Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

Kalusto ei ennen kilpailutuksen alkamista ollut nykyistä parempaa, pikemminkin päinvastoin.

Toki jos bussiliikenteen hoitamisesta maksetaan esimerkiksi 40-50 % nykyhintaa enemmän, on bussiyhtiölillä varmaan enemmän varaa pitää yllä reservejä. (Kilpailuttaminen alensi bussiliikenteen kustannuksia 30-40 %.)

Vaiikka minusta bussi- eikä lähijunaliikenteen hoitamisesta ei kannata maksaa ylihintaa, vaan käyttää säästyvät rahat lisävuoroihin ja matalampiin lippujen hintoihin.
 
Mitäs Tampereella on käynyt kilpailutettaessa linjoja? Tavoitteena ei ole ollut varsinaisesti säästö vaan laadukas bussiliikenne kilpailukykyiseen hintaan.

Veolia ajaa kokonaan uusilla busseilla Tampereen linjoja 7 ja 27 (varabussi tosin muutaman vuoden ikäinen), Paunu linjaa 10 upouudella bussilla ja yhdellä ehostetulla yhdeksänvuotiaalla lahtikolla ja Vuolle linjaa 32 uudehkolla kalustolla.

Kilpailuttamisen voi tehdä hyvin tai huonosti. Siinä voidaan myös hakea joko mahdollisimman halpaa tai kokonaistaloudellisesti parasta vaihtoehtoa. Tampereella on haettu jälkimmäistä, ja nähdäkseni se on hoidettu hyvin. Jos osaamista on, pystyvät myös maakunnat samaan lähijunien suhteen.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Toivottavasti operaattorina pysyy suomalainen, suomalaisten omistama VR. En kaipaa tänne muita kermaa kuorimaan. VR:n voitot jäävät Suomeen, Suomen valtiolle. Ulkomaiset voitot menevät sinne ulkomaille, kaikenmaailman sijoittajaporhoihoille ja salkkumiehille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Kyllä kunnon kilpailutuksesta on hyötyä suomalaisillekin. Kaluston puolesta kilpailu onkin jo kohta mahdollista.
Saisi VR:kin hieman sitten puristaa löysiä pois itseltään. Ei kai sitä kiinnosta kuin helppo raha YTV:ltä ja kokojunakuljetukset.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Toivottavasti operaattorina pysyy suomalainen, suomalaisten omistama VR. En kaipaa tänne muita kermaa kuorimaan. VR:n voitot jäävät Suomeen, Suomen valtiolle. Ulkomaiset voitot menevät sinne ulkomaille, kaikenmaailman sijoittajaporhoihoille ja salkkumiehille.
Ennemmin luotan operaattorina HKL-Metroliikenteeseen. Se on sentään osa Helsingin kaupungin hallintoa, VR Osakeyhtiö on yksityinen yhtiö, joka kuuluu valtion omistamaan ja käytännössä Häkämiehen hallinnoimaan VR-konserniin.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

VR Osakeyhtiö on yksityinen yhtiö, joka kuuluu valtion omistamaan

Eikös tuossa ole jo ristiriita saman virkkeen sisällä, kun väität VR Oy:tä sekä yksityiseksi että valtion omistamaksi?
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Eikös tuossa ole jo ristiriita saman virkkeen sisällä, kun väität VR Oy:tä sekä yksityiseksi että valtion omistamaksi?

Ei ole, mikäli tulkitsen oikein ultrixin tarkoittaneen "yksityisellä" tässä yhteydessä yksityisoikeudellista. Osakeyhtiöön (vaikka valtion omistamaankin) sovelletaan kuitenkin lainsäädäntöä hiukan eri tavalla kuin valtion (tai kunnan) laitokseen.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Harmi, että Sm5:een ei tule VR:n värejä. Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä. VR on paras liikennöijä, kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

mikäli tulkitsen oikein ultrixin tarkoittaneen "yksityisellä" tässä yhteydessä yksityisoikeudellista
Tulkitset oikein. VR Osakeyhtiön tapauksessa yhtiön tekee konserniyhtiötä yksityisemmäksi myös se seikka, että sen omistaa toinen yksityisoikeudellinen oikeushenkilö, VR-Yhtymä Oy.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä.
VR menetti sen tehtävän jo 1995, kun rautateistä huolehtiminen siirrettiin Ratahallintokeskuksen vastuulle.
VR on paras liikennöijä,
Niin no lähtökohtaisesti, koska eihän niitä muita ole. Olihan Neuvostoliitossakin kommunistinen puolue määritelmällisesti paras puolue. ;)

kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.
Rautatiet ovat ja pysyvät Suomen kansan omistamina. Monopolina toimivan VR-konsernin voitto ei välttämättä riitä tuottamaan kansantalouteen sitä samaa voittoa, mitä aito kilpailutilanne mahdollistaisi. Nyt kansantalouteen jää syvä lovi lainsäädännön esteiden takia: kun ei saa kuljettaa ihmisiä junalla, kuljetetaan ne bussilla tai ajetaan autolla ja tuetaan jotain öljymaata. Tai sitten ei kuljeta ollenkaan vaan syljetään kattoon.

Ulkomaiset tuskin poimisivat rusinoita pullasta, koska ensin avataan ostoliikenne, jossa kilpailu on jo PK-seudun bussikilpailu-uutisointia lukemalla kovaa ja vasta mahdollisesti myöhemmin operaattorialoitteinen ja -rahoitteinen kaukoliikenne jonkinnäköisellä käyttöoikeusmallilla. Tällöin luultavasti olemassaoleva liikenne (VR Kaukoliikenne) saisi etusijan ratakapasiteettia jaettaessa, joten joku Veolia ei ihan mihin tahansa liikenteeseen noin vain pääse.

Makuuvaunuliikenteeseen yksityisomisteinen operaattori olisi enemmän kuin tervetullut. Heti kun yöjunia saa lainsäädännön puolesta yksityisetkin ajaa, olen mukana perustamassa yöjunaosuuskuntaa.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Harmi, että Sm5:een ei tule VR:n värejä.
Eihän VR:n kalusto nytkään ole saman väristä. Intercity ja Pendolino kalusto on punavalkoista, pikajunat sinisiä, Sm2 junat punakeltaisia ja Dm12 puna-harmaa-valkoinen. Puuvaunut taas olivat ruskeita ja mandoliino valkoinen ja musta.

Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä. VR on paras liikennöijä, kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.

Kukaan ei ole ehdottanut rataverkon yksityistämistä. Rataverkon on ehdottomasti säilyttävä valtion omistamana mutta se ei tarkoita että ainoastaan valtion omistama yritys saa liikennöidä rautateillä. Maanteitäkin saavat käyttää muutkin kuin valtio: yksityiset ihmiset, rekka- ja linja-autoyritykset.


Rautatiet ovat ja pysyvät Suomen kansan omistamina. Monopolina toimivan VR-konsernin voitto ei välttämättä riitä tuottamaan kansantalouteen sitä samaa voittoa, mitä aito kilpailutilanne mahdollistaisi. Nyt kansantalouteen jää syvä lovi lainsäädännön esteiden takia: kun ei saa kuljettaa ihmisiä junalla, kuljetetaan ne bussilla tai ajetaan autolla ja tuetaan jotain öljymaata. Tai sitten ei kuljeta ollenkaan vaan syljetään kattoon.

Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.
Kansantalous ei ole sama asia kuin valtiontalous.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.

Aika lohduton tulevaisuudenkuva, jos valtion kirstunvartijat eivät keksi muuta tapaa rahoittaa hyvinvointiyhteiskuntaa kuin autoilun määrän kasvattaminen.
 
Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Työnjako on aivan selvä: HKL operoi metroa ja valtio junia, hyvä niin, muutoksia ei tarvita.
Jaa kustannuksista piittaamatta? Entä jos HKL operoi kaupunkiradoilla "metroa" nykyisellä palvelutasolla huomattavasti VR:ää halvemmalla?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko VR Oy:n monopoli luonnollinen monopoli? Mielestäni ei, koska ei ole mitään estettä sallia liikennettä muillekin operaattoreille. Monissa maissa on rautateillä useita liikennöitsijöitä. Rataverkko on syytä pitää valtion omistuksessa mutta liikennöinti pitäisi sallia muillekin kuin VR Osakeyhtiölle.

Turun Sanomat sanoi:
Luonnollisesta monopolista tavanomainen esimerkki on raideliikenne Suomessa. Jos joku suunnittelisi kilpailua VR-Yhtymä Oy:n kanssa, seurauksena olisi vararikko.

Linkki http://www.turunsanomat.fi/talous/liite/?ts=1,3:1018:0:0,4:18:68:1:0,104:18:414041,1:0:0:0:0:0:
 
Takaisin
Ylös