Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vaativatko Tolstoin vaunut normaalioloissa aina sähköveturia, ilmastoinnin vuoksi? MTV3:n uutispätkässä jossa haastateltiin 12 tuntia myöhässä tulleen Tolstoin matkustajia, he olivat valitelleet kuumuutta, mikä viittaisi siihen ettei ilmastointi toiminut.
Venäläisissä junissa on yleensä joko todella kuuma tai sitten kylmä kuin - - tiedätte kyllä missä. Koskaan ei etukäteen voi olla varma siitä, onko junassa kylmä tai kuuma, joten vaatetuksen on sovittava molempiin tilanteisiin.

Uusissa Tverin vaunuissa ilmastointi toimii sähköllä, jota saa joko vaunun akuista, veturista, tai asemalla johdosta. Onkohan Tolstoissa näitä vaunuja? TEP70(U)-veturista ei saa 3000 voltin jännitettä vaunujen lämmitykseen ja ilmastointiin, mutta TEP70BS-vetureista saa. Jälkimmäisiä vetureita ei Venäjällä tietenkään ole. En tiedä, saako jostakin sähköveturista tuota jännitettä. Millä veturilla Tolstoi yleensä vedetään? Saako tuon jännitteen suomalaisista vetureista vai käykö ilmastointi täällä akkujen voimalla? Kytketäänkö vaunut Helsingissä suomalaiseen sähköverkkoon akkujen latausta varten?

Yleensä selitystä "vaunujen ilmastointi/lämmitys toimii vain sähköveturiin kytkettyinä" käytetään vain Suomessa. Kaikkialla muualla dieselvetureiden höyrynkehittimet vaihdettiin aggregaatteiksi samaan aikaan, kun höyrylämmitteiset vaunut vaihdettiin sähkölämmitteisiksi.
 
P33 Repinin veturit palaavat arkisin jossain tavarajunassa Vainikkalasta ja nykyään ainakin ti-su P31:n eli Tolstoin veturi ajetaan siirtona Kouvolaan, maanantaista en tiedä, kun silloin on 2Sr1.
 
P33 Repinin veturit palaavat arkisin jossain tavarajunassa Vainikkalasta ja nykyään ainakin ti-su P31:n eli Tolstoin veturi ajetaan siirtona Kouvolaan, maanantaista en tiedä, kun silloin on 2Sr1.

Jaa, voipi ollakin. Kun katselee aikataulua niin sibben lähtöaika on 18:14 ja repinin tuloaika 18:11 niin aika kiire siinä veturin ympäriajolle tulee ja kai siinä pitää kuskienkin pieni taukokin keritä pitää, kouvolassahan ne yleensä vaihtuu. Tuo vielä tienenkin olettaen, että kumpainenkin juna on taulussaan... ;)
 
P33 Repinin veturit palaavat arkisin jossain tavarajunassa Vainikkalasta ja nykyään ainakin ti-su P31:n eli Tolstoin veturi ajetaan siirtona Kouvolaan, maanantaista en tiedä, kun silloin on 2Sr1.
Siirtona menivät ainakin eilen ja 2Sr1 siinä tosiaan oli. Jpl:n palvelusta selviää, että paluuveturijuna 1516 kulkee joka päivä.
 
TEP70(U)-veturista ei saa 3000 voltin jännitettä vaunujen lämmitykseen ja ilmastointiin, mutta TEP70BS-vetureista saa. Jälkimmäisiä vetureita ei Venäjällä tietenkään ole.
On TEP70BS-vetureita Venäjällä. Proto 001 on Pietarissa Varsovan aseman varikolla (ТЧ-14). Niitä on useita Moskovan eteläpuolella Rtistshevon varikolla Kaakkoisilla rautateillä ja muutama Tjumenissa Sverdlovskin rautateillä.
 
22.08.07 Suomi

Tällä kertaa Ukkonen teki tuhojaan, ja junat ainakin rantaradalla myöhästelivät "vaihteeksi". Ic 131 Helsinki-Turku oli Pasilaan tullessa noin 1,5 tuntia myöhässä, ja P 134 Turku-Helsinki oli Pasilaan tullessa noin 50 minuuttia myöhässä. Tuosta P 134:n sisästä tuli aika happaman näkösiä naamoja.. :D
 
22.08.07 Suomi

Tällä kertaa Ukkonen teki tuhojaan, ja junat ainakin rantaradalla myöhästelivät "vaihteeksi".

Ja vikahan siis oli Kirkkonummi- Karjaa välillä. Y-junat ajettiin vain Kirkkonummelle ja kaukojunat pysähtyivät Siuntiossa ja Inkoossa. Myös ainakin Kauklahdessa oli tasoristeys rikki (Havainto tehty tästä 19.00), jonka ohittavat junat ohjattiin manuaalisesti paikan yli. Keskimääräinen myöhästyminen E, U ja S-junilla noin 5 minuuttia.
 
Pendolinojunien yhdistäminen Tampereella loppuu. Nykyisin Tampereella yhdistetään kolme vuoroa päivässä. Teknisien ongelmien vuoksi on usein rungot jouduttu ajamaan erikseen. Syyskuun ajan kaikki vuorot Hki-Tpe välillä ajetaan erikseen. Lokakuusta tulevat voimaan uudet aikataulut, jossa kaikki lähdöt ajetaan erikseen. Kouvolassa näin ei ainakaan vielä tulla tekemään.
 
Muistutus vielä huomisesta Riihimäki-päivästä.

Riihimäeltä ajetaan Hr1 1021+ vaunut yhdistelmällä Hyvinkäälle kello: 10, 12 ja 14.

Hikiälle pääsee Dm7 kiskobussilla, jonka lähtöajat Riihimäeltä ovat 10.20, 11.20, 12.20, 13.20 ja 14.20.

Tapahtuma on maksuton.
 
Parivetohavaintoja:

Tampereelta tuli IC 176:ssa Sr2:set 3215 ja 3224.

Kolarista saapuneen P270 mukana tuli 3245 ja 32??.
 
13:09 Järämäki Rai pv Turusta Dv12 2553+teräsrullavaunu+tyhjä ven.Boxcar; jonka molemmin puolin sovitusvaunu. Kaiketi menossa Naantaliin asti.
 
22.9.
IC50 viimeisenä vaununa oli Konferenssivaunu A20.

kai siinä pitää kuskienkin pieni taukokin keritä pitää, kouvolassahan ne yleensä vaihtuu.

Vaihtuuko? Ainakin yksi Tolstoita ajanut kuljettaja kertoi: "vielä viisi tuntia lomaan, kun ensiksi pitäisi ajaa sitä ennen (Tolstoi) Vainikkalaan ja sen jälkeen siirtona Kouvolaan (Vainikkalassa tauko) ja sitten alkaa kuukauden loma".

Nyt syyskuusa Tolstoin vaunut on alettu kytkeä Sr1 1500V pistokkeeseen. Sr2 tätä ei kuitenkaan ole tehty.
 
23.9.

IC² junat 131 ja 171 ja pikajuna 143 ajettiin tänään poikkeuksellisesti Sr1:llä. Oliko varikolla Sr2 puutetta vai mikä oli ongelmana?

S52 ajettiin "vaihteeksi" erikseen, mutta tällä kertaa ongelmana oli ollut Oulusta tullut yksikkö, jonka kallistusjärjestelmä ei toiminut täysin (3 vaunussa toimi ja 3 ei).

Sm2 6095 oli joutunut viikonlopun aikana osittain ulkoapäin töhrityksi. Mikä ihme siinä junien, metrojen ja ratikoiden töhrimisessä oikein ihastuttaa?
 
Parikkala & Mäntyharju 23.9

P706:ssa kaksi ravintolavaunua (Rkt)

IC 3:ssa Konferenssivaunu.
 
S52 ajettiin "vaihteeksi" erikseen, mutta tällä kertaa ongelmana oli ollut Oulusta tullut yksikkö, jonka kallistusjärjestelmä ei toiminut täysin (3 vaunussa toimi ja 3 ei).
Eikös S52 ajeta nykyisin aivan suunnitellusti erikseen. Pendolinojen yhdistely Tampereella on historiaa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös