Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

  1. #1
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Miksiköhän Sm1-2 ja Sm4:jän kytkemiset onnistuvat niin hyvin, kun taas Sm3:sen eli Pendolinon kytkemisessä on usein ongelmia?
    Eikö kytkinmallin lisäksi ole ongelmia Sm3:ssa kytkintä suojaavan luukun epävarma toiminta sekä kytkimen ulostulossa olevat ongelmat?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.06.2007 kello 22:57. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  2. #2

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s
    Miksiköhän Sm1-2 ja Sm4:jän kytkemiset onnistuvat niin hyvin, kun taas Sm3:sen eli Pendolinon kytkemisessä on usein ongelmia?
    Eikö kytkinmallin lisäksi ole ongelmia Sm3:ssa kytkintä suojaavan luukun epävarma toiminta sekä kytkimen ulostulossa olevat ongelmat?
    Plus elektroniikkaongelmat. Samit ovat elektroniikaltaan niin yksinkertaisia ettei sellaisia juuri esiinny.

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Plus elektroniikkaongelmat.
    Jos niihin asentaisin talviksi pienen "truutan" josta tulee kuumaa vesihyöryä, joka pitäisi tai aukaisisi kytkinpalat jäästä. Voisikohan auttaa ongelmaan?
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Plus elektroniikkaongelmat. Samit ovat elektroniikaltaan niin yksinkertaisia ettei sellaisia juuri esiinny.
    Ei ne neloset juuri Pendoa yksinkertaisempia ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Jos niihin asentaisin talviksi pienen "truutan" josta tulee kuumaa vesihyöryä, joka pitäisi tai aukaisisi kytkinpalat jäästä. Voisikohan auttaa ongelmaan?
    Huh huh... Kyllä siellä on ihan tarpeeksi jäätä jo ilman vesisuihkujakin. Kun ei sähkölämmityskään tunnu riittävän, niin ei se asia vedellä parane.

  5. #5
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Lisäksi kytkemistä haittaa huonossa kunnossa olevat luukut, kuten tällaiset luukut.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  6. #6
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Vähän aiheen sivusta: Hyviä kuvia kyllä. Itse aiheesta: Jos jokin hajoaa, luulisi, että se korjataan, eikä jätetä lojumaan. Ei luulisi, että tuollaisen luukun laittamisessa kovin kauaa aikaa menee.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #7
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Jos jokin hajoaa, luulisi, että se korjataan, eikä jätetä lojumaan. Ei luulisi, että tuollaisen luukun laittamisessa kovin kauaa aikaa menee.
    Niinhän se oikeissa yrityksissä toimii.

    Nimeltä mainitsemattomissa oikeaa yritystä leikkivissä valtion monopoleissa sen sijaan ei voi pitää varastossa juuri mitään varaosia, koska varaston arvo pitää olla mahdollisimman pieni. Niinpä silloin, kun jotain hajoaa, se tilataan nykykäytännön mukaisesti joltain keskieurooppalaiselta toimittajalta. Koska tilattava osa useinkaan ei ole mikään standardiosa, vaan sitä on todennäköisesti valmistettu vain muutama kappale kyseisen yrityksen tarpeisiin, on toimitusaika hyvinkin puolesta vuodesta vuoteen. Tosin se voi olla sitä standardiosien kohdallakin.

    Jos osan puute ei haittaa ajoa, kalustolla ajetaan normaalisti niin kauan kun osa saadaan, sitten osa vaihdetaan ja ajo jatkuu. Jos osan puute haittaa ajoa, kalusto seisoo niin kauan, kun osa saadaan. Kaluston seisontapäivät kun eivät maksa mitään siihen nähden, mitä maksaa osan pitäminen varastossa...
    Viimeisin muokkaaja Eki; 05.06.2007 kello 13:12.

  8. #8
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Eikö kytkinmallin lisäksi ole ongelmia Sm3:ssa kytkintä suojaavan luukun epävarma toiminta sekä kytkimen ulostulossa olevat ongelmat?
    Dellnerit tietääkseni toimivat ihan hyvin niin kuin ne on tehty toimimaan. Ohjelmapuolella on ongelmia, kun yksiköt ei aina tunnista toisiaan. Ehkä kyseessä on joku suunnitteluvika, jota nyt parhaillaan korjataan? Tuplapendoja harvemmin enää näkyy nykyään, kun melkein kaikki yksiköt on kytkentäkieltolistalla...

  9. #9
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti
    Niinhän se oikeissa yrityksissä toimii.

    Nimeltä mainitsemattomissa oikeaa yritystä leikkivissä valtion monopoleissa sen sijaan ei voi pitää varastossa juuri mitään varaosia, koska varaston arvo pitää olla mahdollisimman pieni.
    Kyllä tämä nyt on aivan yleinen suuntaus kaikilla toimialoilla tänä päivänä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  10. #10
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Kyllä tämä nyt on aivan yleinen suuntaus kaikilla toimialoilla tänä päivänä.
    Tarvitseeko aina seurata yleisiä suuntauksia? On selvää, että tämä ikuisen tehostamisen linja on pian käyty loppuun asti. Jotenkin huvittaa, että valtion virastotkin alkavat myydä kaikki muut asiat taloudellisen tehokkuuden tieltä, niin että arkinen toimintakin alkaa jo kärsiä ja bisnes mennä puihin sen tehostamisen takia. Eivätkä matkaliput ole yhtään halventuneet, tehostamisen ja lipun hintojen korotusten myötä valtiolla on vain mahdollisuus vähentää VR:lle maksettavaa tukea. En tiedä onko tässäkään onnistuttu, mutta näköjään vähennykset viedään sitten väkisin läpi jossei muuten, mm. ratojen korjausrahoista pihistämällä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #11
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Pendolinojen yhteenkytkemisongelmat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tarvitseeko aina seurata yleisiä suuntauksia? On selvää, että tämä ikuisen tehostamisen linja on pian käyty loppuun asti. Jotenkin huvittaa, että valtion virastotkin alkavat myydä kaikki muut asiat taloudellisen tehokkuuden tieltä, niin että arkinen toimintakin alkaa jo kärsiä ja bisnes mennä puihin sen tehostamisen takia.
    Siis eihän se nyt näin voi mennä. Ei taloudellinen tehostaminen voi tarkoittaa, että dumpataan kaikki varaosavarastot pois ja jos jotain sitten menee rikki niin voi voi, pidetään kalliita tuotantovälineitä vain seisomassa ja odottamassa varaosaa. Ei se olisi taloudellisuutta vaan ihan käsittämättömän surkeaa managementtia.

    Se totuuden siemen tässä on, että on ihan turha ostaa hirveää määrää varaosia vain seisomaan varastossa. Sen sijaan varaosamäärä on optimoitava siten, että mahdollisimman pienellä varaston arvolla saadaan mahdollisimman hyvä luotettavuus. 100 % luotettavuuteen on käytännössä (tai edes teoriassa) mahdoton päästä inhimillisillä (tai millään) kustannuksilla, ja viimeiset prosentit ovat aina kalleimpia, esim. 95 % --> 99 % luotettavuuden nosto tulee tyypillisesti suhteellisesti hyvin kalliiksi verrattuna siihen ensimmäiseen 95 %:iin.

    Siihen varastoidaanko jotain osaa vai ei vaikuttaa se kuinka usein osaa uskotaan tarvittavan (esim. jos nuo luukut menevät alvariinsa rikki riistaeläintörmäyksissä, niin sitten niitä kannattaisi olla varastossa), kuinka pitkä on osan saantiaika tilauksesta (niitä osia varastoidaan enemmän joita saa hitaammin), mikä on osan arvo (halpoja osia kannattaa pitää riittävästi varastossa jottei kallis juna seiso sellaisen puutteen takia, ja vastaavasti oikein kalliita osia ei välttämättä kannata varastoida niin paljon jos lasketaan että mieluummin seisotetaan koko junaa sen aikaa kuin osan saaminen kestää), mikä on osan kriittisyys (jos juna kulkee jotenkuten rikkinäisen osan kanssa, varasto voi olla pienempi, mutta jos pysähtyy kokonaan, osa on syytä olla saatuvilla nopeasti) ja luonnollisesti millaiset kustannukset seisottamisesta syntyy.

    Jos kaikki tekijät tunnetaan, kyseessä on ainoastaan normaali matemaattinen optimointitehtävä. Käytännössä osa tekijöistä on tuntemattomia, jolloin on tehtävä jonkinlainen kokemukseen perustuva arvio siitä, mitä ne voisivat olla. Eräillä muilla toimialoilla varaosalogistiikan optimoinnissa ja yleensäkin JOT-ajattelussa ollaan huomattavasti pidemmällä kuin ilmeisesti liikennesektorilla ollaan.
    Viimeisin muokkaaja janihyvarinen; 07.06.2007 kello 01:35.

  12. #12
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Kytkemiset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Dellnerit tietääkseni toimivat ihan hyvin niin kuin ne on tehty toimimaan.
    Millä tavalla ne ovat tehty toimimaan hyvin? Itselleni on juuri tullut vastaan klo. 15.33 lähtevässä S53 vastaan muutaman kerran, että luukku ja kaikki muu toimii, mutta kytkin ei tule ulos. Kerran kytkin tuli ulos siten, että kuljettaja veti sen ulos.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Tuplapendoja harvemmin enää näkyy nykyään, kun melkein kaikki yksiköt on kytkentäkieltolistalla...
    Itse olen nähnyt niitä nyt ihan kiitettävästi junissa S1, 2, 7, 8 (ja muutaman kerran S59).
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pendolinojen tekniset ongelmat
    kirjoittanut TimppaTT foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 22.01.2014, 17:07
  2. Pendolinojen yhdistäminen loppuu
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 23.09.2007, 00:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •