Tässä tapauksessa kyseeseen tulevat kontaktikortillinen matkailijalippu ja matkakortin arvo. Näitä käyttämällä voi ennakkoon jo ladata rahaa matkakortille tai ostaa tuon kontaktikortin, joka ensi leimaamisella sitten alkaa kuluttaa aikaa, esim. 1 vrk. Tämä kertalippujen poistuminen koskee siis lähinnä hyvin satunnaisesti matkustavia, vähänkään useammin reissaavat ostanevat matkakortin ja ladannevat siihen arvoa.
Rohkenen olla tästä eri mieltä. Vaikka viime aikoina työmatkat ovat sattuneesta syystä suuntautuneet vaihteeksi enemmän ulkomaille kuin Espooseen, niin periaatteessa parhaimmillaan olen reissanut Tampereelta Espooseen noin kerran viikossa säännöllisen epäsäännöllisesti. Tällaisena en tietenkään ole mikään päivittäismatkustaja, mutta kohtuullisen paljon on tullut reissattua subjektiivisesti arvioiden. Juuri minun kaltaiselleni matkustajalle ei ole kunnon lippuvaihtoehtoa olemassakaan.
Vaikka menomatkalle voin ostaa suoran Tampere-Kera -lipun, en voi ostaa paluumatkalle vastaavaa Kera-Tampere -lippua
1) etukäteen, koska en tiedä millä junalla palaan
2) Keran asemalta, kun siellä ei ole junamaattia
3) lähijunan konduktööriltä, kun en saisi paikkaa Pasila-Tampere -välille
En voi myöskään ostaa seutulippua etukäteen, kun niitä ei myydä siten. Ja koska Kerassa ei ole seutulippuautomaattiakaan, en voi ostaa sitäkään edes kolikoilla junaa odottaessa.
Kausiliput eivät tule kyseeseen, koska en tarvitse sellaista eikä työnantaja maksaisi sitä. Arvolippu taas ei sekään käy, koska tarvitsen paperisen tositteen matkalaskun liitteeksi.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jää käytännössä ostaa kertaseutulippu lähijunan konduktööriltä ja sitten kipaista Pasilassa junamaatille hakemaan lippu Pasila-Tampere -välille, jos aikaa riittää. Käytännössä olen todennut, että jopa niukasti alle 5 minuutin vaihtoaika riittää mutta tiukkaa tekee.
Missä tahansa sivistyneessä maassa tai kaupungissa olisi mahdollisuus ostaa validoimattomia kertalippuja joko yksittäin tai nipussa valmiiksi etukäteen. Tämän sanottuani tajuan, että ongelma pätee myös Tampereella: kertalippua ei saa ostettua mistään etukäteen, eikä edes kortti käy bussissa, vaan pitää olla se 2 euron kolikko (tai iso seteli jos kehtaa tarjota) tai muussa tapauksessa henkisesti voi olla helpompi turvautua taksiin... (Toki minulla on Tampereen matkakortti, mutta kun sillä tehdystä maksusta ei saa tositetta, niin sitä ei sovi käyttää työmatkalla -- siis muualle kuin normaalille Tampereella sijaitsevalle työntekemispaikalle suuntautuvilla matkoilla -- jos haluaa periä kulut takaisin kuten tarkoitus on.)
Voi vain kuvitella miten hankalaa ulkomaalaisella tai muuten harvoin junaa käyttävällä on näiden lipputuotteiden kanssa. Jos tarkoitus on palvella myös muita kuin päivittäisiä pakkokäyttäjiä, jotka kulkevat muutenkin, niin ei sitä tällaisella tuoteportfoliolla kyllä ainakaan helpoteta: pitää oppia tusina niksejä ja knoppeja että selviytyy yksinkertaisesta matkaketjusta riittävän ripeästi, ettei myöhästy vaihdoissa. Usko älykortteihin ja tietotekniikkaan on kova, mutta sellaiset perusasiat jäävät retuperälle kuin että saako matkasta kirjanpitokelpoisen tositteen. Puhumattakaan että satunnaisilla käyttäjillä ei näitä älykortteja ole, eikä varmasti tule olemaan jatkossakaan.