Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
23
Seuraan myös fillari -lehden foorumia, ja siellä on herännyt keskustelu siitä kuinka huonosti VR on ottanut huomioon polkupyörän kanssa matkustavat. Pendolinoissa ei ole ollenkaan pyöräpaikkoja, IC -junissa on vain kolme paikkaa joihin ei edes kunnolla sovi maastopyörät ja maantiepyörät. Vanhat pikajunat olisivat parhaita.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=27502

Juna ja pyörä sopivat ideana niin hyvin yhteen, että on kummallista ettei asian eteen tehdä mitään. Monissa maissa on erikseen pyöränkuljetusvaunujakin, jollaisesta joku oli postannut kuvankin tuohon viestiketjuun.
 
Itsekin ihmettelen VR'n nihkeää suhtautumista pyöräilyyn. Pyörätelineitä on kyllä asemilla, mutta pyörän mukaan ottaminen on niin kovin nihkeääc ja kallista. Se olisi usein tarpeellinen jatkoyhteytenä määränpäässä.
Onneksi Matkahuollon politiikka on toinen.
 
On pöyristyttävää, että pyöräpaikka kaukojunassa on aina sen 9 e, vaikka matkustaisi vain Tampere-Nokia-välin. Makuupaikassa sen vakiohinnan ymmärtääkin, koska saman matkan aikana samaa makuupaikkaa ei voi kahdesti käyttää, ei vaikka ensimmäinen matkustaja matkustaisi Helsinki-Kokkola ja seuraava Kokkola-Rovaniemi-välin, johtuen ihan jo hygieniaseikoista. Pyöräpaikalla kun ei ole tällaista ominaisuutta, niin luulisi että sen kuljetustaksan voisi sitoa jotenkin matkan pituuteen.

Kirjatut matkatavarapalvelut pitäisi palauttaa, silloin tällöin tulee tarve lähettää kuriirina isojakin möhkäleitä, tai kuljettaa vaikka juuri polkupyörä mukanansa vaikkapa parin vaihtoyhteyden päähän.
 
Jepjep. Itse ajan yli 600 km talvessa potkurilla, mutta sen vieminen junalla esim. Lahteen on mahdotonta. Dm12:ssa se vielä mahtuu kulkemaan B-päädyssä, mutta koitappas viedä sitä Pieksästä eteenpäin muulla kuin pikajunalla - ei onnistu. Siis niiku on perseestä tää palvelujen ahtaminen yhteen vaunuun, kun maastopyöräni ei millään mene Eds-vaunussa. EFit(i):ssä tai Fotissa voi kuljettaa lähes kymmenen potkuria, ja pyöriäkin monta kymmentä jos oikein tiivistetään. En tykkää minä VR:n politiikasta, liikennesuunnittelu ei ole kovin korkeatasoista, yöjunat lakkautetaan (mikä merkitsee vain itseään ajattelemista), lähes uusien vaunujen romutusvimma jne. :mad:
 
On pöyristyttävää, että pyöräpaikka kaukojunassa on aina sen 9 e, vaikka matkustaisi vain Tampere-Nokia-välin.


Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€ :)
 
Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€ :)
On kyllä ihmeellistä miten IC-junien itsepalveluna toimivien pyöränkuljetustelineiden käyttö voi olla kalliimpaa kuin pyörän kuljettaminen bussissa, jossa pyörän lastaaminen tavaratilaan pidentää aina pysäkilläoloaikaa.
Mutta eipä VR:n touhuissa muutenkaan paljon järkeä ole...
 
Fillarimatkailijoiden palvelut suomalaisissa junissa, pl.siniset vaunut, on ala-arvoista. Hinnat ovat törkeät ja itsepalvelumentaliteetti aiheuttaa sen, että joka asemalla on käytännössä pistäydyttävä tarkistamassa, ettei ajopeli ole muiden kulkijoiden tiellä.
Eipä silti, että voisin tässä asiassa kovinkaan vahvalla kokemuksella puhua; muutamat huonot kokemukset kun ovat saaneet minut suosimaan bussiyhtiöiden kuljetuspalveluita myös niissä, lopulta aika harvoissa tapauksissa, joissa en ehdi mennä väliä ajamalla...
 
Vs: Pyörän ja matkatavaroiden kuljettaminen junassa

Olen seurannut huvittuneena parhaillaan televisiossa esitettävää VR:n mainoskampanjaa, jossa raskaat kantamukset katoavat ihmisten käsistä ja he siirtyvät junaan. Mainoksen viesti on selvä: matkatavaroiden kanssa ei junaan ole tulemista :lol:
 
Pendolinoissa ei ole ollenkaan pyöräpaikkoja.

Eihän pendossa pyöriä saa kuljettaa, mutta sattuipa tapaus, että IC-juna 153 oli korvattu pendolla (tapahtui vuonna 2006 eli ennen näitä alkukesän korvauksia) ja niin vain nostimme pyörän kyytiin takapään ohjaamoon... Parempi tila, kuin Eds-vaunun pyöräpaikat. :)
 
Pieni vinkki, Tampere-Nokia välillä (ja pitemmällekin) polkupyörä kulkee bussilla pikavuorossa hintaan 5.40€ :)

Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.
 
Tehokkain apu kaupunkien keskustojen välillä liikkuessa on pyörämalli, joita saa esim. Belgiasta alk. 100€, on kokoontaitettava pyörä, joka mahtuu jopa omaan alle 60 litraseen reppuun. Muuten pyörällä liikuttaessa kannattaa käyttää mielummin kaukoliikenteen busseja.
 
Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.

Ainakin vuosi pari sitten Vainion fillaritaksa vaihteli vuodenajan ja matkan pituuden mukaan. Yli 150 km matkoilla kesäaikaan kuljetus taisi kustantaa peräti 10 €. Sikäli ihan ymmärrettävää, kun tiettävästi Turun saaristoon suuntaavissa vuoroissa fillareita kulkee enemmän kuin auton tavaratilaan mahtuisi ja mukaan pitäisi vielä saada matkustajien kapsäkit ja rahti...
 
Myös jos kulkureitille sattuu hyvälaatuista päällystettä, pyörän voi korvata skeitillä tai rullaluistimilla (joissa irrotettava kenkäosa).

Taittopyörän riskinä on, että konduktööri/kuljettaja saattaa aloittaa sodan että siitä on sittenkin maksettava se fillarilisä, vaikka se menisikin käsimatkatavarana...
 
Vainion liikenteen pyörätaksa oli vielä jokin aika sitten 3 euroa. Nykyään taitaa olla kuitenkin jo 4 euroa.
Vainiolla on fillaritaksa kilometrien mukaan määräytyvä. HEL-TKU-välillä 6€, Pohjolalla 4€. Kumpainenkin siis tuntuvasti junaa edullisempi -kun muistetaan, ettei ole sellaisia junia, joilla voisi matkustaa taulukoiden mukaan myynnissä olevan edullisimman vaihtoehdon eli taajamajunalipun taksoilla...
 
Röökikiellon saaminen juniin toi muutaman uuden fillaripaikan kaikkiin niihin IC-juniin, joihin Expt-vaunuja riittää. Vielä männäviikolla uudet paikat eivät myyntijärjestelmässä näkyneet, mutta tullessani sunnuntaina IC12:lla Joensuusta Helsinkiin näytti ainakin Kouvolan jälkeen yksi pyörä parkkeeratun sinnekin -lastenvaunun alakerrassa kun oli täyttä.
Lastauksen hankaluuden on ehkä tajunnut jo joku suunnittelijakin, sillä Ed-mallin eteiseen tungetussa pyöränkuljetustilassa ei todellakaan ole mitään hyvää. Tila on ahdas, pyörät usein osittain jopa kulkureitillä, jos laituri sattuu samalle puolelle, missä pyörät ovat. Erityinen ongelma tämä on muistettaessa, että juuri tähän vaunuun tunkevat myös lastenvaunut ja pyörätuolit. Fillaritilan vapauttaminen jommallekummalle näistä olisi hyvin tarpeellista.
Tosin Expt:n pyöräparkki ei ole yhtään sen ongelmattomampi, vaikka tässä ei suoranaisesti kenenkään tiellä ollakaan. Portaiden kautta kulkeminen on hidasta, varsinkin jos asemalle jää tai sieltä kyytiin nousee saman oven kautta muitakin matkustajia. Pyörä pitäisi voida nostaa vaunuun ja pois ikkunan kautta.

Voisikohan jonkin kaksikerrosvaunutyypin alakertaan lopulta rakentaa sen ainoan oikeanlaisen pyöränkuljetustilan? Siis pari penkkiä kummaltakin seinustalta pois, käytävä toiselle sivustalle ja pyöräparkki toiselle, ilman mitään ripustimia. Kulkijoita kyllä riittäisi.
Positiivinenkin havainto tässä on nähty. Kuljetusmaksu on laskenut femmaan. Miksiköhän..?
 
Takaisin
Ylös