Uudet aikataulut 3.6.2007 alkaen

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Tänne voisi laittaa muutoksia, joita uudet aikataulut tuovat.

Itse huomasin ainakin seuraavan mielenkiintoisen poikkeuksen. Tämä koskee väliä Tampere-Haapamäki-Seinäjoki. Tällä välillä alkaa kulkea sunnuntaisin oikein ravintolavaunulla varustettu juna P915. Juna lähtee Tampereelta 7:10, pysähtyy seuraavan kerran vasta Haapamäellä 8:47, ja porskuttaa pysähtymättä aina Seinäjoelle saakka ollen siellä 10:18. Muutoinhan kyseisellä välillä ajelee vain taajamajunia, jotka pysähtyvät kaikki maitolaiturit. Täytyykin lähteä kesällä testaamaan kyseistä junaa, harvoin sitä Haapamäen radalla saa kaffetta ja pullaa. Onnea Haapamäki, saitte oikein express pikajunan....
 
Harmillista että P915 liikenöi vain 17.6 asti ja sunnuntaisin.:icon_frown:

Tampereen ja Haapamäen välisissä taajamajunissa tulee sellaisia muutoksia, että matka-aika lyhenee viidellä minuutilla (vaikka tulee kaksi pysähdystä lisää), elikkä matka Tampereelta Haapamäelle kestää sitten yhden tunnin ja yhdeksäntoista minuuttia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tähän asti havaitsemiani muutoksia:

- IC2-parit 169/174 ja 175/180 IC-juniksi eli yksi IC-runko tekee kaksi reissua Tampereelle
- IC-pari 171/176 IC2-junaksi
- S 93 IC-junaksi Helsinki-Jyväskylä, menee aamun IC 912:een, joka lähtee jatkossa Jyväskylästä
- IC2 183 poistuu, koska sen tilalla kulkee IC 93
- IC2 186 poistuu, koska sen tilalla kulkee IC 92
- P 917 muuttuu IC 917:ksi, kääntyy Pieksämäellä IC 92:ksi
- S 92 muuttuu IC 92:ksi
- IC 921 muuttuu P 921:ksi

Voisikohan tuon yhden IC-rungon kierto olla peräti Vaasasta alkaen 44 -> 169/174 -> 175/180 -> 93, päättyen Jyväskylään?
 
Viimeksi muokattu:
Juna lähtee Tampereelta 7:10, pysähtyy seuraavan kerran vasta Haapamäellä 8:47, ja porskuttaa pysähtymättä aina Seinäjoelle saakka ollen siellä 10:18.

Mielenkiintoinen tuulahdus menneisyydestä. Miksi juna muuten pysähtyy Haapamäellä? Onko siellä vaihtoyhteyksiä muihin juniin, muiden junien väistämisiä, vai onko tuo pysäkki lisätty vain nostalgiasyistä? :D
 
Jaahans... Katsoin vielä tarkemmin aikatauluja, ja näköjään sama juna jatkaa samalla numerolla aina Ouluun saakka. Mutta tosin 18.6 jälkeen tämä hupi loppuu ja juna palaa "Parkanon radalle". Että johtuuko sitten Tampere-Seinäjoki rataosuuden parannustöistä tämä hetken hupi...
 
Sanotaanpas jokunen sana lähiliikenteestäkin.
A- ja M-junien lähtöajat muuttuvat varsin perusteellisesti, vaikkakaan itse liikennetarjonta ei muutu juuri miksikään viime kesään verrattuna.

Lähtöaikojen muutoksien seurauksena M-junat eivät enää aja paljon yhtään E/S/U -junien kanssa samanaikaisesti osuudella Hki - Hpl - Hki, toisin kuin tähän saakka etenkin M-junien kulkiessa 15 minuutin välein.
 
