Sivu 7 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/186

Viestiketju: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

  1. #91

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

    Kalusto ei ennen kilpailutuksen alkamista ollut nykyistä parempaa, pikemminkin päinvastoin.

    Toki jos bussiliikenteen hoitamisesta maksetaan esimerkiksi 40-50 % nykyhintaa enemmän, on bussiyhtiölillä varmaan enemmän varaa pitää yllä reservejä. (Kilpailuttaminen alensi bussiliikenteen kustannuksia 30-40 %.)

    Vaiikka minusta bussi- eikä lähijunaliikenteen hoitamisesta ei kannata maksaa ylihintaa, vaan käyttää säästyvät rahat lisävuoroihin ja matalampiin lippujen hintoihin.

  2. #92
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

    Mitäs Tampereella on käynyt kilpailutettaessa linjoja? Tavoitteena ei ole ollut varsinaisesti säästö vaan laadukas bussiliikenne kilpailukykyiseen hintaan.

    Veolia ajaa kokonaan uusilla busseilla Tampereen linjoja 7 ja 27 (varabussi tosin muutaman vuoden ikäinen), Paunu linjaa 10 upouudella bussilla ja yhdellä ehostetulla yhdeksänvuotiaalla lahtikolla ja Vuolle linjaa 32 uudehkolla kalustolla.

    Kilpailuttamisen voi tehdä hyvin tai huonosti. Siinä voidaan myös hakea joko mahdollisimman halpaa tai kokonaistaloudellisesti parasta vaihtoehtoa. Tampereella on haettu jälkimmäistä, ja nähdäkseni se on hoidettu hyvin. Jos osaamista on, pystyvät myös maakunnat samaan lähijunien suhteen.

  3. #93
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Toivottavasti operaattorina pysyy suomalainen, suomalaisten omistama VR. En kaipaa tänne muita kermaa kuorimaan. VR:n voitot jäävät Suomeen, Suomen valtiolle. Ulkomaiset voitot menevät sinne ulkomaille, kaikenmaailman sijoittajaporhoihoille ja salkkumiehille.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.12.2008 kello 21:00. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #94
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Kyllä kunnon kilpailutuksesta on hyötyä suomalaisillekin. Kaluston puolesta kilpailu onkin jo kohta mahdollista.
    Saisi VR:kin hieman sitten puristaa löysiä pois itseltään. Ei kai sitä kiinnosta kuin helppo raha YTV:ltä ja kokojunakuljetukset.

  5. #95
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Toivottavasti operaattorina pysyy suomalainen, suomalaisten omistama VR. En kaipaa tänne muita kermaa kuorimaan. VR:n voitot jäävät Suomeen, Suomen valtiolle. Ulkomaiset voitot menevät sinne ulkomaille, kaikenmaailman sijoittajaporhoihoille ja salkkumiehille.
    Ennemmin luotan operaattorina HKL-Metroliikenteeseen. Se on sentään osa Helsingin kaupungin hallintoa, VR Osakeyhtiö on yksityinen yhtiö, joka kuuluu valtion omistamaan ja käytännössä Häkämiehen hallinnoimaan VR-konserniin.
    Sakari Kestinen

  6. #96
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    VR Osakeyhtiö on yksityinen yhtiö, joka kuuluu valtion omistamaan
    Eikös tuossa ole jo ristiriita saman virkkeen sisällä, kun väität VR Oy:tä sekä yksityiseksi että valtion omistamaksi?

  7. #97

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Eikös tuossa ole jo ristiriita saman virkkeen sisällä, kun väität VR Oy:tä sekä yksityiseksi että valtion omistamaksi?
    Ei ole, mikäli tulkitsen oikein ultrixin tarkoittaneen "yksityisellä" tässä yhteydessä yksityisoikeudellista. Osakeyhtiöön (vaikka valtion omistamaankin) sovelletaan kuitenkin lainsäädäntöä hiukan eri tavalla kuin valtion (tai kunnan) laitokseen.

  8. #98
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Harmi, että Sm5:een ei tule VR:n värejä. Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä. VR on paras liikennöijä, kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.12.2008 kello 08:28. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  9. #99
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    mikäli tulkitsen oikein ultrixin tarkoittaneen "yksityisellä" tässä yhteydessä yksityisoikeudellista
    Tulkitset oikein. VR Osakeyhtiön tapauksessa yhtiön tekee konserniyhtiötä yksityisemmäksi myös se seikka, että sen omistaa toinen yksityisoikeudellinen oikeushenkilö, VR-Yhtymä Oy.
    Sakari Kestinen

  10. #100
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä.
    VR menetti sen tehtävän jo 1995, kun rautateistä huolehtiminen siirrettiin Ratahallintokeskuksen vastuulle.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    VR on paras liikennöijä,
    Niin no lähtökohtaisesti, koska eihän niitä muita ole. Olihan Neuvostoliitossakin kommunistinen puolue määritelmällisesti paras puolue.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.
    Rautatiet ovat ja pysyvät Suomen kansan omistamina. Monopolina toimivan VR-konsernin voitto ei välttämättä riitä tuottamaan kansantalouteen sitä samaa voittoa, mitä aito kilpailutilanne mahdollistaisi. Nyt kansantalouteen jää syvä lovi lainsäädännön esteiden takia: kun ei saa kuljettaa ihmisiä junalla, kuljetetaan ne bussilla tai ajetaan autolla ja tuetaan jotain öljymaata. Tai sitten ei kuljeta ollenkaan vaan syljetään kattoon.

