Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Ruotsin raiteiden vapauttaminen: matkustajia +30%

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Ruotsin raiteiden vapauttaminen: matkustajia +30%

    Tässä vähän tietoa Ruotsin rautatieliikenteen vapauttamisesta, Ruotsin Banverketin tiedote päättyvän pääjohtajakauden saavutuksista:
    - Matkustajaliikenne +30%
    - Tavaraliikenne +
    - Ei vakavia varsinaisia junaonnettomuuksia (vain tasoristeysonnettomuuksissa kuolleita)
    - Uusia ratoja rakennetaan.

    Miksi meillä esimerkiksi julkisuudessa ei puida tällaista?

    (Tiedote, suom. käännös ML)


    Bylund ylpeä rautateiden kehityksestä
    2005-08-04


    - Olen saanut olla mukana rautatiesektorin fantastisessa kehityksessä, ja olen täysin vakuuttunut että rautatiellä on avainasema tulevaisuuden ympäristöystävällisessä liikennejärjestelmäss. Näin sanoo Bo Bylund joka perjantaina tekee viimeisen työpäivänsä Ratahallintokeskuksen (Banverket) pääjohtajana,

    Lehdistötilaisuudessa Borlängessä torstaina Bo Bylund kokosi yhteen kokemuksiaan Banverketin johtajana. Bylund aloitti virassa ensimmäinen syyskuuta 1997. Hän on siis viraston historian pisimpään työskennellyt pääjohtaja.

    - On ollut kiitollista johtaa näin pätevää organisaatiota vahvassa myötätuulessa olevalla alalla. Tietysti olen saanut myös harmaita hiuksia, mutta rautatien myönteinen kehitys oli alkanut ennen kun tulin tänne, sanoo Bo Bylund.

    Kasvavaa junaliikennettä

    Bylundin vajaan kahdeksan vuoden pääjohtajakauden aikana ruotsalaisten junamatkustus on kasvanut miltei 30 prosenttia. Myös tavaraliikenne rautateilla kasvaa. Rautatie, jota pitkään hallitsi monopoli, on nyt sektori, jolla kolmisenkymmentä erilaista yritystä kuljettaa matkustajia ja tavaraa. Ruotsi on usein esikuvana kun muut maat avaavat rautatieliikennettä kilpailulle, ja Bo Bylund on myönteinen kehitykselle.

    - Useammat toimijat merkitsevät lisää luovuutta uusien asiakkaiden tavoittamiseksi, niin rautateillä kuin muuallakin yhteiskunnassa. Samaan aikaan se vaatii hyvää infrastruktuuria ja viranomaisilta selkeitä pelisääntöjä.

    Lisääntyneestä liikenteestä huolimatta on turvallisuus rautateillä parantuntut. Rautatie on joissakin suhteissa jo saavuttanut nollavision. Viimeiseen viiteentoista vuoteen yksikään matkustaja ei ole kuollut raiteiltasuistumisen tai junien yhteentörmäyksen takia. Sen sijaan radalla luvatta oleskelevien ihmisten päälle ajaminen on edelleen suuri ongelma.

    Ympäristöystävällinen vaihtoehto.

    Menestyksen kääntöpuoli on, että rautatieverkon kapasiteetti ei aina riitä ja kunnostustarve kasvaa enemmän kuin taloudelliset resurssit. Vuosikymmenien lakkautusten jälkeen rakennetaan sekä Ruotsissa että muualla maailmassa uusia rautateitä. Bo Bylund on ollut mukana käynnistämässä useita suuria hankkeita, sekä hoitamassa Hallandsåsenin tunneliprojektia kun ongelmat alkoivat kasautua. Hän on vakuuttunut, että tulevaisuudessa tarvitaan paljon lisää raiteita useammille ja nopeammille junille.

    - Maailmassa jossa ihmiskunnan suurin ongelma ovat mm. kuorma-autojen ja lentokoneiden päästöistä aiheutuva ilmastonmuutos, on rautatie koko ajan tärkeämpi ympäristöystävällisenä, nopeana ja turvallisena vaihtoehtona.

    Maantieteellisesti laajalle levittäytyneen toiminnan johtajana on Bo Bylund ollut todella innokas junamatkustaja. Junalla matkustamista hän aikoo jatkaa myös uudessa työssään.

    Alkuperäinen:
    http://www.banverket.se/templates/Pr...e____12127.asp
    Suomennos:
    http://www.raideryhma.fi/tiedote3.htm

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    236

    oletus

    Jos koko Ruotsin junamatkustajamäärät ovat nousseet 30%, niin mihinpäin SJ:n ajaman junaliikenteen matkustajamääräkehitys on mennyt? Onko se laskenut vai noussut ja kuinka paljon?

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    En tunne tilannetta tällä tarkkuudella. Tarkimmat tiedot asiasta ovat Banverketin pressitiedotteessa.

    http://www.banverket.se/upload/pdf/m...den/Avslut.pdf

    Kasvu on nimenomaan henkilökilometreissa, ei vain matkustajamäärissä. Tämä viittaisi myös kaukoliikenteen (joka on yhä SJ:n monopoli) kasvuun.

    Oma näppituntumani on kuitenkin, että suurin kasvu on ollut länstrafiken - tyyppisessä paikallisjunaliikenteessä ja muussa seudullisessa liikenteessä.
    SJ:llä on osin seudullista liikennettä monopolina yhä, esim. Uppsalan ja Tukholman välinen liikenne. Täällä palvelutaso on korkea ja matkustajamäärät myös.

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Oma näppituntumani on kuitenkin, että suurin kasvu on ollut länstrafiken - tyyppisessä paikallisjunaliikenteessä ja muussa seudullisessa liikenteessä.
    Lienee totta. On kuitenkin pakko sanoa, että alueellisen liikenteen onnistuminen riippuu pitkälti viranomaisesta. Läänien saatua liikennevastuun katosi kahden pohjoisimman läänin paikallisliikenne kokonaan (radat Boden-Haaparanta-Tornio ja Vännäs-Storuman). Myös Etelä-Ruotsissa lakkautuksia on ollut, mm. Åsedan ja Oskarshamnin liikenne. Ainakin Vermlannin seudulla kehitys lienee sen sijaan ollut erittäin myönteinen, ja liikennettä on voitu ulottaa SJ:n monopolin aikana lakkautetuille rataosille.

    Jos/kun kilpailuttamismalliin Suomessa siirrytään, erityisen suuri huomio on kiinnitettävä kilpailuttavien viranomaisten edellytyksiin kantaa vastuuta harjoitettavasta liikennepolitiikasta. Nykytilanteessakin ainakin osa VR:n ongelmista juontuu ennemmin viranomaisten (liikenneministeriö ym.) asiantuntemattomuudesta, jolle mainittu laitos itse ei kykene - kuten ei kilpailutukseen osallistuva yksityinenkään kykenisi - vaikuttamaan.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussiliikenteen vapauttaminen
    kirjoittanut Andelin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 113
    Viimeisin viesti: 18.04.2016, 19:29
  2. Someron junaliikenteen/raiteiden linjaus -50--70 luvulla?
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Junat
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 11.06.2011, 11:54
  3. Turun ja Tampereen raiteiden valtionrahoitus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 05.10.2006, 12:51
  4. Ruotsin malli
    kirjoittanut Sami Koskinen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 16.08.2005, 17:56
  5. Rataverkon vapauttaminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 08.07.2005, 07:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •