Oulun museorautatiehanke

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Jos joku ei ole vielä lukenut Vaunut.Org sivuilta, tai Oulu-Lehden nettiversiosta, niin tässä on kyseinen juttu
Uutis Oulu lehti sanoi:
Lättähattu liikennöi Hietasaaren radalla viitenä lauantaina heinä- ja elokuussa.
Mikko Tervonen
Oulu
Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat ry järjestää matkoja lättähatulla Oulun rautatieasemalta Hietasaareen. Matkoja ajetaan useampia päivässä viitenä peräkkäisenä lauantaina 14. heinäkuuta alkaen.
Reitillä on viisi pysäkkiä, joista Möljän pysäkki on ensimmäinen.
– Lippuja saa junasta, kertoo PoRha ry:n puheenjohtaja Matti Mäntyvaara.
Hankkeen onnistumisesta oli epäselvyyttä vielä viime hetkellä. Radan omistava Oulun kaupunki oli antanut museoliikennöinnille luvan jo aiemmin. Radan liikennöintioikeudet omistavan VR Oy:n oli kuitenkin suostuttava siihen, että PoRha ry kantaa yksinään vastuun museojunan liikennöinnistä ja turvallisuudesta. PoRha ry itse oli ehdottanut tätä järjestelyä.
VR Oy:n ohjauspalvelupäällikkö Juha Haapakoski kertoo, että asiasta on nyt päätetty. PoRha ry saa käyttää museoliikennöintiin Hietasaaren rataa, mikäli se pystyy kantamaan vastuun kaikesta.
VR Oy itse on lopettanut Hietasaaren radan käytön. PoRha ry:n lupa käyttää rataa päättyy 30. lokakuuta. Sen jälkeen yhdistyksen on haettava uutta lupaa, mikäli se haluaa jatkaa museoliikennöintiä.
Lättähattu tai jokin toinen PoRha ry:n museojunista saattaa liikennöidä Hietasaaren rataosuudella tulevaisuudessakin. Kaupunginvaltuuston kokouksessa 18. kesäkuuta kuultiin aloite, jonka mukaan Hietasaaren radan käyttöoikeus tulisi myöntää PoRha ry:lle museojunaliikennettä varten vuoden 2009 alusta. Yhdistys itse on tehnyt samasta asiasta esityksen kaupunginhallitukselle.
Mäntyvaara odottaa parhaillaan päätöstä.
– Asia ei ole yksinkertainen. Päätös vaikuttaa kaavoitukseen ja moniin muihin asioihin.
– Jos Hietasaaren rataosuus säilytetään museorautatienä, ajamme ja kehitetämme sitä linjaa jatkossakin.
Mäntyvaara kuitenkin korostaa, että yhdistys päättää asiasta tarkemmin vasta myöhemmin.
– Se on tulevaisuuden ja neuvottelujen asia.
Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat ry kehittää rautatie- ja pienoisrautatieharrastusta sekä vaalii ja säilyttää rautatiehistoriallista esineistöä, perinnettä ja kulttuuria. Yhdistys järjestää muun muassa kerhoiltoja sekä tilausajoja lättähatulla. Yhdistyksessä on hieman alle 200 jäsentä.
– Jäsenemme ovat hyvin aktiivisia. Kaikki museokalustomme on kunnostettu talkoovoimin, kertoo Mäntyvaara.
PoRha ry:n lättähattu kulkee 7. heinäkuuta Oulusta Waltakunnallisille Weteraanikonepäiville Oulaisiin.
– Kyseessä on oma tilausajo. Kuka tahansa voi tulla kyytiin.
Yhdistyksellä on Rautatieviraston myöntämä liikennöintilupa, joka on voimassa koko Suomen rautatieverkossa.
– Se, että olemme ylipäätään saaneet luvan kertoo, että turvallisuus on kunnossa, Mäntyvaara huomauttaa.

Kyseisen junan aikataulu on varmistunut Se kulkee 14.07 21.07 28.07 04.08 ja 11.08.
Juna pysähtyy Oulun asemalta lähdön jälkeen seuraavilla paikoilla Toppilan möljä, Nallikari, Puomitie, Vaaskikiventie ja Hietasaari.
Lähdöt Oulun asemalta Hietasaareen:
13.30 14.30 16.30 17.30 18.30 20.30 21.30 22.20 ja 00.30
Lähdöt Hietasaaresta takaisin Oulun asemalle:
13.58 14.58 16.58 17.58 18.58 20.58 21.58 22.58 ja 00.58
Matkahinta Aikuisilta 3 euroa/Suunta Lapsilta 1 euro/Suunta
Liikennöinnistä vastaa PoRha
Aika myöhään nuo viimeiset junat kulkee
Toivottavasti tuo hanke onnistuu ja jatukuisi tulevina vuosinakin, eli onnea hankkeelle täältä etelästä käsin.
 
Oulu-lehti sanoi:
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 18. kesäkuuta kuultiin aloite, jonka mukaan Hietasaaren radan käyttöoikeus tulisi myöntää PoRha ry:lle museojunaliikennettä varten vuoden 2009 alusta. Yhdistys itse on tehnyt samasta asiasta esityksen kaupunginhallitukselle.
Mäntyvaara odottaa parhaillaan päätöstä.
– Asia ei ole yksinkertainen. Päätös vaikuttaa kaavoitukseen ja moniin muihin asioihin.
Tämä on erinomaisen hieno juttu, josta jälkipolvet tulevat vielä kiittelemään meidän aikalaisiamme. Vaikutus kaavoitukseenhan on pelkästään positiivinen.

Radan päätyminen nyt museoliikenteelle tarkoittaa ratalinjan säilymistä. Se taas tarkoittaa sitä, että rataa voidaan käyttää hyödyksi kaavoituksessa. Koska rata on Oulun kaupungin, sillä voidaan milloin hyvänsä ryhtyä ajamaan paikallisliikennettä.

Käytännön ongelma on tietenkin siinä, että mantereen puolella ollaan (kai) valtion radalla, joten yhteys keskustaan ei olekaan enää kaupungin omassa hallinnassa. Jos rataverkon avoimuus ei etene, vihoviimeinen ratkaisu on, että Oulun kaupunki rakentaa valtion raiteen viereen oman raiteensa. Liikennemäärät huomioiden se lienee täysin typerää, mutta on sitten seurausta "Suomen erikoisolosuhteista".

Antero
 
Radan päätyminen nyt museoliikenteelle tarkoittaa ratalinjan säilymistä. Se taas tarkoittaa sitä, että rataa voidaan käyttää hyödyksi kaavoituksessa. Koska rata on Oulun kaupungin, sillä voidaan milloin hyvänsä ryhtyä ajamaan paikallisliikennettä.

Tuota epäilen vahvasti, etäisyys keskustasta ei ole linnuntietä kuin muutama kilometri, rataa pitkin sitten varmaan kymmenen. Eikä tuolta ole mitään suuntaa mihin sitä jatkaakaan järkevästi. Tosin kiertäähän bussikin kyllä lähes yhtä kaukaa kuin rata, ainoastaan kevyttä liikennettä käyttäen pääsee nopeinta reittiä, joka varsinkin näin kesäisin kyllä taitaa olla huomattavasti suosituin kulkumuoto.
 
Tuota epäilen vahvasti, etäisyys keskustasta ei ole linnuntietä kuin muutama kilometri, rataa pitkin sitten varmaan kymmenen. Eikä tuolta ole mitään suuntaa mihin sitä jatkaakaan järkevästi. Tosin kiertäähän bussikin kyllä lähes yhtä kaukaa kuin rata, ainoastaan kevyttä liikennettä käyttäen pääsee nopeinta reittiä, joka varsinkin näin kesäisin kyllä taitaa olla huomattavasti suosituin kulkumuoto.

Jotain kevyttä duoratikkaa voisi ajatella ajettavan Hietasaaresta Madekoskelle. Toinen linja taas vaikka Liminka-Haukipudas.
 
Tokihan museoradalla ajetaan näitä museoduoratikoita?

Niin tietty, museoidussa maisemassa museoduoratikassa istuvat piika, heinäntekijä, nahkatehtaan työläinen sekä tervaveneen koskenlaskija matkalla museotyöpaikkoihin yhdessä duoratikanlämmittäjän sekä kuljettajan kanssa.
 
Ainakin nyt kesällä 2008 ajetaan, ei kuitenkaan kesän 2007 laajuudessa, kertoo http://vaunut.org/havainto.php/4344

Ei ajeta sen vuoksi yömyöhään kun ei riitä matkustajia illan viimeisille ajoille. Hyvin riittänee matkustajia siinä keskipäivän ja alkuillan aikana. Ja siis tänä vuonna ajelemme 29.6. - 10.8. sunnuntaisin ja lähdöt Oulun asemalta 12:00, 13:30, 14:30, 15:30 ja 16:30. Hietasaaresta: 13:00, 14:00, 15:00, 16:00 ja 17:20.
 
Takaisin
Ylös