Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/19

Viestiketju: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

  1. #1

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Seuraan myös fillari -lehden foorumia, ja siellä on herännyt keskustelu siitä kuinka huonosti VR on ottanut huomioon polkupyörän kanssa matkustavat. Pendolinoissa ei ole ollenkaan pyöräpaikkoja, IC -junissa on vain kolme paikkaa joihin ei edes kunnolla sovi maastopyörät ja maantiepyörät. Vanhat pikajunat olisivat parhaita.

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=27502

    Juna ja pyörä sopivat ideana niin hyvin yhteen, että on kummallista ettei asian eteen tehdä mitään. Monissa maissa on erikseen pyöränkuljetusvaunujakin, jollaisesta joku oli postannut kuvankin tuohon viestiketjuun.
    Mainokset ratikoiden ja bussien ikkunoissa kyllä ärsyttää.

  2. #2

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Itsekin ihmettelen VR'n nihkeää suhtautumista pyöräilyyn. Pyörätelineitä on kyllä asemilla, mutta pyörän mukaan ottaminen on niin kovin nihkeääc ja kallista. Se olisi usein tarpeellinen jatkoyhteytenä määränpäässä.
    Onneksi Matkahuollon politiikka on toinen.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    On pöyristyttävää, että pyöräpaikka kaukojunassa on aina sen 9 e, vaikka matkustaisi vain Tampere-Nokia-välin. Makuupaikassa sen vakiohinnan ymmärtääkin, koska saman matkan aikana samaa makuupaikkaa ei voi kahdesti käyttää, ei vaikka ensimmäinen matkustaja matkustaisi Helsinki-Kokkola ja seuraava Kokkola-Rovaniemi-välin, johtuen ihan jo hygieniaseikoista. Pyöräpaikalla kun ei ole tällaista ominaisuutta, niin luulisi että sen kuljetustaksan voisi sitoa jotenkin matkan pituuteen.

    Kirjatut matkatavarapalvelut pitäisi palauttaa, silloin tällöin tulee tarve lähettää kuriirina isojakin möhkäleitä, tai kuljettaa vaikka juuri polkupyörä mukanansa vaikkapa parin vaihtoyhteyden päähän.

  4. #4
    Ollli-tajua avatar
    Liittynyt
    04.07.2007
    Sijainti
    Varkaus
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Jepjep. Itse ajan yli 600 km talvessa potkurilla, mutta sen vieminen junalla esim. Lahteen on mahdotonta. Dm12:ssa se vielä mahtuu kulkemaan B-päädyssä, mutta koitappas viedä sitä Pieksästä eteenpäin muulla kuin pikajunalla - ei onnistu. Siis niiku on perseestä tää palvelujen ahtaminen yhteen vaunuun, kun maastopyöräni ei millään mene Eds-vaunussa. EFit(i):ssä tai Fotissa voi kuljettaa lähes kymmenen potkuria, ja pyöriäkin monta kymmentä jos oikein tiivistetään. En tykkää minä VR:n politiikasta, liikennesuunnittelu ei ole kovin korkeatasoista, yöjunat lakkautetaan (mikä merkitsee vain itseään ajattelemista), lähes uusien vaunujen romutusvimma jne.

  5. #5
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    885

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    On pöyristyttävää, että pyöräpaikka kaukojunassa on aina sen 9 e, vaikka matkustaisi vain Tampere-Nokia-välin.

    Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€

  6. #6

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€
    On kyllä ihmeellistä miten IC-junien itsepalveluna toimivien pyöränkuljetustelineiden käyttö voi olla kalliimpaa kuin pyörän kuljettaminen bussissa, jossa pyörän lastaaminen tavaratilaan pidentää aina pysäkilläoloaikaa.
    Mutta eipä VR:n touhuissa muutenkaan paljon järkeä ole...

  7. #7

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Fillarimatkailijoiden palvelut suomalaisissa junissa, pl.siniset vaunut, on ala-arvoista. Hinnat ovat törkeät ja itsepalvelumentaliteetti aiheuttaa sen, että joka asemalla on käytännössä pistäydyttävä tarkistamassa, ettei ajopeli ole muiden kulkijoiden tiellä.
    Eipä silti, että voisin tässä asiassa kovinkaan vahvalla kokemuksella puhua; muutamat huonot kokemukset kun ovat saaneet minut suosimaan bussiyhtiöiden kuljetuspalveluita myös niissä, lopulta aika harvoissa tapauksissa, joissa en ehdi mennä väliä ajamalla...

  8. #8

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Pyörän ja matkatavaroiden kuljettaminen junassa

    Olen seurannut huvittuneena parhaillaan televisiossa esitettävää VR:n mainoskampanjaa, jossa raskaat kantamukset katoavat ihmisten käsistä ja he siirtyvät junaan. Mainoksen viesti on selvä: matkatavaroiden kanssa ei junaan ole tulemista

  9. #9
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut enqvisti Näytä viesti
    Pendolinoissa ei ole ollenkaan pyöräpaikkoja.
    Eihän pendossa pyöriä saa kuljettaa, mutta sattuipa tapaus, että IC-juna 153 oli korvattu pendolla (tapahtui vuonna 2006 eli ennen näitä alkukesän korvauksia) ja niin vain nostimme pyörän kyytiin takapään ohjaamoon... Parempi tila, kuin Eds-vaunun pyöräpaikat.

  10. #10
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€
    Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.

  11. #11
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Tehokkain apu kaupunkien keskustojen välillä liikkuessa on pyörämalli, joita saa esim. Belgiasta alk. 100€, on kokoontaitettava pyörä, joka mahtuu jopa omaan alle 60 litraseen reppuun. Muuten pyörällä liikuttaessa kannattaa käyttää mielummin kaukoliikenteen busseja.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.
    Ainakin vuosi pari sitten Vainion fillaritaksa vaihteli vuodenajan ja matkan pituuden mukaan. Yli 150 km matkoilla kesäaikaan kuljetus taisi kustantaa peräti 10 €. Sikäli ihan ymmärrettävää, kun tiettävästi Turun saaristoon suuntaavissa vuoroissa fillareita kulkee enemmän kuin auton tavaratilaan mahtuisi ja mukaan pitäisi vielä saada matkustajien kapsäkit ja rahti...

  13. #13

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Myös jos kulkureitille sattuu hyvälaatuista päällystettä, pyörän voi korvata skeitillä tai rullaluistimilla (joissa irrotettava kenkäosa).

    Taittopyörän riskinä on, että konduktööri/kuljettaja saattaa aloittaa sodan että siitä on sittenkin maksettava se fillarilisä, vaikka se menisikin käsimatkatavarana...

  14. #14

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.
    Vainiolla on fillaritaksa kilometrien mukaan määräytyvä. HEL-TKU-välillä 6€, Pohjolalla 4€. Kumpainenkin siis tuntuvasti junaa edullisempi -kun muistetaan, ettei ole sellaisia junia, joilla voisi matkustaa taulukoiden mukaan myynnissä olevan edullisimman vaihtoehdon eli taajamajunalipun taksoilla...

  15. #15

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

    Röökikiellon saaminen juniin toi muutaman uuden fillaripaikan kaikkiin niihin IC-juniin, joihin Expt-vaunuja riittää. Vielä männäviikolla uudet paikat eivät myyntijärjestelmässä näkyneet, mutta tullessani sunnuntaina IC12:lla Joensuusta Helsinkiin näytti ainakin Kouvolan jälkeen yksi pyörä parkkeeratun sinnekin -lastenvaunun alakerrassa kun oli täyttä.
    Lastauksen hankaluuden on ehkä tajunnut jo joku suunnittelijakin, sillä Ed-mallin eteiseen tungetussa pyöränkuljetustilassa ei todellakaan ole mitään hyvää. Tila on ahdas, pyörät usein osittain jopa kulkureitillä, jos laituri sattuu samalle puolelle, missä pyörät ovat. Erityinen ongelma tämä on muistettaessa, että juuri tähän vaunuun tunkevat myös lastenvaunut ja pyörätuolit. Fillaritilan vapauttaminen jommallekummalle näistä olisi hyvin tarpeellista.
    Tosin Expt:n pyöräparkki ei ole yhtään sen ongelmattomampi, vaikka tässä ei suoranaisesti kenenkään tiellä ollakaan. Portaiden kautta kulkeminen on hidasta, varsinkin jos asemalle jää tai sieltä kyytiin nousee saman oven kautta muitakin matkustajia. Pyörä pitäisi voida nostaa vaunuun ja pois ikkunan kautta.

    Voisikohan jonkin kaksikerrosvaunutyypin alakertaan lopulta rakentaa sen ainoan oikeanlaisen pyöränkuljetustilan? Siis pari penkkiä kummaltakin seinustalta pois, käytävä toiselle sivustalle ja pyöräparkki toiselle, ilman mitään ripustimia. Kulkijoita kyllä riittäisi.
    Positiivinenkin havainto tässä on nähty. Kuljetusmaksu on laskenut femmaan. Miksiköhän..?

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nostalgiamatka T-junassa
    kirjoittanut toson foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 01.01.2012, 23:29
  2. Matkustajien kuljettaminen hallisivuilla
    kirjoittanut wade foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 01.06.2011, 02:26
  3. HSL: Kulkeeko fillari sujuvasti junassa? HSL selvittää matkustajien mielipiteitä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.09.2010, 13:10
  4. Raideliikenneseminaari junassa 21.7.2010
    kirjoittanut aaltos foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.03.2010, 22:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •