeseen? Dm12 hankittiin, mutta sitä käytetään vain osittain tähän tarkoitukseen ja se ei sovi pitkille matkoille. Se poikittaisliikenne mitä on ajetaan vanhalla kalustolla ja sitäkin vain muutamia vuoroja.

Ja sitten vedetään johtopäätös: Poikittainen junaliikenne ei kannata Suomessa.

Satakuntaliitto ajaa voimakkaimmin raideliikenteessä Pori-Tampere tasoristeysten poistoa ja nopeaa junaliikennettä, vaikka kyseisen liikenteen hyödyt olisivat varsin vähäiset verrattuna kustannuksiin jos tavoitteena on ainoastaan matka-ajan lyhentäminen Helsinkiin.
Tärkeintä olisi pyrkiä saamaan merkittävää paikallisjunaliikennettä niin Poriin kuin Raumalle ja näin luoda suurempia työssäkäyntialueita.

Huh näin se välillä kuohahtaa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raumalta kannattaisi hiillostaa ennemminkin painetta URPO-radan rakentamiselle. Samalla hyötyisi muutkin kuin Raumalaiset, eli Pori ja Uusikaupunki. Rata Turusta Poriin on puuttuva lenkki rautateiden verkosta. Tampereen suuntaan on paikallisjuna aivan mainion riittävä. URPO-rata tarjoaisi myös tätä kautten Raumalaisille mahdollisuuden päästä rautapyörillä Porin kautta Tampereelle. Suurin hinku Satakunnastakin luullakseni on Helsinkiin. Siispä uutta rataa kehiin vaan...
 
Raumalta kannattaisi hiillostaa ennemminkin painetta URPO-radan rakentamiselle. Samalla hyötyisi muutkin kuin Raumalaiset, eli Pori ja Uusikaupunki. Rata Turusta Poriin on puuttuva lenkki rautateiden verkosta. Tampereen suuntaan on paikallisjuna aivan mainion riittävä. URPO-rata tarjoaisi myös tätä kautten Raumalaisille mahdollisuuden päästä rautapyörillä Porin kautta Tampereelle. Suurin hinku Satakunnastakin luullakseni on Helsinkiin. Siispä uutta rataa kehiin vaan...

Turku-Rauma-Pori ja vanhan radan kunnostus Parkanoon, josta Pohjanmaan radalle. Saataisiin suoria junia Raumalta ja Porista Ouluun ja Helsinkiin. Rauma voisi tulla Turun työssäkäyntialueen piiriin. Tämä piristäisi kuihtuvaa maakuntaa. Ylipäätään, alle tunnin kestäviä junavuoroja pitäisi saada eri radoille ja kulkutiheydeksi tunti, tällainen matka on vielä hyväksyttävissä päivittäiseksi työssäkäyntietäisyydeksi. Jotain R-junan tapaista.
 
Raumalta kannattaisi hiillostaa ennemminkin painetta URPO-radan rakentamiselle.

Miksi mielestäsi suuri uusi ratahanke, jonka kannattavuudesta ei ole tietoa, pitäisi asettaa sen edelle, että olemassaolevalle radalle perustettaisiin henkilöliikennettä, joka olisi itsekannattavaa ja jolle kyselytutkimuksen mukaan olisi merkittävää käyttöä?

Kyselytutkimuksen mukaan matkustustarpeet Tampereelle ovat toki pienemmät kuin Helsingin seudulle, mutta silti noin 2/3 niistä.

Rauman radan henkilöliikenne voidaan käynnistää "yli yön" ilman merkittäviä investointeja lukuunottamatta tarvittavia organisaatiomuutoksia.
 
Miksi mielestäsi suuri uusi ratahanke, jonka kannattavuudesta ei ole tietoa, pitäisi asettaa sen edelle, että olemassaolevalle radalle perustettaisiin henkilöliikennettä, joka olisi itsekannattavaa ja jolle kyselytutkimuksen mukaan olisi merkittävää käyttöä?
Hyvin sanottu. Monesti tällä foorumilla keskustelu menee kaikenlaiseeen mahtipontiseen ideointiin, kun voisi oikeasti miettiä asioita juuri siltä kannalta minkälaisia realistisia vaihtoehtoja olisi tarjolla lähitulevaisuudessa. Tämä viestiketju on yksi esimerkki siitä, mihin suuntaan keskustelu helposti menee..

Ja niin... Kyllä mun mielestä Raumalle vois ihan hyvin aloittaa junaliikenteen uudestaan. Näen tässä suhteessa hyvinkin mahdollisena liikenteen aloittamisen siinä vaiheessa, jos ja kun Tampereen seudulle saadaan aikaiseksi lähijunat. Silloinhan Nokialta on melko vaivatonta jatkaa joidenkin junien liikennöintiä Raumalle tai Poriin. Ja nykyinen, sinisillä vaunuilla ajettava henkilöjunakonsepti Tampereen ja Porin välillä tulee jossain vaiheessa kuitenkin tiensä päähän. Matka Tampereelta länsirannikon kaupunkeihin ei ole kovinkaan pitkä, joten sopii siellä ajella taajamajunillakin, eli siis esim. Sm4 -tyyppisellä kalustolla. Ja Rauman radassa hyvä puoli on tietysti se, että se on myös sähköistetty.

Uusista mahdollisista radoista en kuitenkaan ota mitään kantaa - paitsi että sellaiset voivat olla melko kaukaisia juttuja juuri nyt. Vaan tapahtuuhan sitä maailmassa tietysti yllättäviäkin asioita, silloin tällöin.
 
Näen tässä suhteessa hyvinkin mahdollisena liikenteen aloittamisen siinä vaiheessa, jos ja kun Tampereen seudulle saadaan aikaiseksi lähijunat. Silloinhan Nokialta on melko vaivatonta jatkaa joidenkin junien liikennöintiä Raumalle tai Poriin. Ja nykyinen, sinisillä vaunuilla ajettava henkilöjunakonsepti Tampereen ja Porin välillä tulee jossain vaiheessa kuitenkin tiensä päähän. Matka Tampereelta länsirannikon kaupunkeihin ei ole kovinkaan pitkä, joten sopii siellä ajella taajamajunillakin, eli siis esim. Sm4 -tyyppisellä kalustolla. Ja Rauman radassa hyvä puoli on tietysti se, että se on myös sähköistetty.
Lempäälän-Nokian väliä ajavaa pendelijunaa tuskin kannattaa jatkaa Porin/Rauman suuntaan. Lukuisat välipysähdykset ennen Tamperetta hidastaisivat junaa sen verran, että tilanne olisi sama, jos H-juna pysähtyisi Tikkurilasta etelään kuin I-juna.

Sen sijaan Porin/Rauman junaksi sopisi kerran tunnissa liikennöitävän Turku-Tampere-taajamajunan (Sm4) jatkaminen Satakuntaan niin, että ennen Nokiaa pysähdyttäisiin vain Lielahdessa (vaihtoterminaali). Nokian jälkeen pysähdykset olisivat joka taajamassa, eli mm. Siuro, Heinoo ja Äetsä saisivat junayhteydensä takaisin. Seutulippu kelpaisi seutulippualueella.

Peipohjalla (Kokemäki) juna joko jaettaisiin Poriin ja Raumalle meneviin yksiköihin, tai vaihtoehtoisesti Rauman "pendeli" odottaisi laiturin toisella puolella. Rauman pendelin kalustoksi riittäisi Sm1 tai Sm2. Porista voisi jatkaa edelleen Mäntyluotoon, jahka sähköistys saadaan sinne asti. Tällähän hetkellä – ainakin tietämykseni mukaan – sähköistys ulottuu vain Porin liikennepaikalle asti.

Kesäkauden tärppinä Mäntyluodon baanallahan on Yyterin sannat kohtalaisen kävelymatkan päässä Kaanaan vaihteelta.
 
Mikko Laaksonen on aivan oikeassa, prioriteetti on selvä, ensin liikenteen kehittäminen olemassa olevassa verkossa ja sitten uudet hankkeet.

Haluaisin vain lisätä, että paras tapa 'hiillostaa' uusia ratahankkeita on kehittää liikennettä nykyisillä radoilla. Sillä mitä paremmin rataverkkoa hyödynnetään, sitä kannattavampaa raideliikenne ylipäätään on ja sitä kautta yhä useampi ratahanke muuttuu kannattavaksi.
 
Sen sijaan Porin/Rauman junaksi sopisi kerran tunnissa liikennöitävän Turku-Tampere-taajamajunan (Sm4) jatkaminen Satakuntaan...
Olisi halvempaa jos liikennöitäisiin kahdella Sm1/2 yksiköllä, kuten käy ilmi selvityksestä. Jos ajettaisiin Sm4:lla pääomakustannukset olisivat paljon suuremmat toki niin olisi myös matkanopeus, mutta sillä ei ole merkitystä jos pysäkkiväli on tiheä.

Aamun ja illan ruuhkatuntien aikana voitaisiin ajaa Sm4 yksiköllä nopea pendelijuna pysähdyksillä Pori-Peipohja-Tampere. Tampereella nopeat vaihdot Helsingin junaan/junasta (Pendolino). Sama yksikkö voisi jatkaa Helsinkiin Turkuun tai Jyväskylään.

Sm1/2:lla matka-aika pysyisi nykyisessä vaikka muutama pysähdys lisättäisiinkin, mutta Sm4 pikapendelillä kestäisi Tampereelle vain tunnin ja 10 minuuttia. Luulisi tuon matka-ajan jo houkuttelevan ihmisiä pois henkilöautoista.
 
Lempäälän-Nokian väliä ajavaa pendelijunaa tuskin kannattaa jatkaa Porin/Rauman suuntaan. Lukuisat välipysähdykset ennen Tamperetta hidastaisivat junaa...
Niin no ei tietysti kannatakaan. Nokia - Lempäälä -junat olis tietysti ihan oma juttunsa. Näiden lisäksi Taajamajunia vois kulkea Poriin ja Raumalle. Ne vois pysähtyä lähijunaliikennealueella vain vaikkapa juuri Nokialla ja Lielahdessa, esimerkiksi. Tässä tapauksessa Nokialta Tampereelle kulkisi pienimmässäkin liikennöintivaihtoehdossa vähintään 2 vuoroa tunnissa, ruuhka-aikaan toki enemmänkin. Väliasemilla vuoroja olis tietysti silloin ehkä 1 tai 2 tunnissa. Mitään kovin massiivista lähijunaliikennöintiä en osaa kuitenkaan kuvitella lähinnä kahdesta syystä: 1) Tampereen asemalla ei riitä kapasiteetti, ja 2) bussiliikennettä ei pitäisi muuttaa liityntäpohjaiseksi siitä syystä että kaikki matkat eivät suuntaudu Tamperen keskustaan/keskustasta, eikä lähijuna tässä mielessä sovellu ainoaksi runkokuljettimeksi. Mutta tästä pitäisi sitten keskustella enemmän toisessa osiossa...
 
Viimeksi muokattu:
Silloinhan Nokialta on melko vaivatonta jatkaa joidenkin junien liikennöintiä Raumalle tai Poriin.

Voitaisiin soveltaa tätä nykyistä Tampereen "U-linja-konseptia", jossa kauempaa tulevat vakiovuorot palvelevat kaupungin sisäistä liikennettä. Miltä kuulostaisi esimerkiksi paikallisjuna, joka pysähtyy tiheästi palvellen Tampereen seudun sisäistä liikennettä, mutta Nokian jälkeen pysähdykset harvenevat ja juna muuttuu silloin enemmän kaukoliikenneluonteiseksi. Junasta saadaan kannattavampi, kun se palvelee myös paikallisliikennettä. Toinen vaihtoehto olisi tehdä jako siihen tapaan, kun pääkaupunkiseudulla ovat I- ja R-junat. I-junan vastine Tampereella olisi tiheästi pysähtelevä juna, jonka päättäri olisi Nokialla. R-junan vastine lähtisi Tampereelta ja ohittaisi välipysäkit tarjoten nopean yhteyden Nokialle ja jatkaen sitten Poriin tai Raumalle. Voitaisiin myös tehdä työnjako, jossa Rauman junat olisivat "I-junia" ja Porin junat "R-junia". Porin päässä voitaisiin taas pysähdellä tiheään paikallisliikennettä palvellen, mutta tuo Porin ja Tampereen kaupunkiseutujen väli mentäisiin nopeasti.
 
I-junan vastine Tampereella olisi tiheästi pysähtelevä juna, jonka päättäri olisi Nokialla. R-junan vastine lähtisi Tampereelta ja ohittaisi välipysäkit tarjoten nopean yhteyden Nokialle ja jatkaen sitten Poriin tai Raumalle.

I-junan vastine voisi myös olla duoratikka, vaikka vähän siltä vaikuttaa että Tampereella ei ratikoita ja junia ihan lähiaikoina samoilla kiskoilla nähdä...
 
Tampereen suuntaan on paikallisjuna aivan mainion riittävä. URPO-rata tarjoaisi myös tätä kautten Raumalaisille mahdollisuuden päästä rautapyörillä Porin kautta Tampereelle. Suurin hinku Satakunnastakin luullakseni on Helsinkiin. Siispä uutta rataa kehiin vaan...

Saamani käsityksen mukaan Turku on tuppukasvukeskus. Satakunnan kannattaisi enemmän tähyille Tampereen suuntaan. Olemassa olevaa rataa parantamalla voitaisiin luoda hyvät pendelöintiyhteydet mm. Raumalta, Porista ja Vammalasta Tampereelle. Tampereelta myös vaihtoyhteydet ovat eri luokkaa kuin turusta.
 
Saamani käsityksen mukaan Turku on tuppukasvukeskus.

Turulla ja Raumalla ei liene paljoa yhteistä toimintaa keskenään?

Esimerkiksi Turun rautatieaseman liikennesolmumaiseen lehtikioskiin toimitetaan tasan kaksi kappaletta Raumalla ilmestyvää "Länsi-Suomea" irtonumeromyyntiin, kaiken varalta. Tämä havainto on kahden vuoden takaa.

Tämä siis sellaisena big-mac-indeksi -tyyppisenä tietona meille ;)
 
Turulla ja Raumalla ei liene paljoa yhteistä toimintaa keskenään?

Esimerkiksi Turun rautatieaseman liikennesolmumaiseen lehtikioskiin toimitetaan tasan kaksi kappaletta Raumalla ilmestyvää "Länsi-Suomea" irtonumeromyyntiin, kaiken varalta. Tämä havainto on kahden vuoden takaa.

Tämä siis sellaisena big-mac-indeksi -tyyppisenä tietona meille ;)


Itse asiassa olisin hieman eri mieltä. Olen töissä logistiikkasekstorilla ja varsinkin satamapalveluiden osalta yhteistyötä on paljonkin. Muukin teollisuus on kovasti verkottunut. Eli ainakin tavaraliikenteelle olisi kysyntää.

Henkilöliikenteellekkin uskoisin kysntää rittävän. Jos ei tätä usko niin kannattaa mennä tekemään liikennelaskentaa 8-tien varteen.

Turusta raumalle tulee 80 kilometriä ja esim saloon 50. Ja tarve liikkua kummastakin paikasta yhtä suuri (oma arvio)
Itsekkin ajelin aikoinaan tuota väliä yhtenään ja kyllä porukkaa tuntuu liikkuvan kumpaankin suuntaan.

Varsinais-Suomi on itseasiassa kovastikkin kehittyvä (bkt:n kasvu maan suurimpia jne) Asukasluku ei Turussa ole juurikaan kasvanut aikoihin, mutta tällä rakentamisvauhdilla luulisi jotain tapahtuvan.
Turussa ja lähikunnissa asuu tampereen kaupungin kokoisella alueella noin 250-300 tuhatta ihmistä ja tämä luku on ollut jatkuvassa kasvussa. Eli pahuksen pieni maapläntti on vain jaettu tosi moneksi kunnaksi ja tämä luo harhaa

Tavaraliikenteestä vielä.. Schenker rakensi juuri satamaan 24000 neliön terminaalin (jota ilmeisesti laajennetaan heti 10000 neliöllä). Tällä terminaalilla on kaksoisraidesysteemit (ainoa suomessa) Ainoa Junalauttasatama on Turussa joten luulisi jo pelkästään tältä pohjalta olevan tarvetta radalle.. siis jos kuljetukset halutaan raiteille..
 
Takaisin
Ylös