Sanotaanpas jokunen sana lähiliikenteestäkin.
A- ja M-junien lähtöajat muuttuvat varsin perusteellisesti, vaikkakaan itse liikennetarjonta ei muutu juuri miksikään viime kesään verrattuna.
Tämä on omalta kannaltani erittäin hyvä, koska viime vuonna aamuruuhkan aikaan Vantaankoskelta tuleva M-juna ja Espoon suuntaan menevä E/S/U-juna olivat aina samaan aikaan Huopalahdessa. Eli tänä vuonna vaihtoyhteydet Espooseen päin toimivat paremmin... :)
 
Mutta minkähän takia ovat nähneet tarpeelliseksi pysäyttää junan juuri Haapamäessä, mutta eivät muualla?

Hyvä kysymys. Vasta puolenpäivän aikaan on Haapamäellä junaliikennettä seuraavaan kerran, joten vaihtoyhteydestä ei ole kysymys. Ja ratalinja Haapamäeltä aina Seinäjoelle pitäisi kyllä olla vapaana tuohon aikaan, joten tavarajunastakaan ei taida olla kysymys.
 
Miksi juna muuten pysähtyy Haapamäellä? Onko siellä vaihtoyhteyksiä muihin juniin, muiden junien väistämisiä, vai onko tuo pysäkki lisätty vain nostalgiasyistä? :D

Tuohon aikaan sunnuntaiaamuisin eivät tavalliset junankäyttäjät tuolla rataosalla taatusti käytä kyseistä lyhyen ajan liikennöivää junaa. Ainoa selitys lienee, että koska Haapamäellä on rautatieharrastajien museovarikko, ainoa ajateltavissa oleva matkustajapotentiaali on sinne menevä tai sieltä nouseva rautatieharrastaja. Nyt on Haapamäeltäkin mahdollista pyhäaamuna tehdä nostalginen pikajunamatka suoralla ajolla Seinäjoelle ja palata sieltä puolenpäivään mennessä takaisin vanhalle risteysasemalle taajamajunalla.
 
Minua vähän ihmetyttää P915 kanssa se, kun Tampere-Haapamäki väli kestää pikajunalla 1h 37min, mutta taajamajunalla (vain) 1h 19min. Miten kaikilla asemilla pysähtyvä esim. h423:lla kestää vähemmän aikaa matkalla Tampereelta Haapamäelle kuin pysähtymättä välin Tampere-Haapamäki kulkevalla P915?

Pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä suurin muutos on G-junan käyttöönotto. G-junasta tulee myös ainoa pääradan lähijunista, joka kulkiessaan joka päivä ajaa Tikkurilan ja Keravan ohi. Muita tällaisia junia ovat ainoastaan arkipäivisin ruuhkaaikana kulkevat Eil(f) runkoiset junat.

Aikataulukirjaan (3.6.-8.12. välille) on tullut myös Venäjän suunnan junien "Repinin" (P33/34), "Sibeliuksen" (P35/36) ja "Tolstoin" (P31/32) "piirrokset" (s.24-25), joissa kerrotaan missä eri palvelut ovat junan sisällä. Itse en ole niitä nähnyt kahdessa aikasemmassa aikataulukirjassa.
 
Miten kaikilla asemilla pysähtyvä esim. h423:lla kestää vähemmän aikaa matkalla Tampereelta Haapamäelle kuin pysähtymättä välin Tampere-Haapamäki kulkevalla P915?

Ajettaisikohan junavuoroa hitaammin, kun noita taajamajunia? Toiseksi, se P915 peruttaa vähän matkaan Tampereen päässä, jolloin ei luonnollisesti voida kovia nopeuksia käyttää..
 
Toiseksi, se P915 peruttaa vähän matkaan Tampereen päässä, jolloin ei luonnollisesti voida kovia nopeuksia käyttää..

MItä?! Miksi P915 pitäisi Tampereen päässä jonkin matkaa peruuttaa? Ja tuskin sitä peruutetaan niin pitkää matkaa, että siinä menisi niin paljon aikaa.
 
Takaisin
Ylös