Veturimies-lehti

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Uusimmassa Veturimies-lehdessä nro 2/2007 mainitaan Dm12-moottorivaunun mahdollisesta kuljettajarahastuskokeilusta Karjaan-Hangon radalla sekä VR:n suunnitelmasta hankkia ohjausvaunuja IC-junien pendeliliikenteeseen. IC-junarungon toisessa päässä olisi siis ohjausvaunu ja toisessa päässä Sr2-veturi (-työntyri).
 
No jopas! Ja kun aikaisemmin VR toistuvasti on kieltäytynyt ohjausvaunujen hankinnasta. Voisi pitkästä aikaa sanoa, että hyvä VR!

Kuljettajarahastuksesta en osaa sanoa onko se hyvä vai huono asia, seisakeajat pitenevät mutta toisaalta henkilöstökustannukset vähenevät. Omien havaintojeni mukaan Karjaa-Hankobaanalta nousee enemmän väkeä lähinnä Tammisaaren asemalta.

Sitä jään miettimään, että miten kuljettaja estää jäniksenä matkustamisen, kun eihän hän voi mitenkään valvoa, että ovesta astuttuaan matkustaja tulee ohjaamon ääreen.
 
Sitä jään miettimään, että miten kuljettaja estää jäniksenä matkustamisen, kun eihän hän voi mitenkään valvoa, että ovesta astuttuaan matkustaja tulee ohjaamon ääreen.

Onkohan täsä joku sellainen juju, että pidempien pysähdyksien aikana kuljettaja kiertelee matkustamossa myymässä lippuja aivan kuten pitkän matkan linja-autoissa?

t. Rainer
 
Yksinkertainen juttu: laitetaan sisääntulijat ilman lippua tulemaan ensimmäisestä ovesta ostamaan lippu. Toimii se linja-autossakin. Eipäs tehä tästä liian monimutkaista. Hyvä että edes yritetään karsia paikkureiden kustannuksiaa. Muuten, saas nähdä minkänäköisiä IC-manövervageneista tulee, Sveitsissä on Re460:n hyttejä ainakin vaunun päässä, paras täälläkin.
 
Dm12:n kuljettajarahastusta kannattaa ainakin kokeilla, jotta nähdään sen vaikutukset käytännössä. Kustannussäästöt jäänevät kuitenkin vähäisiksi, koska sitä voidaan soveltaa vain yhdellä yksiköllä liikuttaessa.

Ohjausvaunut olisivat erittäin tarpeellisia myös Dm12-vaunuihin. Näin saataisiin lisää kapasiteettia ilman uusia moottorivaunuhankintoja. Onkohan muuten 12:n lisävaunun hankintaoptio vielä voimassa, joka sisältyi alkuperäiseen 16:n vaunun kauppaan?

VML:n julkilausuman viimeinen, junaliikenteen kilpailuttamista käsittelevä kappale (sivu 9) herättää kysymyksiä: "Tehokkuutta ei saa vaarantaa, rautateiden kilpailuttamisesta ei ole olemassa myönteisiä kokemuksia". Liiton johto tuntuu vain edelleen jääräpäisesti sulkevan silmänsä ja korvansa lähialueillamme tapahtuneesta kehityksestä, joka on juna-asiakkaiden kannalta ollut hyvinkin myönteistä. Viimeisimpiä kokemuksia on Norjasta, jossa valtiollisen operaattorin tytäryhtiö on lisännyt tarjontaa ja parantanut kalustoa kilpailuttamisen seurauksena.
 
Kuljettajarahastuksessa seisakeajat pitenevät.
Miksi? Voihan niitä lippuja myydä ajon aikana. VR voisi myös pyytää matkustajia ostamaan lippunsa etukäteen.

Sitä jään miettimään, että miten kuljettaja estää jäniksenä matkustamisen, kun eihän hän voi mitenkään valvoa, että ovesta astuttuaan matkustaja tulee ohjaamon ääreen.
Matkustajille voidaan tiedottaa, että junaan pitää nousta etuovesta ja heti tämän jälkeen käydä näyttämässä lippunsa kuljettajalle. Kuljettaja varmaan näkee, montako matkustajaa junaan nousee ja osaa laskea, että kaikki näyttävät lippunsa. Mikäli kaikki matkustajat eivät tule lippuaan näyttämään, voi kuljettaja kuuluttaa matkustajia luukulle tai vaikka uhkailla junan pysäyttämisellä.

Muistan kuulleeni Helsingin raitioteiltä tapauksen, jossa vaunuun nousi nuoria tyttöjä, joilla ei selvästikään ollut lippuja. Kuljettaja kuulutti, että mikäli tytöt eivät poistu vaunusta, ei raitiovaunun matka jatku lainkaan. Koska liputta matkustaminen ei onnistunut, poistuivat tytöt ja muiden matka pääsi jatkumaan. Eikö samaa voisi yrittää junissa?
 
Ohjausvaunut olisivat erittäin tarpeellisia myös Dm12-vaunuihin. Näin saataisiin lisää kapasiteettia ilman uusia moottorivaunuhankintoja.
Muistelen Move onin kritisoineen kuuden moottorin (3xDm12) kiskobussijunia. Saataisiinko helpolla säästöä ja lisää kapasiteettia, jos sinisistä vaunuista modernisoitaisiin Dm12-junien välivaunuja? Tästä ei tosin vapautuisi kovin monta kiskobussia.
 
VR voisi myös pyytää matkustajia ostamaan lippunsa etukäteen.
Karjaa-Hanko välillä tämä voi toimia, koska on jopa 3 asemaa joilla myydään lippuja.
Kuitenkin esimerkiksi lipunmyyntiä Haapamäki-Tampere välillä on kahdelle ja Savonlinna-Parikkala ei yhdelläkään asemalla.
Ei siis edes Junamaattia.

Kyllähän kuljettajarahastus toimii jos jokaisen seisakkeella on mahdollisuus ostaa lippuja esim.kyläkaupasta ja tämän lisäksi on lippuautomaatti junassa. Luulisi ihmisten ostavan lipun ennakkoon tai junassa olevasta automaatista lukuunottamatta tietenkin joitakin puritaaneja.
 
Muistan kuulleeni Helsingin raitioteiltä tapauksen, jossa vaunuun nousi nuoria tyttöjä, joilla ei selvästikään ollut lippuja. Kuljettaja kuulutti, että mikäli tytöt eivät poistu vaunusta, ei raitiovaunun matka jatku lainkaan. Koska liputta matkustaminen ei onnistunut, poistuivat tytöt ja muiden matka pääsi jatkumaan. Eikö samaa voisi yrittää junissa?
Kyllä tätä on käytetty menestyksekkäästi myös yöbusseissa. Takaovilla on toisinaan liikettä molempiin suuntiin, mutta kuulutus "Auto ei liiku mihinkään ennenkuin takaovesta sisään tullut on poistunut." saa tilanteeseen kummasti ryhtiä. Sosiaalinen paine pummilla sisään tulleen ympärillä kasvaa hyvin nopeasti. ;)
 
Kyllähän kuljettajarahastus toimii jos jokaisen seisakkeella on mahdollisuus ostaa lippuja esim.kyläkaupasta ja tämän lisäksi on lippuautomaatti junassa.

Niin, on suorastaan ihme, ettei Keskinen rakentanut suomen suurinta vr-lipunmyyntiä kyläkaupan viereen. :D Itse en oikein tuohon kuljettajarahastukseen kallistu. Junassa pitää mielestäni olla Konduktööri, ja kyllä se niitä lippuja sitten myy.
 
Yksinkertainen juttu: laitetaan sisääntulijat ilman lippua tulemaan ensimmäisestä ovesta ostamaan lippu. Toimii se linja-autossakin. Eipäs tehä tästä liian monimutkaista.
Dm12:n "etuovi" on aika kaukana ohjaamosta. Entäs jos matkustaja kääntyykin vaunun keskiosastoa kohti kuljettajan huomaamatta?

Miksi? Voihan niitä lippuja myydä ajon aikana. VR voisi myös pyytää matkustajia ostamaan lippunsa etukäteen.

Matkustajille voidaan tiedottaa, että junaan pitää nousta etuovesta ja heti tämän jälkeen käydä näyttämässä lippunsa kuljettajalle. Kuljettaja varmaan näkee, montako matkustajaa junaan nousee ja osaa laskea, että kaikki näyttävät lippunsa. Mikäli kaikki matkustajat eivät tule lippuaan näyttämään, voi kuljettaja kuuluttaa matkustajia luukulle tai vaikka uhkailla junan pysäyttämisellä.

Lippua ei oikein voi myydä ajon aikana, sillä kuljettajan on keskityttävä havainnoimiseen junan ollessa liikkeessä (se, että JKV havainnoi ei riitä!) ja paikallaankin ollessaan yhden lipun myyntiin menee hyvinkin 20-30 sekuntia. Kaikkialta lippua ei välttämättä saa etukäteen, eihän ketään voi edellyttää kiertämään mahdollisesti toisella puolella kylää olevan R-kioskin kautta taikka omistamaan tietokonetta ja verkkopankkitunnuksia, joilla lipun voi ostaa.

Mitä tulee etuovesta nousemiseen, pohdin asiaa jo ensimmäisessä kappaleessa. Entä jos vek ei huomaa kaikkia sisääntulijoita?
 
Myönnän, että Dm12-moottorivaunuissa kuljettajarahastus onnistuu yhtä hyvin kuin veturivetoisissakin junissa. Jatkan tätä keskustelua kuitenkin keskustelun ilosta.

Entäs jos matkustaja kääntyykin vaunun keskiosastoa kohti kuljettajan huomaamatta?

Entä jos vek ei huomaa kaikkia sisääntulijoita?
Laiturille ja junien ovien eteen teksti "Astu junaan etuovesta. Näytä lippusi kuljettajalle." Jälkimmäinen virke voidaan jättää pois, mikäli kuljettajan ei tarvitse tarkastaa matkalippuja. Ohjaamossa on ikkuna, josta kuljettaja voi katsoa laiturille ja laskea kyytiin nousevat matkustajat. Näin tekevät nykyisin konduktöörit (eivät tietenkään joka asemalla!).

Lippua ei oikein voi myydä ajon aikana, sillä kuljettajan on keskityttävä havainnoimiseen junan ollessa liikkeessä. Kaikkialta lippua ei välttämättä saa etukäteen, eihän ketään voi edellyttää kiertämään mahdollisesti toisella puolella kylää olevan R-kioskin kautta taikka omistamaan tietokonetta ja verkkopankkitunnuksia, joilla lipun voi ostaa.
Kyllä Sveitsissä kuljettaja voi myydä lippuja ajon aikana. Ehkä se Suomessa ei sitten käy. Tässä kuva myyntitilanteesta ajon aikana. Ei taida olla kulunvalvontaa tuolla radalla.

Kuljettajarahastus ei tarkoita sitä, että kaikki matkustajat ostaisivat lippunsa kuljettajalta. Kuljettajarahastus ei tarkoita myöskään sitä, että kaikki ostaisivat lippunsa etukäteen ja kuljettaja vain kuljettaisi. Kuljettajarahastuksen ideana on, että matkustajat ostavat lippunsa etukäteen, jos pystyvät. Se matkustaja, joka ei kertakaikkiaan saa ostettua lippuaan etukäteen, voi ostaa lippunsa kuljettajalta.

VR voisi ottaa käyttöön jälleen valmiiksi painetut pahviliput. Näitä voitaisiin myydä suosituimmille väleille kiskobussien pysähdyspaikkojen lähettyvillä sijaitsevissa kaupoissa, kioskeissa, posteissa, kunnantaloissa ja Alkoissa. Kymmenen lipun ostajalle alennusta! Näin lippuja voisi ostaa vaikka vuoden tarpeiksi kerralla ja aina pitää lompakossa mukana. Jos reitin varrella ei satukaan olemaan R-kioskia, on lippu kuitenkin ostettuna (ja ylimääräiset voisi asemalla myydä niille, joilla ei ole). Ne, jotka vaihtavat kiskobussista IC-junaan, voivat ostaa lippunsa paikkatietoineen R-kioskista tai Internetistä. Kuljettaja ei siis saa olla pääasiallinen lippujen myyjä vaan vain viime hetken hätävara.
 
Jos linja-autokuskikin pystyy myymään lippuja ajaessaan, niin miten veturimies voi olla huonompi? Luulisi sen olevan erittäin helppoa. Junassa on sentään kiskot. Lehdestä luin muuten vml:n ja akt:n yhteistyösuunnitelmista, pian tarvitaan varmaan taas linja-autoihinkin rahastajat ja kuorma-autoihin erillinen hanttimies, joka huolehtii kuorman käsittelystä kun kuski sitä ei voi tehdä. :D
 
Takaisin
Ylös