    Ulkomaiset tuskin poimisivat rusinoita pullasta, koska ensin avataan ostoliikenne, jossa kilpailu on jo PK-seudun bussikilpailu-uutisointia lukemalla kovaa ja vasta mahdollisesti myöhemmin operaattorialoitteinen ja -rahoitteinen kaukoliikenne jonkinnäköisellä käyttöoikeusmallilla. Tällöin luultavasti olemassaoleva liikenne (VR Kaukoliikenne) saisi etusijan ratakapasiteettia jaettaessa, joten joku Veolia ei ihan mihin tahansa liikenteeseen noin vain pääse.

    Makuuvaunuliikenteeseen yksityisomisteinen operaattori olisi enemmän kuin tervetullut. Heti kun yöjunia saa lainsäädännön puolesta yksityisetkin ajaa, olen mukana perustamassa yöjunaosuuskuntaa.
    Sakari Kestinen

  11. #101

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Harmi, että Sm5:een ei tule VR:n värejä.
    Eihän VR:n kalusto nytkään ole saman väristä. Intercity ja Pendolino kalusto on punavalkoista, pikajunat sinisiä, Sm2 junat punakeltaisia ja Dm12 puna-harmaa-valkoinen. Puuvaunut taas olivat ruskeita ja mandoliino valkoinen ja musta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Toivottavasti Vr säilyttää asemansa Suomessa ja huolehtii rautateistä. VR on paras liikennöijä, kyseessä on Suomen kansan omistamat rautatiet. Voitto jää Isänmaan rakentamiseen. En toivo ulkomaisia kermankuorijoita Suomeen. Parasta on kun rautatiet ovat meidän suomalaisten käsissä.
    Kukaan ei ole ehdottanut rataverkon yksityistämistä. Rataverkon on ehdottomasti säilyttävä valtion omistamana mutta se ei tarkoita että ainoastaan valtion omistama yritys saa liikennöidä rautateillä. Maanteitäkin saavat käyttää muutkin kuin valtio: yksityiset ihmiset, rekka- ja linja-autoyritykset.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Rautatiet ovat ja pysyvät Suomen kansan omistamina. Monopolina toimivan VR-konsernin voitto ei välttämättä riitä tuottamaan kansantalouteen sitä samaa voittoa, mitä aito kilpailutilanne mahdollistaisi. Nyt kansantalouteen jää syvä lovi lainsäädännön esteiden takia: kun ei saa kuljettaa ihmisiä junalla, kuljetetaan ne bussilla tai ajetaan autolla ja tuetaan jotain öljymaata. Tai sitten ei kuljeta ollenkaan vaan syljetään kattoon.
    Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.

  12. #102
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.
    Kansantalous ei ole sama asia kuin valtiontalous.
    Sakari Kestinen

  13. #103
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Nykytilanteessa autoilijat maksavat polttoaineesta veroa, vuotuista ajoneuvoveroa ja lisäksi monia muita veroja kuten vakuutusmaksuveroa. Junalla matkustavat autottomat maksavat junamatkasta valtion omistamalle osakeyhtiölle joka maksaa osinkoa valtiolle. Mitä huonompi junaliikenne sitä enemmän ihmiset autoilevat ja sitä enemmän valtio saa autoilusta veroja.
    Aika lohduton tulevaisuudenkuva, jos valtion kirstunvartijat eivät keksi muuta tapaa rahoittaa hyvinvointiyhteiskuntaa kuin autoilun määrän kasvattaminen.

  14. #104
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kolli Näytä viesti
    Työnjako on aivan selvä: HKL operoi metroa ja valtio junia, hyvä niin, muutoksia ei tarvita.
    Jaa kustannuksista piittaamatta? Entä jos HKL operoi kaupunkiradoilla "metroa" nykyisellä palvelutasolla huomattavasti VR:ää halvemmalla?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.12.2008 kello 18:31. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Sakari Kestinen

  15. #105

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

    Onko VR Oy:n monopoli luonnollinen monopoli? Mielestäni ei, koska ei ole mitään estettä sallia liikennettä muillekin operaattoreille. Monissa maissa on rautateillä useita liikennöitsijöitä. Rataverkko on syytä pitää valtion omistuksessa mutta liikennöinti pitäisi sallia muillekin kuin VR Osakeyhtiölle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Turun Sanomat
    Luonnollisesta monopolista tavanomainen esimerkki on raideliikenne Suomessa. Jos joku suunnittelisi kilpailua VR-Yhtymä Oy:n kanssa, seurauksena olisi vararikko.
    Linkki http://www.turunsanomat.fi/talous/li...1,1:0:0:0:0:0:

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitioliikenteen kilpailuttaminen
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 23:31
  2. Vastauksia: 263
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 17:56
  3. SuLi: Kannanotto liikennepoliittiseen selontekoon
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 29.06.2007, 01:23
  4. Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 16:57
  5. Joukkoliikenteen kilpailuttaminen: case Lappeenranta-Imatra
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.03.2006, 08:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •