Pyörän kuljettaminen junassa tuskallista

Edo-vaunuihin saadut kaksi fillaripaikkaa ovat hienoinen parannus aiempaan tilanteeseen verrattuna. Ne ovat telinemäisiä syvennyksessä olevia "kouruja", joihin ainakin minun Crescentini on sopinut varsin mallikkaasti.
Hienoinen ongelma on, että myyntijärjestelmä tarjoaa aina kolmelle ensimmäiselle fillaripaikkaa junasta varaavalle 4.vaunun eli Edfs:n koukkupaikkoja. No, edes jonkinasteinen fillaristinörtti tietää, miten tämän pystyy kiertämään...
 
Edo-vaunuihin saadut kaksi fillaripaikkaa ovat hienoinen parannus aiempaan tilanteeseen verrattuna. Ne ovat telinemäisiä syvennyksessä olevia "kouruja", joihin ainakin minun Crescentini on sopinut varsin mallikkaasti.
Hienoinen ongelma on, että myyntijärjestelmä tarjoaa aina kolmelle ensimmäiselle fillaripaikkaa junasta varaavalle 4.vaunun eli Edfs:n koukkupaikkoja.

Nuo kolmen figetsin koukkujärjestelmäpaikat ovat syvältä. Insinööri, joka on suunnitellut tuon pyöräpaikan, ei luultavasti ole koskaan itse pyöräillyt :twisted:. Koukkujärjestelmä on vähän väliä rikki, eli ei pysy yläasennossa, kuten viimeksi matkatessani "Pepin" kanssa. Olipa eräällä kerralla koukun hihnaviritys poikki, jolloin koko koukku lerpahti ala-asennossa.

No, edes jonkinasteinen fillaristinörtti tietää, miten tämän pystyy kiertämään...

Taluttamalla pyörä Edo-vaunuun. Näin viimeksi paluumatkalla, kun Edfs:n pyöräpaikalla oli jo kaksi pyörää. En viitsinyt tunkea "Pepiä" kolmanneksi pyöräksi :mrgreen:, koska sekä omassa että toisessa pyöräpaikan pyörässä oli tavanomaista leveämpi ohjaustanko - "Pepi" seurasi suosiolla Edoon. En ole kertaakaan törmännyt tilanteeseen, jossa Edon pyöräpaikalla olisi ollut pyörä jo ennestään. Vähän vaikuttaa siltä, että näitä kahta pyöräpaikkaa ei edes löydy lipunmyyntijärjestelmästä.

Nimi "Pepi" tulee siitä, kun viime syksynä olin palaamassa Pohjanmaalta ja IC-runko oli ilkivallan takia jouduttu vaihtamaan pitsamopoon. Konnari ohjeisti viemään pyörän kutosvaunun vasikan (tms isokokoisen elukan) matkapaikalle. Eläinkuljetuspaikasta mieleeni juolahti nimetä melko uusi pyörä Pepiksi. :biggrin:
 
Suomalaiset fillarointia rautatiematkailun rinnakkaisetenemiseksi suunnittelevat tahot voisivat tehdä opintomatkan Viroon. Siellä olen parhaimmillaan -tai pahimmillaan- ollut tilanteessa, jossa yhteen Flirtiin on sullottu yli 20 polkupyörää. Koukkuihin ne, jotka tulivat ensin, loput sitten siihen käytävälle...
Hyvin päästiin Pärnusta Tallinnaan tällä toimintamallilla, tosin joillakin väliasemilla oli liikkujilla hiukan ahdasta.
 
Pyörien kuljettamiseen junassa tulisi suhtautua varauksellisesti. Joku määrä pyöriä kulkee samalla, mutta pyörien kuljetukseen satsaaminen vaatii aina rakenteellisia uudistuksia, jotka maksavat ja tila on aina pois jostain myystä. Kaukojunaliikenteessä on perustellumpaa kehittää pyörien kuljetusta kuin paikallisliikenteessä. Esim Helsingin sisällä valitaan liikenneväline ja kuljetaan koko matka sillä.
 
Takaisin
Ylös